100km+ routes in NL

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
RickvN
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 10:14

Afgelopen weekend voor het eerst op de mtb een 120 km route gedaan door van Zeist tot Rhenen de UHR routes aan elkaar te fietsen. Nu heb ik de smaak te pakken. Wie heeft er nog mooie suggesties voor langeafstands routes in Nederland met grotendeels single track? links naar GPXjes zijn welkom! Veel dank!
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

.
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Grotendeels singletrack zoals je op de UHR routes krijgt als je die aan elkaar knoopt gaat elders best lastig worden.
Maar als je de 3 routes van Ede-Lunteren-Otterlo combineert met Renkum-Oosterbeek kom je ook wel aan de 100km.
Apeldoorn en Posbank routes aan elkaar lussen is ook dikke 100km maar dat wordt meer een XC rondje.
Knakworstkweker

RickvN schreef: wo 4 november 2020, 22:36 Afgelopen weekend voor het eerst op de mtb een 120 km route gedaan door van Zeist tot Rhenen de UHR routes aan elkaar te fietsen. Nu heb ik de smaak te pakken. Wie heeft er nog mooie suggesties voor langeafstands routes in Nederland met grotendeels single track? links naar GPXjes zijn welkom! Veel dank!
Dat doe ik op grote regelmaat, voornamelijk door routes te lussen, maar jammer genoeg met redelijk wat asfalt.

100+ rijden met grotendeels singletrack is wel een kunst vooral als je een route wil rijden waar je niet in slaap valt.

Je kan de Maashorst lussen
Uden groen, Uden blauw, Herperduin, Reek, Loosbroek

Je kan ook deze doen:
Gemert, Deurne Zandbos, Vlierden, Liessel, Leensel, Neerkant, Meijel, Asten (Dennedijkse bossen), Liessel, Asten (Oostappense Heide), Vlierden, Bakelsebos, Dierdonk, Gemert

Denk dat dit een van de langste lusroutes is in Nederland.

Ik heb vandaag vanuit Gemert (excl. route Gemert)Dierdonk, Bakelsebos, Vlierden, Liessel, Oostappense Heide, Vlierden, Bakelsebos en terug naar Gemert gedaan 103 km.

en zo kan je tig combinaties maken in de peel.

Heb een week of wat terug een 150 gereden maar niet echt met singletracks

https://strava.app.link/ku8jzKvdPab

succes iig
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Voor de routes van de Maashorst je via deze link en mooi plaatje met oa de verbindingen.
www.visitbrabant.com/nl/routes/mtb/maashorst

Rond Eindhoven kun je ook veel aan elkaar lussen zodat je boven de 100 km uit kunt komen. Denk bijv. aan de routes van Helmond, Deurne, Vlierden, Dak van Brabant.

Overloon, Venray, en IJsselstein eventueel zelfs nog aangevuld met Horst.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Jefro98 schreef: wo 4 november 2020, 23:01 Grotendeels singletrack zoals je op de UHR routes krijgt als je die aan elkaar knoopt gaat elders best lastig worden.
Maar als je de 3 routes van Ede-Lunteren-Otterlo combineert met Renkum-Oosterbeek kom je ook wel aan de 100km.
Apeldoorn en Posbank routes aan elkaar lussen is ook dikke 100km maar dat wordt meer een XC rondje.
En andere 100+ rondjes in NL is geen XC?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als het niet alleen singletrail hoeft te zijn, ongeveer 110km en 2000hm+, de BBC van afgelopen jaar (die van dit jaar had nog meer trails, maar helaas verschoven naar ‘21 ivm Corona).
Gaat door de Voerstreek, Blg, dus even wachten tot Blg weer ‘open’ is (Corona).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Check dit topic even.
Let er even op wat de laatste versie is van de route.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat is zo veel mogelijk singletrack? In de regio Salland is ook genoeg bos te vinden met MTB routes om een tocht van 100km+ in elkaar te knutselen, maar je ontkomt er niet echt aan af en toe een paar kilometer fietspad, zandweg, ... mee te pakken.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Bij ons in de regio is het steeds beter mogelijk om routes aan elkaar te linken en zo marathon afstanden te creëren.

Bijv. De nieuwe routes Zutphen-->Gorssel (2 routes)--> Vorden --> Lochem --> Borculo --> Ruurlo.

Of

Holten --> Nijverdal --> Rijssen --> Markelo


Rondom Deventer en Bathmen liggen er ook een aantal.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Fadje104 schreef: do 5 november 2020, 10:10
Holten --> Nijverdal --> Rijssen --> Markelo
Inderdaad.

Of Lemele - Hellendoorn - Holten/Nijverdal - Rijssen. Deze een paar keer gedaan zonder Lemele of zonder Nijverdal, dan kom je op een km of 85. Dus zeker 100+ als je ze alle 4 pakt.

Ook een optie:

Appelscha rood, Appelscha blauw, Diever, Havelte Groen, Havelte blauw, eventueel Havelte rood (alleen in het weekend toegankelijk ivm militair oefenterrein). Wel veel singletrack maar zeker niet van het niveau UHR. En weinig hoogteverschil.

Iets meer asfalt maar wel 2 mooie routes:

Gieten en Sleen. Zit wel 15 á 20km asfalt tussen beide routes denk ik.
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.0 CF SLX ltd

Apeldoorn en Rheden aan elkaar. Staat gewoon als 100 km route op MTBroutes.nl. Apeldoorn is niet heel spannend maar goed voor de kilometers.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

aurelius schreef: do 5 november 2020, 08:23 Als het niet alleen singletrail hoeft te zijn, ongeveer 110km en 2000hm+, de BBC van afgelopen jaar (die van dit jaar had nog meer trails, maar helaas verschoven naar ‘21 ivm Corona).
Gaat door de Voerstreek, Blg, dus even wachten tot Blg weer ‘open’ is (Corona).
Nog iets moois, XC/Marathon, Zuid-Limburg/Voerstreek:
De Oude vaste Voerstreek route (alleen op GPS, zie viewtopic.php?f=10&t=93879) combineren met vaste Epen/Vijlenroute, samen ongeveer 80km en 1750Hm.
Als je daar de vaste Gulpenroute nog aan vastplakt zit je op ongeveer 105km 2300hm.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Okay, en wat is van dit rijtje je top-3, wat zijn de echte aanraders?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie