Na het besluit mijn voorwiel nader kennis (lees: zeer intiem contact) te laten maken met een boom, was het tijd voor een voorwielrevisie.
Om precies te zijn was het voorwiel rijp voor de kliko, het was praktisch een pretzel geworden.
Er moest dus een nieuwe komen. Na een beetje vooronderzoek op internet en hier op het forum had ik een paar voorwaarden bedacht:
- minimaal even grote interne velgbreedte, liefst groter
- Tubeless ready
Eerst zocht ik naar 28gaats velgen omdat ik dan de oude 28 gaats naaf kon gebruiken, maar het aanbod van 28gaats velgen bleek erg beperkt en voldeed niet aan mijn vorwaarden. Ook een nieuwe naaf stond vanaf nu dus op het boodschappenlijstje
Op bike24 had ik een mooie kandidaat gevonden: de 'Spank Spike Race 33 Bead Bite 26 Inch MTB Rim'. Een 32 gaats velg, stevig en mooie kleur. Deze zou gepaard worden aan de DTSwiss 350 Hybrid. Slechte keus bleek achteraf.
Nergens werd vermeld dat de 350 Hybrid een dikkere flens heeft dan de normale 350. Dus de DTSWiss Competition spaken pasten er simpelweg niet in. Na wat heen en weer gemail met de hoofddealer van DTSwiss in Nederland, Sport Juncker, bleken zelfs zij niet te weten wat er dan wel in moest.
Zelf maar weer op inderzoek uitgegaan, en de DTSwiss Alpine III heeft als een van de enige uit het assortiment een hogere kopmaat (7,8mm i.p.v. 6mm). Grote kans dat deze wel pasten dus. Waarom ze dit bij de dealer niet wisten en ik, als leek, het wel kon vinden, is mij een raadsel
Toen eindelijk de spaken binnen waren kon het feestje beginnen. Na talloze filmpjes op youtube te hebben gekeken was ik er klaar voor. De wielbouwhandleiding van Sheldon Brown heb ik gebruikt en was zeer behulpzaam! https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
De ingrediënten die ik gebruikt heb zijn:
- DT Swiss 350 Hybrid (15x100)
- DT Swiss Alpine III (256mm)
- Sapim oranje nippels
- Kopervet
- Schroevendraaier
- spaakspanner (is niet essentieel)
- klauwhamer
- badslipper
- Kabel binders / tie rips
- voorvork van mn fiets
- geduld
Zoals je ziet niet echt bepaald high tech gereedschap dus.
Een wielenbouwprofessional ben ik niet, dus voor het bouwen zelf verwijs is graag naar de site van Sheldon Brown.
Bijna klaar ondertussen, het eindresultaat mag er zeker zijn, al zeg ik het zelf.
Toen de band er nog niet op zat ben ik er voor de zekerheid nog even mee langs Van Walle, de locale fietsenmaker, gegaan. Om te checken of ik niet iets fataal fout had gedaan. Alles bleek in orde te zijn! Nog even een praatje gemaakt en dan snel die band erop.
Met het bouwen ben ik wel een dag bezig geweest, twee keer moest ie halverwege terug uit elkaar. Maar het was best leuk om te doen, zo een wiel bouwen. Als ie dan af is kan je echt genieten van het resultaat.
Ik vind hem er echt super dik uitzien. Vanmiddag gaan we kijken of het ook een beetje fietst.
=================================================================================================
BOTTOM BRACKET
Aangezien hier speling op zat deze ook maar meteen besteld.
Voor mijn Trek Fuel Ex 9 uit 2010 was het de 'Shimano Deore XT BB-MT800 Bottom Bracket PressFit Hollowtech II - PF41-89.5/92-24' (de volledige naam, mocht er iemand zijn die precies hetzelfde nodig heeft)
Zag er eerst een beetje tegenop, maar was vrij simpel.
Met een hamer en een houten staaf die iets smaller dan de trapas is, heb ik met een paar zeer ferme tikken eerst de ene kant en daarna de andere kant van de lagers eruit geragd.
Vervolgens de nieuwe erin met een grote lijmtang en een paar kleine plaatjes om de druk te verdelen over het lager. Was echt in no time gebeurd.
Alles weer even netjes schoongemaakt en van een vers laagje vet voorzien bij het terug in elkaar steken, dat voelt altijd goed.
===================================================================================================
Dus hier komt nog wat tekst over het maken van een voorwiel en dan ook meteen maar het trapaslager vervangen omdat dat toch moest gebeuren. Ik had de smaak te pakken ff een leuk verhaaltje te typen, maar nu ga ik eerst pitten, de rest komt morgen incl fotoos uiteraard
Reparaties: Voorwiel maken en Bottom bracket vervangen
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 39
- Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
- Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden
Laatst gewijzigd door *Rembrandt* op di 13 oktober 2020, 01:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Maar goed dat je een badslipper hebt gebruikt, ik heb het ooit met sandalen geprobeerd, was geen succes.
Hier komt nog wat tekst met een reactie op je verhaal.
Hier komt nog wat tekst met een reactie op je verhaal.
Laatst gewijzigd door Knakworstkweker op ma 12 oktober 2020, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 39
- Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
- Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden
lol , ik wacht met smartKnakworstkweker schreef: ↑ma 12 oktober 2020, 06:13 Hier komt nog wat tekst met een reactie op je verhaal.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 39
- Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
- Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.Knakworstkweker schreef: ↑ma 12 oktober 2020, 06:13 Maar goed dat je een badslipper hebt gebruikt, ik heb het ooit met sandalen geprobeerd, was geen succes.
Ik kon prima overal langs achter de nippels aandraaien met een schroevendraaier.
Echter wil ik dat 'niet essentieel' toch wel terugnemen. Nu ik er over nadenk gaat het wiel zich wellicht nog een beetje zetten na de eerste ritten. Dan zit de band er al om en zullen kleine aanpassingen (wanneer nodig) niet meer kunnen met de schroevendraaier, enkel nog met een spaakspanner.
Of inderdaad met een bahco
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Ik zou toch maar een spaaksleutel kopen en de spaken goed op spanning zetten voor je gaat rijden.
Ik heb ook een beetje mijn twijfel of je zo genoeg spanning op je spaken hebt, zeker omdat je ook een heel lekkere 200 mmm remschijf gebruikt.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5246
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Inderdaad, ik betwijfel of je met een schroevendraaier de spanning boven de 110kgf kunt krijgen. Als ze dan ook nog niet gestrest zijn (omdat je aangeeft dat ze nog in moeten lopen) zal de spaakspanning snel teruglopen. Dan loop je een risico dat je voorwiel er snel weer als vanouds uitziet (gewokkeld).Jamis Diablo schreef: ↑di 13 oktober 2020, 09:13 Ik zou toch maar een spaaksleutel kopen en de spaken goed op spanning zetten voor je gaat rijden.
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 39
- Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
- Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden
Gister wat gereden en het wiel heeft echt flink moeten werken. Ik zal eens kijken of ie nog recht loopt en de spaken misschien ook een slagje bijgeven.
Waar ik wel een beetje bang voor ben is dat ik ze misschien te strak draai? Ik moest er toch al behoorlijk aan trekken, zowel met de spaakspanner als met de schroevendraaier.
Waar ik wel een beetje bang voor ben is dat ik ze misschien te strak draai? Ik moest er toch al behoorlijk aan trekken, zowel met de spaakspanner als met de schroevendraaier.
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Even heel eerlijk; enerzijds respect
Anderzijds houd ik mn hart een beetje vast
Hoe heb je de spaakspanning bepaald en 'pingelen' de spaken een beetje op een gelijke toonhoogte?
En hoe verhoudt die toonhoogte zich als je dat vergelijkt met een ander MTB voorwiel? Of als je dat niet hebt je achterwiel?
Links en rechts mag overigens wat verschil in zitten maar de spaken aan één zijde moeten wel gelijke spanning hebben.
Anderzijds houd ik mn hart een beetje vast
Hoe heb je de spaakspanning bepaald en 'pingelen' de spaken een beetje op een gelijke toonhoogte?
En hoe verhoudt die toonhoogte zich als je dat vergelijkt met een ander MTB voorwiel? Of als je dat niet hebt je achterwiel?
Links en rechts mag overigens wat verschil in zitten maar de spaken aan één zijde moeten wel gelijke spanning hebben.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Knap dat je zover bent gekomen
De spaakspanning moet tussen de 500 en 1100N zijn. Afhankelijk vd spaak, de velg en de plek vd spaak.
Dat is 50 tot 110kg per spaak.
Dat lukt je met een schroevendraaier niet.
Er zijn hier op het forum mensen met veel ervaring op dit gebied, zelfs een aantal die er hun beroep van hebben gemaakt.
Lijkt me verstandig om de aanwijzingen op te volgen om de puntjes op de i te zetten. Dan kan je nog lang plezier hebben van je eigen wiel/wielen.
De spaakspanning moet tussen de 500 en 1100N zijn. Afhankelijk vd spaak, de velg en de plek vd spaak.
Dat is 50 tot 110kg per spaak.
Dat lukt je met een schroevendraaier niet.
Er zijn hier op het forum mensen met veel ervaring op dit gebied, zelfs een aantal die er hun beroep van hebben gemaakt.
Lijkt me verstandig om de aanwijzingen op te volgen om de puntjes op de i te zetten. Dan kan je nog lang plezier hebben van je eigen wiel/wielen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tja, wielen bouwen is een uitstervende kunst onder fietsenmakers en hun toeleveranciers... .
Ook Sapim heeft spaken met een dikkere kop, maar een beetje, ouderwetse fietsenmaker heeft ook gewoon vulringetjes liggen die achter de kop kunnen!
Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat je met een schroevendraaier de juiste spaakspanning haalt. Maar ik begrijp dat je toch met een spaaksleutel bezig bent geweest? Anders toch even ergens de spanning laten controleren.
Ook Sapim heeft spaken met een dikkere kop, maar een beetje, ouderwetse fietsenmaker heeft ook gewoon vulringetjes liggen die achter de kop kunnen!
Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat je met een schroevendraaier de juiste spaakspanning haalt. Maar ik begrijp dat je toch met een spaaksleutel bezig bent geweest? Anders toch even ergens de spanning laten controleren.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"