Adventures of an old rookie .....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

"De Bospool" vind ik een enorm grappige uitdrukking! Er in houden graag.... Uhhhhh, ik bedoel niet die Pool in het bos houden hoor!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

AD58-Group-Ride

AD58
Prulleman
Brul
Knakworstkweker
P@trick
KTManiac

Check! :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Count me in
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

AD58-Group-Ride

AD58
Prulleman
Brul
Knakworstkweker
P@trick
KTManiac
ivocare
Downtherabbithole
Qua Patet Orbis
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Present!
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En hoe gaat het inmiddels met het herstel Ad...?
Ondanks dat het hier wat stilletjes is hopelijk wel goed?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hallo Paul, bedankt voor de belangstelling.

Ik heb nog steeds flink veel pijn in het operatie gebied, een klein stukje lopen is al heel wat. Maar goed, dat zal langzaam vooruit gaan hopelijk. Pijnstillers gebruik ik zo weinig mogelijk, want dan is het eind zoek. Ik zie over een maand of twee mijn chirurg weer. Dan zou er wat verbetering in moeten zitten toch.

Verder zit ik in een afkick-schema, omdat mijn huisarts totaal verkeerde medicatie had voorgeschreven. De eerste medicatie veroorzaakte zeer ernstige abnormale paniekaanvallen. Dat hoop ik écht nooit meer mee te hoeven maken. Toen schreef hij wat voor om die paniekaanvallen te onderdrukken. Dat maakte het alleen nog maar erger op termijn, en wat blijkt: die troep is nog verslavender dan heroïne.

Met de eerste medicatie ben ik gewoon cold turkey gestopt. Dat was best wel erg zwaar, naar is gelukt. Met de tweede mag en kun je dat niet. Ik heb zelf op internet opgezocht hoe je dat moet doen, want het vertrouwen in huisartsen is inmiddels gezakt naar 0,0 %. Dat moet omgerekend worden in Diazepam en dan iedere week met 1mg afbouwen. Ik ben geleidelijk van 20 naar 3 gegaan. Die laatste stapjes zijn het zwaarst. Je krijgt dan echt zware afkick verschijnselen. Daar heb ik nu dus last van.

De operatie, narcose en 1 dag aan de morfinepomp heeft het afkick-procedure wel duidelijk verstoord, dus daar even een terugval.

De paniekaanvallen zijn 3 a 4 weken blijven aanhouden, maar na het stoppen met die rommel van de huisarts geleidelijk minder geworden. Waar ik ze eerst echt iedere dag een uur of 4 á5 had (toen ik die medicatie nog gebruikte) steekt het nu nog maar in veel mildere vorm af en toe de kop op.

Dankjewel huisarts voor alle nodeloze ellende!

Ten tijde van die hele zware paniekaanvallen is er een afspraak gemaakt met een psychiater. Dat was twee maanden geleden en gisteren was ik eindelijk aan de beurt. De psychiater lijkt redelijk normaal en is het er mee eens dat we een op maat gesneden traject inslaan zonder medicatie. We hebben ook samen gekeken naar mijn afkick-schema en ze vertelde dat ze het zelf niet beter had kunnen samenstellen.

Ze gaat me verder begeleiden met dit lastige proces. Volgende week heeft ze een plan van aanpak klaar als het goed is. Aandachtspunten zijn leren omgaan met pijn en paniek/angst. Het is allemaal een beetje met elkaar verbonden en afgelopen 1 1/2 jaar heeft er zich heel wat afgespeeld natuurlijk. Dus deskundige professionele begeleiding kan nooit kwaad lijkt me.

En omdat mijn immuumsysteem stevig onder druk heeft gestaan, probeert de MS weer daarvan te profiteren natuurlijk. Ik hoop dat dat niet door gaat zetten, gebruik wat extra supplementen en eet en drink verder zo gezond mogelijk.

Dus ja, het is nog een stevig robbertje knokken. Maar daar ben ik nooit bang voor geweest. Ik vertrouw erop dat ik over een tijdje weer lekker op de fiets zit.

Verder gaat het hartstikke goed!
Laatst gewijzigd door Ad58 op wo 11 november 2020, 13:48, 5 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1441
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Jezus, als je denkt dat het niet erger kan....
Wel goed dat eea nu allemaal onderkend is en ook daar nu aan wordt gewerkt.
Het zal dus voorlopig nog wel stap voor stap en met vallen en opstaan gaan maar wel nu eindelijk een stip op de horizon.
Sterkte en hou vol.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Inderdaad, wat een verhaal... kan me voorstellen dat je vertrouwen in de artsenij inmiddels een flinke knauw heeft! Terecht in jouw geval helaas :-{

Knap hoe je al die knokpartijtjes doorgaat en in het voorjaar komt die fiets weer van stal hè. Ik probeer ook wel mee te gaan maar ben even voor werk naar het buitenland tot eind mei. Dus ik hoop echt dat ik het mooie moment mis omdat je de eerste KM’s al gedaan hebt💪
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Bedankt mensen. Vertrouwen in artsenij.... Dat is gelukkig niet helemaal weg. Je hebt gewoon deskundige artsen en artsen die zomaar wat aanmodderen...
Je moet gewoon als patiënt kritisch zijn en niet zomaar met je laten sollen.
Het gaat per slot van rekening om JOUW lijf.

Het is wel wrang om te beseffen dat dat matje totaal overbodig was. En dat daarmee alle ellende begonnen is...

Hier nog een treurig bericht over die matjes:

https://www.trouw.nl/nieuws/alette-52-l ... ~bf0f3064/

Het heeft weer alles te maken met die farmaceutische maffia!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ad58 schreef: wo 11 november 2020, 13:52 Bedankt mensen. Vertrouwen in artsenij.... Dat is gelukkig niet helemaal weg. Je hebt gewoon deskundige artsen en artsen die zomaar wat aanmodderen...
Je moet gewoon als patiënt kritisch zijn en niet zomaar met je laten sollen.
Het gaat per slot van rekening om JOUW lijf.
't Is me wat Ad! Ondanks dat jouw persoonlijke kracht inspirerend is denk ik voor iedereen die meeleest, zul je voor herstel en verbetering denk ik (in ieder geval gedeeltelijk) ook afhankelijk blijven van de medische zorg. En wat je zegt klopt; er zijn er goeie, minder goeie en ronduit slechte... Maar dat is niet raar want dat is overal zo. Zelf kritisch blijven, niet (meer) alles aannemen wat 'ze' zeggen en uiteindelijk vertrouwen durven geven. En tenslotte; hopen op een beetje geluk. Ik heb het allemaal meegemaakt met een kind en met mezelf. Als een medicus zegt dat je teveel googled klinkt heel ander dan als hij/zij zegt dat het zo fijn is dat je je ingelezen hebt. En gelukkig bestaat die laatste groep ook!

Heel veel succes en sterkte de komende tijd en op naar betere (fiets)tijden!
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Jij snapt het Brambo! :-q Maar jij hebt ook je ervaringen begrijp ik...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Niet te flauw zeg... Dat artikel over die matjes is ook weer zoiets waarvan je denkt hoe kan het.
En "paniekaanvallen", het is maar een woordje in je verhaal maar als je er een hebt is het geen pretje. Bovenop de fysieke ellende die er al was.

Ik hoop echt dat je binnen een redelijke termijn weer zo goed bent dat je lekker van je fietsen kunt genieten.
Maar niet tè snel natuurlijk, met maximaal twee man wordt de "Ad-ride" anders een erg karige happening :wink:

Sterkte met volhouden Ad :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Paniekaanvallen zijn inderdaad heel erg ja. Bij mij werd dat dus veroorzaakt door verkeerde medicatie. Die niet eens nodig was.... Ik hoop dat echt nooit meer mee te maken. Mensen die dat nooit hebben meegemaakt, hebben geen idee ..
Maar ik kijk uit wanneer ik weer kan fietsen. Voorlopig lukt lopen maar amper....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gesloten