Op de crossert (Giant) zit een D-fuse zadelpen. Die heeft geen zadelpen ring op het frame om de zadelpen vast te zetten, maar een soort blokje wat in het frame zit die de zadelpen klemt in het frame.
Na een schoonmaak actie alles weer opnieuw voorzien van pasta met korrels (Parktool) en weer vastgezet op de juist Nm. Na eerste ritje zakte de pen vrij snel. Iets strakker aangedraaid boven de aanbevolen Nm en zakte weer. Nu weer wat strakker aangedraaid en blijft nu wel zitten (vooralsnog).
Iemand met dezelfde ervaring?
De vraag is of dit kwaad kan? frame en pen zijn carbon. Zit er niet op te wachten dat de boel kapot is dadelijk gezien de klapjes die je onderweg maakt..
Hoor het graag
Zadelpen blijft zakken bij aanbevolen aandraaimoment
-
- Extreme Biker
- Berichten: 851
- Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
- Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon
Als je geen klem hebt die je kunt 'vervangen' en ook al montagepaste gebruikt dan blijft er niet veel over vrees ik.
Pen ontvetten, andere pasta proberen, of een keer proberen met een andere pen, wellicht dat een andere pen (uiteraard wel met juiste diameter) toch met net iets andere tolleranties is gefabriceert, dus marginaal dikker is en dus wel blijf zitten.
Pen ontvetten, andere pasta proberen, of een keer proberen met een andere pen, wellicht dat een andere pen (uiteraard wel met juiste diameter) toch met net iets andere tolleranties is gefabriceert, dus marginaal dikker is en dus wel blijf zitten.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 219
- Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
- Mijn mountainbike: Carbonda FM936
Heel herkenbaar! Ik heb dat ik het verleden ook vaak gehad maar sinds ik deze ring er extra overeen schuif nooit meer last van gehad!
https://bbbcycling.com/nl_nl/bsp-97-postfix
https://bbbcycling.com/nl_nl/bsp-97-postfix
-
- Pro Biker
- Berichten: 1398
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter
In het verleden met mijn Superfly SS ook mee te maken gehad. Uiteindelijk een paar laagjes zwart plakband om de zadelpen gedraaid, en toen de boel weer vastgezet met het juiste moment, en nooit meer last van gehad.
Maar dat was ook omdat die fiets een maand later gestolen werd...
Maar dat was ook omdat die fiets een maand later gestolen werd...
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 201
- Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
- Mijn mountainbike: gaat hard
Dat is een beetje houtje touwtje oplossing... Een extra klem past overigens ook niet. De pen van Giant heeft een D vorm i.p.v. een ronde pen.Mrfrank schreef: ↑do 15 oktober 2020, 07:50 Heel herkenbaar! Ik heb dat ik het verleden ook vaak gehad maar sinds ik deze ring er extra overeen schuif nooit meer last van gehad!
https://bbbcycling.com/nl_nl/bsp-97-postfix
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 201
- Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
- Mijn mountainbike: gaat hard
Ja dat is wat rigoureus....Freekenstein schreef: ↑do 15 oktober 2020, 10:55
Maar dat was ook omdat die fiets een maand later gestolen werd...
Zal het eens proberen. Dank voor de tips!
Heb er ook enorm last mee gehad met een Giant XTC, de fiets is zelfs terug geweest naar Giant. Werkt ook met een wedge en niet met een conventionele klemring, net als bij jou.koeboe schreef: ↑wo 14 oktober 2020, 20:39 Op de crossert (Giant) zit een D-fuse zadelpen. Die heeft geen zadelpen ring op het frame om de zadelpen vast te zetten, maar een soort blokje wat in het frame zit die de zadelpen klemt in het frame.
Na een schoonmaak actie alles weer opnieuw voorzien van pasta met korrels (Parktool) en weer vastgezet op de juist Nm. Na eerste ritje zakte de pen vrij snel. Iets strakker aangedraaid boven de aanbevolen Nm en zakte weer. Nu weer wat strakker aangedraaid en blijft nu wel zitten (vooralsnog).
Iemand met dezelfde ervaring?
De vraag is of dit kwaad kan? frame en pen zijn carbon. Zit er niet op te wachten dat de boel kapot is dadelijk gezien de klapjes die je onderweg maakt..
Hoor het graag
Bij mij is het nu verholpen door:
- Carbon grip paste tussen de wedge en het frame,
- Bout in de wedge aandraaien op moment en vervolgens het zadel een paar goede klappen naar links en rechts geven. HIerna kan je de bout nog een stukje verder vast draaien (op hetzelfde moment).
- Giant heeft me bevestigd dat ik een hoger aandraaimoment mag gebruiken (van 6nm naar 9nm).
Succes!
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 185
- Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
- Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019
Gebruik je een montagevet voor carbon? Daar zit een korrel bij in en die werkt voor alle type frames.
Zowel alu als carbon. Niet te veel gebruiken gewoon normaal wat vet aan de pen en in het frame. Ik heb daar hele goede ervaringen mee.
Zowel alu als carbon. Niet te veel gebruiken gewoon normaal wat vet aan de pen en in het frame. Ik heb daar hele goede ervaringen mee.
Canyon Neuron CF9 2022
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 201
- Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
- Mijn mountainbike: gaat hard
Thanks! Ga ik proberen.Marque schreef: ↑do 15 oktober 2020, 11:05Heb er ook enorm last mee gehad met een Giant XTC, de fiets is zelfs terug geweest naar Giant. Werkt ook met een wedge en niet met een conventionele klemring, net als bij jou.koeboe schreef: ↑wo 14 oktober 2020, 20:39 Op de crossert (Giant) zit een D-fuse zadelpen. Die heeft geen zadelpen ring op het frame om de zadelpen vast te zetten, maar een soort blokje wat in het frame zit die de zadelpen klemt in het frame.
Na een schoonmaak actie alles weer opnieuw voorzien van pasta met korrels (Parktool) en weer vastgezet op de juist Nm. Na eerste ritje zakte de pen vrij snel. Iets strakker aangedraaid boven de aanbevolen Nm en zakte weer. Nu weer wat strakker aangedraaid en blijft nu wel zitten (vooralsnog).
Iemand met dezelfde ervaring?
De vraag is of dit kwaad kan? frame en pen zijn carbon. Zit er niet op te wachten dat de boel kapot is dadelijk gezien de klapjes die je onderweg maakt..
Hoor het graag
Bij mij is het nu verholpen door:
- Carbon grip paste tussen de wedge en het frame,
- Bout in de wedge aandraaien op moment en vervolgens het zadel een paar goede klappen naar links en rechts geven. HIerna kan je de bout nog een stukje verder vast draaien (op hetzelfde moment).
- Giant heeft me bevestigd dat ik een hoger aandraaimoment mag gebruiken (van 6nm naar 9nm).
Succes!
Met het aanhaalmoment ben ik wel iets zuiniger denk ik. Punt is dat je onderweg je momentsleutel niet bij hebt...
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 201
- Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
- Mijn mountainbike: gaat hard
Ja het is een tube van Parktool met een zandkorrel erin om het zo maar te duiden. Die is speciaal voor dit soort bevestigingen.thijsgillijns schreef: ↑do 15 oktober 2020, 12:58 Gebruik je een montagevet voor carbon? Daar zit een korrel bij in en die werkt voor alle type frames.
Zowel alu als carbon. Niet te veel gebruiken gewoon normaal wat vet aan de pen en in het frame. Ik heb daar hele goede ervaringen mee.
Ik ga alles nog een keer ontvetten en weer opnieuw erin zetten.
Pvc buisje in de zadelpen
Gelijk iedere keer na demontage weer op exact dezelfde hoogte
Gelijk iedere keer na demontage weer op exact dezelfde hoogte
Voor een hardnekkige Ergon / Canyon flex pen in de gravelracer heb ik ongeveer elke carbon montagepasta die bestaat gebruikt en ik kan je vertellen dat je de beste hebt. Dus ga het vooral niet oplossen met andere pasta's, de parktool is de enige die mij kon helpenkoeboe schreef: ↑do 15 oktober 2020, 13:19Ja het is een tube van Parktool met een zandkorrel erin om het zo maar te duiden. Die is speciaal voor dit soort bevestigingen.thijsgillijns schreef: ↑do 15 oktober 2020, 12:58 Gebruik je een montagevet voor carbon? Daar zit een korrel bij in en die werkt voor alle type frames.
Zowel alu als carbon. Niet te veel gebruiken gewoon normaal wat vet aan de pen en in het frame. Ik heb daar hele goede ervaringen mee.
Ik ga alles nog een keer ontvetten en weer opnieuw erin zetten.
Waar woke is, is vuur
Het buisje goed op lengte zagen zodat de zadelpen erop kan rusten. Onder kun je hem bijvoorbeeld op een bidonhouder boutje laten rusten.