Zadelpen blijft zakken bij aanbevolen aandraaimoment

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Op de crossert (Giant) zit een D-fuse zadelpen. Die heeft geen zadelpen ring op het frame om de zadelpen vast te zetten, maar een soort blokje wat in het frame zit die de zadelpen klemt in het frame.
Na een schoonmaak actie alles weer opnieuw voorzien van pasta met korrels (Parktool) en weer vastgezet op de juist Nm. Na eerste ritje zakte de pen vrij snel. Iets strakker aangedraaid boven de aanbevolen Nm en zakte weer. Nu weer wat strakker aangedraaid en blijft nu wel zitten (vooralsnog).

Iemand met dezelfde ervaring?
De vraag is of dit kwaad kan? frame en pen zijn carbon. Zit er niet op te wachten dat de boel kapot is dadelijk gezien de klapjes die je onderweg maakt..

Hoor het graag 👍
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Als je geen klem hebt die je kunt 'vervangen' en ook al montagepaste gebruikt dan blijft er niet veel over vrees ik.

Pen ontvetten, andere pasta proberen, of een keer proberen met een andere pen, wellicht dat een andere pen (uiteraard wel met juiste diameter) toch met net iets andere tolleranties is gefabriceert, dus marginaal dikker is en dus wel blijf zitten.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Heel herkenbaar! Ik heb dat ik het verleden ook vaak gehad maar sinds ik deze ring er extra overeen schuif nooit meer last van gehad!

https://bbbcycling.com/nl_nl/bsp-97-postfix
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

In het verleden met mijn Superfly SS ook mee te maken gehad. Uiteindelijk een paar laagjes zwart plakband om de zadelpen gedraaid, en toen de boel weer vastgezet met het juiste moment, en nooit meer last van gehad.

Maar dat was ook omdat die fiets een maand later gestolen werd...
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Mrfrank schreef: do 15 oktober 2020, 07:50 Heel herkenbaar! Ik heb dat ik het verleden ook vaak gehad maar sinds ik deze ring er extra overeen schuif nooit meer last van gehad!

https://bbbcycling.com/nl_nl/bsp-97-postfix
Dat is een beetje houtje touwtje oplossing... Een extra klem past overigens ook niet. De pen van Giant heeft een D vorm i.p.v. een ronde pen.
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Freekenstein schreef: do 15 oktober 2020, 10:55
Maar dat was ook omdat die fiets een maand later gestolen werd...
Ja dat is wat rigoureus.... :o

Zal het eens proberen. Dank voor de tips!
Marque
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 19 juni 2015, 15:11

koeboe schreef: wo 14 oktober 2020, 20:39 Op de crossert (Giant) zit een D-fuse zadelpen. Die heeft geen zadelpen ring op het frame om de zadelpen vast te zetten, maar een soort blokje wat in het frame zit die de zadelpen klemt in het frame.
Na een schoonmaak actie alles weer opnieuw voorzien van pasta met korrels (Parktool) en weer vastgezet op de juist Nm. Na eerste ritje zakte de pen vrij snel. Iets strakker aangedraaid boven de aanbevolen Nm en zakte weer. Nu weer wat strakker aangedraaid en blijft nu wel zitten (vooralsnog).

Iemand met dezelfde ervaring?
De vraag is of dit kwaad kan? frame en pen zijn carbon. Zit er niet op te wachten dat de boel kapot is dadelijk gezien de klapjes die je onderweg maakt..

Hoor het graag 👍
Heb er ook enorm last mee gehad met een Giant XTC, de fiets is zelfs terug geweest naar Giant. Werkt ook met een wedge en niet met een conventionele klemring, net als bij jou.

Bij mij is het nu verholpen door:
- Carbon grip paste tussen de wedge en het frame,
- Bout in de wedge aandraaien op moment en vervolgens het zadel een paar goede klappen naar links en rechts geven. HIerna kan je de bout nog een stukje verder vast draaien (op hetzelfde moment).
- Giant heeft me bevestigd dat ik een hoger aandraaimoment mag gebruiken (van 6nm naar 9nm).

Succes!
Marque
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 19 juni 2015, 15:11

Frame en zadelpen zijn ook carbon overigens.
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Gebruik je een montagevet voor carbon? Daar zit een korrel bij in en die werkt voor alle type frames.
Zowel alu als carbon. Niet te veel gebruiken gewoon normaal wat vet aan de pen en in het frame. Ik heb daar hele goede ervaringen mee.
Canyon Neuron CF9 2022
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Marque schreef: do 15 oktober 2020, 11:05
koeboe schreef: wo 14 oktober 2020, 20:39 Op de crossert (Giant) zit een D-fuse zadelpen. Die heeft geen zadelpen ring op het frame om de zadelpen vast te zetten, maar een soort blokje wat in het frame zit die de zadelpen klemt in het frame.
Na een schoonmaak actie alles weer opnieuw voorzien van pasta met korrels (Parktool) en weer vastgezet op de juist Nm. Na eerste ritje zakte de pen vrij snel. Iets strakker aangedraaid boven de aanbevolen Nm en zakte weer. Nu weer wat strakker aangedraaid en blijft nu wel zitten (vooralsnog).

Iemand met dezelfde ervaring?
De vraag is of dit kwaad kan? frame en pen zijn carbon. Zit er niet op te wachten dat de boel kapot is dadelijk gezien de klapjes die je onderweg maakt..

Hoor het graag 👍
Heb er ook enorm last mee gehad met een Giant XTC, de fiets is zelfs terug geweest naar Giant. Werkt ook met een wedge en niet met een conventionele klemring, net als bij jou.

Bij mij is het nu verholpen door:
- Carbon grip paste tussen de wedge en het frame,
- Bout in de wedge aandraaien op moment en vervolgens het zadel een paar goede klappen naar links en rechts geven. HIerna kan je de bout nog een stukje verder vast draaien (op hetzelfde moment).
- Giant heeft me bevestigd dat ik een hoger aandraaimoment mag gebruiken (van 6nm naar 9nm).

Succes!
Thanks! Ga ik proberen.
Met het aanhaalmoment ben ik wel iets zuiniger denk ik. Punt is dat je onderweg je momentsleutel niet bij hebt...
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

thijsgillijns schreef: do 15 oktober 2020, 12:58 Gebruik je een montagevet voor carbon? Daar zit een korrel bij in en die werkt voor alle type frames.
Zowel alu als carbon. Niet te veel gebruiken gewoon normaal wat vet aan de pen en in het frame. Ik heb daar hele goede ervaringen mee.
Ja het is een tube van Parktool met een zandkorrel erin om het zo maar te duiden. Die is speciaal voor dit soort bevestigingen.
Ik ga alles nog een keer ontvetten en weer opnieuw erin zetten.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Pvc buisje in de zadelpen
Gelijk iedere keer na demontage weer op exact dezelfde hoogte
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

HB_Eagle schreef: do 15 oktober 2020, 15:16 Pvc buisje in de zadelpen
Gelijk iedere keer na demontage weer op exact dezelfde hoogte
Leg dat eens even uit ?
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

koeboe schreef: do 15 oktober 2020, 13:19
thijsgillijns schreef: do 15 oktober 2020, 12:58 Gebruik je een montagevet voor carbon? Daar zit een korrel bij in en die werkt voor alle type frames.
Zowel alu als carbon. Niet te veel gebruiken gewoon normaal wat vet aan de pen en in het frame. Ik heb daar hele goede ervaringen mee.
Ja het is een tube van Parktool met een zandkorrel erin om het zo maar te duiden. Die is speciaal voor dit soort bevestigingen.
Ik ga alles nog een keer ontvetten en weer opnieuw erin zetten.
Voor een hardnekkige Ergon / Canyon flex pen in de gravelracer heb ik ongeveer elke carbon montagepasta die bestaat gebruikt en ik kan je vertellen dat je de beste hebt. Dus ga het vooral niet oplossen met andere pasta's, de parktool is de enige die mij kon helpen :lol:
Waar woke is, is vuur
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Pollekes schreef: do 15 oktober 2020, 16:36
HB_Eagle schreef: do 15 oktober 2020, 15:16 Pvc buisje in de zadelpen
Gelijk iedere keer na demontage weer op exact dezelfde hoogte
Leg dat eens even uit ?
Het buisje goed op lengte zagen zodat de zadelpen erop kan rusten. Onder kun je hem bijvoorbeeld op een bidonhouder boutje laten rusten.
Plaats reactie