MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
timofietst
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 09:51
Contacteer:

Aansluitend op de opmerkingen hierboven van o.a. Crapton en El Fenomeno denk ik dat we een gesprek met de politiek moeten afdwingen. Een petitie is volgens mij de makkelijkste manier om een grote groep mtb-ers te verzamelen en de gemeente aan te spreken. We kunnen een flink bereik genereren met dit forum, de fietsclubs en de lokale fietswinkels. Idee om dit als petitie online te zetten?

Doel: een gesprek met de gemeente starten met als ultieme resultaat te kunnen mtb-en zonder vignet en buiten de nieuwe routes te mogen blijven rijden. Dit zijn de onderwerpen:

De ondertekenaars van deze petitie willen

A) onze zorgen delen over het inperken van mtb-ers bij het uitoefenen van hun hobby door de rigide beleidsmaatregelen omtrent vignet en verbod op rijden buiten routes. Resultaat hiervan gaan een verminderde motivatie zijn om te gaan genieten van onze sport. Uitgangspunt moet dan ook zijn: nieuwe routes voor de grote groep incidentele/startende fietsers of mkb-ers van buiten de regio (laag drempel) en het behoud van de optie om buiten die routes te fietsen voor de overige (bestaande, lokale) mkb-ers. Zoals in andere gebieden ook gewoon kan.

B) wijzen op het onnodig reguleren van de vrijetijdsbesteding in de regio voor zowel wandelaars, mtb-ers als ruiters. De politiek heeft juist behoefte aan MINDER regels, niet aan meer. Minder regels is in dit geval juist beter en heeft de afgelopen jaren prima gewerkt. De paar klachten zijn incidenten (die je zult blijven houden) en zeker niet exemplarisch voor wat de gebruikers van het Grenspark meemaken.

C) wijzen op het ongelijk behandelen van verschillende groepen in onze gemeente/samenleving: mtb-er moeten betalen om het bos te gebruiken. Wandelaars en ruiters niet. Ook wandel- en ruiterpaden hebben onderhoud nodig. Op deze manier ontstaat er een ongelijke situatie die lijkt o het uitmelken van een groep die je dwingt een keuze te maken: betalen en je hobby blijven uitvoeren of stoppen.

D) kritiek uiten op het gekozen beleid om aan natuurbeheer te doen door juist meer aangelegde routes te maken, de recreatiedruk op te voeren en zo de natuur minder toegankelijk te maken.

E) Onze zorgen uitten over de staat van onderhoud van de bestaande routes in de regio. Het lijkt de gemeente, BL, NM, Grenspark etc niet te lukken een goed werkende onderhoudsorganisatie op te zetten. Kijk naar de staat van de nieuwe route op de Kragge als voorbeeld.

Laatst gewijzigd door timofietst op vr 30 oktober 2020, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Timo


Surly Karate Monkey 27.5+
http://www.mellowbikers.nl
Snoek
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 18:44
Mijn mountainbike: Cannondale Habit3

Goed initiatief, helemaal mee eens.
Graag wel de "mkb" vervangen door "MTB" ;)
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik ben blij dat er nou wat reacties binnenkomen, meest medestanders.

Petitie en media
Petitie is prima idee, er is ook een speciale site voor en die heet verrassend: petities.nl. Facebook ook goed maar niet iedereen zit daar op, ik bv niet.

Daarnaast aandacht in de media via de Bode of BN de Stem met diezelfde journalist die het over 100 km route had.

Brief aan Woensdrechtse raad
Ik wil graag een brief aan de Woensdrechtse raad sturen. Als dat namens vele MTB-ende bewoners van Woensdrecht is dan hoop ik dit enig effect heeft. Tevoren wil ik het subsidiebesluit in de raad inzien en de notulen. Wat is gezegd, wat waren de voorwaarden? Zijn eventuele overlastklachten van MTB-ers gedocumenteerd? Ik ga proberen of dit op de gemeente website te vinden is, ik meld me indien info.

Er was geen probleem, er was geen subsidie nodig, geen onderhoud nodig, geen handhaving nodig enz.

Eventueel kan een WOB verzoek gedaan worden bij SBB en de gemeente om alle info boven water te krijgen, maar dat doe ik liever pas als overal afwijzend wordt gereageerd. Wellicht is zelfs de omgevingsvergunning aan te vechten. Waar is die?
--------------------------------aanvulling-------------------------
Wethouder van Agtmaal speelt onder 1 hoedje met Grenspark: https://www.woensdrecht.nl/home/persber ... 75036.html. De gemeente blijkt al veel langer diep betrokken en bekend met vignettering, zie onder uit jaarstuk 2017:

Het project M TB Routes heeft vertraging opgelopen vanwege nadere besluitvorming over de kaders van de M TB routes. Hierbij valt te denken aan aspecten als routering, vignettering, onderhoud en toezicht. Aan de Nederlandse zijde is er nu overeenstemming. E r wordt gestart met de voorbereiding van de realisatie en er worden nadere afspraken gemaakt over eerdergenoemde aspecten. Naar verwachting worden de routes in Q4 2018 opgeleverd.

--------------------------------------------------------------------------

Vignet
Als laatste het vignet. En vignet is NIET normaal, slechts enkele routes in NL hebben een vignet o.a. van NM (LDD en Veluwe) en de Utrechtse Heuvelrug, Waterschaps duinen en Brunsummer Heide meen ik ook. Hier staat het overzicht: https://www.mtbroutes.nl/nieuws/waar-ma ... ntainbiken.

Daar zie ik het ook niet graag maar daar heb je voor resp 12 € en 7.50 € werkelijk vele km's aan mooie MTB routes. Grenspark wil 8-12 € vragen voor die vier lusjes samen een km of 25 max. Verbindingsroute telt niet mee. Overzicht routes https://www.mtbroutes.nl/routes, de meeste routes zover mij bekend zonder vignet.

Maar let op, het werkt dus zo:
1. Stel 1000 vignetten verkocht 2021 a 12 € = 12.000 €, kunnen er ook zomaar 2000 zijn = 24.000 €!!!
2. Adminkosten en overhead Grenspark 3000 €
3. Handhaving 6000 €
4. Onderhoud 3000 € (aan wat?)
5. Bij inkomsten uit boetes van 90 € per overtreding.

Ofwel een uitstekend verdienmodel voor Grenspark, want wie gaat dit bijhouden en controleren? Waar gaat dat geld heen? Het zijn allemaal al gesubsidieerde instanties (Grenspark, NM en SBB) en de gem Woensdrecht heeft de aanlegkosten betaald. Dus van belastinggeld ongevraagd en ongewenst MTB routes bouwen en daarna elk jaar flink cashen! Dat heet knevelarij, zie NL belastingdienst voor uitleg daar weet men alles van.

Hoeveel onderhoudskosten zijn eigenlijk nodig voor die lusjes? Kan me niet goed voorstellen waaraan dat geld besteed moet worden met vrijwilligers. Eventueel zou je een systeem van donaties kunnen opzetten, waarbij mensen die veel de routes gebruiken een vrijwillige bijdrage doen.

Als aanvulling: https://www.mtbroutes.nl/nieuws/betalen ... or-het-bos. 40 k€ onderhoudskosten?? Zie ook hoe NM er in staat, die willen cashen net als Grenspark. Gemeenteraden hebben er blijkbaar wel iets over te zeggen. Blijkbaar lukt het wel zonder verplicht vignet: https://www.mtbroutes.nl/nieuws/aanleg- ... -van-start.

Is mijn vignet betoog geloofwaardig? Graag reacties.
Laatst gewijzigd door Crapton op vr 30 oktober 2020, 18:55, 12 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

timofietst schreef: vr 30 oktober 2020, 14:21
E) Onze zorgen uitten over de staat van onderhoud van de bestaande routes in de regio. Het lijkt de gemeente, BL, NM, Grenspark etc niet te lukken een goed werkende onderhoudsorganisatie op te zetten. Kijk naar de staat van de nieuwe route op de Kragge als voorbeeld.
Prima tekst, maar punt E zou ik er uit halen. BoZ en Kragge horen gelukkig (nog) niet bij het grenspark, en ik hoop dat dat ook nooit gebeurt. Daarmee zou de de Belgische coup compleet zijn. Moet er niet aan denken.

De Kragge ligt er m.i. niet zo slecht bij. Het hoeft geen biljartlaken of racebaan te zijn a la Dorst, liever niet zelfs. Er is daar een actieve onderhoudsploeg, iig op zwart.

Maar de remrillen komen uiteraard door gebruikers met slechte techniek of expres. Vandaag reed ik achter wat MTB-ers op Westenschouwen en ipv BEIDE remmen te gebruiken remmen die gasten alleen met de achterrem. Daarmee overal het parkoers kapot remmen. Ja en hoe stop je zulke idioten om de zaak te verkloten voor de rest? Suggesties welkom.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Vind punt "E" inderdaad ook een beetje vreemd in deze.

Dat is niet het punt waar het hier over gaat en betreft ook nog eens andere gemeentes.

De kragge is niet meer zo glad als in het begin maar nog steeds prima te rijden.
Het is mountainbiken, geen 3D wielrennen.
Wortels, kuilen, enz. horen bij de sport, laten we aub niet van iedere route een knikkerbaan maken waar iedere peuter op kan rijden.
De afwisseling in moeilijkheid houd het juist leuk, en soms moet je gewoon accepteren dat iets te moeilijk voor je is.
Je gaat toch ook niet bij de gemeente klagen dat de halfpipe van het lokale skatepark te hoog is omdat je er niet van af durft.
Ja en hoe stop je zulke idioten om de zaak te verkloten voor de rest? Suggesties welkom.
In ieder geval niet door weekend rijders met 0 ervaring naar de nieuwe routes te lokken.
Maar vaste routes + media aandacht doen precies het tegenovergestelde.
Het wordt steeds drukker en het gemiddelde niveau duikt omlaag, zeker met de nieuwe lichting "corona rijders".
Ik zou zeggen een rijvaardigheids bewijs, maar dat gaat hem uiteraard nooit worden.
Zullen er mee moeten leren leven ben ik bang, en hopen dat het wat minder wordt als alles weer open gaat.
Gebruikersavatar
timofietst
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 09:51
Contacteer:

RobBoZ schreef: vr 30 oktober 2020, 20:20 Vind punt "E" inderdaad ook een beetje vreemd in deze.
Ja sorry, is stukje persoonlijke frustratie over het samen met de gemeente opzetten van iets vergeliujkbaars... :D Ik ben het met jullie eens hoor dat een route geen Dorst-racebaan moet zijn. Maar ik vind wel dat het eenkwestie van boter bij de vis is: leg je een route aan dan zorg je voor onderhoud. En dat gaat geen enkele gemeente zelf doen, veel te duur. Vandaar de vrijwilligers die opgetrommeld worden bij de aanleg en het onderhoud. Maar dan moet je als gemeente wel meewerken en dat zie ik nog niet gebeuren.

Laeten we punt E skippen. Nog anderen die aanvullingen hebben op de andere punten? Dan werk ik ze morgen uit in behapbare zinnen voor op petitie.nl.
Groeten,

Timo


Surly Karate Monkey 27.5+
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Tijdens de eerste informatieavond zaten er weinig “vrije” bikers aan tafel. En de aanwezige wielerverenigingen maakte zich vooral druk over de toertochten. Hierdoor zijn de belangen van de “vrije” biker op de achtergrond geraakt, ondanks het feit dat ik bij vervolggesprekken altijd heb aangegeven dat routes leuk zijn, maar ik het vrij rijden net zo belangrijk vond.

Er is daar altijd naar geluisterd, men was het zelf eens met mijn stelling dat het mooi zou zijn als er van de 10 bikers in het bos 6 op de route, of delen ervan, zouden rijden. Dit zorgt al voor een afname van bikers op de overige paden. Verder is toen ook de uitleg gedaan over de A, B, en C zones, de rest van de plannen en bedoelingen en dat klonk gewoon als een goed en onderbouwd verhaal.

Waarom het vrij fietsen in de C-zones aan banden is gelegd is voor ons ook een vraagteken. Ik heb hier pas geleden naar geïnformeerd en kreeg te horen dat het blijkbaar een eis was van de omgevingsdienst tijdens het aanvragen van de vergunning...

Nu het werk neerleggen heeft geen nut. Het project is dan niet mislukt, maar eerder geslaagd. De borden staan er en gaan niet weg. Het resultaat is dat wij, de mountainbikers, met lege handen staan. En bij de overige partijen kan de vlag uit; De mountainbiker is uit het (hun) bos verjaagd!!! Daarnaast is er weer een hoop gemeenschapsgeld verkwanseld...

We hebben daarom met een aantal vrijwilligers besloten om de blauwe route af te maken, ondanks dat we ons enorm in het hemd gezet voelen. Verder zullen we het minimale aan onderhoud doen op de routes zodat we toch nog ergens kunnen biken en ons plekje in het bos afdwingen.

Ik ben wel blij dat ook jullie niet bij de pakken neer gaan zitten en ook het een en ander op touw willen gaan zetten.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

@timofietst : super! Ik zal t delen binnen mijn mtb-netwerk(je) , goed bezig jij!
@petter: knap dat je nog doorgaat, ik zou dit niet kunnen na zo'n actie, blijkbaar dubbele agenda's. Dit valt toch niet uit te leggen lijkt me. Bizar / respectloos gewoon hoe je behandelt bent.
@crapton: it's sounds like a plan? Nu stap2...

En dat noemt zich dan wielergemeente :lol:
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb de vergunning van de provincie nu binnen met dank aan Petter. Interessante achtergrond en ik zou geen vrijwilliger meer willen zijn.

Maar het is absoluut geen verrassing (zie ook mijn eerdere posts):
1. In jaarstukken 2017 gem Woensdrecht wordt al gesproken over vignettering! Daarnaast beleidsplan 2014-2029. Gemeente heeft dus bewust beleid op dit vlak dus die raadsleden zijn naief of niet geinformeerd.
2. Woensdrecht wil MTB routes wegens fietsgemeente, of Grenspark wegens zonering, of beide.
3. Provincie geeft vergunning nieuwe MTB routes op basis dat andere gebieden worden afgesloten, soort van compensatie van natuur overlast. Aanzuigende werking is blijkbaar wel acceptabel.
4. Nergens iets te vinden over opbrengst vignet en handhaving enz (zie mijn post hierboven) - verdienmodel/knevelarij.

Vervelend in het hele verhaal is dat je maar net moet weten hoe de hazen lopen en waar wanneer je bezwaar tegen vergunning kon maken. Daartoe moet je de gemeentelijke en provinciale websites in de gaten houden. Tja wie doet dat?

Ik ga met aanwezige info een brief maken met argumenten (op basis van petitie en argumenten in div posts) voor de raadsleden van ABZ, AKT en CDA en zal vragen om 1)heroverweging en 2)een gesprek. Ik zal concept delen via pb voor belangstellenden.

Vervolgstappen kunnen zijn publiciteit en WOB, en evt de provinciale statenleden benaderen. Petitie sowieso doen via Facebook en petities.nl. Als er te weinig interesse is dan heeft de politieke elite weer gewonnen.

Een grote moeilijkheid is de inhoud van de vergunning. Daarin staat duidelijk: nieuwe routes open dan omliggende gebieden dicht. Dat kunnen lokale partijen niet zomaar ongedaan maken, immers dan zouden nieuwe routes moeten worden gesloten.

Wel kan vergunning inhoudelijk worden aangevochten, te laat misschien.


Aanvullend:
a. Waarom stelt provincie eis om bij aanleg van deze 4 kleine lusjes overal vrij rijden te verbieden? Dat is op andere plaatsen niet zo, bv BoZ. Is dit doorgestoken kaart om MTB-ers te dwingen te betalen voor dat vignet?

b. Wat als je een oudere biker bent zoals ik, niet zo technisch kundig en krachtig. Vlakke paden gaat wel, maar die routes zijn veel te moeilijk!

c. Hoe wil men dit handhaven, ook dat vignet? Elk weekend gaan controleren? Leuker kunnen we het niet maken zeker...
Laatst gewijzigd door Crapton op za 31 oktober 2020, 16:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Een vergunning die verstrekt is, dan ben je te laat. Wat je wel kunt bereiken dat er niet gehandhaafd wordt, soort van gedogen.

Wat het heel goed publicitair doet is dat 1 van de partijen gemaakte afspraken niet nakomt. Zeker als dat een gemeente is, daar gaat men gevoelig voor zijn. Ik ken het dossier niet goed genoeg, maar weet wel hoe lokale politiek werkt. Dit is waar oppositie gevoelig voor is.

Wat tegen je gaat werken is de drukte nu tgv corona. Iedereen snapt dat zonering dan nodig is om kwetsbare gebieden te beschermen, nu meer dan anders. Verder ga je het niet redden als je alleen staat. Ik ken jullie verder niet, maar een paar vrije rijders, mannen van een zekere leeftijd (niet lullig bedoeld) daar ga je het niet mee redden. Kijk of je andere groepen aan boord krijgt, kinderen doen het ook altijd goed, publicitair. Misschien is er een bekende wielrenner of veldrijder te tackelen, komt MvdP hier niet vaak?
Hier staat niets.
Gebruikersavatar
timofietst
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 09:51
Contacteer:

markpatat schreef: za 31 oktober 2020, 11:20 Een vergunning die verstrekt is, dan ben je te laat. Wat je wel kunt bereiken dat er niet gehandhaafd wordt, soort van gedogen.

Wat het heel goed publicitair doet is dat 1 van de partijen gemaakte afspraken niet nakomt. Zeker als dat een gemeente is, daar gaat men gevoelig voor zijn. Ik ken het dossier niet goed genoeg, maar weet wel hoe lokale politiek werkt. Dit is waar oppositie gevoelig voor is.

Wat tegen je gaat werken is de drukte nu tgv corona. Iedereen snapt dat zonering dan nodig is om kwetsbare gebieden te beschermen, nu meer dan anders. Verder ga je het niet redden als je alleen staat. Ik ken jullie verder niet, maar een paar vrije rijders, mannen van een zekere leeftijd (niet lullig bedoeld) daar ga je het niet mee redden. Kijk of je andere groepen aan boord krijgt, kinderen doen het ook altijd goed, publicitair. Misschien is er een bekende wielrenner of veldrijder te tackelen, komt MvdP hier niet vaak?
Eens. Wat mij het meeste deed aanslaan was dat een grote groep mtb-ers blijkbaar niet op de hoogte was van de veranderingen in het beleid. Wie wist er nou dat je straks beperkt wordt in je keuzes als het gaat om routes en waar je mag komen? Voelt de fietsgemeente zich wel gehoord? Heeft de procedure van het verstrekken van de vergunning wel de juiste stakeholders meegenomen? Blijkbaar is er toch een grote verrassing gecreeërd en is er een 'wacht eens even, dit is niet de bedoeling' reactie te horen en lezen onder fietsers. De politiek die hier zit zal daar zeker gevoelig voor zijn. Woensdrecht positioneert zichzelf als fietsgemeente maar laat zo wel steken vallen om dat waar te maken en dat moeten we ze dus duidelijk maken. Zij vertegenwoordigen ons dus daar moeten we ze op aanspreken. Ook als de vergunning er al ligt. Want dat feit betekent niet dat er fatsoenlijk en zorgvuldig gecommuniceerd is.

Partijen in de gemeente kun je op verschillende manieren tot de orde roepen, in elk geval bij nieuwe verkiezingen... ;-) Als wij, als oplettende en betrokken mtb-ers in de regio, al vinden dat er iets niet goed gaat denk ik dat de grote groep die hier nog niet van heeft gehoord daar wel in mee gaat.

Dat er nu wat meer druk op de natuur is begrijp ik maar daar ga je geen beleid voor de komende jaren op voeren, toch? Dat is gebruik maken van de situatie. En dat is volgens mij ook niet aan de orde, de procedures liepen al ver voor 2020 begrijp ik.

We zullen alles uit de kast halen om hier de handjes hier voor op elkaar te krijgen. En ja, MvdP rijdt hier regelmatig rond, net als veel andere veldrijders en wierenners die in de winter het bos in gaan. Die moeten we dan ook proberen in te schakelen. Net zoals andere belanghebbenden zoals wielerclubs, winkels, horeca etc.

Hoe zit het trouwens met toertochten, heb je daar iets over kunnen vinden @crapton? Mogen die wel met vergunning buiten de routes georganiseerd worden?
Groeten,

Timo


Surly Karate Monkey 27.5+
http://www.mellowbikers.nl
Krab
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 639
Lid geworden op: ma 5 juni 2006, 18:43
Mijn mountainbike: is echt wel MOOI!
Contacteer:

Al jaren niet mee actief op dit forum, maar er is weer noodzaak😭

Het is levensgevaarlijk op de vaste routes, veel te druk veel teveel niveau verschil.

Ongelijke behandeling als alleen MTB'ers TOV andere recreanten een vignet moeten kopen.

Als er acties, petities zijn/komen ik doe mee👊🏻
Ben blij dat fietsen mijn beroep niet is, dan had ik geen hobby meer.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

timofietst schreef: za 31 oktober 2020, 13:20 Hoe zit het trouwens met toertochten, heb je daar iets over kunnen vinden @crapton? Mogen die wel met vergunning buiten de routes georganiseerd worden?
Op de bijeenkomst met de verenigingen is er gesproken over de diverse toertochten. Men had in kaart gebracht welke paden er door de diverse organisaties gebruikt werden voor hun toertochten.
Er is toen vertelt dat indien een toertocht gehouden zou worden over de aangemerkte paden dit geen probleem zou zijn om deze te gebruiken en hiervoor zou men via een centraal loket een vergunning aan kunnen vragen.

Of dit nog steeds van kracht is weet ik niet, maar ik hoor in de wandelgangen dat ook de toertochten over de routes zouden moeten...
Hier zijn de routes niet op berekend en het zal zwaar afbreuk doen aan de mooie toertochten die er door diverse organisaties, vaak ook voor het goede doel (b.v. Roparun) worden georganiseerd.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vanochtend groen, paars en rood gedaan. Ligt er perfect bij, en samen met die prachtige herfstkleuren en het mooie weer was dit weer heerlijk genieten!! Laten we dat niet vergeten, dat kan gewoon nog.

Het was wat drukker dan gebruikelijk en dan merk je idd het nadeel van die eindeloze singletracks: je kan nergens inhalen. Ik gun ieder zijn ding maar als ik telkens moet wachten achter kinderen of beginners is de lol er snel af. Wel waren alle langzamere rijders erg beleefd om vlot aan de kant te willen gaan. Maar PR-en kan je zo niet rijden.

Heb ook verschillende paden gereden die gewoon openbaar zijn, uiteraard is dat geen probleem. Let op niet overal staan bordjes! In de vergunning staan die uitzonderingen duidelijk aangegeven.

----------------------------------------------------------

@timofietst: ik heb niet naar toertochten & vergunningen gezocht. Ben idd benieuwd hoe wielergemeente Woensdrecht hiermee omgaat. Ik weet wel dat bv bij Roosendaal de toertochten vrijwel alleen over de vaste route mogen. Tja waarom ga je dan nog voor een TT betalen in ruil voor vaste routes en openbare brede paden, en al zeker als je al een vignet hebt gekocht (verplicht). Verdienmodel grenspark/gemeente uitstekend (knevelarij) maar inkomsten van de fietsclubs zullen flink kelderen hierdoor.

Ik zal bij provincie vragen om alle achtergrond gegevens, mails, plannen, studies, evaluaties, notulen behorend bij de vergunning. Is dit rechtmatig gegaan en waarom wordt de eis beperking vrij rijden wel in grenspark gesteld en niet bv in BoZ? Een verleende vergunning kan je misschien wel aanvechten als er onrechtmatigheden zijn, zoals klopt mn de "compensatie" van afschaffen vrij rijden tov die nieuwe routes? Op welke studies is dat gebaseerd dan of is dat gewoon een aanname die gem Woensdrecht goed uitkomt om het vignet af te dwingen?

Verder helemaal eens dat een paar bejaarde MTB-ers (waaronder ik) niet snel een verschil gaan maken. Maar let op het sjoemel PAS stikstof beleid van de regering is ook perfect onderuit geschoffeld door een paar bejaarden. Of je het ermee eens bent of niet is een andere zaak, maar een parallel zie ik wel.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

De politiek is hier helemaal niet onschuldig. Sterker nog, er is een rechtstreeks verband:
https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... 120477462/
Crapton schreef: za 31 oktober 2020, 10:23 Een grote moeilijkheid is de inhoud van de vergunning. Daarin staat duidelijk: nieuwe routes open dan omliggende gebieden dicht. Dat kunnen lokale partijen niet zomaar ongedaan maken, immers dan zouden nieuwe routes moeten worden gesloten.
Vandaar dat het proces een tijd lang stil lag vanwege problemen met de vergunning. Is dat de vrijwilligers toen ook verteld, dat dit de reden was en dat er dus overgegaan moest worden tot sluiting van de omliggende gebieden? Zo ja, dan hadden die hier ook wel aan de bel mogen trekken!

PS: goed bezig Crapton en Timofietst :-q
Ik hoop dat jullie een bres kunnen slaan in dit bolwerk van misleiding. Zal niet meevallen, maar wie weet...BNDeStem zal smullen van zo'n verhaal :winkie:
Plaats reactie