Garmin Edge 130 HR bundel, of....?!

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik sta op het punt om voor mezelf een Garmin Edge 130 met hartslagband te bestellen maar ik zie zoveel alternatieven dat ik me afvraag of dit een goede keuze is.

Ik gebruik momenteel mijn mountainbike meer verhard dan onverhard om aan mijn conditie te werken.
Daarnaast gebruik ik Strava om mijn verbeteringen in de gaten te houden en zo graag de koppeling willen maken met mijn account en een hartslagmeter om wat meer inzicht te krijgen.

Mijn zoektocht kwam al snel uit op de Edge 130 HR bundel. Maar ik zie ook veel GPS fietscomputers en misschien dat jullie nog een goede tip hebben.

Eisen/wensen:

Koppeling naar Strava is niet heilig makend maar wel erg prettig.
Een hartslagband aan kunnen sluiten is wel een voorwaarde.
Misschien nog een optie voor een cadanssensor

Prijs < €200
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien even wat lezen in het gps-topic?
Daar is wel wat ervaring met de Edge130 en zijn concurrenten te vinden.
Gebruik zelf de 130 met HR sensor en snelheidsensor.
Beide Ant+ maar niet van Garmin zelf.
(Decathlon en Magene)
Nadeel vd 130 is de kleine accu, vooral als het straks wat kouder wordt ben je snel uitgefietst.
(Ik heb zelf een grotere Ali accu ingebouwd, weg garantie)
Verder niets dan lof. App werkt, koppeling tussen gps en phone werkt, ritten komen automatisch in Garmin Connect en Strava.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Nu ik zoveel gelezen heb is het eigenlijk alleen nog maar onduidelijke geworden.

Ik heb een Samsung S9 plus over, die ligt in de kast niks te doen. Als ik daar de goede bike Mount voor bestel heb ik in principe een prima GPS en fitness apparaat.

Maar aan de andere kant is en niet zo kwetsbare fietscomputer met GPS of navigatie toch wel praktischer denk ik.

Daarnaast vraag ik me af of ik niet gewoon een sporthorloge moet kopen dus een soort van activity tracker met GPS.
In principe kan ik mijn telefoon altijd op mijn rug mee voor de nodige ondersteuning aan het apparaat

Moet nog wel een knoop gaan doorhakken want ik ben binnenkort echt jarig :bier: :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Telefoon op het stuur vind ik persoonlijk helemaal niets, maar anderen zijn er heel tevreden over.

Een sporthorloge om je pols is onhandig.
Vooral omdat je er niet op kunt kijken. Je moet je blik afwenden en je stuur loslaten.
Maar ook pmdat een (groot) horloge kan gaan irriteren om je pols. Op de bike zit de hele tijd te schudden en door de hoek vam je pols kan het ook nog gaan klemmen of drukken op je pols.
Als je horloge met een externe HR band kan werken, dan kan je het horloge op je stuur monteren met een eenvoudig steuntje. En je sporthorloge moet bij voorkeur een speedsensor ondersteunen.

Bij een fiets gps heb je ook een losse HR band nodig (en een speedsensor).

De telefoon heb je al, dus het ligt voor de hand daarmee te beginnen.
Opperhoofd heeft hier een goede beschrijving van gemaakt.
Als je er een gratis appje op zet kan je al een proefritje maken.
Met wat creativiteit kan je zelf wel een tijdelijke bevestiging knutselen.
Bij de telefoon moet je voor het complete verhaal ook een HR en een speedsensor kunnen koppelen, meestal heb je dan bluetooth nodig.

Als je begint en je gaat iets kopen, dan is een toestel als de Edge130 een goede keuze, maar de batterij is 's winters te snel leeg.
Nu hoor ik wel positieve geluiden dat dit bij de nieuwe productie verholpen is (garmin forum).
In mijn 130 zat gewoon een te kleine accu gemonteerd.
Probleem is dat je de garantie verspeelt als je m openmaakt, zit verlijmd. Dus even cecken of de jouwe wel goed is, wordt lastig...

Ook bij een 130 zal je een HR- en speedsensor willen hebben.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik ben op zoek naar een opvolger van mijn oude, vertrouwde Edge 510. Ik hecht geen waarde aan een device met allerlei toeters en bellen, Hrm vind ik alleen van meerwaarde met hardlopen, ook geen bwr wattage's of gpx nodig.
Belangrijk voor mij is een simpele interface, goede gps onder bladerdek, en een accu die 4 uur meegaat. Liefst een Garmin, heb ook een Forerunner en ben altijd tevreden geweest met m'n huidige 510. Touchscreen is nu helaas wel aan z'n eind.
Ben me al een tijdje aan 't orienteren, die nieuwe Edge 130 (opvolger van de 25, toch?) komt er toch overal wel erg goed uit. Hier nog gebruikers die dit kunnen bevestigen?
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Is inderdaad de opvolger van de Edge 25.
Echt een prima apparaat. Accu gaat lang genoeg mee mits je marathons wilt rijden.
Interface is duidelijk, goede display. Alleen geen kaarten of turn based navigatie.
Ik ben die van mij alleen kwijt geraakt.

530 €279.-
130 €125.-
130 plus €199.-

Let er op dat je een "oude" versie heb en een nieuwe 2020 versie, genaamd Edge 130 Plus.
Niet veel verschil; ClimbPro, verbeterde trainingsfuncties, Incident Detection, MTB Dynamics (hoe hoog en lang gespringt), accu gaat wel iets korter mee op de Plus versie.
Persoonlijk zou ik voor de 130of 530 gaan, de Plus biedt niet veel meer voor het €75.- prijsverschil. Dan kun je net zo goed gelijk de 530 kopen.

Bron - Mantel
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ah, duidelijk. :-q
Al die Plus functie's leidt alleen maar af. Gaat mij puur om registratie van mijn ritten.
Hoe is de gps onder bladerdek?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Sporthorloge om de pols. Op de fiets om het stuur en dan met aparte hartslagsensor. Er is meer dan Garmin..
Smartphone op het stuur met losse hartslagsensor kan ook. Kun je ervaren wat je nodig hebt.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Nooit problemen met GPS ontvangst gehad, ik gebruikte alleen GPS, geen glonass of galileo.

Wat Jurriaan zegt is ook waar. Ik gebruik nu mijn Garmin Instinct om ritten te registreren. Maar wel gewoon om de pols en zonder HRM band.
Ik merk geen verschil met de 130. De hoogtemeters zijn zelf wat accurater.

HRM is niet zo accuraat bij een polsmeting. Verder kan je tijdens het rijden niet veel zien; 1 hand los tijden mountainbiken is niet echt aan te raden :P
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik zei al eerder dat ik een hartslagmeter alleen gebruik bij hardlopen, Jurriaan. :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je de HR-sensor hebt kan je m net zo goed ook op de fiets dragen, geeft toch meer info en inzicht.

Ik heb de edge 130 en vind het een geweldig ding.
Ik had maar 1 ding aan te merken, de accu.
Die was bij mij gewoon te snel leeg.
Garmin draait om de hete brij heen, adviseert sensors uit te schakelen, alleen gps te gebruiken, geen BT koppeling met je phone etc. En software updates die telkens gouden bergen beloven.
Ja, aangepaste batterij metertjes. Dan zakt het metertje niet zo snel maar valt je edge gewoon uit met nog 2 streepjes.

Maar wat blijkt?
Het accu compartiment is een maat groter dan de accu die Garmin er in stopt.
En nog erger, Garmin heeft zelfs een nog kleinere accu omgelabeld naar een iets groter model. Dus kleine accu met een "grote" sticker !
Dus effectief zat er een accuutje in mijn Edge dat 2 maten te klein was !
Uiteraard kan je dat alleen maar constateren als je m open maakt en dan is de garantie voorbij, dus geen verhaal.
Maar de juiste accu kost bij Ali 4 euro en nu die er in zit ben ik zo blij als een aap met 2 l#llen.
Het ding gaat ruim 14 uur mee, dus ook als het straks kouder wordt genoeg power om de hele rit te registreren.
Onder 0°C deed de originele accu het ongeveer een half uur...

De berichten op het Garmin forum zijn dat de nieuwe 130 en 130plus wel lang met een volle accu doen, dus sls dat zo is, dan is de 130 absoluut een aanrader.
Je zegt dat je het niet wilt, maar mocht je van mening veranderen, je kan op de 130 track en waypoints gebruiken. Echt navigeren gaat niet, maar lijntje volgen, of de kompasnaald, dat werkt in de praktijk prima.

Ik vermoed trouwens dat de 130 gewoon de binnenkant deelt met een sporthorloge van Garmin.
Ander plastic kastje, iets andere softwre en voila, 2 producten.
Dat zou ook de miniscule accu verklaren.
Voor een sporthorloge is 7 tot 4 uur meestal voldoende en omdst het ding om je pols zit heeft het nooit last van extreme kou, dus werkt ook s winters probleemloos.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 28 oktober 2020, 15:48 Je zegt dat je het niet wilt, maar mocht je van mening veranderen, je kan op de 130 track en waypoints gebruiken. Echt navigeren gaat niet, maar lijntje volgen, of de kompasnaald, dat werkt in de praktijk prima.
Wanneer ik een langere route navigeer, loopt de 130 wel eens vast. Ik moet dan een seconde of 30 de aan/uit-knop ingedrukt houden om opnieuw op te starten. Heb jij daar geen last van?
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 28 oktober 2020, 15:48 Maar de juiste accu kost bij Ali 4 euro en nu die er in zit ben ik zo blij als een aap met 2 l#llen.
Heb je daar misschien een linkje van?
't Is voor het geval dat. Mijn 130 is een half jaar oud en volgens mij heb ik de nieuwe accu, maar je weet maar nooit. Bij 10 graden houdt de accu het in ieder geval makkelijk 3 uur vol.
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik heb nog steeds geen GPS aangeschaft omdat ik eigenlijk niet weet wat ik wil :lol: :roll:

Ik wil in ieder geval navigeren. Of dat nou turn-by-turn is of met een kaart weet ik ook niet. Turn by turn lijkt me voldoende maar ik zou het een keer willen testen. Voor de lente 2021 wil ik er wel 1 aangeschaft hebben. Onbekende en slecht uitgestippelde routes rijden zonder navi is echt plezierdodend!
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Een Edge 130 heeft ook Turn by Turn navigatie. Als je de GPX niet zelf bewerkt van tevoren, worden alleen de scherpe bochten gemeld. Is in de praktijk bij mij voldoende. Mocht je mis rijden, dan zie je dat gelijk op je scherm. Je zit dan niet meer op de route.
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

G.P. schreef: do 29 oktober 2020, 11:19
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 28 oktober 2020, 15:48 Je zegt dat je het niet wilt, maar mocht je van mening veranderen, je kan op de 130 track en waypoints gebruiken. Echt navigeren gaat niet, maar lijntje volgen, of de kompasnaald, dat werkt in de praktijk prima.
Wanneer ik een langere route navigeer, loopt de 130 wel eens vast. Ik moet dan een seconde of 30 de aan/uit-knop ingedrukt houden om opnieuw op te starten. Heb jij daar geen last van?
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 28 oktober 2020, 15:48 Maar de juiste accu kost bij Ali 4 euro en nu die er in zit ben ik zo blij als een aap met 2 l#llen.
Heb je daar misschien een linkje van?
't Is voor het geval dat. Mijn 130 is een half jaar oud en volgens mij heb ik de nieuwe accu, maar je weet maar nooit. Bij 10 graden houdt de accu het in ieder geval makkelijk 3 uur vol.
De mijne is nog nooit vastgelopen. Wel uitgevallen, maar dat was duidelijk de batterij, omdat opstarten dan niet meer lukte totdat de accu geladen was.

Er staat hier ergens een post van mij, met linkjes, waarin ik de batterij ombouw beschrijf. kan ik zelf ook niet vinden.

Hier het topic op het Garmin forum.
Zoek naar posts van djbahool en walterb, voorjaar 2020.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie