MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

James McDurt schreef: do 8 oktober 2020, 22:45 Dan ken je het gebied compleet niet goed zo te lezen. De wal heeft juist net een mooi en groot scala aan singletracks, kleine klimmetjes en afdalinkjes. Voor ieder wat wils. Waarbij toch duidelijk wel meer van de fiets en rijder gevraagd kan worden dan de huidige routes nieuwe stijl. En dat is net het punt voor velen uit de buurt denk ik. Je kan nu rijden wat je leuk vindt. Straks wordt de keuze beperkt.

Ik vind de routes persoonlijk een toffe aanvulling met leuke elementen op hetgeen wat er ligt. Ander karakter dan de routes in BoZ en de bestaande singletracks. Alleen jammer dat het pallet straks wel heel beperkt wordt als het meeste echt op slot gaat.
Perfect verwoord :-q
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

ijskonijn schreef: do 8 oktober 2020, 21:22 Er liggen veel paden in het gebied die fijn zijn om te rijden. Deze zijn voornamelijk zodanig dat je fluitend om je heen kan kijken naar de natuur zonder gelijk op een boom of iets dergelijks te geraken. Verende voorvork heb je op deze paden ook niet echt nodig, versnellingen evenzo. Bospaden genoemd. Daar kun je met allerlei fietsen overheen rijden (wat ik veelvuldig zie) zonder in problemen te geraken.
Interessant gezichtspunt. Als ik met mijn gewone terugtraprem fiets in het bos ga rijden op de bospaden mag dat wel of niet?

Indien niet waarom dan niet? Wat is het probleem hiermee?

Dus natuur-one-beheerders leggen wel recreatie aanzuigende natuurpoorten aan voor wandelaars, maar op de fiets hetzelfde doen mag niet?

Al eens gezegd: uit de beleidsstukken (2018) is alleen te halen dat het gebied rond Paalberg fietsvrij en knolvrij moet worden. Waarom wandelaars daar wel mogen is me nog immer niet duidelijk.


De wereld van nu is als het boek "1984". Some (wandelaars, natuur-one-beheerders) are more equal than others...
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Marcus2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: do 9 november 2006, 19:59
Mijn mountainbike: KTM

Is er al een gpx van de uitgepijlde stukken? Ik heb toch graag een gpx wanneer er bordjes ontbreken of niet goed zichtbaar geplaatst zijn.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Marcus2 schreef: zo 11 oktober 2020, 16:24 Is er al een gpx van de uitgepijlde stukken? Ik heb toch graag een gpx wanneer er bordjes ontbreken of niet goed zichtbaar geplaatst zijn.
Ja, op de website van Grenspark Kalmthoutseheide: https://grensparkkalmthoutseheide.com/mountainbike/
RobND
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 30 augustus 2020, 20:15

Vorig week hier voor het eerst gereden. Wat een mooi gebied zeg! Eerlijk gezegd hebben we veel buiten de piste gereden maar wel alles op bestaande paden. Wist niet dat het zo mooi was. Ik ga hier zeker vaker rijden. Een verborgen parel dicht bij huis!
Marcus2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: do 9 november 2006, 19:59
Mijn mountainbike: KTM

nielsvo schreef: zo 11 oktober 2020, 17:23
Marcus2 schreef: zo 11 oktober 2020, 16:24 Is er al een gpx van de uitgepijlde stukken? Ik heb toch graag een gpx wanneer er bordjes ontbreken of niet goed zichtbaar geplaatst zijn.
Ja, op de website van Grenspark Kalmthoutseheide: https://grensparkkalmthoutseheide.com/mountainbike/
Merci voor het snelle antwoord. Zo'n vignet is dit enkel voor een jaar geldig of langer?
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Marcus2 schreef: ma 12 oktober 2020, 12:55 Merci voor het snelle antwoord. Zo'n vignet is dit enkel voor een jaar geldig of langer?
Ik heb er verder niks mee te maken maar dat staat ook allemaal op die site (bij veelgestelde vragen) https://grensparkkalmthoutseheide.com/mountainbiken/

Ik heb gisteren de paarse lus eens gereden (nu is het nog gratis :winkie:) totdat ik het gekronkel over de singletracks eigenlijk wel beu werd. Ze hebben er zeker wel iets van weten te maken, maar dat gekronkel is gewoon niet echt mijn ding. Er zitten ook wel een paar technische uitdagingen in (mulle wortelstroken in enkele klimmen en een incidentele drop-off), maar het zal niet lang meer duren voordat daar onderhoud nodig is om het allemaal berijdbaar te houden. De modder op sommige verbindingspaden was nu nog wel grotendeels omheen te rijden, maar dat zal ook niet lang meer duren schat ik zo in (zeker als het weer zo blijft).
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

nielsvo schreef: di 13 oktober 2020, 00:24 .....totdat ik het gekronkel over de singletracks eigenlijk wel beu werd......
Vorig jaar/begin dit jaar constateerde ik dat gevoel ook bij mezelf. En ik kreeg de indruk dat met het aanleggen van vaste (en verplicht te rijden) routes in onze West-Brabantse hoek, dat gevoel zeker niet minder zou worden. Ik ben niet zo van de verplichtingen. Jammer dat het "vrije" rijden meer-en-meer, al dan niet terecht, aan banden gelegd lijkt te worden. Heeft het mtb'en voor mij minder leuk gemaakt :oops:
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

de nieuwe in ossendrecht zelfde verhaal een hoop gekronkel, wat ze dan als bestaande pad gebruiken, gaan ze weer gladstrijken zag dat er al weer wortels gesnoeid werd.
jammer jammer weer rij al jaren over die paden met die wortels en nu hakken ze ze weg.
demonic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 25 september 2019, 18:21
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 World Cup

nielsvo schreef: zo 11 oktober 2020, 17:23
Marcus2 schreef: zo 11 oktober 2020, 16:24 Is er al een gpx van de uitgepijlde stukken? Ik heb toch graag een gpx wanneer er bordjes ontbreken of niet goed zichtbaar geplaatst zijn.
Ja, op de website van Grenspark Kalmthoutseheide: https://grensparkkalmthoutseheide.com/mountainbike/
Wel jammer dat men er niet in slaagt deftig afgewerkte gpx'en te publiceren. Zelfs per lus moet je de stukken nog zelf met Basecamp aan elkaar breien. Niemand alle drie de lussen als gpx?
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

Ik zie dat er een vierde route bijkomt: Volksabdij. Weet iemand wat de status hiervan is (en/of) is hier al een gpx van?
Glenn422
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 11 december 2019, 19:49

Daar zijn ze wel al aan begonnen, maar nog niet af. Zou in december klaar moeten zijn.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

demonic schreef: do 15 oktober 2020, 07:36
nielsvo schreef: zo 11 oktober 2020, 17:23
Ja, op de website van Grenspark Kalmthoutseheide: https://grensparkkalmthoutseheide.com/mountainbike/
Wel jammer dat men er niet in slaagt deftig afgewerkte gpx'en te publiceren. Zelfs per lus moet je de stukken nog zelf met Basecamp aan elkaar breien. Niemand alle drie de lussen als gpx?
Is er al zo'n GPX?
bertp
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:10

Ik hoor vandaag via via dat de afgelopen dagen reeds controles door marechaussee te paard zijn uitgevoerd. Inclusief bekeuringen tot 90euro omdat er naast de nieuwe routes werd gereden.
Kan iemand dit bevestigen?
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Het was niet in het Grenspark zelf, maar op de Rucphense heide. Notabene op een breed pad... Maar er is daar wel verteld dat men ook in het Grenspark gaat controleren :((

Gedurende de eerste overleggen omtrent de routes is dit niet ter sprake geweest. Als vrijwilligers die betrokken zijn bij de aanleg zijn wij hier helemaal niet blij mee. Zeker de starre houding vanuit het Grenspark dat men zelfs geen uitzonderingen wil maken voor kinderen, minder validen en andere mensen die fysiek de “intensieve” stukken niet kunnen rijden vinden wij een hele vervelende ontwikkeling... Nog maar te zwijgen over het afsluiten van de bossen door SBB en NM.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Plaats reactie