H limit screw reageert niet meer

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik heb 2 weken terug een tak in mijn derailleur gehad en heeft de boel goed vastgeslagen. Na wat wrikken heb ik alles weer los gekregen en kon ik mijn rit vervolgen. Hij schakelde niet helemaal super meer en miste af en toe een versnelling.

Gistermiddag heb ik even de tijd genomen om hem na te lopen. De afstelling luisterde altijd al nauw, maar voorheen lukte het me altijd hem weer goed af te stellen. De keer niet, of hij schakelt nu goed omhoog of omlaag. Als hij goed opschakelt blijft hij op het 4e blad van boven hangen. Schakelt hij goed omlaag, dan wil hij van het kleinste blad niet meer omhoog. (Note met opschakelen bedoel ik van kleinste naar grootste blad, hangend in de standaard. Misschien niet helemaal logisch :roll: )

Dus dacht laat ik ook de limit screws controleren, maar als ik de h limit schroef draai beweegt de derailleur niet meer.

Heeft iemand nog suggesties wat ik kan proberen? Oh en het gaat om een 12 speed Sram GX derailleur.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Padje krom ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Als de H limiet schroef geen effect meer heeft houdt iets anders je derailleur tegen. Als je geluk hebt zit er ergens iets in en als je pech hebt is er iets in de derailleur verbogen of afgebroken.
Als het padje krom is zal je nog wel alle versnellingen kunnen bereiken tenzij de kabel dit tegenhoudt doordat ie als een soort veer werkt.
Lekker fietsen!
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Wat ik gek vind is dat de derailleur helemaal niet meer beweegt als ik de h limit schroef draai. Voorheen was het visueel heel duidelijk iedere slag aan de schroef, bewogen de derailleur wieltjes/kooi mee.

Nu zie ik de schroef wel dieper de derailleur in gaan (of uit), maar beweegt er niets meer mee.

Daar kan de pad toch geen invloed op hebben? (Neemt niet weg dat die ook verbogen kan zijn, al lijkt dat op het oog niet het geval)
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Is de schroefdraad niet beschadigd? Heb dit eens meegemaakt met een racefiets nadat de derailleur een flinke klap had gekregen. Daarna een vergelijkbaar probleem met wat jij beschrijft. Was ook even niet te begrijpen wat er was en toen bleek simpelweg dat door de klap de schroefdraad eraan was gegaan en het schroefje eigenlijk 'doldraaide'. De schroef had als het ware een klap vanonder gekregen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ha wat een speurtocht! Alles uit elkaar gehaald, ontvet en weer gevet. Geen idee waar het mis is gegaan maar de h limit screw zat al zover naar buiten dat ik hem met een paar halve slagen niet zag bewegen. De b limit screw zat zover naast wat het moest zijn dat ik hem daarom niet meer afgesteld kreeg. Na opnieuw uitlijnen met het plasticje en daarna afstellen werkt alles weer.

Die tak heeft de boel goed vernaggeld maar nu zit alles weer op zijn plek! Enige nadeel is dat de versnellingskabel nu een afro van losse draden heeft, die vond het niet tof nog een keer door de derailleur te moeten. Maar dat is er een voor een volgende keer. (eindkapje erover geknepen en je ziet er bijna niets van :roll: )

Thanks voor het meedenken! :-q
Plaats reactie