Ik heb het genoegen dicht langs de kust te wonen, dus ploeg ieder weekend door duinzand en neem af en toe een stukje strand mee. Na iedere rit knarst mijn aandrijflijn als ik thuis kom. Ik heb de gehele aandrijflijn onlangs vervangen en wil hem graag zo goed mogelijk onderhouden.
Wat ik doe:
- Na iedere rit spoel ik mijn fiets grondig af met de tuinslang op een zachte stand, soort fonteintje en veeg ik waar nodig het zand weg met de hand.
- Daarna maak ik met een oude tandenborstel en wat water de ketting en voorblad goed schoon.
- Dan alles afdrogen en dry lube van muc-off op de ketting.
- Daarna met een droge doek en de ketting losjes in de hand paar keer draaien om overtollig vet te verwijderen.
- Remschijven maak ik met een keukenpapiertje droog om te voorkomen dat ze gaan roesten.
Al met al een kwartiertje werk ongeveer. Wat doen jullie na iedere rit? Nog tips of aanvullingen?
Ik heb ook een flesje wet lube van muc-off liggen, wanneer switchen jullie van dry naar wet lubes?
Duinzand
-
- Extreme Biker
- Berichten: 674
- Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
- Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets
Overstappen op een wax, bijvoorbeeld squirt. Olie plakt teveel. Wax niet. Het is bij de start een hoop gedoe. Je moet je ketting volledig vetvrij maken om de wax te laten hechten.
Wax of andere 'drogere' smering gaan gebruiken.
Ik versleet een xt aandrijflijn in 2000km doordat ik volgens de geleerden hier teveel poets en ontvet.
Dus het devies is meer, nat wegzetten, droog afpoetsen en minder vet smeren denk ik.
Ik versleet een xt aandrijflijn in 2000km doordat ik volgens de geleerden hier teveel poets en ontvet.
Dus het devies is meer, nat wegzetten, droog afpoetsen en minder vet smeren denk ik.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 207
- Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
- Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
- Contacteer:
Ik rij in hier in de buurt (Havelte) veelal over de diverse tankbanen en open vlaktes op de hei (mulzand).
Daarnaast ga ik niet om plassen/modder heen, er gewoon doorheen.
Nadien afspuiten met de tuinslang (zachte stand). Afdrogen doe ik niet, laat 'm buiten drogen in het zonnetje/wind.
De volgende keer dat ik wegga de ketting door een droge doek laten gaan.
Ik smeer mijn ketting in met Boeshield T9 (1 drupje per link) en doe er dan vervolgens zo'n 500km mee zonder tussentijds te smeren.
Mijn aandrijflijn vervang ik doorgaans bij 3000-4000km (wellicht kan ie langer mee, maar ik vervang 'm gewoon).
Daarnaast ga ik niet om plassen/modder heen, er gewoon doorheen.
Nadien afspuiten met de tuinslang (zachte stand). Afdrogen doe ik niet, laat 'm buiten drogen in het zonnetje/wind.
De volgende keer dat ik wegga de ketting door een droge doek laten gaan.
Ik smeer mijn ketting in met Boeshield T9 (1 drupje per link) en doe er dan vervolgens zo'n 500km mee zonder tussentijds te smeren.
Mijn aandrijflijn vervang ik doorgaans bij 3000-4000km (wellicht kan ie langer mee, maar ik vervang 'm gewoon).
Nat wegzetten met zout water is misschien niet het slimste...Knakworstkweker schreef: ↑zo 27 september 2020, 12:47 Wax of andere 'drogere' smering gaan gebruiken.
Ik versleet een xt aandrijflijn in 2000km doordat ik volgens de geleerden hier teveel poets en ontvet.
Dus het devies is meer, nat wegzetten, droog afpoetsen en minder vet smeren denk ik.
Dus ik zou eerst afspoelen en droogmaken en smeren direct na het fietsen
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2995
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Zout water (strand) en nat zout zand zijn volgens mij het meest slechte wat je een fiets kan aandoen (behalve het ding van een berg af gooien of zo). Je spoelt je fiets met corrosief slecht smerende vloeistof gemengd met slijpmiddel (zand). Daar is weinig tegen bestand. Zie ook topics over standracers en wat die gasten gebruiken en doen om de fiets nog enigszins bruikbaar te houden. Denk ook aan balhoofdstel, bracket, vering, remmen en naaf/hub.
Na het rijden door zout water of nat zand moet je zeker je fiets goed afspoelen en goed laten drogen. Daarna de ketting behandelen met Squirt (ervaring mee) of Boe-Shield (geen ervaring). Denk ook aan je vork/vering.
Droog duinzand kan m.i. weinig kwaad, mits je werkt met een wax achtig smeermiddel zodat het zand of stof niet aan de ketting plakt. Beetje droog afborstelen is waarschijnlijk al voldoende, en dan 1x in de week of 2 weken een keer afspoelen. Dit is niet zoveel anders dan in het bos rijden of stuifduinen in het binnenland, afgezien van het (droge) zout.
Veel poetsen en flossen is misschien niet eens goed. Ik probeer in elk geval zo min mogelijk met een waterstraal op de kwetsbare delen (ketting, lagers, vering) te spoelen.
Na het rijden door zout water of nat zand moet je zeker je fiets goed afspoelen en goed laten drogen. Daarna de ketting behandelen met Squirt (ervaring mee) of Boe-Shield (geen ervaring). Denk ook aan je vork/vering.
Droog duinzand kan m.i. weinig kwaad, mits je werkt met een wax achtig smeermiddel zodat het zand of stof niet aan de ketting plakt. Beetje droog afborstelen is waarschijnlijk al voldoende, en dan 1x in de week of 2 weken een keer afspoelen. Dit is niet zoveel anders dan in het bos rijden of stuifduinen in het binnenland, afgezien van het (droge) zout.
Veel poetsen en flossen is misschien niet eens goed. Ik probeer in elk geval zo min mogelijk met een waterstraal op de kwetsbare delen (ketting, lagers, vering) te spoelen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Afspoelen vergeten te typen, excuusMarke schreef: ↑zo 27 september 2020, 16:41Nat wegzetten met zout water is misschien niet het slimste...Knakworstkweker schreef: ↑zo 27 september 2020, 12:47 Wax of andere 'drogere' smering gaan gebruiken.
Ik versleet een xt aandrijflijn in 2000km doordat ik volgens de geleerden hier teveel poets en ontvet.
Dus het devies is meer, nat wegzetten, droog afpoetsen en minder vet smeren denk ik.
Dus ik zou eerst afspoelen en droogmaken en smeren direct na het fietsen
Thanks! Als ik het zo lees dan doe ik het zo slecht nog niet. Ik gebruik geen/zeer sporadisch ontvetter, spoel alleen af met zachte straal en zorg dat hij droog de schuur in gaat. Strandritten zijn geen vast onderdeel van mijn programma, maar het seizoen begint wel weer te komen. (Hard strand en weinig publiek, lekker racen! )
Ik heb nog 2 volle flesjes Muc-off staan (dry & wet), maar zal me ook eens verdiepen in wax.
Ik heb nog 2 volle flesjes Muc-off staan (dry & wet), maar zal me ook eens verdiepen in wax.
- The Grim Ripper
- Mountainbike Junk
- Berichten: 263
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
- Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail
Voor wat mijn advies/opmerking waard is...... Ik rij zeer regelmatig in het duingebied Castricim-Bakkum ri Wijk aan Zee en soms over het strand weer omhoog ri Castricum. Zoutwater en zand is funest voor alle onderdelen, dus zeker grondig afspoelen met een sterk geknepen straal of broes.
Tip: Spuit zomin mogelijk haaks op de fiets, want dan is er meer kans dat water in lagers ed komt. Dus meer in de lengterichting van de fiets. Wbd ketting heb ik uitstekende ervaring met squirt. Ben er inmiddels na veel producten geprobeerd te hebben echt een fan van geworden.
Wat al aangegeven is: Ketting voor de 1e x heel erg goed ontvetten. Een uurtje in thinner leggen, droog wapperen en daarna uitgebreid met squirt waxen. Als je dit met enig geduld doet, merk je dat de wax steeds verdwijnt tussen de rolletjes. Voor de 1e keer een paar keer herhalen. Om de buitenkant te smeren de nog natte ketting tussen de vingers doorhalen. Laat de wax goed drogen! Ga niet fietsen met een net gewaxte ketting! Daarna genieten van een kraakvrije nauwelijks meer smerig wordende ketting. Na je rit vuil van ketting spoelen, met doekje verder schoon en droogmaken en gelijk squirt aanbrengen. Squirt reageert nl goed op vocht.... Precies de reden waarom het helaas minder geschikt is voor lange hele natte tochten.
Hoop dat dit je nog iets toevoegt
Tip: Spuit zomin mogelijk haaks op de fiets, want dan is er meer kans dat water in lagers ed komt. Dus meer in de lengterichting van de fiets. Wbd ketting heb ik uitstekende ervaring met squirt. Ben er inmiddels na veel producten geprobeerd te hebben echt een fan van geworden.
Wat al aangegeven is: Ketting voor de 1e x heel erg goed ontvetten. Een uurtje in thinner leggen, droog wapperen en daarna uitgebreid met squirt waxen. Als je dit met enig geduld doet, merk je dat de wax steeds verdwijnt tussen de rolletjes. Voor de 1e keer een paar keer herhalen. Om de buitenkant te smeren de nog natte ketting tussen de vingers doorhalen. Laat de wax goed drogen! Ga niet fietsen met een net gewaxte ketting! Daarna genieten van een kraakvrije nauwelijks meer smerig wordende ketting. Na je rit vuil van ketting spoelen, met doekje verder schoon en droogmaken en gelijk squirt aanbrengen. Squirt reageert nl goed op vocht.... Precies de reden waarom het helaas minder geschikt is voor lange hele natte tochten.
Hoop dat dit je nog iets toevoegt
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 292
- Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
- Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic
ik woon ook aan de kust en ik kan squirt zeker aanraden. Na elke rit afnemen en weer in de wax zetten
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 21
- Lid geworden op: do 11 mei 2017, 10:27
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CS
Hier ook aan de kust, gebruik wax als smering. Ik kom niet op het strand dus zet mn fiets vaak na het fietsen in de schuur en borstel hm de dag er na af. Als ik wel afspoel en was blaas ik hm droog met de compressor (voldoende afstand ivbm lagers) waarna ik naloop met droge doek en vervolgens smeer met wax.