budget gravelracer

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daar ben ik dus voor aan het kijken, een budget gravelaartje voor de viezere ritjes.
Met budget bedoel ik liefst sub €800,-

Ik had een leuke gevonden, de Merlin Malt G2 voor €685,-, maar die wordt helaas niet naar NL verstuurd :((
Veel meer heb ik nog niet gevonden, de Decathlon gravelbikes zijn allemaal niet leverbaar, en als je die 800 (+/-) als grens aanhoudt is de keus sowieso niet groot.

Dus de vraag is, iemand nog tips in die prijsklasse?
Maat S of M, afhankelijk van de geometrie maar zeg een bovenbuis van 53-55cm. En vooral ook leverbaar ;-)

Gebruikt mag ook, maar dan wel in (erg) goede staat. Als ik er nog vanalles aan moet verspijkeren is het budget ook snel naar de vaantjes...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Dit is de goedkoopste die ik kon vinden.

Wel 100 euro hoger dan je budget maar NOG wel leverbaar in jou maat.
Edit: ow wacht, januari ben je de eerste. Naja, dan zal de rest ook wel op zijn.
https://www.12gobiking.nl/kona-rove-al-700-2021

Wel een Bombtrack gevonden welke te leven is in jou maat:
https://www.bike24.com/p2340983.html?menu=1000,173,1639
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leverbaar zijn is idd een dingetje blijkt bij veel webshops.
Ik heb nog de Aventon Kijote gevonden bij Alltricks voor 869,-
Maar voor 130,- meer ga je twee groepen hoger naar compleet Tiagra bij een Cube Nuroad... (bekend verschijnsel, budget oprekken om net dat beetje beter te krijgen ;-)).

En die Nuroad is leverbaar in mijn maat, morgen in huis zelfs... twijfel twijfel.
Het is eigenlijk een te mooie fiets voor het doel, maar het is ook onzin om voor minder te gaan als de prijzen zo dicht bij elkaar liggen. Bij de 685,- voor de Merlin is er nog een significant prijsverschil wat het kiezen voor een Claris-afgemonteerde fiets rechtvaardigd, maar als je voor 130,- meer van Claris naar Tiagra gaat (waar Sora nog tussen zit) moet je toch ff goed nadenken...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Gebruikersavatar
linkeballer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: di 12 november 2013, 17:38

Volgens de website wordt ie gewoon naar NL verscheept hoor...:
https://www.merlincycles.com/shipping.html#countryNLD
Education is important, but riding your bike is importanter!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Planet X London Road? 800 pond met Sram Apex. Heeft ruimte voor 700x40
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Je gaat toch niet je mooie Pace inruilen voor een budget "winter" gravelracer ? :~
Die is toch met dropbar en (semi) slicks bijna iedeaal als winterbike naaste je Pace. Of mis ik iets?

Verder is de markt er niet naar iets voordeligs op de kop te tikken vlgs mij.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Wat ik nou niet snap he, een mtb van € 500,-- heeft hydraulische remmen en bij een gravelbike van € 1000,-- of daarboven moet je het dan doen met mechanische remmen...
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Inderdaad , ik heb ook altijd het idee dat een mtb meer bang for the buck is , volgens mij hebben die meer onderdelen die onderhevig zijn aan engineering wat de prijs opdrijft, maar voor een instap racer of gravelbike ben je ook gewoon 1000 kwijt.
—Cube reaction TM Pro—
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Zijn de slijtage delen van je huidige gravel racer zoveel duurder dan dat je over x jaar 850 extra aan kosten zou maken?

Of is het vanwege schuur plekken door spatborden Vs modder etc?

De cube nuroad is een fijne fiets qua frame etc, heb er eentje gekocht met grx hydrolisch, ik heb dan ook niet ernaast nog een mooiere ;-)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik krijg het gewoon niet over mijn hart om die Pace af te rijden als viesweerbike... en met dropbar is de maatvoering ook niet optimaal. Daarom dus ;-)

@linkeballer, dat lijkt zo. Totdat je in het winkelmandje doorklikt... dan komt de melding dat het item niet naar NL verzonden wordt. Heb er nog achteraan gemaild en dat werd bevestigd. Lijkt wel een tijdelijke beperking als gevolg van de corona maatregelen maar daar ga ik niet op wachten.

Knoop is trouwens doorgehakt :wink:
Zat even met die Cube in m'n hoofd en zag ook een Vitus bij Wiggle die er nog in mijn maat was voor dezelfde prijs, €999,- dus.
Nader onderzoek gaf echter aan dat daar 12% vanaf ging als trouwe klant... dat gaf de doorslag (jaja, ik koop teveel :oops: :D ). Veel goedkoper en meteen leverbaar ben ik niet tegengekomen en ik heb ook geen zin in een lange zoektocht.
Dus die fiets komt er nu aan, een Vitus Substance V2. Met Sora 2x9 en 650b wielen, prima voor de vieze maanden :)

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En hij is gisteren opgepikt door de koerier ter bezorging :-D
Kan nog even duren voor hij hier aankomt, complete fietsen volgen volgens mij vaak een andere procedure dan kleinere pakketten.

Ik heb wel geluk gehad denk ik, sowieso waren lang niet alle maten al leverbaar, en een of twee dagen nadat ik bestelde stond ook de "S" weer op "not in stock".

Geheel volgens goed Brits gebruik kon je kiezen voor de voorrem rechts, dus dat heb ik maar aangevinkt :D
Al komt er meteen wel een ander stuur op, een maat breder en met iets meer flare. Zelfde maatvoering als op m'n Fugio en dat bevalt prima.

De 46/30 crankset gaat eraf en er komt een enkel 39 blad op, groot genoeg voor de snelheden die ik rijd. Ook de cassette vervang ik door een kleinere. Met 9-speed zijn de stappen van een 11-32 me te groot voor weggebruik. De originele spullen blijven wel op de plank liggen voor als ik een keer de heuvels in wil.

Ondanks deze aanpassingen blijft het een budgetfiets ;-)
Stuur en crank komen uit de voorraadbak, voorblad en cassette zijn op prijs uitgezocht. Voor de rest blijft hij vooralsnog stock.
Ben erg benieuwd naar het fietsje, op de foto's vind ik de glanzend lichtgrijze lak best mooi en de skinwall banden misstaan ook niet (hoewel ik vaak niet echt een fan van skinwalls ben).

En nu geduldig zijn, best moeilijk... :oops: :D

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

gijsje schreef: vr 9 oktober 2020, 17:24 Wat ik nou niet snap he, een mtb van € 500,-- heeft hydraulische remmen en bij een gravelbike van € 1000,-- of daarboven moet je het dan doen met mechanische remmen...
Ten eerste bestaan schijfremmen op de MTB al een stukje langer en ten tweede zit er een gehele shifter aan vast. Dat maakt dat er toch wel een behoorlijk verschil in prijs zit.

Zodra de hydraulische remmen wat doorzakken naar de lagere groepen zal de prijs ook verder omlaag gaan.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

kermit schreef: do 15 oktober 2020, 07:54

En nu geduldig zijn, best moeilijk... :oops: :D

Afbeelding
Gelukkig heb je de plaatjes nog om naar te kijken :-q :bier:
Hoop dat het snel geleverd wordt.

Wel een schoon fietske. (stiekem vind ik het zonde dat je die Pace hebt verkocht... aan iemand anders :tong )
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Track & trace info van vanochtend: de bezorger is onderweg! :-q

En de Pace, tsja.
Die is dus nog niet verkocht...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie