Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nico78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 7 mei 2020, 21:04
Mijn mountainbike: Canyon Grail SLX 8.0 DI2 - Scott Spark RC

Gisteren paar offroad paden genomen tijdens mijn ritje en mijn gravelkings SK 43mm kunnen de modder niet meer aan.

Ik was aan het denken om WTB Raddlers te kopen.
Mijn frame kan maximum 42/43mm aan(700c).
Heeft iemand de 44mm band met 23mm innerwidth velgen en kan eens meten hoe breed te band staat?

Zijn er eventueel andere suggesties om de winter mee door te komen?
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

In de voorgaande posts worden er een paar genoemd :wink: Wil je tan/skinwall of niet?
Gebruikersavatar
Nico78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 7 mei 2020, 21:04
Mijn mountainbike: Canyon Grail SLX 8.0 DI2 - Scott Spark RC

floris500 schreef: di 6 oktober 2020, 10:29 In de voorgaande posts worden er een paar genoemd :wink: Wil je tan/skinwall of niet?
Als er een keuze is; Tan 😁
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

IPPE schreef: di 6 oktober 2020, 07:38 René Herse Snoqualmie Pass - 700C x 44

Redelijk aan de prijs.
Ik rij met de noppenversie in extra light uitvoering en ze zijn écht zo goed zoals men beweerd :-q
Die zien er inderdaad wel goed uit. Wel duur ja! :o
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

elke bandenboer die gravelbandjes verkoopt en die zichzelf beetje serieus neemt, maakt ze ook in Tan. Wat mij alleen opviel is dat de verkrijgbaarheid lastig is (net als alles wat met fietsen te maken heeft momenteel).
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Nico78 schreef: di 6 oktober 2020, 11:49
floris500 schreef: di 6 oktober 2020, 10:29 In de voorgaande posts worden er een paar genoemd :wink: Wil je tan/skinwall of niet?
Als er een keuze is; Tan 😁
Wat betreft de Raddler, geen ervaring mee maar als ik zo naar het profiel kijk lijkt mij dat die ook erg snel dichtslibt van de modder, lijkt me niet fijn om die voorop te hebben liggen. Persoonlijk wel goede ervaring met de Resolute, ook in de modder. Mooie bandjes met lekker volume, wat misschien wel weer een probleem is voor je. Op een 23 velg vallen ze al snel 45 breed.

Afbeelding
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Gravelmarc schreef: ma 5 oktober 2020, 14:53
Forau schreef: ma 5 oktober 2020, 13:41 Iemand ervaring met de Schwalbe G-One Ultrabite?

Lijkt mij een mooi bandje voor de winter. Op de Schwalbe site staat hij ook in 45mm, die heb ik online nog niet kunnen vinden. Ben eigenlijk opzoek naar een band voor een beetje glibberig omstandigheden, mtb routes met een (licht) vochtige ondergrond. Ik heb momenteel Riddlers, maar die beginnen spannend te worden met dit weer.
En om bij WTB te blijven, de resolute eens overwogen? De 42 zou in werkelijkheid 45mm zijn.
https://www.ridinggravel.com/components ... re-finish/
Kan ik alleen in tan vinden :( Ik heb de WTB Nine Line 2.0 als voorband, om daar een tan achterband bij te nemen vind ik niet mooi. Riddler heeft te weinig profiel in de nattigheid, dat geldt ook voor de Raddler verwacht ik.
Ik kan even testen met de G-One Bite, als achterband. Deze komt ook uit als 45mm, maar eigenlijk lijkt met de G-One ultrabite in 45mm een interessante band. Maarja, dan heb ik weer 2 merken banden :D Zo blijf je lekker bezig.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Suntoro schreef: di 6 oktober 2020, 12:49
IPPE schreef: di 6 oktober 2020, 07:38 René Herse Snoqualmie Pass - 700C x 44

Redelijk aan de prijs.
Ik rij met de noppenversie in extra light uitvoering en ze zijn écht zo goed zoals men beweerd :-q
Die zien er inderdaad wel goed uit. Wel duur ja! :o
Gister een langer ritje gedaan op de Teravail Cannonball 42mm, omdat ik hele week nog niet had gefietst. 115km, waarvan ongeveer 45km onverhard, de rest verhard op asphalt. Ik had met 2 maatjes afgesproken in Dorst, dus besloot er even op de gravelbike heen te fietsen vanaf huis en het mtb parcours met de gravelbike te doen.

Ik was erg verbaasd hoe goed Dorst e.o. gingen op de gravelbike. Mijn 2 maatjes op de mtb konden me niet eens bijhouden. Juist op de technische stukjes wilde ik wel even gassen. :lol: Op de mountainbike ga ik er ook wel sneller, maar de Teravail Cannonballs hebben verrassend veel grip en sturen super. Met boomwortels wel iets voorzichtiger aan dan met de mountainbike. Geen PR's gezet gister op segmenten, maar wel veel lol gehad. Het is op de gravelbike wel harder werken dan met de mountainbike, wat het extra leuk maakt.

Maar geen moment grip te kort gehad met de Teravail Cannonball 42mm. Onverhard lopen ze perfect. Ik ben wel benieuwd naar Teravail Washburn 42mm. Denk dat die nog beter zullen voldoen voor mijn gravelbike, aangezien het mijn woon-werk fiets is. En die banden ook bruikbaar zijn voor het gewone gravelwerk. In principe zal ik niet vaak gravelen als er alleen maar modder op de paden ligt.

Denk dat ik toch niet moet overstappen op een brede slick band, zeker met de winter in aantocht niet. Op zich rijden de Cannonballs niet verkeerd op asphalt, maar ze geven in bochten wel een apart gevoel. Overgang van midden naar zijkant voelt wat instabiel. Er zit ook best wat flex in het profiel langs de middenril. Dat had ik dus niet met mijn 650b Vittoria Terrano Dries. Maar ik denk dat gevoel bij de Teravail Washburns minder zal zijn. Daar lijkt het profiel gelijkmatig over te gaan. Bij de Cannonballs ligt het profiel in het midden een fractie hoger.

Afbeelding

Afbeelding
Refie1
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 09:14

Nico78 schreef: di 6 oktober 2020, 10:18 Gisteren paar offroad paden genomen tijdens mijn ritje en mijn gravelkings SK 43mm kunnen de modder niet meer aan.

Ik was aan het denken om WTB Raddlers te kopen.
Mijn frame kan maximum 42/43mm aan(700c).
Heeft iemand de 44mm band met 23mm innerwidth velgen en kan eens meten hoe breed te band staat?

Zijn er eventueel andere suggesties om de winter mee door te komen?
Kan niet meten op een 23mm velg, maar heb een bijna nieuwe 40 en 44 liggen.
Kan ze opsturen, kun je ze proberen.
Canyon CF SLX, SW Epic alu, Canyon endurace CF SLX, SW Roubaix, Ridley supercross
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16775
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Suntoro schreef: zo 11 oktober 2020, 20:31 Afbeelding
Het is echt een verrekt mooi fietsje Joeri! :-q
En dat niet kunnen bijhouden, tsja... wat zal ik zeggen :D :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik wissel in de winter als ik grotendeels het bos in ga, vaak naar een 650B wielset. Daar heb ik nu 2" Conti Crossking op liggen. Grip zat en met 2 - 2.5 bar toch redelijk snel op asfalt. Op de 700C wielset blijven snellere banden; ik wissel wat tussen 40mm Schwalbe G-one allround of Vittoria Terreno dry.

Mooiie fiets die Felt :-q
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Suntoro schreef: zo 11 oktober 2020, 20:31 Afbeelding
Die zag ik zaterdag voorbijrijden op Cadettenkamp, nette fiets :-q .

Gisteren zelf met de gravelbike de zeeuwse modder opgezocht en ging wonderbaarlijk goed. Weinig glijden en kon mijn MTB maatjes prima bijhouden op de singletracks. Met Conti Terratrails 40 mm., prima bandje dus!
havana

Hierbij mijn ervaring met banden. Ik heb er dit seizoen al 3 geprobeerd en ik heb nu eindelijk iets dat voldoet aan mijn wensen

1) Schwalbe G-One Allround Evolution 35 mm. Een band met kleine noppen. Blinkt eigenlijk nergens in uit. Al na een paar weken in de kliko gemikt.

2) WTB Byway 44 mm. Rolt stukken beter op asfalt en op hard gravel dan de G-Ones, wat ik meteen kon terugzien in de gemiddelde snelheid (scheelde soms wel 2 km/uur bij zelfde vermogen). Maar zodra het modderig wordt ben je met deze banden als bambi op ijs.

3) Pirelli Cinturato Gravel Vouwband Mixed Terrain 40 mm. Dit was de band die ik zocht. Erg veel grip, rijd je een stukje door de modder ga je niet meteen op je plaat. MTB routes heb ik er ook mee gedaan en dat ging ook prima, ik kon mijn maatjes makkelijk bijhouden. Rollen op asfalt natuurlijk wel iets zwaarder dan de ByWays, maar aangezien mijn routes voor 80% uit gravel bestaan is dat geen probleem.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16775
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Grappig, ik heb die Schwalbes (700 x 38c uit m'n hoofd) en ik vind ze op straat juist prima rollen. Wel op een daarvoor passende druk.
Binnenkort komt er een fietsje bij met de WTB Byway in 650b x 47mm, eens kijken of die het beter doen.

Ik rijd overigens alleen verhard en eenvoudige paden met de gravelbike.
Zodra het op echt terreinrijden gaat lijken zijn er betere fietsen, met brede sturen en vering ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

https://gravelcyclist.com/bicycle-tech/ ... head-todd/

Interessant; over"tire'd" gravelbikes.
Plaats reactie