Het algemene Voorsteltopic voor (nieuwe) forumgebruikers

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Jimske89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: za 26 september 2020, 10:46
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Team AXS '21

Hallo,

Mijn naam is Jim, 31 uit Kerkdriel.
Ik heb al wat berichten geplaatst op 't forum maar had me nog niet voorgesteld.
Van kleins af aan al met mountainbiken bezig en sinds 5 jaar wat actiever.
Ben in 't bezit van een Cube reaction c62 race' 19 waar ik veel lol mee heb. Daarvoor een Trek xcaliber en wat 26ers. Rijd veelal in Drunen, herperduin en omgeving maar ook naar Oostenrijk, Ardennen en Duitsland gaat de mtb mee. Daarnaast wielren ik en doe vaak mee met toertochten op zowel mtb als wielren.
Ook eind vorig jaar en begin dit jaar wat licentieloze mtb/veldrij wedstrijdjes meegedaan, erg leuk om te doen!
Ik ben vaak actief op 't forum, vind alles interessant en help graag met antwoord waar nodig.

Veel fietsplezier ;)
Kalmte kan je leven redden.
ErikvE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 2 oktober 2018, 09:46

Hey allen,

Toch ook maar even (opnieuw) voorstellen. Ik ben Erik uit Groningen. Al heel wat jaartjes aan de mtb (ongeveer 30 jaar) en woonachtig in het mooie Groningen. Daar ook een paar jaar in het bestuur van de stichting bemoeienis gehad met Bikepark Groningen (toen het nog een fourcross baan was) en daar wat leuke dingen gedaan en mooie wedstrijden georganiseerd.

Nu inmiddels een ouwe bok van 41 jaar. Net twee weken terug m’n epic fully verkocht en nieuwe 2021 epic ht aangeschaft. Gezien de leeftijd maar iets meer xc rijden en iets minder spannende dingen doen op de fiets. En dus weer terug op een hardtail omdat ik dat toch echt wel heerlijk vind rijden (tot ik echt oud word en ik het niet meer zonder fully kan voor m'n rug en andere gewrichten :-D ).

Cheers!
Kgeurtsen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 25 oktober 2020, 09:47

Hallo allemaal!

Wij zijn Arjan (38) en Kim (34) wonen in Noord-Holland en zijn sinds een aantal weken begonnen met mooie routes te vinden in onze mooie provincie. Aangezien we conditioneel niet echt op een geweldig punt zitten doen we het rustig aan :lol: en wisselen we dan ook bos en weg met elkaar af.

Robbennoordbos is nu ons bos-parcours en Schoorl is nu onze favoriete plek om toch door de bossen te gaan maar (nog) niet het mtb parcours te fietsen.

Arjan heeft een mtb met Musing frame met allerlei verschillende onderdelen zo gekocht en ik (Kim) heb een Cannondale F600 ook niet meer "origineel" maar verder geen verstand van.

Hopelijk kunnen we onze kennis van routes en fietsen hier op dit forum uitbreiden en een stukje gezelligheid vinden.

Groetjes Arjan en Kim
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Welkom allen :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

Hallo,

Ook hier toch maar even voorstellen; ik ben HJ, ben inmiddels 46 en kom uit Zutphen. Ik hou van fietsen, heb er al een paar gehad en weer afstand van gedaan, en heb nu mijn eerste mtb in handen. Het is een wat verouderd model; een Giant Revel 2 uit 2012 welke ik wat heb aangepast om hem wat aantrekkelijker te maken. Foto’s hiervan heb ik in het “show your stuff” topic gezet. Naast de mtb heb ik nog een Cube Traveller die ik dagelijks voor woon-werk gebruik. Ik weet dat je echt wel flink geld moet uitgeven als je een echt mooie fiets wilt bezitten, maar een dergelijk budget heb ik niet, dus ik zit veelal in het budget-bike spectrum. Ik vind het fietsen zelf vooral erg leuk, maar ben er niet zo heel serieus mee bezig. Gewoon lekker bewegen en een beetje op het forum rondsnuffelen

Gr Haje74
Soester
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 11:03

Hallo ik ben sander en ik ben nieuw op dit forum

Ik ben een anderhalve maand geleden begonnen met mountainbiken op een trek 4100 Op 37 jarige leeftijd en vet out of shape
Na deze 1 x over de lage vuursche te hebben bereden was voor mij duidelijk dat dit niet echt een succes was
De volgende rit was een stuk beter en meteen de hoge vuursche erachteraan geplakt op m’n ‘ nieuwe’ fiets
Deze ‘nieuwe’ fiets is m’n grote trots ; een Cube attention competition 29’
Omdat ik vaak laat thuis ben en savonds het bos dus niet meer in mag heb ik ook een racefiets erbij gekocht om toch een beetje aan de conditie te kunnen blijven werken
Ik hoop hier het een ander op te steken omtrent het mountainbiken en verder veel lees plezier te beleven
Groeten Sander
BoomBoX
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 12:22

Hallo,

Ik ben Henk, 33 jaar, woonachtig te Veenendaal.
Ik lees al een poosje mee op het forum en vond het ondertussen tijd worden om mij ook maar te registreren.
Sinds vorig jaar weer op de MTB, na een aantal jaren alleen naar de kroeg gefietst te hebben.
Ik fiets nu voornamelijk mijn rondjes op de UHR, dat is tenslotte bijna de achtertuin. :D
SolidRider87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 28 oktober 2020, 09:30
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910 - 2021

Goedemorgen,

Mijn naam is Tim ben 33 jaar en had eigenlijk al jaren het "idee" om te gaan mountainbiken.
Maar zoals met zoveel ideeën is het altijd een komen en gaan, daarnaast een erg druk leven dus paste het niet echt.

Gelukkig begin oktober de knoop doorgehakt om dit gewoon te gaan realiseren. Eerst veel gelezen op het forum, maar op gegeven moment een gevalletje gehad van door de bomen, dat mooie bos niet meer zien!

Wel een soort van voorselectie gemaakt waar de fiets aan moest voldoen, dus dank voor alle topics die hier aan bij geholpen hebben! Ook al worden deze vragen tig keer gesteld, het is door mij zeer gewaardeerd!

Daarna contact opgenomen met verschillende winkels, omdat levertijden nogal een ding is. En nu ik wilde beginnen, had ik geen zin om maanden te moeten wachten totdat dit zover was.

Gelukkig was er een Scott Aspect 910 model 2021 op voorraad en na het zien, voelen en de informatie van de verkoper, "paste" de fiets mij wel.

Daarna begon natuurlijk het "shoppen", kleding, bril, helm dus gelijk het gehele pakket.

Maak gebruik van een Garmin 530 en Bontrager Ion 200 voor en achter lampen. Heb de fiets gekocht met clipless pendalen en schoenen, maar voel mij nog niet comfortabel met het "vast" zitten aan de fiets.

Dus na het oefenen op het parkeer terrein ook een paar flat pedels aangeschaft en five ten schoenen en dat bevalt me eigenlijk prima! Dus clipless even laten rusten voor in de toekomst. Het belangrijkste is fietsen!

Ik kom zelf uit zoetermeer, dus ben nu vooral daar te vinden. Maar de planning is dat ik meerde tracks ga doen in Nederland.
Maar eerst even mijn eigen grenzen verleggen en wat ervaring opdoen.

Ik doe al jaren elke dag aan cardio training, minmaal 30 minuten hardlopen of op een hometrainer. Maar het verbaasde mij hoe intensief het fietsen is. Vooral als je denkt dat je een aardige conditie hebt, en dan ingehaald word omdat je het gewoon niet red vol naar boven te fietsen!

Dus erg leuk om voor mij zelf deze uitdaging aan te zijn gegaan.

Daarnaast ben ik een man met vele interesses en hobbies en lijkt het me leuk om informatie uit te wisselen.
Ik ben echt nog een beginner op gebied van de techniek, zowel wat ik zelf doe als de fiets zelf, dus hoop te leren en te lezen.

Zit dus in de dagen dat ik niet fiets te kijken naar verschillende youtube uitleg video's m.b.t. techniek en onderhoud. En natuurlijk te lezen op dit forum.

Het lijkt me leuk om sommige van jullie tegen te komen in Zoetermeer! Mochten er mensen iets willen afspreken, lijkt me dat erg leuk!

Mochten mensen vragen hebben, stel ze gerust!
Gebruikersavatar
Zenewguy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 09:40

Hallo allen,

Naam is Eelco, 40 jaar oud, woonachtig in regio Tiel op dit moment. Onder de rook van de UHR.
Als kind vroeger op de BMX op zondagochtend in het bos wezen crossen en sindsdien in meer of mindere mate op de mtb te vinden. Voorliefde voor technische trails naar beneden maar inmiddels ook zo'n fiets met gebogen stuur en van die smalle bandjes.

Door de jaren heen rond de 80 vaste routes gedaan, tientallen toertochten en nightrides (mijn favoriet), Pieterpad, Knarzende tanden tocht, routes en bikeparks in Vogezen, Sauerland in Alpenregio.
Hoewel het super is voor de conditie en soms wel z'n charme heeft ben ik een beetje klaar met door de modder ploeteren en wil ik me nog meer richten op zwartekracht varianten aangezien ik mn vriendin enthousiast heb weten te krijgen voor het afdalen, mn budget wat groter is dan vroeger en het met onze camper ook allemaal wat makkelijker is om een lang weekend wat verder weg te gaan. Wellicht toch nog een gravelbike erbij wanneer we verhuizen en een wat grotere garage hebben.

Doe alles aan mn fietsen zelf met uitzondering van wielen compleet spannen en richten en gasdeel van achterdempers.

Huidige fiets is een Commencal Meta 4.2 TR die ik misschien nog wel eens om ga bouwen naar AM met langere vork en shock. SPD of flats afhankelijk van te verwachten terrein. Er is nog wat titanium eyecandy onderweg uit China en wanneer dat binnen is zet ik m op show your stuff.
Bergafwaarts op z'n best
TJJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 20:54
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 (2021) / Grizl CF 8 (2022)

Hallo,

Ik ben Taco (46) en ook nieuw (maar ik lees al een tijdje mee :D ) op dit forum.
Sinds ongeveer een jaar weer gestart met mountainbiken (na dik 15 jaar), vroeger veel gefietst in de Ardennen (omgeving Spa en Malmedy)
Ik fiets nu voornamelijk op vakanties en de 3 mtb routes in het Twiske, niet heel fanatiek maar zit wel geregeld op de fiets.
Ik sleutel altijd met veel plezier zelf aan mijn fiets.
Fietsen historie: Specialized Stumpjumper M2, Klein Attitude, Stumpjumper M4 (vroeger), recenter: Stumpjumper (carbon HT)
en nu sinds kort en Canyon LUX.

Groet Taco
Kiest banane
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 12 november 2020, 21:26

Hoi allemaal,

Mijn naam is Kees uit Lelystad. 34 jaar en net als velen ben ik ook (weer) begonnen met mountainbiken. Ik heb een gebruikte Specialized Chisel uit 2018 gekocht. Afgemonteerd met een Sram GX 1 x 11 groep, een Rockshox Reba RL 100mm voorvork en Sram Tlevel remmen. De fiets die ik heb gekocht is uitgerust met Tubeless banden. En daarover heb ik gelijk een eerste vraag :-D Gezien mij onbekend is waar ik deze moet stellen doe ik het maar hier. Het is mij opgevallen dat de fiets vrij licht rijdt ondanks dat de druk in de banden volgens mij best laag is. Hoe laag weet ik (nog) niet. Omdat er een soort latex / melk in moet vroeg ik me af of ik de spanning ook gewoon op eenzelfde manier kan meten als bij een binnenband waar gewoon lucht in gaat? Dus gewoon met een drukmeter (zoiets bijvoorbeeld:https://www.mantel.com/schwalbe-airmax-pro)? En als de druk vervolgens te laag is hoe krijg ik de banden dan op de juiste spanning? Meer latex er in? Ik zou het fijn zijn als ik hier wat meer over kan komen te weten. Dank alvast voor de reacties en veel fietsplezier allen.

Groeten,
Kees
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Welkom!

Je vraag kun je opzich prima in het tech center kwijt
viewforum.php?f=9

Maar om alvast antwoord te geven...
Er zit inderdaad latex in tubeless banden. Dat is echter maar een klein deel, want de rest is gewoon opgevuld met lucht zoals je met een binnenband ook hebt. (doorgaans is er 60-120ml latex toegevoegd)
Met de drukmeter die jij aanhaalt kun je prima de druk meten. Als die te laag is kun je gewoon een fietspomp (geschikt voor het ventiel wat je hebt) gebruiken om er meer lucht in te stoppen indien nodig.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Karakoram
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 15 november 2020, 17:26

Hallo allemaal,

Op mijn zoektocht naar een andere mtb oa ook op deze site terecht gekomen.

Niet helemaal onbekend met mtb's; de opkomst van de bmx meegemaakt en dat was vooral rondcrossen in de buurt en af en toe in het park (zo hard mogelijk de heuvel af). Toen was het nog zo dat je niet meer ging bmx-en als je te groot werd :-D . Daarom was het ook goed nieuws dat de atb trend uit Amerika kwam overwaaien. Aangezien ik dit allemaal heb meegemaakt verraadt dit ook enigszins mijn leeftijd :D
Mijn eerste atb, rond 1990, was een Batavus, groen met rood, en erg blij mee. Gekocht met het geld van een weekend bijbaantje, niet veel van kunnen genieten want deze werd gejat. Hierna een Merida gekocht, knal geel met camouflage vlekken, dit model was er in meerdere kleuren en verschillende afmontage meen ik mij te herinneren. Ik had toen nog nooit van het merk gehoord maar in de fietsenwinkel werd ik overtuigd door de verkoper. De Merida was, wat ik mij nog kan herinneren, wel betere afgemonteerd dan de Batavus. Van deze fiets wel langer kunnen genieten. Ik woonde toen hartje Gelderland en met enige regelmaat het bos ingegaan met de fiets. De Veluwe deed ik ook graag aan. Fiets maatje had een paarse Raleigh. Alles natuurlijk zonder helm, handschoenen etc. Gewoon in spijkerbroek en gympies :D
Ook heel af en toe naar Arnhem gefietst, was voor ons een beste eind. In Arnhem had je een paar goede fietsenzaken met ruime mtb keus. Ik kan mij nog eentje in het centrum herinneren, bij een klein pleintje en een fietsenzaak buiten het centrum in een beetje heuvelachtige wijk.
Daar vaak verlekkerd aan merken zoals Mongoose, Gary Fisher, GT all terra, Klein etc. Hier ook mijn nick name van, je had het het model Karakoram van GT. Deze was helaas ver boven mijn budget.
Zoveel jaar verder en inmiddels een vaste baan, beginnend gezinnetje verder, en inmiddels verhuist naar hartje Overijssel; een Specialized Stumpjumper (m4) gekocht. Schitterende fiets destijds, merk zag je ook niet nog heel veel. Heb getwijfeld toen tussen deze Specialized en een model van Scott toen nog Scott USA op het frame. In het begin redelijk wat gefietst, zo nu en dan ook speciaal naar oa Nijverdal om daar een mtb route te fietsen.
Naarmate de jaartjes vorderden met een druk gezinsleven (cliché excuses :D ) werd het fietsen helaas minder.

Sinds een jaar of 3 in het bezit van een BMC Alpenchallenge voor woon werk verkeer. Dit is echt een heerlijke fiets, aangeschaft met het fietsplan. Toen ik weer een nieuwe fiets kon aanschaffen eerst rond gekeken naar een Cannondale Bad Boy 1. Dit was net aan het begin van het corona virus. Helaas geen Bad Boys meer te krijgen in de aanbieding.
Inmiddels ook weer zo nu en dan gaan mountainbiken, ook enkele keren met collega's en vrienden. De ene na de andere ging over op een 29-er e/o FS. Mijn bijna 20 jaar Specialized begon steeds meer een oldtimer te worden. Hierop focus gelegd op een andere mtb.

Al veel gelezen op het forum, moet mij eea eigen maken; begrippen, technieken, wat is er tegenwoordig te koop etc.. Vandaar ook mijzelf geregistreerd op dit forum. Bij de zoektocht naar een andere mtb vooral eerst lokale fietsenzaken bezocht. Er achter gekomen dat er ook best wat onzin wordt verkocht, ik ben geen expert maar als een fietsenhandelaar oa glashard durft te verkondigen dat van een merk x maat m en l precies hetzelfde zijn dan streep ik die winkel van mijn lijstje. Ik wil best geloven dat de markt een beetje overspannen is door die fijne virus maar sommige opmerkingen neem ik echt wel met een korreltje zout. Al meerdere keren gehoord in de fietsenwinkels, 'als ik ze had dan had ik wel 20 a 30 fietsen kunnen verkopen deze week', blabla. En dan kijk je een tijdje op hun site en dan zie je maar weinig beweging in de voorraad.
Dat er (lange)wachttijden zijn ontstaan door corona voor bepaalde modellen wil ik best aannemen maar in sommige winkels overdrijven ze wel met hun praatjes vind ik.
Hierdoor toch ook maar veel online gaan kijken en zelfs buitenlandse sites (ik las van enkele forumers die oa een fiets in Frankrijk hadden gekocht). Ik heb geen haast en ben nu bezig een short list te maken om de keuze te vergemakkelijken. Dus ook kennis gemaakt met Canyon, Radon, YT etc..

Het is een heel verhaal geworden zo op de zondagavond. Ik hoop nog meer informatie te kunnen halen uit het forum en met vragen bestoken als daar aanleiding toe is :-D
RobertJohn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 21 november 2020, 15:00

Goedemiddag!

Ik ben Robert, net iets over de 30 :oops: en gebruik het forum al langere tijd om wat informatie op te doen.

Ik ben wonende in Noord Holland en ben van plan na mijn opleiding wat meer te op pad te gaan en dan vooral ook van het fietspad, want dat asfalt is hier wel erg vlak :)

Hopelijk ga ik een hoop van jullie leren en wie weet ook wat toevoegen over de tijd!
tongoose
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 november 2020, 18:34
Mijn mountainbike: GT Zaskar Carbon Comp

Hallo, mijn naam is Ton. Ik kijk al een tijdje mee op dit forum, dus tijd om me eens aan te melden.
Ik ben 56 jaar oud, woon in Uden en ben vaak te vinden op de routes van Maashorst en Herperduin.
Ik rijd momenteel op een GT Zaskar carbon comp. Ik heb vroeger de opstart van de BMX sport meegemaakt, vandaar de voorliefde voor GT.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie