Voorvork/ demper tuning by MST (Fox RockShox)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Misschien zeg ik wel iets heel raars nu, maar staat je rebound achter niet te snel / druk iets te hoog / te veel compressiedemping waardoor in de rebound je achterwiel de druk naar het voorwiel overheveld? Het wipwap effect zeg maar

Of hebben jullie niet naar de achtervering gekeken/ vergeleken?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Deze vorm van rebound hebben ze hardtail genoemd.

Mooi om te zien waarom je een fully wilt.. :bier:
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

kermit schreef: do 12 november 2020, 18:39 Net de filmpjes geupload, maar de belangrijke (die waar ik op sta ;-)) zijn niet in slowmotion...
Als je [shift] ingedrukt houdt kan je met de pijltjestoetsen frame voor frame afspelen. Van wat ik zie lijkt de rebound op zich prima; na elke compressie veert de vork weer uit voor de volgende roller.
Met de rem erop pakt de vork wel zowat alle veerweg maar dat lijkt me logisch en ook niet verkeerd.
Misschien logisch, maar zeker niet wat je wil. Je wil juist nog veerweg overhouden om klappen te kunnen opvangen terwijl je remt. Meer LSC demping om brake dive tegen te gaan (en overwegend hoger in de travel te rijden), en eventueel minder HSC zodat de klappen wat minder doorgegeven worden.

En hey, het is een hardtail hè.. 😏 (De vork krijgt de volle laag.)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

HSC en LSC zijn niet (afzonderlijk) instelbaar, het is een FIT-GRIP demper met zo'n platte blauwe draaiknop bovenop:
Afbeelding
Ik heb die eigenlijk altijd open staan.

Maar iets veerweg overhouden als ik rem klinkt logisch (al zou ik hier liefst niet hoeven remmen :-D ).
Zou de vork iets progressiever maken (token(s) toevoegen) daarin kunnen helpen?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Niet dat ik zelf zo,n fietstechniek koning ben, maar het belangrijkste dat mij opviel is dat je je ellenbogen naar beneden hebt en je gewicht behoorlijk hoog+ naar achteren waardoor je automagisch meer controle issues krijgt. Ellebogen omhoog als in een push up houding maakt dat je meer controle over de voorkant krijgt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Jurriaan schreef: do 12 november 2020, 19:53 Deze vorm van rebound hebben ze hardtail genoemd.

Mooi om te zien waarom je een fully wilt.. :bier:
Rare fietsen zonder achtervering :lol:
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

crapforbrains schreef: do 12 november 2020, 20:04 Als je [shift] ingedrukt houdt kan je met de pijltjestoetsen frame voor frame afspelen. Van wat ik zie lijkt de rebound op zich prima; na elke compressie veert de vork weer uit voor de volgende roller.
Met de rem erop pakt de vork wel zowat alle veerweg maar dat lijkt me logisch en ook niet verkeerd.
Misschien logisch, maar zeker niet wat je wil. Je wil juist nog veerweg overhouden om klappen te kunnen opvangen terwijl je remt. Meer LSC demping om brake dive tegen te gaan (en overwegend hoger in de travel te rijden), en eventueel minder HSC zodat de klappen wat minder doorgegeven worden.

En hey, het is een hardtail hè.. 😏 (De vork krijgt de volle laag.)
Op het zijfilmpje zie ik rond 13 sec toch echt na 2 hobbels de vork alle? Veerweg gebruiken, dan komen de remknippen maar het kwaad is al geschied en de vork blijft erg laag in zijn veerweg.

1 noteer wat je nu hebt
2 je sag nogmaals goed zetten. (Misschien dus was minder)
3 rebound controleren
4a filmen en hier posten
4b slaat hij nog zo snel door token erbij en vanaf 1 beginnen tot je weer 4a uitgevoerd hebt.

Ik denk toch een sag/ rebound combi.

Maar wat ik mij vooral afvraag nu je de FitGrip demper laat zien waarom je vanaf dat platform wil gaan tunen?

Mooie fit en forget demper maar vergeleken met de FIT4 mist hij net wat small bump in mijn belevenis. (Is al even geleden en was eigen fiets vs een Orange Four)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De bedoeling was niet echt om deze vork flink aan te gaan pakken, maar de meerprijs voor een demperaanpassing bovenop de prijs voor een service (die toch nodig was) was gering.
Dus zo ontstond het idee, een paar tientjes extra uitgeven en eens kijken wat dat oplevert.

Ik ga zeker nog experimenteren met tokens, sag, rebound. Maar Amerongen is voor mij niet naast de deur dus ik kom daar niet elke week. Kan daarom nog ff duren voor een vervolg.
En dan moet ik natuurlijk nog een cameraman/-vrouw zien te regelen :D

Als ik me niet vergis heb ik er nu geen tokens in zitten, er liggen er hier nog twee op de plank om te proberen.
Wel een gele en een groene, ik hoop dat dat samen geen problemen oplevert... :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Patrick_V schreef: do 12 november 2020, 20:43Rare fietsen zonder achtervering :lol:
Dat weten jij en ik :bier:
kermit schreef: vr 13 november 2020, 09:15
En dan moet ik natuurlijk nog een cameraman/-vrouw zien te regelen :D
👆lijkt mij leuk om te doen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

kermit schreef: vr 13 november 2020, 09:15 De bedoeling was niet echt om deze vork flink aan te gaan pakken, maar de meerprijs voor een demperaanpassing bovenop de prijs voor een service (die toch nodig was) was gering.
Dus zo ontstond het idee, een paar tientjes extra uitgeven en eens kijken wat dat oplevert.

Ik ga zeker nog experimenteren met tokens, sag, rebound. Maar Amerongen is voor mij niet naast de deur dus ik kom daar niet elke week. Kan daarom nog ff duren voor een vervolg.
En dan moet ik natuurlijk nog een cameraman/-vrouw zien te regelen :D

Als ik me niet vergis heb ik er nu geen tokens in zitten, er liggen er hier nog twee op de plank om te proberen.
Wel een gele en een groene, ik hoop dat dat samen geen problemen oplevert... :tong
Opzich een prima keuze idd om mee te pakken, maar lijkt mij lastig te bepalen wat je wil als de basis er niet was?
Welke settings reed je voor de service?

Nu dus zonder tokens, wat is je gewicht? Aanzich niet heel gek icm met vermoeden dat hij geen ramp-up heeft en doorslaat.

Huidige gegevens kun je iig opschijven en delen als je wil. Ben nu wel heeel nieuwsgierig geworden.
XX Druk
Geen tokens
Hoeveel rebound?

Neem aan dat je wel op de "open" stand fietst?

Om te testen met tokens;
Groen is 10cc maar heeft net wat langere zijklemmen tegen trillen in de stancion
Geel is ook 10cc dus dat maakt geen verschil volgens mij.
Zou de groene eerst proberen in dit opzicht.

Ben benieuwd, leuk onderzoek iig :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Niet van settings uitgegaan, maar van het niet voor elkaar krijgen de vork goed te laten volgen op dit soort remknippen :D
Dus dat als opmerking meegegeven. Ik weeg 69kg zonder outfit.

Volgens mij kwam een van die tokens uit de Factory die ik in mijn Banshee had, en de andere zat bij deze vork. Ik heb ook een aantal van die dingen meegegeven en weggegeven omdat ik er vanuit ging (en ga) dat ik niet meer als twee tokens nodig zal hebben.

Compressieknopje staat inderdaad standaard open bij mij.
Rebound hebben we gisteren op meerdere settings geprobeerd, helaas heb ik een run "voor niets" gedaan omdat de cameraman niet scherp was :D Voor niets als, er zijn geen beelden van. Want een keertje dat segment rijden is nooit voor niets, ik vind het een van de highlights van de route :)
Voor mijn gevoel maakte het weinig verschil om een paar kliks rebound te verstellen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Jouw lage gewicht helpt ook niet mee aan de airzijde. Daar werd eerder hier al aan gerefereerd. Luftkappe installeren?

Paar clicks rebound meer of minder zou wel voelbaar moeten zijn. Andere al eens met je vork laten rijden?
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

kermit schreef: vr 13 november 2020, 09:15 En dan moet ik natuurlijk nog een cameraman/-vrouw zien te regelen :D
Ik ben hier nog redelijk groen hoor, maar lees goede verhalen over ene Pagani. :winkie:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Filmpjes bekeken. In het tweede filmpje zie je inderdaad goed dat de vork steeds dieper in de veerweg komt.

Ik kan me een eerdere discussie herinneren hierover, ook met filmpjes. Mijn vermoeden was toen een te langzame rebound en dat is mijn vermoeden nog steeds.

Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Een lichte rijder met een wat passieve rijstijl -> weinig druk op de voorkant -> (te) veel sag -> (te) langzame rebound.

Ik denk dat er meer te halen is in een wat actievere houding en rijstijl, meer druk op de voorkant, wat minder sag, snellere rebound en misschien een tikje meer compressiedemping. Qua rijstijl de stukken trail met remknippen meer "aanvallen" en met je lichaamsgewicht wat "tegengas" geven op de voorkant.

Ik heb zelf een 34 Grip op mijn Spectral. Aanvankelijk was het ook even zoeken naar de juiste afstelling maar ik heb die uiteindelijk gevonden zonder tokens, zonder tuning. Juiste sag en rebound, compressie een klein stukje dicht. Op Amerongen kan ik volle bak door de remkuiltjes. Zelfs in bikeparks in de alpen pakte de vork remknippen (een heel stuk serieuzer dan op Amerongen) goed op. De Spectral staat in Nederland dus het is alweer een tijdje geleden (vanwege corona) maar uit mijn aantekeningen: 70 psi, compressie 1/8 vanaf open, rebound 7 klikjes vanaf open. Ik weeg rijklaar rond de 80 kg.

Succes :-q

Edit: typo
Laatst gewijzigd door nielsvk op za 14 november 2020, 18:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je wilt mag je mijn fox 34 factory met fit4 demper best eens proberen. 120mm boost. Kunnen ook een keer op bergweg afspreken met een montagestandaard..
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie