Casette Nx loopt zwaar

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
dutch_joker
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43

Ik heb mijn huidige wielset vervangen voor een MAVIC CROSSRIDE en gelijk een over stap gemaakt naar sram NX. Deze casette zou geschikt moeten zijn voor een shimano casette. Het bedrijf waar ik de groupset en wielen heb aangekocht vertelde dat ik de opvulring bij de casette niet moest plaatsen. Dit resulteerde in een los zitten casette, ondanks dat ik 40nm instelde. De ring toch maar geplaatst. Na korte proef liep de casette nauwelijks eenmaal geplaatst op de fiets. Draaien van de casette verloopt zeer stroef. Achter draaien loopt het wiel soepel. Vervolgens toch de ring verwijderd, maar daar loopt die ook niet soepel. Doe ik iets verkeerd?
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Aan welke kant van de cassette heb je de opvulring gedaan?

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
dutch_joker
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43

[https://imgshare.io/image/N9N6Mx zoals in het boekje staat van de wielen.
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

En de body is 35,3 mm zoals op het plaatje?

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
dutch_joker
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43

Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je een schuifmaat gebruikt zou je 35,3mm meten...

Hoe draait de vrijloop zonder cassette?

En die ring heb je nodig bij Mavic vrijloop en mtb cassettes.
Eerst de ring, dan de cassette.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
dutch_joker
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43

https://vimeo.com/465148916?ref=em-share zie de video

Ik vind het lastig meten met schuifmaat. Kom er niet goed bij, maar dat zou inhouden dat ik de ring achterwegen moet laten? Dan wiebelt de casette..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die ring is nodig.

Draait de vrijloop ook soepel als je alleen de lockring op de body draait?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat inderdaad even uitproberen, om uit te sluiten dat er een andere oorzaak kan zijn dan de breedte van de ring & cassette.

En maakt het nog uit hoe je de ring monteert, welke kant naar binnen/buiten zit? (ik weet niet of het mogelijk is om hem op twee manieren te monteren).

(Die ring laat je alleen maar weg als je een 11-speed road cassette monteert, die zijn iets breder dan de mtb-cassettes).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4654
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Er zijn 2 dingen die ik zou kunnen bedenken;

1) de ring gaat te strak op de body en zorgt er zo voor dat deze helemaal tegen het einde aan wordt gedrukt en voor wrijving gaat zorgen

2) Je body draait al niet zo soepel (zie filmpje) misschien is de afstelling al wat te strak en geeft de cassette + ring het laatste duwtje waardoor alles te strak zit.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
dutch_joker
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43

https://vimeo.com/465504140 casette gemonteerd op het wiel

https://vimeo.com/465504728 in het frame gemonteerd.

Snap er niks van. Lijkt allemaal te krap te zitten in het frame. Maar mij is verteld dat die gewoon op een 10 speed body moest passen.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Lijkt inderdaad op het laatste.

Als ik bij mij huidige fiets de QR te strak aandraai en dicht klem draait m’n achterwiel ook zwaar.

Zo te zien heb je ook quick release assen. Dus probeer ze eens nagenoeg los te zetten. Dus dat ze net je achterwiel vast houden in het frame.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4654
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ah vanuit je eerste post dacht ik op te maken dat je cassette ook zonder in het frame geplaatst te worden stroef en zwaar liep. Nu lijkt het dus alleen aan het plaatsen in het frame te liggen.

Met al die rare maten van inbouw en zelfs Boost QR naven is hier misschien niet sprake van een te brede naaf?

Past de cassette op je oude wielset? Anders zou je even kunnen kijken hoe dat gaat?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
dutch_joker
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43

hanjovdberg schreef: di 6 oktober 2020, 21:08 Ah vanuit je eerste post dacht ik op te maken dat je cassette ook zonder in het frame geplaatst te worden stroef en zwaar liep. Nu lijkt het dus alleen aan het plaatsen in het frame te liggen.

Met al die rare maten van inbouw en zelfs Boost QR naven is hier misschien niet sprake van een te brede naaf?

Past de cassette op je oude wielset? Anders zou je even kunnen kijken hoe dat gaat?
Er is toch alleen maar boost of non boost QR?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

dutch_joker schreef: di 6 oktober 2020, 20:52 https://vimeo.com/465504140 casette gemonteerd op het wiel

https://vimeo.com/465504728 in het frame gemonteerd.

Snap er niks van. Lijkt allemaal te krap te zitten in het frame. Maar mij is verteld dat die gewoon op een 10 speed body moest passen.
Hoort bij die cassette zo,n brede ring naast het kleinste kransje te zitten zoals in het eerste filmpje. Volgens mij zit daar iets mis
Plaats reactie