Grotere remschijf?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 1 november 2020, 01:57
vasquez schreef: zo 1 november 2020, 00:30Nope :winkie:

Die theoretische discussie hebben wij vaker gevoerd, mijn praktijk ervaring in dit specifieke geval wijst toch echt anders uit.
Dat wil nog niet zeggen dat ik het met je eens ben ;)

In theorie ben ik het met TSTM eens. Maar in de praktijk ervaar ik hetzelfde als Vasquez. Verklaren lukt niet, maar met dikkere schijven heb je echt een iets andere slag en daarmee ook een ander gevoel in de remmen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

@Cheeta & DaanJ, ik ga het even verduidelijken :)

Als ik een 30 graden helling af rij met een constante snelheid van 5km/u zal dat minder belastend zijn voor mijn remmen dan wanneer ik de snelheid op laat lopen tot 50/60km/u en in de tussentijd steeds bij rem en ook van snelheid varieer.
Het is heel goed mogelijk dat ik er 10x langer over doe om die helling af te rijden, maar daarmee hebben mijn remmen ook 10x meer tijd om ondertussen af te koelen...

Want als je een rijder die 50/60km/u rijdt moet afremmen kost dat veel meer energie dan een rijder die 5km/u rijdt. Het is ook logisch dat die energie in warmte omgezet wordt en daardoor de boel opwarmt.
In hoeverre de rijwind daar invloed op heeft zal uiteraard van je snelheid afhangen, maar ook van de weersomstandigheden.
Toch durf ik niet te beweren dat de rijwind bij die hogere snelheid meer afkoelt dan de hogere snelheid aan warmte veroorzaakt. Sterker nog, ik durf te redeneren dat er meer warmte gecreeerd wordt dan afkoeling. Vandaar ook het bestaan van ice-tech blokken/schijven en uberhaupt dit topic ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even terug naar je natuurkundeleraar...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Als je je remmen volledig inknijpt sta je stil en worden je remmen niet warm.

Als je helemaal zonder te remmen naar beneden knalt wordt alle potentiële energie gedissipeerd via de luchtweerstand en worden je remmen ook niet warm.

Ergens daartussen ligt de snelheid waarbij ze het warmst worden.

Waar die snelheid ligt, hangt af van de hellingshoek, gewicht van rijder+fiets, en de stroomlijn van de fietser+fiets.

Dus misschien worden je remmen bij 5km/u warmer dan bij 50, maar het kan ook andersom zijn ;)
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Er zijn grof weg twee mechanismen:
1- opwarming van de rem door het verwerken van dalingsenergie in warmte
2- afkoeling van de rem door afgifte aan de omgeving
Ik heb dit nog nooit berekend maar juist de extreme situaties zullen of naar de ene of de andere doorslaan. Wie heeft dit wel uitgezocht?
Lekker fietsen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En er is ook een zekerheid, namelijk dat als alle andere factoren gelijk zijn een grotere schijf het langer volhoudt voordat er een (hitte)probleem ontstaat dan een kleinere.
Om maar even de essentie uit de vraag terug te halen ;-)

Dus ingeval van twijfel gewoon voor groot gaan :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 1 november 2020, 01:57
Nope :winkie:

Die theoretische discussie hebben wij vaker gevoerd, mijn praktijk ervaring in dit specifieke geval wijst toch echt anders uit.
Dat wil nog niet zeggen dat ik het met je eens ben ;)
Maar als het werkt voor jou, dan is dat prima.

Mijn zelfstellende Shimano remmen compenseren gewoon 3mm slijtage per blokje. Dat deden mijn Magura en Sram remmen ook.
Daar kan die 0,2mm verschil van dikte vd schijven ook nog wel bij.

De minimale dikte die ze voorschrijven heeft niets met de afstand van de blokjes tot de schijf te maken. Ze zijn bang dat schijven die te dun zijn geworden onderweg kapot gaan.

Vraag anders even of de APK keurmeester het even uitlegt als je je auto de volgende keer laat keuren.
Je doet veel aannames :winkie:

Laat ik het zo zeggen, de gemiddelde APK keurmeester heeft weinig kennis van de (overigens volledig legale) wijzigingen aan mijn auto :lol:

Anyway, het punt is niet of het kan, het punt is dat een schijf onder de minimal thickness een gevoel ander merkbaar gevoel geeft.
Dat de zuigers tot op zekere hoogte zelfstellend zijn betwist ik niet, is het punt ook niet.

Zelf getest door by-process--of-elimination dingen uit te sluiten (ontluchten, nieuwe remblokken, inremmen, etc) en eindeloos mee te spelen, dat is toch echt wat anders dat alleen maar de theorie hanteren.

Magura zelf geeft dit ook op meerdere plekken op eigen website aan, en laat dan nou ook precies mijn ervaring zijn.

https://www.magura.com/en/components/te ... eriorates/

En als je even de moeite neemt om verder te zoeken zal je zelfs specifiekere informatie vinden :bier:

Wij gaan het niet eens worden, hoeft ook niet :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ook Peter schreef: zo 1 november 2020, 16:55 Er zijn grof weg twee mechanismen:
1- opwarming van de rem door het verwerken van dalingsenergie in warmte
2- afkoeling van de rem door afgifte aan de omgeving
Ik heb dit nog nooit berekend maar juist de extreme situaties zullen of naar de ene of de andere doorslaan. Wie heeft dit wel uitgezocht?
Niet uitgezocht, maar genoeg praktijkervaring: oververhitting komt alleen voor als je langzaam gaat. Kun je niet op tegen theoretiseren!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Als ik komend weekend tijd overheb toch proberen; hoeveel warmte genereer je en hoeveel raak je kwijt? Waarschijnlijk kom je dan tot dezelfde conclusie nl. bij veiligvoelende snelheden genereer je meer dan dat je kwijt raakt. Maar toch, leuk om te berekenen.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ook Peter schreef: zo 1 november 2020, 18:40 Als ik komend weekend tijd overheb toch proberen; hoeveel warmte genereer je en hoeveel raak je kwijt? Waarschijnlijk kom je dan tot dezelfde conclusie nl. bij veiligvoelende snelheden genereer je meer dan dat je kwijt raakt. Maar toch, leuk om te berekenen.
Kun je dan ook rekening houden met versnelling en abrupte vertraging?
Ik ben er nl vrij zeker van dat het minder energie kost om een langzame snelheid constant te houden dan om een hogere snelheid over hetzelfde traject meerdere malen sterk af te remmen en weer op te laten komen.
Maar mocht jouw berekening het logisch verklaarbaar anders laten zien dan stel ik met alle plezier mijn inzicht bij ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Simpel genoeg.
Als je sneller gaat hebben je remmen meer rijwind koeling.
En omdat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid, hoeven je remmen ook nog eens minder werk te doen ;)

Maar als je langzaam gaat heb je dus minder koeling door de rijwind.
En moet je af en toe bijtrappen als het even omhoog gaat.
Je voegt dan energie toe, die je later weer "weg moet gooien" met je remmen.
(Als je vaart houd rol je door en hoef je niet bij te trappen, geen extra energie.)
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op zo 1 november 2020, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

De potentiele energie die je hebt verkregen door het maken van hoogte veranderd niet. Zowel snel.als langzaam.moet je al die potentiele energie weer omzetten in warmte.... lijkt mij

Er vanuitgaande dat je vanuit stilstand start en in beide gevallen ook weer tot stilstand komt.

Lucht weerstand lijkt.me dan de enige variatie in koeling én in afremming
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Patrick_V schreef: zo 1 november 2020, 19:02 De potentiele energie die je hebt verkregen door het maken van hoogte veranderd niet. Zowel snel.als langzaam.moet je al die potentiele energie weer omzetten in warmte.... lijkt mij

Er vanuitgaande dat je vanuit stilstand start en in beide gevallen ook weer tot stilstand komt.

Lucht weerstand lijkt.me dan de enige variatie in koeling én in afremming
Ja, jij snapt het :-q

Mark haalt waarschijnlijk remkracht en energie door elkaar.
De remkracht varieert, is afhankelijk van wat de rijder wil.
De totale hoeveelheid energie blijft gelijk.
En bij lage snelheid kunnen je remmen die energie (warmte) minder goed kwijt aan de lucht, dus de temperatuur loopt op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat in de praktijk dan ook niet meehelpt is dat mensen die stapvoets afdalen denken dat ze aan kleine schijven genoeg hebben, terwijl mensen die hard naar beneden gaan juist wel voor grote schijven hebben gekozen.
Grote schijf=groot oppervlak. Kan (bij dezelfde omstandigheden) meer warmte overdragen aan de lucht.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op zo 1 november 2020, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: zo 1 november 2020, 18:19
Ook Peter schreef: zo 1 november 2020, 16:55 Er zijn grof weg twee mechanismen:
1- opwarming van de rem door het verwerken van dalingsenergie in warmte
2- afkoeling van de rem door afgifte aan de omgeving
Ik heb dit nog nooit berekend maar juist de extreme situaties zullen of naar de ene of de andere doorslaan. Wie heeft dit wel uitgezocht?
Niet uitgezocht, maar genoeg praktijkervaring: oververhitting komt alleen voor als je langzaam gaat. Kun je niet op tegen theoretiseren!
Zeker wel.
Als je heel langzaam gaat dan is het toegevoerde vermogen gering waardoor er veel tijd is om die warmte weer af te voeren. In deze situatie wordt de schijf dus ook niet erg warm.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie