Speling balhoofd verdwijnt niet na eerste hulp

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Bij het veranderen van mijn stuurhoogte (zie andere topic), heb ik volgens 'het boekje'/de topics op dit forum/de YT-filmpjes de boel weer vastgezet:
- Eerst topcap vast (zowel normaal vast, als muurvast geprobeerd).
- Dan pas stuurpen vast.

Als ik alleen de voorrem gebruik (zowel geprobeerd na topcap vast als na alles vast) blijf ik een beweging in het balhoofd voelen en zie ik de afdichtingsring die op het balhoofd rust, licht bewegen. Ik kan die en de spacers ook met gemak ronddraaien.

Ik heb intussen meerdere keren de boel losgehad, spacers weer omgedraaid en weer vastgezet. Niets lijkt te baten.

Fiets is nieuw, dan is het toch niet logisch dat de balhoofdlagers na 150km al versleten zijn? Iemand nog ideeën wat ik kan proberen, of toch terug naar de lbs?
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Niet ergens een spacer vergeten te plaatsen?
Áls de topcap op bovenzijde voorvork komt en er een spacer te kort komt trekt hij hem niet voldoende aan.
Topcap mag niet muurvast zitten, vinden je lagers niet zo fijn en stuurt niet.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik zou een extra spacer boven de stuurpen plaatsen en dan nog eens afstellen. Het klinkt idd of er een spacertje verloren is gegaan in het proces.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Als je je spacers kan ronddraaien doet je topcap inderdaad helemaal niks. .... dus je mist wat of je hebt het niet goed gemonteerd :-q
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Topcap moet dus of je stuurpen raken of een spacer en niet rechtstreeks je voorvork. :-q
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Ik heb 2 spacers, 1 van 10mm en 1 van 20mm. Beide zitten erop en de topcap raakt 100% de bovenste spacer of de stuurpen en niet de voorvork.
Het lijkt 1+1=1,5, maar dit is toch echt de situatie :-?

Zou er dan toch iets kunnen zijn met een lager wat snel kapot is gegaan?

Suggestie hierboven van een extra spacertje plaatsen zou ik ook kunnen proberen, maar dat vind ik wel vreemd op een nieuwe fiets. Is 30mm spacers normaal?
Laatst gewijzigd door depadenopdelanenin op zo 25 oktober 2020, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Tijd voor een foto :-q
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Inderdaad foto anders blijft het gokken...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien is er met het kneitervast aandraaien van de topcap een lager gesneuveld?
Ik heb ooit een balhoofdlager (set) gehad dat vanaf nieuw niet af te stellen was, bleek na een hoop uitgeprobeer dat een van de twee (industrie)lagers speling had...
Nieuw lager erin en bij de eerste poging soepel en spelingsvrij :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Moet je wel heel gek doen lijkt me. Echt eerst extra spacer plaatsen. Zal niet de eerste fiets zijn met te lang afgezaagde balhoofdsbuis of toch die rwee mm spacer extra vergeten te plaatsen.

Als het nu een fiets was die al een paar jaar probleemloos rond reed...

Er zit toch niet een extra klemmende ring op die ook met boutje aangedraaid wordt?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kan het zijn dat de crown race niet goed over de stuurbuis zat, en nu wel door aandraaien van top cap? Dan wordt de stuurbuis ook een stukje “langer”...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Bedankt voor de reacties en suggesties. Hieronder foto's. Je kunt zien dat er een rand boven de voorvorkpen uitkomt. En ik kan de topcap daarop goed strak aandraaien. Het gekke is dus, dat alles daaronder niet strak vast komt te zitten.

https://share.icloud.com/photos/05TN8LU ... 0ZfgZeJWWA
https://share.icloud.com/photos/0oayyU_ ... Vbr3m3UuLg
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Das te weinig! Je topcap heeft ook een rand, en die trek je er nu op klem. Maar waarschijnlijk is je expander omhoog gekomen bij het aandraaien. Even met een inbus 6 de expander in de vorkbuis losdraaien, omlaag tikken en alles nog een keer monteren, dan zou het opgelost moeten zijn. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

aardige spacer toren en dan je stuurpen negatief naar beneden :~

Verder wat Sura zegt en anders 5mm van je stuurbuis afzagen en de 1cm spacer op je stuurpen leggen en stuurpen omdraaien.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
IPPE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 7 september 2010, 13:19

Het kan ook zijn dat de expander verschuift door het gebruik van vet. Ik had daar ook last van op mijn gravel fiets.
Expander en binnenkant van de vorkbuis onvetten. Desnoods de expander wat opschuren en terug vastzetten.
Plaats reactie