Trapas verlijmen (BSA draad weggesleten)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

In een ouder 26 inch frame is ooit het BSA draad aan de linkerkant weggesleten, ik denk door een BB cup die niet goed genoeg vastgedraaid was en is gaan "zwemmen". FM heeft er ooit al een tap doorheen gehaald, maar dat mocht niet baten. Ik denk erover om dit frame op te bouwen voor met mijn neefje, zo kunnen we de kosten drukken. Dan moeten we er uiteraard wel een trapas in kunnen krijgen.. Wat ik dacht: een good old onverslijtbare vierkante as er in mikken en links verlijmen met het frame. Zou er een lijm zijn die dit kan? Voor de volledigheid: het is een aluminium frame. :)
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Wat lijmen betreft heb ik wel goede ervaring met Polymax. https://www.bison.nl/content/dam/bolton ... 929/50.pdf

het dicht goed af, en heeft ook vullend vermogen., kan met de meeste ondergronden wel overweg en vast... is echt vast :-q

Enige waar ik niet zeker over ben is of je niet toch wat beweging krijgt omdat het mss iets te elastisch is.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Er zijn vierkante renovatie trapassen zonder schroefdraad maar kunststof bussen. Die kan je erin persen en dan kan je weer fietsen. Ben alleen even kwijt welk merk ook alweer, maar ik heb ze al een paar keer succesvol gebruikt bij oude barrels met kapotte draad.

Blijkbaar zijn ze er ook in alu: https://www.internet-bikes.com/m/346737 ... escription
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Poldertoerist schreef: za 21 november 2020, 23:06 Wat lijmen betreft heb ik wel goede ervaring met Polymax. https://www.bison.nl/content/dam/bolton ... 929/50.pdf

het dicht goed af, en heeft ook vullend vermogen., kan met de meeste ondergronden wel overweg en vast... is echt vast :-q

Enige waar ik niet zeker over ben is of je niet toch wat beweging krijgt omdat het mss iets te elastisch is.
Veel te elastisch!
Je zou het met bison kombi metaal ongetwijfeld kunnen doen, al is zo’n suggestie van suravida duurzamer.
Waar woke is, is vuur
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Dank voor de reacties! Bison combi metaal ziet er uit als een sterke lijm. Die geperste trapas is ook nog een goed idee! Rechterschroefdraad is alleen nog goed, dus ergens vind ik het zonde dat te vernaggelen door er meteen een as in te persen :)

Hoe zat dat ook alweer met de aslengtes? Het zou mooi zijn als ik er qua kettinglijn een 1x aandrijving op kan zetten. Positie (middenblad of buitenblad) maakt niet zoveel uit. Frame is 135mm QR.
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=79825

Hier worden verschillende trapas - dingen besproken.
tag
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: do 1 september 2005, 09:38
Mijn mountainbike: Independent Steel Deluxe & Festka XCR

Ik rij niet in de modder
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Interessant! Is zeker ook nog een optie. Zal eens kijken of er een LBS is die dat kan :)
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Trapaslengte wordt bepaald door je crank. Welke crank wil je er in zetten? Met al die nieuwe asstandaarden vind je vierkant alleen nog maar erg goedkoop en voor stadsgebruik, of high end erg prijzig.

Kijken of je een oude Middleburn RS7 kunt vinden. Daar zijn ook single ring spiders voor te koop. Die heeft een 113mm as nodig.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Cube LTD. Ik heb er gewoon een mt800 lager er in gelijmd met Bison metaallijm. De eerste keer zat hij na twee maanden weer los, daarna nog een keer met wat meer lijm vast gezet. Dat is nooit meer los gekomen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ooit gelijmd met alu 2 componenten lijm maar ik produceerde meer wattage dan de lijm ana kon :-q
-Bassie-
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 24 oktober 2020, 19:29

Locktide gebruiken de sterkste variant.

locktide 277 moet het zeker blijven zitten
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mtbmouse schreef: zo 22 november 2020, 21:07 Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Cube LTD. Ik heb er gewoon een mt800 lager er in gelijmd met Bison metaallijm. De eerste keer zat hij na twee maanden weer los, daarna nog een keer met wat meer lijm vast gezet. Dat is nooit meer los gekomen.
Hoe krijg je hem los als hij versleten is? Kun je dan niet beter iets met vervangbare lagers er in lijmen?
Waar woke is, is vuur
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

ITA draad tappen, dat moet nog wel gaat toch?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En als dat niet gaat zou ik die "pers" trapas nemen die Suravida linkte.
Dat blijft demontabel, is er in verschillende lengtes, niet te gek duur... lijkt een nette oplossing.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie