alu vs carbon

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
juniz1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 november 2016, 12:42

Hallo,

Ben aan het oriënteren voor een gravelbike, mtb heb ik zojuist verkocht. De gravelbike zal ik met name gebruiken op onverhard, als ik wil racen rijdt ik wel op mijn Wilier gtr.
Is het voor een amateur de moeite om 3000 uit te geven voor een carbon frame met redelijke groep of is een alu frame met een goede groep net zo goed misschien wel beter?
€ 2000 Merida Silex alu met GRX810
€ 2000 Cube Nuroad c62 pro, carbon frame mindere afmontage
€ 3000 Cannondale Topstone carbon 5, mindere afmontage

Blijft lastig een fiets aanschaffen..... :D
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Er zijn 2 redenaties:
- koop een mooi Carbon frame en mindere componenten die je later kan upgrade.n
- koop een goed alu frame met betere / hoogwaardige componenten

Ik ben voor optie 2 gegaan omdat ik voor een gravel bike niet zoveel geef om gewicht, hij is nl al stuk lichter dan mijn mtb (ca 9,8, tegen kleine 12), dat ik graag goed en fijn schakel spul heb, en daar meer waarde aan hecht dan een frame dat 300 gram lichter is. En als laatste, upgraden komt er bij mij nooit echt van, naar een jaar of 4 begint het weer te kriebelen en koop ik wat anders en dan zie je dat duurdere frame nauwelijks meer terug in de restwaarde.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De drie fietsen die in de startpost genoemd worden zijn allemaal prima, ik zou gewoon degene kiezen waar je het warmst van wordt. Of de Cannondale daarvoor dan duizend euro meer waard is als de beide anderen kun je ook alleen maar zelf bepalen.

Zelf zou ik uit deze drie de Cube nemen, puur omdat ik die het mooist vind. De laag aangezette achtervorken van de Topstone vind ik niet mooi, bij de Merida staat de lijnvoering bij het balhoofd me tegen.
Maar het zullen beiden ongetwijfeld ook prima fietsen zijn. Die zijn er overigens nog genoeg, speciale reden waarom je de keus uit deze drie wilt maken?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
juniz1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 november 2016, 12:42

Nee geen speciale redenen, de cube vind ik de mooiste alleen de grx400 remmen vind ik wat minder, de merida is erg goed afgemonteerd en de cannondale heb ik benoemd als voorbeeld.

Als je me wat anders kan adviseren dan hoor ik het graag, zeker voor een fiets rond de 2000 euro's :)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

juniz1 schreef: di 18 augustus 2020, 16:04 Nee geen speciale redenen, de cube vind ik de mooiste alleen de grx400 remmen vind ik wat minder, de merida is erg goed afgemonteerd en de cannondale heb ik benoemd als voorbeeld.

Als je me wat anders kan adviseren dan hoor ik het graag, zeker voor een fiets rond de 2000 euro's :)
En een trek checkpoint? Ook erg mooi. Ik zelf rijd op een Kona Rove van 800 euro en ik heb de grootste lol. Ik vind dat ik voor dat geld echt heel veel fiets heb. De Kona Rove heb je overigens ook in duurdere varianten. Ik vind hem vooral erg prettig sturen, maar daar staat Kona ook wel een beetje om bekend.

Ik zou trouwens ook de Cube kiezen. Vanwege zijn looks, prijs en kwaliteit. Ik zou me niet zo druk maken om GRX400 remmen. Die zijn hydraulisch en ik denk dat het verschil tussen hogere segmenten remmen op een gravelfiets niet zo veel uitmaakt. Het is geen verschil tussen bijvoorbeeld XC of Downhill remmen. Ik rij zelf met mechanische remmen en dat zijn ( met de juiste blokken en afstelling ) toch ook al redelijke ankers.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb een Giant Revolt advanced (carbon) gekocht voor 2250. Afmontage Sram Apex 1x11 zeer tevreden mee.
“niet-natuurliefhebbers, de leegte van die levens schokt me” heel vrij naar Tim Krabbé.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Marcel964 schreef: di 18 augustus 2020, 13:15 Er zijn 2 redenaties:
- koop een mooi Carbon frame en mindere componenten die je later kan upgrade.n
- koop een goed alu frame met betere / hoogwaardige componenten

Ik ben voor optie 2 gegaan omdat ik voor een gravel bike niet zoveel geef om gewicht, hij is nl al stuk lichter dan mijn mtb (ca 9,8, tegen kleine 12), dat ik graag goed en fijn schakel spul heb, en daar meer waarde aan hecht dan een frame dat 300 gram lichter is. En als laatste, upgraden komt er bij mij nooit echt van, naar een jaar of 4 begint het weer te kriebelen en koop ik wat anders en dan zie je dat duurdere frame nauwelijks meer terug in de restwaarde.
Klinkt logisch. Waarom is de gravel bike zoveel lichter dan de mtb? Komt dat door een starre voorvork?
Ik zou liefst een mtb willen hebben van 9,8 kg. :P

Voor wat het waard is; als rookie houd ik het voorlopig bij alu, door de verhalen van carbon frames die na 1 vervelende valpartij weg gegooid dienen te worden. Met een deukje in een alu frame durf ik wel verder te fietsen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Met die redenatie zou ik voor staal gaan, dan kan je het zelfs na een enorme klapper gewoon laten repareren. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Een mtb heeft voor En achter vering, tenminste bij een Carbon fully. Dat zijn veel zwaardere componenten. Verder zijn de banden van een mtb een stuk zwaarder. En veel andere componenten zijn ook net een tandje steviger uitgevoerd. Kortom die paar kilo heb je zo te pakken tov een alu gravel. Als je voor Carbon gravel zou gaan loopt verschil zo op naar kilo of 3.

Maar goed als je vooral in Nederland fiets en relatief vlakke paadjes neemt, merk je daar niet al teveel van.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Het gewicht maakt niet zo veel uit hoor. Ik heb een 12 kg zware enduro mtb gehad en heb nu een 12 kg zware gravelracer en de gravelracer is vele malen sneller. Het zit hem vooral in de geometrie, bandenmaat, wel/geen vering, stukje aandrijving ( en dan met name de verzetten ).

Ik zou me niet blind staren op gewicht. Als je eventueel tubeless gaat rijden en je doet er wat lichter/sneller lopende bandjes op je fiets dan bereik je daar veel meer mee dan met een fiets die 1 kilo lichter is.
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

suravida schreef: wo 19 augustus 2020, 20:03 Met die redenatie zou ik voor staal gaan, dan kan je het zelfs na een enorme klapper gewoon laten repareren. :-q
En staal heeft toch wel charme! :D
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Mijn budget was ook rond de 2000 en dan alu en goede afmontage. En eentje die ik ook mooi vind. Ik ben gegaan voor de Cannondale Topstone 0! :) Miss ook eentje om naar te kijken. Helaas duurt de levering een paar maanden vanwege Corona...
juniz1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 november 2016, 12:42

Vandaag de Cube opgehaald en wat een dikke fiets zeg pfff. Mooi spul, ben benieuwd hoe het fietst...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zet er maar wat plaatjes van in het betreffende graveltopic :-q (show your gravel).
En veel plezier met je nieuwe aanwinst!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Longtek
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 10 april 2019, 18:33

juniz1 schreef: ma 23 november 2020, 19:16 Vandaag de Cube opgehaald en wat een dikke fiets zeg pfff. Mooi spul, ben benieuwd hoe het fietst...
Waar heb je hem opgehaald dan? Overal waar ik kijk zijn ze alleen te pre-orderen.
Plaats reactie