Auto van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Knakworstkweker schreef: di 3 november 2020, 15:39
ATF olie is net stroop als je de auto niet warm rijdt voor je de snelweg op gaat met de kickdown in volle glorie..... :roll:
Dat klopt. Maar daat gaat het hier niet over :)
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Het is bij elke auto/motor verstandig om pas te gaan knallen wanneer olie op temp is. Gelukkig zit er een olie temp meter op waar ik altijd trouw rekening mee houd.

Mijn DSG is mee getuned met de performance tuning waar ik van 230 naar 320pk gegaan ben.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

inderdaad goed om te realiseren dat koelwatertemp iets anders is dan olietemp!
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Het zal je verbazen hoe lang olie er over doet om op temp te komen, is het koelwater binnen 2km op temp, olie doet er wel 8km over!
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

surfroy01 schreef: do 5 november 2020, 14:59 Het zal je verbazen hoe lang olie er over doet om op temp te komen, is het koelwater binnen 2km op temp, olie doet er wel 8km over!
Hangt van de setup af, eigenlijk alleen als je een warmtewisselaar hebt die de KVS gebruikt om de olie op te warmen

Performance motoren (>150pk/liter) hebben dit systeem over het algemeen niet omdat de thermische belasting bij hogere belastingen dan te hoog is. Die zijn uitgerust met een oliekoeler + thermostaat + veel grotere hoeveelheid olie. Mijn M5 (twin turbo V8) had bijna 11 liter motorolie en dat duurde dik 15 minuten voordat de olie was opgewarmd (als in >80grd), laat staan je hele blok. Dat soort motoren is overigens ook enigszins begrensd als de KVS en olie niet op bedrijfstemperatuur is.

Hetzelfde geldt trouwens voor de opwarming van je versnellingsbak, turbo's, als je heel rustig hebt warm gereden dan kun je alsnog de boel slopen door in 1x een topspeed run te gaan doen bijv. Remmen idem dito. Been there done that :winkie:
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

surfroy01 schreef: do 5 november 2020, 14:59 Het zal je verbazen hoe lang olie er over doet om op temp te komen, is het koelwater binnen 2km op temp, olie doet er wel 8km over!
moderne motoren krijg je ook niet in 2 kilometer op temperatuur...met al die 30 km/u zones. Mijn (10 jaar oude) 1.8 turboblok doet er zeker een kwartier over om het koelwater op 90 graden te hebben. Als je binnen 5 minuten de snelweg op draait gaat het wel wat harder natuurlijk maar meestal sta je na 10 minuten nog steeds koud te pruttelen voor een stoplicht om uberhaupt de 30km zone uit te komen.
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Vorderingen maar eens delen

Afbeelding
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Kan het ondanks de top kwaliteit foto niet helemaal goed zien maar vermoed glad dak dus traveler? MK1?

Succes! :-q
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Clubman Estate 1979
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Na de Zweed voor mijn vrouw (Saab 9-3 station) mezelf ook op een Zweed getrakteerd (met hulp van de baas :wink: ). Een fraaie Volvo V60.
Nu 2 weken oud en een genot om te rijden..

Afbeelding

Afbeelding
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Fijne auto de V60 !!! :-q Mijn schoonvader heeft er eentje, 200pk en die ging als een racket in Duitsland :winkie:

Zelf een VW Tiguan 2.0TDI in bestelling 8)

Mijn eerste automaat :o :lol:
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Stunning schreef: zo 20 december 2020, 17:51 Fijne auto de V60 !!! :-q
Helemaal eens! Ik heb de mijne nu iets meer dan een maand. Kon nog net op kenteken gezet worden voordat de LM 2020 afsloot voor nieuwe auto's:

Afbeelding

Afbeelding

Pine Grey met 19" velgen en wit lederen bekleding. Nog geen seconde spijt van de keuze.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Heel mooie auto!
Nu hopen dat het witte leer een beetje schoon blijft. Met mtb'en als hobby wel een uitdaging. ;-)
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Speeltje erbij gekocht voor op het circuit. Al eerder een 325 coupe verbouwd tot trakcday auto samen met mijn zoon, die was er klaar mee dus verkocht en nu mijn dochter paar jaar later, pap, ik wil ook leren racen op circuit! Dus een 328 Touring aangeschaft waar het interieur uit gaat, rolkooi, sportstoelen met 5 punts gordel in gaat, verstelbare vering onderkomt, semi slicks, open luchtfilter met tune en ohja, de koppeling moet vervangen, maar de aanschaf was zo weinig, dat kunnen we wel lijden!

Afbeelding

Afbeelding
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

awinkel schreef: di 22 december 2020, 15:42 Heel mooie auto!
Nu hopen dat het witte leer een beetje schoon blijft. Met mtb'en als hobby wel een uitdaging. ;-)
Thanks!

Bij een donkere carrosserie kleur vind ik lichte bekleding wel chique. Dat schoonhouden moet lukken. Heb een elektrisch wegklapbare trekhaak voor de fietsendrager. De kinderen zijn al ouder en de hond kan lekker achterin.

Was vroeger anders. Toen hoorde ik op de achterbank tijdens het eerste ritje van de garage naar huis "pap, ik wil mijn kauwgom terug maar hij blijft op de stoel plakken. Ik krijg hem er niet meer af :o ".

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie