FOX 34 stepcast. Hoeveel "volume spacers"

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Mijn vrouw heeft nu sinds een jaartje een orbea oiz tr. Hier zit een FOX 34 performance stepcast op. Deze staat al een tijdje op dezelfde instelling waarbij zij zegt dat het wel ok is echter is ze hiervoor niks gewend. Als ik achter haar fiets zie ik niet idioot veel gebeuren vandaar dat ik waar meer in de instelling opties gedoken ben.

Ze weegt inclusief bepakking een kilo of 68.
Ik heb de druk op een 65psi staan.

Nu las ik dat er 2 spacers in zitten waarvan je er 1 kan weglaten of 1 kan toevoegen.

Hoe werkt dit nu met deze spacers. Is dat enkel het verlengen/verlagen van de veerweg? En wat zou voor haar de beste optie zijn?
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Spacers toevoegen doe je als je je veerweg progressiever wil maken en bottom-out wil voorkomen.
Heb je al eens gecheckt hoeveel van haar veerweg ze gebruikt ?
''Only dead fish go with the flow''
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heb dezelfde vork, die echter is teruggebracht naar 110mm, met zelfde lichaamsgewicht.
Ik had er 3 spacers in zitten.
Mbv het ringetje kun je zien hoeveel veerweg ze gebruikt, gebruik je die niet volledig, dan kun je heel makkelijk een spacer verwijderen, om meer van de veerweg te kunnen benutten.

Ik heb ze uiteindelijk alle drie verwijderd, gebruik nu alle 11cm, zonder bottoming out, en de vork krijgt behoorlijk wat te verduren bergaf.
Ik denk dat je er voor je vrouw ook 2 of 3 zult kunnen verwijderen, zeker als ze een rustige rijdster is die sowieso niet veel veerweg gebruikt. Bottoming out gevaar ligt dan niet zo op de loer.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Ja. Als ik dat meet dan komt die niet verder als een cm of 7 gemeten vanaf de onderkant binnenvork tot aan de rubberring. Ik heb nu 1 van de spacers eruit gehaald (zaten er 2 in dus nu nog 1 over )en heb het gevoel dat hij een stuk soepeler is geworden en op dezelfde psi.

In feite wil je toch zoveel mogelijk veerweg kunnen gebruiken? Anders zou je wel een 100mm hebben gekozen.
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1385
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik zou met een laag rijdersgewicht en een rustige rijstijl zeker nog even proberen wat er gebeurd als je de laatste er ook nog uit haalt. Grote kans dat het nog beter word. Mocht je een bottom out krijgen, heb je de spacer ook zo weer teruggeklikt.
Sneeuwmonster
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Precies.
Gewoon alle 3 ens verwijderen. Denk dat ze dan met een rustige rijstijl nog steeds amper 12cm gaat opgebruiken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Idske schreef: di 6 oktober 2020, 14:21 Nu las ik dat er 2 spacers in zitten waarvan je er 1 kan weglaten of 1 kan toevoegen.

Hoe werkt dit nu met deze spacers. Is dat enkel het verlengen/verlagen van de veerweg? En wat zou voor haar de beste optie zijn?
Spacers vullen de luchtkamer van de luchtveer. Als je deze kamer kleiner maakt zal bij het inveren de druk sneller toenemen omdat er minder ruimte is voor de gecomprimeerde lucht. De veer wordt daarmee krachtiger naarmate deze verder inveert. Dat heet “progressiever”.

Met meer spacers (progressiever dus) voorkom je dat je te snel door je veerweg gaat met als resultaat een “bottom out” oftewel je raakt het einde van je veerweg.
Minder spacers zorgt er juist voor dat je je veerweg beter benut als je anders maar een klein deel van je veerweg gebruikt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Geen wilde rijstijl idd. Zal de laatste dan ook gaan verwijderen. Heb niet voor niks voor die TR versie gekozen :)
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het idee is dat je eerst de sag goed instelt (met haar in uitrusting op de fiets, staand in de neutrale houding).

Dan rijden, en als dan blijkt dat ze op een representatieve rit maar tot de halve veerweg komt is de vork dus te progressief en kan er een spacer (of meer) uit.
Het tegenovergestelde kan ook, dat je met de juiste sag te gemakkelijk door de veerweg raast. Dan moet die luchtkamer dus kleiner, wat je met toevoegen van spacers doet. Daar zit natuurlijk een maximum aantal aan, anders heb je op een gegeven moment geen luchtkamer meer over ;-)

Maar het uitgangspunt is dus eerst de juiste sag, en daarmee kijken of de vork voldoende veerweg benut.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

De sag is zoals kermit zegt een belangrijke indicatie, want als je het aantal tokens veranderd is er ook een andere druk nodig om de veerweeg optimaal te benutten.

Daarna zou je ook met de rebound kunnen spelen om de vork nog beter af te stellen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dit van RockShox* eens op het gemak doorlezen...
* natuurkundige principes zijn niet merkgebonden.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Wanneer ze een stuk minder dan 90% van de veerweg gebruikt zou ik tenminste 1 of zelfs 2 spacers eruit halen. Dan proberen hoe het voelt. Je kunt altijd een spacer weer toevoegen. Let wel op dat je een passend dopsleutel hebt. Standaard dopsleutels zijn niet perse geschikt omdat ze niet helemaal vlak zijn. Ik heb recentelijk eentje bij bikesuspension gekocht. Schroef open, spacer eruit. Duurde nog geen 2 minuten.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

rokl schreef: di 6 oktober 2020, 21:39 Schroef open, spacer eruit. Duurde nog geen 2 minuten.
Hoop voor je dat je wel eerst de lucht uit de vork hebt gehaald alvorens de schroef de schroef te openen :bier:
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Let op dat zonder de spacers de vork ook meer duikt bij remmen en grotere kuilen of stammen. Dat kan het rijgedrag ook negatief beïnvloeden. Ik vond dat ie bij mij iets te veel begon te duiken en heb uiteindelijk weer een spacer teruggezet.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1385
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Jouke74 schreef: wo 7 oktober 2020, 23:09 Let op dat zonder de spacers de vork ook meer duikt bij remmen en grotere kuilen of stammen. Dat kan het rijgedrag ook negatief beïnvloeden. Ik vond dat ie bij mij iets te veel begon te duiken en heb uiteindelijk weer een spacer teruggezet.
Dat valt bij een lichte rijder heel erg mee. Hoe zwaar ben jij?
Sneeuwmonster
Plaats reactie