Welke All Mountain +_120/140 is jou droombike

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Aangezien dromen over dat ene wat je graag nog eens ooit zou willen bezitten best leuk kan zijn...

Ik ben heel benieuwd naar jullie droom Bike in de categorie All Mountain met laten we zeggen ongeveer 120/140 mm veerweg, mag ietsje meer of minder zijn . En dan ook met name waarom is dit voor jou de ultieme All Mountainbike.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mijn ‘All Mountain’ in de zin van, ‘wat ik er allemaal op de ‘Hele Berg’ mee wil en moet kunnen doen’, zou nu een Down Country bike zijn. Die hier ook erg goed inzetbaar is (one bike for all). Da’s dus geen klassieke AM fully.
Als kleine lichte rijder: 120-130mm voor en achter, slack, dropper, zeer licht. Bv een nieuwe Epic Evo.
Ideaal om pak en beet makkelijk 1000hm mee ‘naar het kruis’ te kunnen klimmen, en om vervolgens alles te kunnen dalen t/m rode trails, met enige moeite wat zwarts misschien, flowtrails. Bikeparken en springen boeien me niet zo, ben meer van bandjes ad grond, en hoe technisch het dan is maakt me niet uit, hoe meer uitdaging, hoe leuker.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Kort antwoord: Stumpjumper 2021.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Poah eentje maar? :D
Droomsituaties vind ik altijd erg lastig omdat het niet perse de uitkomst is van wat het best of meest praktisch is, maar veel meer emotie.
Zo kun je dromen van een ontzettend lekker w#f wat een beest in bed is, maar dat hoeft niet perse iemand te zijn waarmee je de rest van je leven wil delen. Bij fietsen werkt dat volgens mij net zo.
Ik kom daarom met een paar opties.

Ik heb een Ibis Ripmo (mijn droombike), fietst goed omhoog en is een beest in bed naar beneden. :winkie:
Voor daar onder zou ik dan wel een lichte capabele 120er willen hebben met een redelijk agresieve geo die goed klimt en beter daalt als de cijfers suggereren. Om het beeste een naam te geven: Transition Spur.

Als enige fiets in die categorie: Evil the Following. Ik geloof niet dat het de snelste omhoog of naar beneden is, maar wel een heel vet ding met hoge heb factor. Zelfde met een Santacruz Tallboy.

Als allrounder: een carbon Orbea Occam met een 150 vork zou mijn inziens wel eens een beste keuze voor een allrounder zijn, maar droom ik daarvan? Nee. Het zou een verstandige best buy zijn.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ibis ripley en evil the following voor mij. Allebei eigen smoel, bijzonder en breed inzetbaar, ook voor rondjes niet op een berg.
In de categorie betaalbaar zou ik een Giant trance advanced in de uitverkoop niet laten liggen. No nonsens, wel heel mooi (persoonlijk natuurlijk) en moet gaan als de brandweer. Alleen geen exclusief merk.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu maakt het ene frame of het andere niet zo heel veel uit voor mij. Ook omdat dat sterk verandert, zo ongeveer per jaar. En dan niet direct mijn persoonlijke voorkeur, maar de frames zelf. Wat geometrie betreft, wat vering betreft. En wat vorm betreft. Het hoeft niet perse carbon te zijn, mag ook ook - of misschien zelfs liever! - aluminium zijn. Of staal. Of titanium.

Maar in de huidige markt beginnen de verschillen tussen 'dezelfde' fietsen enorm groot te worden. Je hebt verschillende wielmaten, flink verschillende zitposities, nog extremere geometrie, naast conservatieve geometrie. En dan is het veel meer een kwestie aan het worden van 'wat werkt waar', dan dat je er 1 fiets uit kunt pikken. Sterker nog, fietsen met een gaaf veersysteem hebben in mijn ogen een verkeerde geometrie voor wat ik er in zoek. Of die met de juiste geometrie hebben een verkeerd veersysteem. Of je zit er niet goed op maar ze zien er wel fantastisch uit. En dan wordt het al bijna compromissen sluiten om je droom enigszins te bereiken.

Nu heb ik (te?) vaak op het allerduurste materiaal gereden om daar nog speciaal warm van te worden. Heb ze zelden in bezit gehad trouwens. Naast de belachelijke prijs in veel gevallen was het ook vaak dat de goedkopere uitvoeringen soms functioneel beter waren of dat je toch het grootste deel van de onderdelen moest vervangen dat het niet zinnig was die duurste uitvoering aan te schaffen.

Functionaliteit dus, daar draait het bij mij om. Soms los ik dat op door veel verschillende fietsen te hebben en je dus de juiste fiets voor het juiste gebruik kunt kiezen.
Maar het leuke aan die AM-categorie is dat het vaak wel alleskunners zijn. Dus als er weinig fietsen in huize TB staan, dan zijn het wel vaak dat soort alleskunners. Dat is wel eens een LTHT geweest, maar merendeels toch dingen met inderdaad 120-140 mm aan de achterkant. Vaak fietsen waar ik dan toch op verliefd was door een combinatie van alle (redelijk) goede eigenschappen en een mij aansprekend uiterlijk. Maar ja, een jaar later (of een maand later...) kwam er weer wat mooiers op de markt, dus moest die 'droomfiets' toch weer plaats maken.


In dat opzicht zal dus de volgende fiets mijn droomfiets zijn.


Dat gezegd hebbende. Ik heb de Banshee Spitfire V2 tot nu toe 3x gekocht omdat die fiets voor mij de perfecte alleskunner is. Lekker lomp, dus de kans dat 'ie kapot gaat is klein. Een 5 jaar oude geometrie waar de meeste merken nu pas mee komen. Een veersysteem dat onopvallend goed zijn werk doet. En waar ik dus gewoon mijn rondjes in NL mee doe, maar waar die fiets ook diverse bikeparken heeft gezien, tot en met de zwarte lijnen aan toe.

De paar fietsen die de afgelopen paar jaar op mijn shortlist stonden als eventuele vervanger zijn in de meeste gevallen wat geometrie betreft te ver geëvolueerd om voor mijn gebruik zinnig te zijn (downhillbike met 130 mm veerweg?), dus ik zal nog wel even op mijn Spitfire blijven rijden. Maar er is weer hoop: Specialized heeft de nieuwste Stumpjumper (bijna) terug laten evolueren, in plaats van nog meer 'longer, slacker, lower' toe te voegen. Hopelijk komen meer fabrikanten tot het juiste inzicht! En dat vergroot de keuze weer.


1 fiets moet er echter ooit nog eens komen, maar die valt toch eerder in de echte enduro categorie!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Oke, 2mm teveel veerweg maar dit komt er aardig in de buurt: https://store.pivotcycles.com/en/bike-switchblade-2
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Als hierboven ook al gezegd, mijn droombike is de Bike waar ik op rijd en de vooral de volgende Bike 8)

Mijn huidige all mountain is een Intense met carbon frame en best chique afmontage. Laat niet veel te wensen over eerlijk gezegd. Ik keek ook naar Ibis Ripmo maar ik koop losse frames en die is gewoon veel te duur. Dan maar geen Ibis.

Droombikes waar ik nu naar kijk? Actofive P-train of een Forbidden Druid spreken me aan en een Project12 custom.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Heckler40 schreef: za 17 oktober 2020, 19:54
Droombikes waar ik nu naar kijk? Actofive P-train of een Forbidden Druid spreken me aan en een Project12 custom.

Enjoy!!
Helemaal eens, had ik het maandag nog met een paar mede forummers over (die p-train) dat zijn prachtige fietsen (maar wel enkel uit technisch oogpunt de five en druid dan) voor mijn inzet ver ver uit de richting van inzetgebied. Kan een frame van 4K gewoon niet goedpraten.

Ofwel, Michiel toch in gedachten houden.
Eigenlijk moet ik bekennen dat mijn '17 scout nog immer mijn eigen dreambike is. Hooguit zou ik hem nu als 29-er met net iets meer reach willen proberen.

Binnenkort maar eens als Mullet opbouwen als test.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Vorig jaar kwam ik op marktplaats een frame tegen van een merk waar ik nog nooit van gehoord had, Spot. Deze heb ik in bezit gekregen en daar rij ik nu mee. Fijne en stabiele fiets. Deze gaat ook niet vervangen worden voorlopig. Het nieuwe model is uit en het was even wennen -met name de bovenbuis- maar ik ga hem steeds mooier vinden. Nog steeds geschikt voor 27,5 plus en 29 wat een leuke bijkomstigheid is wat mij betreft.
https://spotbikes.com/collections/bikes ... 0454658082
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Mooie fietsen die Spot! Nog nooit van gehoord.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik ga binnenkort mijn droombike verwezenlijken, tenminste... er vast over praten hoe die moet worden, geen haast mee.
~150mm veerweg, custom, staal, vette paintjob. :bier:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Norco optic gooi ik er nog bij (ja ik had er al paar genoemd) en dan de GOEDKOOPSTE versie als droomfiets. Want bij mij doet value for money er ook bij een droomfiets toe. Slimme afmontage waarbij je volgens mij niets tekortkomt tov de duurdere versies, moderne geo, en erg mooi.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Afbeelding

Update spoelingkje over het ontwerp :-q
Plaats reactie