Ik overweeg om de aluminium bouten waarmee mijn zadelpen vastgeklemd zit te vervangen door titanium exemplaren. De aluminium bouten zijn nl. erg zacht. Nu ben ik alleen bang dat het titanium met mijn aluminium frame gaat reageren als er een beetje vocht bij komt en dat mijn frame dan naar de rag gaat.
Ik heb dit goedje om de bouten mee in te smeren, maar vraag me af of het voldoet voor deze situatie: Morgan Blue Assembly Paste
Hoe kijken jullie hier naar? RVS zou mijn alternatief zijn, maar heb je daar niet hetzelfde issue?
Titanium bouten in aluminium frame
Eerst antwoord op je vraag, ik draai al jaren titanium bouten in staal carbon magnesium en aluminium, geen probleem. Doe het soms droog en ook wel met middeltjes, eigenlijk nooit problemen.
Assembly paste is op zich best een goed idee, maar pas op met aandraaien, met smering van de pasta krijg je grotere klemkrachten dus zeker niet te hard aantrekken als je het gebruikt. Gebruik je een moment sleutel?
Ik gebruik ook een een goedje dat Ti-prep heet en specifiek voor Titanium is geformuleerd. Vooral als ik een Titanium zadelpen vrij ver in een stalen frame steek, dan is het risico op water inloop groot en werkt in over een groot oppervlak.
En tot slot, welk merk gebruikt er Aluminium bouten voor een zadelpen klem, ik zou er niet mee rijden ........
Enjoy!!
Assembly paste is op zich best een goed idee, maar pas op met aandraaien, met smering van de pasta krijg je grotere klemkrachten dus zeker niet te hard aantrekken als je het gebruikt. Gebruik je een moment sleutel?
Ik gebruik ook een een goedje dat Ti-prep heet en specifiek voor Titanium is geformuleerd. Vooral als ik een Titanium zadelpen vrij ver in een stalen frame steek, dan is het risico op water inloop groot en werkt in over een groot oppervlak.
En tot slot, welk merk gebruikt er Aluminium bouten voor een zadelpen klem, ik zou er niet mee rijden ........
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Kuch...Hope
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Verd.... Je het gelijk en die heb ik zelf ook wel. En ook wel eens zo'n bout gebroken .....
Voor die Hope heb je niet zomaar een vervanger in Titanium gevonden schat ik, is geen standaard M5 boutje
Succes!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- All rounder
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45
Bedankt! Dat geeft wat meer vertrouwen. Ik heb een Cube Nuroad Race. Via titaniumraceparts alternatieve bouten kunnen vinden.Heckler40 schreef: ↑wo 14 oktober 2020, 21:49 Eerst antwoord op je vraag, ik draai al jaren titanium bouten in staal carbon magnesium en aluminium, geen probleem. Doe het soms droog en ook wel met middeltjes, eigenlijk nooit problemen.
Assembly paste is op zich best een goed idee, maar pas op met aandraaien, met smering van de pasta krijg je grotere klemkrachten dus zeker niet te hard aantrekken als je het gebruikt. Gebruik je een moment sleutel?
Ik gebruik ook een een goedje dat Ti-prep heet en specifiek voor Titanium is geformuleerd. Vooral als ik een Titanium zadelpen vrij ver in een stalen frame steek, dan is het risico op water inloop groot en werkt in over een groot oppervlak.
En tot slot, welk merk gebruikt er Aluminium bouten voor een zadelpen klem, ik zou er niet mee rijden ........
Enjoy!!
Intussen al wel geleerd dat als er staat met 5-6 Nm vastdraaien, dat je het beter op gevoel kunt doen. 5-6 Nm is meer dan je denkt...
-
- All rounder
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45
Bedankt voor de tip!
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Wat ik uit de watersport heb begrepen is dat titanium en alu alleen reageren bij zout water/zilte lucht.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
-
- Extreme Biker
- Berichten: 500
- Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
- Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT
In ieder geval GEEN rvs gebruiken. Alu en rvs liggen elkaar niet (iets met potentiaalverschil), alu vreet dan helemaal weg. Zout, vocht en warmte versnellen het proces. Titanium kan volgens mij wel of anders gewoon staal.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
RVS en alu wordt heel veel gecombineerd en gaat in de meeste gevallen prima. Inderdaad oppassen met zout (pekel) alleen alu bout in rvs zou ik niet snel doen.
Onbeschermd onedel aluminium zal zich opofferen om het edelere rvs te beschermen dus een groot oppervlak aluminium met een klein oppervlak rvs gaat goed, andersom niet.
Het gebruik van montagepasta helpt ook om water (electrolyt) weg te houden.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-