Is het nog wat in de Drunense Duinen V ?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dat van dat dunne laagje zand ken ik ja. Ben ik ook al een paar keer door verrast...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

Ad58 schreef: do 26 november 2020, 14:08 Dat van dat dunne laagje zand ken ik ja. Ben ik ook al een paar keer door verrast...
Idem dito hier, daardoor een keer vol tegen een boom aan geknald
Niet zeuren.... door fietsen
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Zolang 80% van de rijders alleen maar bezig is met een zo hoog mogelijk km/h gemiddelde rijden (TC treintjes, ik denk nergens zo aanwezig als hier) zal er niets veranderen aan het zandfietspad wat LDD is geworden.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

kermit schreef: ma 23 november 2020, 15:00
Ik zeur niet snel over routes, maar ik vind toch wel dat de LDD route (zwart) er langzaam maar zeker steeds meer op achteruit gaat... Waar je vroeger nog wel hier en daar een sprongetje kon meepikken door een wat creatievere lijnkeuze is dat nu wel heel erg zoeken geworden. Ik herinner me op minstens twee plekken twee "randjes" langs het pad waar je vanaf kon springen, het pad weer op. Een van de twee is volgens mij kunstmatig vlakgetrokken, de andere is helemaal weggesleten. En zo verdwijnen er steeds meer kleinigheidjes die het bikerleven in de LDD leuker konden maken...

Laatste misser zijn imo de bochtjes om de vaart eruit te halen voordat je dat gat induikt, op het stuk tussen B&D en de RJ. Daar kon je eerst nog wat loskomen, met die slingers ervoor gaat mij dat iig niet meer lukken.
Bochten aanleggen, meestal prima wat mij betreft. Maar dus niet daar :(

Ik ken de preciese redenen ook allemaal niet, maar waar je bijvoorbeeld bij de UHR routes en de nieuwe Nijmegen routes goed ziet dat er echte liefhebbers achter de veranderingen zitten vraag ik me dat hier sterk af. Ja, de routes worden onderhouden, maar juist die dingen die een route aantrekkelijk kunnen maken voor degenen die meer zoeken dan alleen maar hard rijden ontbreken hier en als ze er waren verdwijnen ze langzaam. En de nieuwe aanpassingen zijn juist niet gericht op een beetje spelen met je fiets.

Als ik bijvoorbeeld naar de Stadsbos013 route kijk: daar heb je helemaal weinig hoogteverschil, maar er is wel moeite gedaan om er een leuk rondje van te maken. Je bent veel bezig met sturen, er zitten niet veel meer verbindingsstukken in dan strikt noodzakelijk.
De LDD route leunt imo teveel op het verleden, toen het nog wel een van de mooiere routes in NL was. Inmiddels is de route qua rijtechnische uitdagingen (jaja, dat is relatief in NL) verregaand ingehaald door tig "2.0 routes" door het hele land en moet de route het vooral van de mooie natuur/uitzichten hebben (die paar plekken waar je langs de zandvlaktes rijdt).


Net terug van een rondje. Jammer inderdaad van die nieuwe bochten, het achtbaangevoel op dat stukje is nu wel weg. Ik zal moeten gaan werken op mijn bochtentechniek om maar zo hard mogelijk naar beneden te kunnen duiken. Maar al met al blijft het toch een lekker rondje, sowieso door de prachtige omgeving. Inmiddels in 30 jaar tijd heel wat keer gedaan.

Het Stadsbos013 vind ik ook een lekker rondje, op 5 minuten van huis. Heel anders dan LDD, maar leuk om even tussendoor te doen.

Het was overigens loeidruk, bij alle open stukken en bij de Rustende Jager en Roestelberg stonden grote groepen mtb-ers. Bij de Rustende Jager was er amper doorheen te komen. Heb daar zelf geen moeite mee, maar maakt een rare indruk gezien de omstandigheden. Een ijverige BOA of boswachter zou daar misschien ideeën van gaan krijgen. Op de route zelf was het vreemd genoeg niet zo druk, misschien een 30-tal mensen ingehaald. Allemaal netjes opzij gegaan.
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

Het lag er vanmorgen prima bij, echter wat was het druk rond 9 uur. Het leek wel of er een tourtocht aan de gang was.
Niet zeuren.... door fietsen
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik zal morgen eens kijken. Weekenden vermijd ik inmiddels liever😕
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

Majoorkees schreef: zo 29 november 2020, 19:57 Ik zal morgen eens kijken. Weekenden vermijd ik inmiddels liever😕
Helaas is dat niet bij iedereen mogelijk. Ik kan gelukkig ook woensdag ochtend gaan mountainbiken maar op een andere doordeweekse dag is een stuk lastiger.

Soms verlang ik nog weleens terug naar de begintijden van de route, toen kon je gewoon om 9:15 die route opduiken en kwam je weinig mensen tegen, tegenwoordig lijkt het wel of iedereen het mountainbiken heeft ontdekt. Het ergste vind ik nog wel de mensen die in de zomer op de weg zitten, die denken vaak dat de mountainbike route de weg is en dat iedereen zomaar overal opzij kan gaan. Als er plek is gaan de mensen echt wel opzij maar om je op een smal paadje langs andere mensen te wurmen vind ik echt not done. Je wint er tenslotte niks mee als je 10 seconden sneller het rondje doet.
Niet zeuren.... door fietsen
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ja klopt, ik kan gelukkig een beetje flexibel met mijn tijd omgaan maar dat is niet iedereen gegeven en heel vroeg of heel laat lukt nu ook niet. Althans niet zonder lichtbak en daar gaat de boswachter weer iets van vinden.

Baantje ligt er wel superstrak bij. Niet druk, lekker koud en mistig... heerlijk! Maar het aanleggen van een paar rockgardens waar nu matjes liggen zou het inderdaad een heel stuk leuker maken. Hetzelfde voor wat afdalingen; veel remkuilen zeg. Poeh. Kunt echt merken dat het druk is. Voordeel van die remkuilen en zo is wel dat ik mijn dropper heb kunnen uitproberen. Briljant zo’n ding!

Verder heb ik een paar Eggbeaters op het fietske gezet. Fijne pedalen, fijner uitklikken dan alle andere die ik gehad heb. Alleen met inklikken schiet ik er nog weleens overheen en dat deed even zeer. Maar goed, verder: heerlijk gefietst en daar gaat het om :winkie:
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Majoorkees schreef: ma 30 november 2020, 16:23 Ja klopt, ik kan gelukkig een beetje flexibel met mijn tijd omgaan maar dat is niet iedereen gegeven en heel vroeg of heel laat lukt nu ook niet. Althans niet zonder lichtbak en daar gaat de boswachter weer iets van vinden.

Baantje ligt er wel superstrak bij. Niet druk, lekker koud en mistig... heerlijk! Maar het aanleggen van een paar rockgardens waar nu matjes liggen zou het inderdaad een heel stuk leuker maken. Hetzelfde voor wat afdalingen; veel remkuilen zeg. Poeh. Kunt echt merken dat het druk is. Voordeel van die remkuilen en zo is wel dat ik mijn dropper heb kunnen uitproberen. Briljant zo’n ding!

Verder heb ik een paar Eggbeaters op het fietske gezet. Fijne pedalen, fijner uitklikken dan alle andere die ik gehad heb. Alleen met inklikken schiet ik er nog weleens overheen en dat deed even zeer. Maar goed, verder: heerlijk gefietst en daar gaat het om :winkie:
Die eggbeaters vond ik ook echt fijn, er komt alleen veel te snel speling op die dingen. Als tweede had ik de 3, best duur vond ik, binnen 500km ook flink wat spelling..
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Inderdaad, ik heb vaak gelezen dat je ze regelmatig moet servicen. Maar goed, daarvan heb ik nog geen last. En het is ook geen super ingewikkelde klus :)

https://www.mbr.co.uk/mountain-bike-vid ... ice-254856
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Dat servicen stelt echt niets voor. Alleen het standaard gereedschap moet je zelf hebben, een doorslag zit bij de servicekit.

Ik rij nu ongeveer 1500km probleemloos. Servicekit ligt klaar voor na de winter.

En de route? Tja.... wat Kermit een paar pagina's terug zei. De mooie stukken zijn aangepast. Ook sommige plekken waar je mooi wat wortel had of een mooie drop/jump; zand erop. Erg jammer, ik zou meer inzetten op duidelijk maken aan beginners en 'huurders' dat ze op moeten letten. Nu wordt de enige uitdaging steeds meer zo hard mogelijk over de route en dan klagen er weer mensen over het inhalen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het blijft natuurlijk altijd een compromis tussen allerlei afwegingen. Toegankelijkheid voor ieder niveau, eisen terreineigenaar, hoe goed is het allemaal te onderhouden etc. Dus ik snap heel goed dat je ook als gebruiker niet altijd krijgt wat je het liefst zou willen (en ook dat is weer voor iedereen anders).

Maar als ik zie wat er de laatste jaren op veel andere routes allemaal gebeurd is blijven ze in de LDD in mijn optiek wel hangen in oudere (verouderde?) inzichten. Het is een prachtig gebied, maar als ik ga fietsen wil ik meer dan alleen af en toe een mooi uitzicht.

In de praktijk betekent het (helaas) dat ik wat vaker in de auto stap om naar routes te gaan die me wat meer te bieden hebben en blijven de bezoekjes aan de LDD beperkt. Maar ook hier snap ik wel dat mijn individuele gedrag niet van belang is.
Of er nu beginners of bikers met meer ervaring hun geld uitgeven op de terrassen maakt voor de uitbaters en Natuurmonumenten namelijk niks uit ;-)

Of er leukere dingen met routes gedaan worden hangt van twee dingen af:
1- zit er een voldoende grote ploeg met ambities in die richting achter de route en
2- willen de terreineigenaren meewerken.
Ik heb te weinig concrete kennis hier om het zeker te weten maar ik heb het voorzichtige gevoel dat het in de LDD bij punt 1 al stokt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

kermit schreef: di 1 december 2020, 11:10 Het blijft natuurlijk altijd een compromis tussen allerlei afwegingen. Toegankelijkheid voor ieder niveau, eisen terreineigenaar, hoe goed is het allemaal te onderhouden etc. Dus ik snap heel goed dat je ook als gebruiker niet altijd krijgt wat je het liefst zou willen (en ook dat is weer voor iedereen anders).

Maar als ik zie wat er de laatste jaren op veel andere routes allemaal gebeurd is blijven ze in de LDD in mijn optiek wel hangen in oudere (verouderde?) inzichten. Het is een prachtig gebied, maar als ik ga fietsen wil ik meer dan alleen af en toe een mooi uitzicht.

In de praktijk betekent het (helaas) dat ik wat vaker in de auto stap om naar routes te gaan die me wat meer te bieden hebben en blijven de bezoekjes aan de LDD beperkt. Maar ook hier snap ik wel dat mijn individuele gedrag niet van belang is.
Of er nu beginners of bikers met meer ervaring hun geld uitgeven op de terrassen maakt voor de uitbaters en Natuurmonumenten namelijk niks uit ;-)

Of er leukere dingen met routes gedaan worden hangt van twee dingen af:
1- zit er een voldoende grote ploeg met ambities in die richting achter de route en
2- willen de terreineigenaren meewerken.
Ik heb te weinig concrete kennis hier om het zeker te weten maar ik heb het voorzichtige gevoel dat het in de LDD bij punt 1 al stokt...
Ik had daar vroeger een mooie foto voor... kan hem alleen niet meer vinden.

Maar het kwam neer op dat de mountainbiker ervoor moest zorgen dat zijn niveau op het niveau van de route kwam en dat je niet de route moet aanpassen aan het niveau van de mountainbiker.
Niet zeuren.... door fietsen
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Je hebt een groene en een zwarte route. Ik zou zeggen: maak de zwarte route zwarter en laat de verhuur - bedrijven communiceren dat zwart niet leuk is als je het niet kunt - liefst met een 'val dood' verklaring dat je het op eigen risico doet. Dat doe je altijd maar om het nogmaals te benadrukken en de 'weet je het zeker' gevoelens bij huurders op te wekken. Dus helemaal eens met hierboven: de route is de route en de rijder moet het niveau halen. Je gaat in een bikepark ook niet zomaar van bepaalde lijnen af. Tenminste, als je leven je lief is.

Verder heeft Kermit misschien wel gelijk: volgens mij zijn er weinig mensen betrokken in de zin dat ze ook geluid maken over de route en zijn de meesten wel happy met hoe het nu is. Persoonlijk ben ik blij met het onderhoud, maar wat rockgardens en dropjes zouden niet verkeerd zijn. Al dan niet met chicken lanes. Toch eens dat contactform van Natuurmonumenten invullen :winkie:
The C
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 18 juni 2008, 21:13
Mijn mountainbike: BMC

Ik ben geen jurist, naar zo'n verklaring laten invullen lijkt mij geen standhouden bij een rechter. Juist omdat er voor het berijden van de route een vergoeding wordt gevraagd mag je als berijder verwachten dat de grondeigenaar de nodige zorg aan de route besteedt. Of je nou op de groene of zwarte route rijdt.
Is het onderhoud/"veilig" maken van de route niet voldoende, dan zou je als gebruiker de eigenaar met succes aansprakelijk kunnen stellen bij letsel of schade aan je spullen. Vandaar het onderhoud door NM? Ben eigenlijk wel benieuwd of dit zo ook werkt. Iemand hier met meer kennis hierover?
En wanneer ben je dermate ervaren dat als je eerst met groen moet beginnen je vervolgens naar zwart kan?
Plaats reactie