Welke fietsdrager

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Alexander Koning
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: do 16 december 2004, 17:55
Mijn mountainbike: GT Avalanche 1.0 V-Brake
Contacteer:

Hey,

Met een nieuwe fiets komt op den duur de behoefte aan een fietsdrager voor op de auto (geen trekhaak) heeft iemand enige ervaring met de verschillende mogelijkheden?
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Op mijn 206 zonder trekhaak gebruik ik een fietsendrager van de Decathlon. Dit is er zo eentje die je met spanbanden op de achterklep monteert. Hij kan drie fietsen dragen en zit zeer vast op de auto. De fietsen worden gedragen op de bovenbuis. Nadeel hiervan is dat fullies of fietsen met een sloping frame er niet goed op passen. Hier heb ik echter een stang voor die je tussen de stuurpen en zadelpen klemt zodat je vervolgens de fiets aan die stang kunt ophangen. Drager kostte 50 euro, zeker een hele goede voor deze prijs.

Als je iets meer geld wilt uitgeven kun je ook kijken naar de Clip-on van Thule. De bevestig je met stangen op je achterklep en je hebt wielgoten om de fiets op te zetten. Je zet de fiets vast door een klem op de bovenbuis te zetten. Voordeel van deze drager is dat je nummerbord en achterlichten goed zichtbaar blijven, nadeel is dat hij redelijk hoog boven de meeste auto's uitsteekt.

Succes, en laat even weten als je nog andere interessante alternatieven tegenkomt en ook wat je uiteindelijk gekocht hebt natuurlijk
Eat, sleep, ride, repeat
BounceMeister
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: di 14 september 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Red Bull Werks CC-400, RS Reba, XT, Louise FR
Contacteer:

Ik had een imperiaal gekocht voor m'n 206 en de fietsen op het dak gezet. Na het ritje naar Italië kon ik er eerst een kilo dode muggen vanaf schrapen. De fietsen achterop lijkt me dus beter.
Die fietsdragers met banden en haakjes aan de auto hangen lijkt me erg slecht voor de lak, dan lijkt me een (afneembare) trekhaak handiger.
Zelfs die imperiaal maakte krassen op de lak waar de rubbers op het dak rusten, ik had een 5-deurs.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Ik heb een paar krasjes van de spanbanden, maar dat komt volgens mij meer omdat ik dat ding uit pure luiheid er soms weken op laat zitten in weer en wind. Waar je ook goed op moet letten is dat er geen vuil zit op de plekken waar de drager of banden de lak raken
Eat, sleep, ride, repeat
bloodyairtimer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 10:36
Mijn mountainbike: Gazelle Extreme '04

Heb je toevallig een link waar ik meer info over die decathlon kan vinden?

Ik heb geen trekhaak, en ik wil er ook geen een onder mijn leasebak.
If you know the way, Your not far enough! << www.bloodyairtimer.nl >>
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Sorry, heb online niks over de drager kunnen vinden. Kwestie van even langs een filiaal gaan denk ik.
Eat, sleep, ride, repeat
Alexander Koning
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: do 16 december 2004, 17:55
Mijn mountainbike: GT Avalanche 1.0 V-Brake
Contacteer:

Allereerst bedankt voor de reacties en een gelukkig nieuw jaar gewenst,

Ik zal zeker even bij Decathlon gaan kijken, klinkt goed, want die Thule apparaten zijn vrij prijzig en dat uitsteken boven het dak zit me ook niet lekker. Ik heb wel genoeg ruimte in de kofferbak maar ideaal is dat niet op een regenachtige decemberdag lijkt mij. Kan je met die fietsendrager van Decathlon eigenlijk nog het nummerbord goed zien? of is het zo'n zgn thuiskomer. Ik denk niet dat ik er erg ver mee ga rijden, maar een paar eurotjes meer uitgeven voor een drager die aan de eisen voldoet weegt altijd wel op tegen een vette bon (waar ik er al meer dan genoeg van heb te betalen :evil: ).
Ik zag ook een belgisch systeem waarmee je de fiets plat op het dak kunt vervoeren. Alleen deze kwam met een hefboom en weet ik veel wat voor een onzin allemaal dat ie gelijk ook 300 euri koste.(http://users.skynet.be/lanquick/dak.html) Jammer want had me wel een mooie oplossing geleken. Weet iemand of er nog andere systemen zijn waarbij de fiets op het dak kan liggen? of aan de zijkant ofzo :tong
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1533
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

Wat maakt het uit of een fiets op het dak ligt of staat? Hij zal net zo veel wind vangen hoor.
Trainen is voor mensen zonder talent!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met al die pekel op de weg kan je je fiets beter in de auto vervoeren.
Kleed in de achterbak of op de achterbank en alles blijft netjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Ik vervoer m'n bike ook in de auto. Ik besef me wel dat dat eigenlijk alleen een optie is als je een hatchback of een station hebt.

Tja, met veel smerigheid lijkt dat vervelend, maar gooi er dan een plaid (kleed) in en zorg ervoor dat de uitstekende delen de bekleding niet raken en het valt alleszins mee.

In mijn auto moet ik wel voor en achterwiel eruit halen, maar da's ook niet echt veel werk.

Al met al denk ik dat het in tijd niet zoveel scheelt met elkaar. In de tijd dat je zo'n fietsenrek op je auto bouwt, heb ik de achterbank ingeklapt en de fiets uit elkaar. de fietsendrager is alleen iets handiger om je fiets op te zetten.

Het is wel prettiger voor je fiets om 'm in de auto te transporteren met die pekel, zoals SingleTrackMeester al vertelt en daarnaast scheelt het behoorlijk in brandstofverbruik.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

Pekel is alleen van toepassing in de winter
Fiets in de auto vervoeren wordt lastig als je ook nog bagage mee wilt nemen om vakantie door te komen..

Fiets moet dus zowiezo buiten de auto plaatsnemen als je hem mee wilt nemen op vakantie..
mappie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 8 maart 2004, 23:32
Mijn mountainbike: ....Rohloff....

je hebt decathlon, maar ook thule.
Dit wordt geleverd via agu en is dus verkrijgbaar bij de lbs op de hoek.
vooral in frankrijk wordt dit systeem vaak gebruikt.

zie http://www.thule.com/frames.asp?id=1884

--> Bike Carriers
--> rear door mounting
morgen ga ik fietsen...
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

msxx schreef:Pekel is alleen van toepassing in de winter
Fiets in de auto vervoeren wordt lastig als je ook nog bagage mee wilt nemen om vakantie door te komen..

Fiets moet dus zowiezo buiten de auto plaatsnemen als je hem mee wilt nemen op vakantie..
Mwoagh: vorig jaar naar Oostenrijk gingen 2 van ons in een Alfa 146, inclusief bagage en 2 fietsen. Met wat passen en meten lukt dat best.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Het liefst gooi ik de fietsen ook achterin. Met de achterbank plat kan dat prima, 2 personen, twee bikes en bagage. Alleen als ik drie man in de auto heb moeten ze achterop.

Voorbeeldje:

Afbeelding
Eat, sleep, ride, repeat
Thijsje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
Mijn mountainbike: Trek Superfly
Contacteer:

Wielen eruit helpt idd erg veel (vooral voorwiel), ik zie mensen regelmatig met hun fietsen klooien bij het Hulsbeek. Die komen dan een dagje biken op het parcours en hebben hun fietsen opgestapeld achterin liggen :-?, gevolgen: trappers zitten tussen de spaken, barends en remhendels zitten tussen de spaken enz...
Plaats reactie