Help, de routes worden technischer!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Vergeet ook niet dat je door het oefenen van dingen nog 1 belangrijke skill leert: Vallen. Hoe vaker je dat doet, hoe beter je er in wordt.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ooit nog begonnen met toeclips en riempjes. Daar sprong je ook mee over omgevallen bomen heen.... alleen was een fail meteen plat want uitklikken ging niet. SPD was in het begin ook geen zegen, want de pedalen waren nog niet zo open en in de natte periodes klikte je met veel stampen wel in, maar niet snel meer uit :winkie:

Leer inderdaad vallen, dat is heel verstandig. Ik heb ooit als kind aan judo gedaan en dat vallen zit er nog steeds in. Ik hoor mijn leraar van toen nog roepen: kin op de borst! als je richting de tatami (mat) ging. Geldt natuurlijk ook voor MTB'en. En je niet verzetten tegen de val. Krampachtig tegen de grond is een recept voor ellende; als je eenmaal gaat dan lig je.

https://jayra.nl/valtechnieken/

Even zoeken en je vindt hier en daar allerlei cursussen :bier:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja, judo helpt (hielp)! Als ik gelanceerd wordt maak ik me reflexmatig klein, kin op de borst, en ik rol me af over de schouder. Meestal sta je dan gewoon weer op en fiets je wat geschaafd weer verder. Enige complicatie: er kan een boom in de weg staan, daar help niets tegen, dan wordt het gewoon een frontale botsing.
De problemen bij gewoon vallen beginnen met het reflexmatig uitsteken van je armen en handen om de val proberen te breken. Kans dat je dan een pols, arm, sleutelbeen breekt wordt er groter door.

Op late leeftijd nog die judorol aanleren gaat 'm niet worden voor de meesten vrees ik.
Wat ook helpt: bijremmen voor je valt, en richting de struiken sturen als dat kan. Haalt de snelheid er grotendeels uit, en je valt in een zacht bedje met wat geluk, damagecontrol dus (brandnetels, bramen en meidoornstruiken vermijden).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Vallen in braamstruiken is niet leuk :cry:
En als je daarna in staat bent door te fietsen denken medebosgebruikers dat je zwaar gewond bent door al het bloed op je armen en benen :D

Als je thuis wat ruimte hebt, kun je ook prima thuis wat eenvoudige, technische vaardigheden oefenen.
Lastig parcours uitzetten met balken, planken en stammetjes haardhout om balans en manoeuvreren te oefenen.
Over de balk, trackstand op de balk, tussen de balkjes slalommen, op de balk over een stammetje hoppen etc.
Bij voorkeur met een groepje, een wedstrijdje voor snelste tijd of juist de langzaamste tijd zonder pootje aan de grond te zetten.
Simpel en leuk.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

aurelius schreef: do 26 november 2020, 10:34 Ja, judo helpt (hielp)! Als ik gelanceerd wordt maak ik me reflexmatig klein, kin op de borst, en ik rol me af over de schouder. Meestal sta je dan gewoon weer op en fiets je wat geschaafd weer verder. Enige complicatie: er kan een boom in de weg staan, daar help niets tegen, dan wordt het gewoon een frontale botsing.
De problemen bij gewoon vallen beginnen met het reflexmatig uitsteken van je armen en handen om de val proberen te breken. Kans dat je dan een pols, arm, sleutelbeen breekt wordt er groter door.

Op late leeftijd nog die judorol aanleren gaat 'm niet worden voor de meesten vrees ik.
Wat ook helpt: bijremmen voor je valt, en richting de struiken sturen als dat kan. Haalt de snelheid er grotendeels uit, en je valt in een zacht bedje met wat geluk, damagecontrol dus (brandnetels, bramen en meidoornstruiken vermijden).
Hier ook een ex judoka, bruine band op mijn 12e en toen (helaas) gestopt omdat zwart pas kon (kan?) op je zestiende en dat was voor een mannetje van 12 echt te ver in de toekomst ... wel heel goed leren vallen en die reflexen gaan nooit meer weg lijkt 't.
Toch wel sneller blessures inmiddels door de leeftijd en toegenomen gewicht :-{
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Hier pas op latere leeftijd begonnen met judo (33 inmiddels 46) maar ook dan krijg je de reflexen er wel in hoor,het duurt alleen wat langer maar als je een beetje wil lukt dat echt wel.
In deze omgeving waar ik rijd zijn meer dan genoeg technische features en ook genoeg dingen die ik niet (meer)durf te rijden.
Ik ken mijn beperkingen gelukkig wel en stap ook gewoon af als ik denk dat ik het niet kan of durf,verder probeer ik wel mijn grenzen steeds iets verder te verleggen en kijk hoe anderen dit soort dingen doen.
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

33 latere leeftijd zegt-ie :D :D :D :D
Kom maar een keer terug als je ouder en wijzer bent ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb gewoon een goede beschermengel (kennelijk).
Gebruikersavatar
Sensor
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: do 1 januari 2015, 13:58

Wanneer je NL kampioen was geworden had je je 1e dan ontvangen, theoretisch was het mogelijk je zwarte band op je 12e te halen. Ik heb ruim 10jr aan wedstrijdjudo gedaan, 2e dan op m’n 17e. Inmiddels 30jr geleden maar de reflexen gaan niet weg, het heeft mij vaak gered in paniekerige situaties.
Door niet bang te zijn om te vallen kun je ontspannen tijdens een val. Gek gezegd kan je bijna genieten als je weer door de lucht vliegt een judorol maakt en weer op je benen staat met een schaafwondje aan je arm of schouder.

Best bijzonder om op je 33e met judo te beginnen, ...vorig jaar heb ik een aantal keer meegetraind bij de plaatselijke judoclub maar was vergeten hoe intensief het is.. ff wat anders dan over heuveltjes fietsen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: do 26 november 2020, 12:29 33 latere leeftijd zegt-ie :D :D :D :D
Kom maar een keer terug als je ouder en wijzer bent ;-)
Als je op je 33e met judo begint is dat toch echt wel op latere leeftijd. :wink:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Jan Willem schreef: do 26 november 2020, 10:42
Bij voorkeur met een groepje, een wedstrijdje voor snelste tijd of juist de langzaamste tijd zonder pootje aan de grond te zetten.
Simpel en leuk.
Vreselijk vond ik die oefeningen bij de bmx trainingen met achtjes draaien en mekaar proberen uit balans te brengen. Komt misschien ook dat je als 30-plusser geen jochies en meissies van 10-14 jaar omver wilt beuken.. Terwijl zij dat wel bij jou doen.
Maar je leert er wel veel beheersing van.

Nee doe mij dan maar een rondje "no-chain". Niet trappen en gewoon pompen en verzuipen...
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Hier toevallig 2 recente valpartijen op video staan, waarbij ik wel degelijk mijn armen uit steek om de val op te vangen, maar ik zou ook niet weten hoe ik het beter zou kunnen doen (ook al heb ik ook wel wat ervaring met vergelijkbare sporten).
Het belangrijkste is in ieder geval om je val te breken, niet om statisch op te vangen met je armen (tenzij je zo langzaam gaat dat je de kracht prima aan kunt):

https://www.instagram.com/p/CF-Xd2RH8ok/

https://www.instagram.com/p/CGC96qwnlGj/

Had ik hier mijn armen niet gebruikt om de boel op te vangen, dan was het veel vervelender afgelopen. Nu kon ik de klap voldoende opvangen om mijn gezicht/hoofd te ontzien (in beiden gevallen). Gelukkig geeft dat beton ook nog wat mee, dus dat scheelt :winkie:

En meest belangrijk daarna, kijken of je bike het nog doet! :bier:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

zijn crashes op lage snelheid/stilstand dat rollen is meer als je wat harder gaat. Ik verstuikte laatst mijn duim toen ik een footjam/tailwhip probeerde op de 18" street bmx van mijn zoontje ..... zonder voorrem (en dan glipt je wiel dus weg halverwege de draai :winkie: ). Ook opgevangen met mijn handen dus.
Dat voel je op je 45ste blijkbaar twee maanden later nog bij sommige bewegingen :-{
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Armen uitsteken is instinctief, maar heeft me al eens 3 maanden gips opgeleverd i.v.m. gebroken pols. (schippersbotje)

Inmiddels ruime ervaring met hard op m'n plaat gaan bij snowboarden en het instinctief handen uitsteken is er al aardig uit.
Vang me meestal op met arm vooruit of naar binnen gebogen, elleboog gebogen en dan op onderarm of schouder.
Zou het niet eens precies weten te omschrijven, wel dat ik meestal land op het vlak van m'n onderarm of bovenarm, eigenlijk nooit meer op de vlakke hand of op m'n polsen.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ook als je voorwiel of achterwiel wegschuift (langzaam of met snelheid), om niet je hand zijwaarts te steken maar eigenlijk gewoon je stuur vast te houden... Niet je stuur loslaten als je crasht is eveneens handig bij het rijden van skipistes.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie