Onvoldoende remkracht, ook na ontluchten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Wat ik het nadeel van dat trechtertje vind is dat je aan die kant niet kan zuigen of pompen.
Ik onlucht liever met twee spuiten, dan kan je (ik iig) veel makkelijker de lucht er uit zuiden door het vacuum.
En een aantal keer het hele volume er door heen spuiten. Daarbij zie ook vaak nog lucht er uit komen die je in de beide spuiten naar boven kan laten komen.
Bij de stap 3 en 4 van de eerste post haal je olie uit het systeem. Als er daarna niet voldoende olie terug komt door de trechter heb je een probleem.

@TS: spuit je vanuit de klauw nog een keer na stap 4?
willemhs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 2 oktober 2020, 22:49
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 29 blackline

Dank voor jullie reacties en uitleg!

Vandaag de achterste remklauw van het frame afgehaald om opnieuw te ontluchten met het bleeding blok ertussen, met de remhevel maximaal van het stuur af, en de remklauw op laag punt zodat luchtbellen niet in het lage punt van de remleiding kunnen blijven hangen. Helaas nog steeds onvoldoende remkracht.
Toen heb ik de remslangen kruislings aangeslotne op de remhevels. Dus links op de achtterremklauw en rechts op de voorremklauw. Allebij opnieuw ontlucht. Achter was nogsteeds niet goed. Voor had duidelijk veel meer remkracht. Het probleem moet dus in de zuiger en/of aan een verkeerde ontluchting zitten.
Toen de remslangen weer terug gewisseld op de remhevels, en de remklauwen voor/achter gewisseld. Na het ontluchten kon ik het voorwiel met de hand door de aangetrokken rem heen trekken. Zou dus de remklauw kunnen zijn. Achter had duidelijk meer remkracht dan voorheen, maar nog steeds geen 100%.

Een klein beetje het spoor bijster. Ik ben redelijk handig (remvloeistof verversen bij de auto is geen probleem voor me), maar dit lukt toch niet zoals ik zou verwachten. Volgens mij doe ik het ontluchten goed, maar het resultaat is er nog niet naar.
Ik heb nu nieuwe remblokken besteld, in de hoop dat dat nog verschil gaat maken (hoewel ik hier niet alles van verwacht).

Ik laat het weten zodra de nieuwe remblokken er in zitten.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Waarom heb je de remblokken voor achter dan niet even omgewisseld?
Waar woke is, is vuur
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Makkelijk schreef: zo 11 oktober 2020, 22:22 Waarom heb je de remblokken voor achter dan niet even omgewisseld?
Te Makkelijk.. :tong. Schijven goed ontvet?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Het is makkelijk om tijdens het ontluchten een druppeltje olie te morsen op de schijf. Je kunt de remblokken dan weggooien want die olie krijg je er nooit meer af.

Zolang je nog in de “aanklooifase” zit mooi de oude blokjes laten zitten. De remmen moeten nadat ze contact maken met de schijf best wel hard aanvoelen.

Dat eerst op orde brengen, dan de oude blokjes verwijderen en de schijven grondig ontvetten en dan pas nieuwe blokjes monteren. Mogelijk moet je dan via de trechter wat olie aflaten omdat je de zuigers weer volledig terug moet drukken.

Daarna de remmen “inremmen”
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zit het ontbreken van voldoende remkracht nu in te weinig remdruk of is er iets mis met de blokken/schijf? Dat zijn twee mogelijke oorzaken van slechte remwerking die in principe los van elkaar staan.
In het tweede geval is er vrijwel zeker sprake van vervuiling en zullen nieuwe blokken (na ingeremd te zijn) en het grondig ontvetten van de schijf (met alcohol) de oplossing zijn.

Wat ook nog invloed kan hebben (helemaal bij vierzuiger remmen) is of de klauw exact parallel aan de schijf staat. Dat is wel te zien als je langs de schijf af kijkt, zorg voor een lichte achtergrond zodat het duidelijk zichtbaar is. Blokjes die "scheef" aangrijpen remmen ook minder goed.

Over vervuilde blokjes, mij is het nog nooit gelukt die weer perfect werkend te krijgen. Ik heb vanalles geprobeerd, ook in combinatie met elkaar:
- in de gasvlam houden (fornuis)
- in de oven
- de verfstripper erop
- onvetten met alcohol
- idem met remmenreiniger
- staalborstel er overheen
- schuren
Conclusie: als de blokjes echt vervuild zijn (met vettigheid) gaan ze de kliko in... (wat Mad Wally ook al aangeeft).
Dit komt overigens zelden voor, behalve bij mensen die hun ketting met spuitbussen onderhanden nemen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je olie morst krijg je je blokjes echt wel weer schoon en goed werkend, maar je moet wel je best doen en een schuurpapiertje kan geen kwaad.
Ook je schijven (zeker je schijven) kan je goed schoonkrijgen.
Ontvetter en heetstoken(blokjes) en schuren (schijven) doen wonderen.
Alleen 'teflon is a bitch', dus kettingspray is een ander verhaal.
DOT is ook lastiger dan minerale olie.

Maar wat Kermit ook vraagt, zijn de remhendels "hard" of "sponzig" ?
Shimano hendels zijn nooit keihard, maar wel stevig, zeker niet zacht.
Zacht is een defect, of lucht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Heeft de vorige eigenaar van de fiets niet per ongeluk DOT remvloeistof erin gekieperd, waardoor je seals om zeep zijn ?
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Neem aan dat hij de mineraalolie van de bleedkit gebruikt heeft zoals in eerste post beschreven. Echter dat gaat dan wel alleen goed als er ook Shimano remmen zijn (wat volgens mij ook het geval is).

Kan zijn dat de rem zuiger seals op zijn. Lekt er olie ergens uit als je klaar bent met bleeden?

Verder geldt dat bij je Shimano best wat moet pompen voordat de rem echt begint te werken (na de bleed) zeker achter.

Daarna even een elastiekje erom binden en met de hendel ingeknepen het zaakje een uurtje of twee laten staan. Eventueel daarna nog een mini-bleed doen (olie een beetje aanvullen; maar dan heb je eigenlijk iets te veel olie in het reservoir.)
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

als er verder niks lekt bij de seals etc.. en je hebt al tich keer ontlucht

doe jezelf een lol..haal je remblokken eruit, duw je zuigers terug, steek NIEUWE remblokjes,
maak je remschijf schoon met warm water en een sopje (dreft ofzo) en spoel deze goed af met warm water zodat alle zeepresten verdwenen zijn en je schijf vet vrij en kijk of het probleem is opgelost,
Je zou de eerste niet zijn die van alles met zn rem aan doen is, terwijl er vel/olie in zn blokken zit gebakken
willemhs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 2 oktober 2020, 22:49
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 29 blackline

Zo gedaan. De boel goed ontvet en nieuwe remblokken geplaatst. Helaas maakt het geen verschil.
Ik ben een beetje ten einde raad. Verschillende instructies op youtube bekeken en zo uitgevoerd. Volgens mij doe ik het ontluchten goed, maar het resultaat is er niet naar. Het ziet er niet moeilijk uit en er zit ook niets tegen bij de uitvoering. Zelfs met het bleeden bewust een luchtbelletje vanaf de remklauw naar de remhevel laten glijden om mezelf te overtuigen dat deze niet ergens blijft hangen.

Anderzijds lijkt het me niet aannemelijk dat het aan defecte remhevel/remklauw ligt. Het liefst zou ik de rechter remhevel vervangen om wat uit te sluiten. Maar de BL-M506 remhevel is niet meer nieuw te krijgen en het is een beetje zonde om ze allebij te vervangen zonder zeker te zijn dat dit het probleem oplost. Ik denk dat ik maar langs de fietsenmaker ga, hopelijk doe ik toch iets verkeerd bij het ontluchten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De remhendels van Shimano zijn allemaal uitwisselbaar, dus als je er eentje koopt die er op lijkt, dan ben je ook klaar.
Zitten je shifters aan de remmen (i-spec), of apart op het stuur?
Dat is een belangrijk punt bij de aanschaf van een nieuwe hendel, Shimano heeft minstens 3 verschillende versies van dit systeem :evil:

Iemand schreef al dat de vorige eigenaar wellicht DOT remvloeistof heeft gebruikt.
Dat zullen we nooit zeker weten, maar als dat is gebeurd, dan is de hendel onherstelbaar beschadigd.
Sterker nog, dan moet je er rekening mee houden dat de rest vh systeem is aangtast.
En je moet er zelfs rekening mee houden dat dit ook is gebeurd bij de voorrem.
Overweeg de aanschaf van een complete nieuwe set.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als er ooit DOT in gezeten heeft zal er vrijwel zeker sprake van lekkage zijn want dan zijn de seals aangetast.

Ik vraag me wel nog steeds af of het gevoel in de hendel nu bovenmatig zacht is of niet... ;-)

Want zo simpel is het in de basis als je een remprobleem hebt:
A- te zachte hendel -> ontluchtings- dan wel lekkageprobleem: er verdwijnt olie en/of er komt lucht in het systeem.
B- gevoel in hendel goed -> "wrijvingsprobleem", er wordt te weinig wrijving gegenereerd om een fatsoenlijke remwerking te krijgen. Vrijwel altijd door vervuiling veroorzaakt, met name door vettigheid.

In de praktijk kan het echter toch soms lastig zijn om met zekerheid een oorzaak te vinden, ik heb het zelf één keer gehad met een Deore achterrem. Werkte goed na ontluchten en nieuwe blokjes, maar telkens opnieuw verslechterde de remwerking al snel. De rem werd niet duidelijk nat, maar door uitsluiten van mogelijke oorzaken uiteindelijk toch moeten concluderen dat dat de oorzaak wel moest zijn: lekkage in de caliper.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

willemhs schreef: zo 18 oktober 2020, 12:08 Zo gedaan. De boel goed ontvet en nieuwe remblokken geplaatst. Helaas maakt het geen verschil.
Ik ben een beetje ten einde raad. Verschillende instructies op youtube bekeken en zo uitgevoerd. Volgens mij doe ik het ontluchten goed, maar het resultaat is er niet naar. Het ziet er niet moeilijk uit en er zit ook niets tegen bij de uitvoering. Zelfs met het bleeden bewust een luchtbelletje vanaf de remklauw naar de remhevel laten glijden om mezelf te overtuigen dat deze niet ergens blijft hangen.

Anderzijds lijkt het me niet aannemelijk dat het aan defecte remhevel/remklauw ligt. Het liefst zou ik de rechter remhevel vervangen om wat uit te sluiten. Maar de BL-M506 remhevel is niet meer nieuw te krijgen en het is een beetje zonde om ze allebij te vervangen zonder zeker te zijn dat dit het probleem oplost. Ik denk dat ik maar langs de fietsenmaker ga, hopelijk doe ik toch iets verkeerd bij het ontluchten.
Waar woon je? Wellicht is er iemand in de buurt die je er mee kan helpen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

heb je de blokken goed ingeremd?
Plaats reactie