Mixed onderdelen op mijn mtb

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Ik heb voor een prikkie een gebruikte mtb gekocht. Het is een beetje een frankenstein fiets, maar voor nog geen 100€ een leuk projectje voor de winter. Mede doordat hij na een poetsdoek eroverheen getrokken te hebben in een prima staat lijkt te zijn.

Lagers smeren, kabels checken, nieuwe ketting/casette, remmen schoonspoelen/vullen etc etc. Of terwijl een goede tijd besteding voor de komende weken.

Ik vermoed dat de verkoper nog een schuur vol met onderdelen had liggen en zo een rijdend geheel heeft gemaakt. De aandrijving is 9x3 met een XT crank/derailleur en X9 Derailleur achter. Remklauwen zijn Avid en shimano. Dus redelijk gemengde onderdelen.

Zijn er dingen waar ik op moet letten bij het mixen van merken?
Voor zover ik weet zijn de aandrijvingen van Sram en Shimano 9s volledig compatible dus dat zou niet zo spannend hoeven worden.

Kan ik in zowel de avid en shimano remmen gewoon gewoon de zelfde olie gebruiken? Dot..? Mineraal?

Zijn er mogelijk nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden bij het evt bestellen van onderdelen zoals kabels, remleidingen etc? Is dit allemaal compatible of juist niet?
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Naar mijn weten zit er Dot olie in Avid remmen en mineraal in Shimano remmen. Aangezien jij allebei de remmen op je bike hebt zitten moet je dus ook allebei de types olie aankopen.
Verder is het moeilijk om jou te adviseren wat jij nodig hebt zonder technisch info danwel foto's.
Succes in iedergeval met je bike :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bij 9 sp zijn de shifters en derrailleurs niet uitwisselbaar! Dus of beide Shimano, of beide SRAM.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

NOOIT minerale olie in een systeem voor DOT doen, of andersom. In beide gevallen is het daarna kliko-werk omdat de seals aangetast worden.
Dit houdt ook in dat je dus geen remhendel van het ene merk aan een caliper van het andere kan knopen (wat soms wel kan met remmen die dezelfde soort remvloeistof gebruiken, met name Shigura zie je nog weleens: Shimano hendel aan Magura caliper).

9-speed Sram en Shimano is te combineren, zolang de shifter en achterderailleur van hetzelfde merk zijn. Sram gebruikte namelijk een andere ratio dan Shimano. Uitzondering zijn de Sram shifters die een naam (Rocket of Attack) ipv een nummer (X7, X9, X0) hebben, die zijn namelijk bedoeld om samen te werken met een Shimano achterderailleur.
Voor is het allemaal compatible, kettingen en cassettes ook.

Over de remmen, als het oude zooi is zou ik overwegen een nieuw setje Shimano budgetremmen te kopen. Bij RCZ zie je ze soms voor dumpprijzen voorbijkomen (met korting uit de nieuwsbrief), maar ook andere shops bieden ze soms goedkoop aan. En het zijn imo betere remmen dan een stel afgeleefde Avids ;-)
Zeker omdat je feitelijk twee ontluchtingskits nodig hebt in de huidige situatie, wat ook geld kost.
Hier al vanaf 25 euro voor een set, je laat gewoon de adapters en schijven zitten:
https://www.cnc-bike.de/shimano-scheibe ... ml?sort=4a
(nadeeltje: hendels met lange hevels maar daar is prima mee te leven als je ze goed afstelt).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Lars TB schreef: di 20 oktober 2020, 14:32 Bij 9 sp zijn de shifters en derrailleurs niet uitwisselbaar! Dus of beide Shimano, of beide SRAM.
kermit schreef: di 20 oktober 2020, 14:36 NOOIT minerale olie in een systeem voor DOT doen, of andersom. In beide gevallen is het daarna kliko-werk omdat de seals aangetast worden.
Dit houdt ook in dat je dus geen remhendel van het ene merk aan een caliper van het andere kan knopen (wat soms wel kan met remmen die dezelfde soort remvloeistof gebruiken, met name Shigura zie je nog weleens: Shimano hendel aan Magura caliper).
In beide gevallen zitten er links en recht andere shifters en remhendels op te matchen met de aan te sturen componenten. Wat betreft de remmen is het misschien inderdaad wel het overwegen waard om ze gelijk te vervangen voor volledig shimano. De avid caliper heeft sowieso wat werk nodig, en ipv een apart bleedsetje en aparte olie te kopen kan ik denk ik beter overstappen op één systeem. Ik neem aan dat de schrijven (zijn nog in prima staat) gewoon universeel zijn?
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Tomboo schreef: wo 21 oktober 2020, 14:45 Ik neem aan dat de schrijven (zijn nog in prima staat) gewoon universeel zijn?
Niet alle remschijven zijn geschikt voor metaal en organische remblokken. Welke zitten er nu op?

Dus als je de remmen toch gaat vervangen, houd daar dan rekening mee.
Daarbij, let op de dikte van de schijven dat mag toch wel minimaal 1,5mm zijn. Dat is met het oog lastig te zien, meten is weten :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThijsE schreef: wo 21 oktober 2020, 15:16
Tomboo schreef: wo 21 oktober 2020, 14:45 Ik neem aan dat de schrijven (zijn nog in prima staat) gewoon universeel zijn?
Niet alle remschijven zijn geschikt voor metaal en organische remblokken. Welke zitten er nu op?
ALLE remschijven zijn geschikt voor ALLE blokken. Het is gewoon een stuk dom staal, dat gaat echt niet merken dat er iets anders gemonteerd zit wat remblok betreft. Graag dit soort onzinverhalen niet verder verspreiden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Lars TB schreef: wo 21 oktober 2020, 15:34 ALLE remschijven zijn geschikt voor ALLE blokken. Het is gewoon een stuk dom staal, dat gaat echt niet merken dat er iets anders gemonteerd zit wat remblok betreft. Graag dit soort onzinverhalen niet verder verspreiden.
Toch maakt Shimano hier duidelijk onderscheid in, marketing trucje? Of zit hier een andere gedachten achter?
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Lars TB schreef: wo 21 oktober 2020, 15:34
ThijsE schreef: wo 21 oktober 2020, 15:16

Niet alle remschijven zijn geschikt voor metaal en organische remblokken. Welke zitten er nu op?
ALLE remschijven zijn geschikt voor ALLE blokken. Het is gewoon een stuk dom staal, dat gaat echt niet merken dat er iets anders gemonteerd zit wat remblok betreft. Graag dit soort onzinverhalen niet verder verspreiden.
Ben ook wel benieuwd wat er dan onzin aan is? Er wordt genoeg over geschreven en vermeld door fabrikanten.
Het zal ongetwijfeld remmen, maar waarom wordt er dan voor gewaarschuwd?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThijsE schreef: wo 21 oktober 2020, 15:43
Lars TB schreef: wo 21 oktober 2020, 15:34

ALLE remschijven zijn geschikt voor ALLE blokken. Het is gewoon een stuk dom staal, dat gaat echt niet merken dat er iets anders gemonteerd zit wat remblok betreft. Graag dit soort onzinverhalen niet verder verspreiden.
Ben ook wel benieuwd wat er dan onzin aan is? Er wordt genoeg over geschreven en vermeld door fabrikanten.
Het zal ongetwijfeld remmen, maar waarom wordt er dan voor gewaarschuwd?
Je zou het eerder aan Shimano moeten vragen, want er is niet echt een verklaring te geven waarom het wel een verschil zou kunnen opleveren!

Het enige wat ik kan zeggen is dat het materiaaltechnisch niet te verklaren is. Zachtere staalsoorten? Beetje vreemd... . Te veel hitte in het systeem? Tja, dan moeten ze ook gaan melden hoe en waar je mag fietsen. Of misschien kun je wel een goede verklaring geven?

Mocht dat wel zo zijn, dan moeten ze er ook een lijst bij doen op welke soorten ondergrond je niet mag rijden met een bepaalde combinatie remmen. Want stel dat die ondergrond tussen schijf en blokje komt!
(Nu is dat niet zo onzinnig, want 'vroeger' sleten de schijfremblokjes als een gek in de Limburgse löss. Maar goed, dat had ook grotendeels te maken met goed inremmen.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: wo 21 oktober 2020, 16:06 Het enige wat ik kan zeggen is dat het materiaaltechnisch niet te verklaren is. Zachtere staalsoorten? Beetje vreemd... . Te veel hitte in het systeem? Tja, dan moeten ze ook gaan melden hoe en waar je mag fietsen. Of misschien kun je wel een goede verklaring geven?
Er zijn eindeloos veel soorten rvs en daarbovenop verschillende warmtebehandelingen. Verder zijn de goedkoopste schijven gestanst en de duurdere gesneden (plasma/laser/waterstraal)

Waarom is het zo onwaarschijnlijk dat de allergoedkoopste schijven van Shimano niet geschikt zijn voor metal blokjes?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Lars TB schreef: wo 21 oktober 2020, 16:06
ThijsE schreef: wo 21 oktober 2020, 15:43

Ben ook wel benieuwd wat er dan onzin aan is? Er wordt genoeg over geschreven en vermeld door fabrikanten.
Het zal ongetwijfeld remmen, maar waarom wordt er dan voor gewaarschuwd?
Je zou het eerder aan Shimano moeten vragen, want er is niet echt een verklaring te geven waarom het wel een verschil zou kunnen opleveren!

Het enige wat ik kan zeggen is dat het materiaaltechnisch niet te verklaren is. Zachtere staalsoorten? Beetje vreemd... . Te veel hitte in het systeem? Tja, dan moeten ze ook gaan melden hoe en waar je mag fietsen. Of misschien kun je wel een goede verklaring geven?

Mocht dat wel zo zijn, dan moeten ze er ook een lijst bij doen op welke soorten ondergrond je niet mag rijden met een bepaalde combinatie remmen. Want stel dat die ondergrond tussen schijf en blokje komt!
(Nu is dat niet zo onzinnig, want 'vroeger' sleten de schijfremblokjes als een gek in de Limburgse löss. Maar goed, dat had ook grotendeels te maken met goed inremmen.)
Dank voor je toelichting. Op je vraag of ik een goede verklaring kan geven; geen idee.

Ik probeer de TS te helpen en ga daarbij ook uit van info vanuit fabrikanten, vooral als ik nog niet uit eigen ervaring kan zeggen of het wel/niet uitmaakt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: wo 21 oktober 2020, 16:20 Er zijn eindeloos veel soorten rvs en daarbovenop verschillende warmtebehandelingen. Verder zijn de goedkoopste schijven gestanst en de duurdere gesneden (plasma/laser/waterstraal)

Waarom is het zo onwaarschijnlijk dat de allergoedkoopste schijven van Shimano niet geschikt zijn voor metal blokjes?
In schijfmateriaal zit niet zo heel veel verschil. Vanwege de gevraagde eigenschappen is maar een kleine bandbreedte bruikbaar.


En natuurlijk zullen er kleine verschillen zijn, maar het is onrealistisch om metal blokjes te verbieden omdat de boel te heet kan worden of te snel gaat slijten. Want dat maakt dat spul per definitie ongeschikt om te mountainbiken. Dan vraag ik me dus ook af wat de echte reden is dat Shimano er een beperking aan stelt. Wie weet is het materiaal dusdanig anders van samenstelling dat de blokjes er aan vastroesten? Omdat het teveel lawaai gaat maken?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Je kunt bijvoorbeeld aisi 301 staal in verschillende hardheden krijgen. Dit kun je krijgen door meer of minder koud te vervormen of met hardings behandelingen. De minder harde kun je gewoon stansen. Doe je dat bij de hardere soort dan mag je heel snel je gereedschap vervangen. Je moet dus laseren oid.

De zachtere zijn dus en goedkoper in materiaal en goedkoper in productie. En het kan ook heel goed dat hardere blokken eerder de schijven laten slijten.

Of het terecht is wat shimano zegt, ik durf het niet te zeggen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marke schreef: wo 21 oktober 2020, 18:32 De zachtere zijn dus en goedkoper in materiaal en goedkoper in productie. En het kan ook heel goed dat hardere blokken eerder de schijven laten slijten.
Dat wil ik ook niet ontkennen, maar het is gewoon niet zo dat het niet kan. En daarnaast dus onzinnig, want als je met die schijven in de bagger rijdt en er komt zand tussen de blokken en de schijf, dan slijt de boel ook extreem. Dus daarom is die reden gewoon niet goed genoeg.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie