NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Batak
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 11 december 2019, 12:25

Horsthil schreef: za 3 oktober 2020, 18:23 Weet je nog waar de wandelaars op de trail liepen
Eerlijk gezegd niet zo goed. Niet zo heel lang na mijn start vanaf de Kuil. Ik raak altijd ontzettend gedesoriënteerd door als dat draaien en keren.
Batak
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 11 december 2019, 12:25

bert l. schreef: za 3 oktober 2020, 17:54
Batak schreef: za 3 oktober 2020, 17:26Mogen honden hier uberhaupt loslopen vraag ik mij dan af.
Er zijn op verschillende plekken hondenlosloopgebieden waar honden los mogen lopen. (Als jij stopt met rijden, dan is de lol voor de hond al snel af. Even aanhalen en toespreken helpt onverwachts goed bij de meeste exemplaren)
Je hebt ongetwijfeld gelijk Bert. Misschien was ik ook wat ongeruster dan anders omdat zo'n flinke Duitse herder toch indruk maakt. Dat voelen die beesten natuurlijk.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

In telegramstijl:
Stoppen. Fiets tussen jou en de hond in. Toespreken.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Batak
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 11 december 2019, 12:25

bert l. schreef: za 3 oktober 2020, 20:21 In telegramstijl:
Stoppen. Fiets tussen jou en de hond in. Toespreken.
Bedankt voor de tip. Vooral fiets tussen ons in lijkt mij verstandig.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ja, precies wat Bert zegt. Vind je het niet spannend kun je de hond gewoon rustig benaderen. In vrijwel alle gevallen is het gewoon enthousiasme. Zodra jij stopt met fietsen is de lol van de achtervolging weg.

Je ziet het vanzelf als het anders is. Opgetrokken lip, grommen,. staart omlaag. Dat zijn signalen om eventueel terughoudender te zijn en achter je fiets te gaan staan.

Als ik het zo lees is het grofweg in de buurt van de hei geweest. Dit gaat gewoon af en toe gebeuren. Het is een druk bezocht gebied.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Vanmorgen een rondje LVHV gedaan.
Weer was best oké, parcours her en der muddy, maar over het algemeen prima..... maar waarom was het zóóó druk? Parkeerplaats stamp vol en ook op het parcours was het op stukken file rijden. Was er een toertocht o.i.d.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

erwin.burgers schreef: zo 4 oktober 2020, 20:49 Vanmorgen een rondje LVHV gedaan.
Weer was best oké, parcours her en der muddy, maar over het algemeen prima..... maar waarom was het zóóó druk? Parkeerplaats stamp vol en ook op het parcours was het op stukken file rijden. Was er een toertocht o.i.d.
Het zijn de eerste routes vanuit regio Amsterdam/Randstad etc. die je tegenkomt. Bovendien heeft het bosgebied van lage Vuursche de hoogste recreatiedruk van de heuvelrug en misschien wel een van de hoogste van Nederland. Deze twee elementen gecombineerd met het feit dat gigantisch veel mensen de sport hebben ontdekt afgelopen zomer/voorjaar, maakt dat het bizar druk is. En dan te bedenken dat de wielrenners nog niet het bos in zijn. Bereid je dus maar voor


Overigens waren er op HV minimaal 1200 fietsers en LV minimaal 1000, als we de cijfers checken
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik vind beide routes zeer de moeite waard maar ik kom er nog maar zelden, inderdaad meestal krankzinnig druk.

Ik kan alleen in het weekend (meestal ook alleen maar de zondag), of in de vakantie's. Dan pak ik liever een andere UHR route.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Herfst is altijd erg druk. Heb je al eens van Corona of COVID gehoord? Daardoor gaan er veel andere dingen niet door, maar je kunt wel wandelen of fietsen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

bert l. schreef: zo 4 oktober 2020, 23:32 Herfst is altijd erg druk. Heb je al eens van Corona of COVID gehoord? Daardoor gaan er veel andere dingen niet door, maar je kunt wel wandelen of fietsen.
Waar heb ik 't specifiek over nu, de herfst?
Ruim voor Covid, daar praat ik al over.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Giant-E schreef: ma 5 oktober 2020, 08:03
bert l. schreef: zo 4 oktober 2020, 23:32 Herfst is altijd erg druk. Heb je al eens van Corona of COVID gehoord? Daardoor gaan er veel andere dingen niet door, maar je kunt wel wandelen of fietsen.
Waar heb ik 't specifiek over nu, de herfst?
Ruim voor Covid, daar praat ik al over.
Misschien reageert hij niet specifiek op jou? :roll:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

vibemaker schreef: ma 5 oktober 2020, 08:13
Giant-E schreef: ma 5 oktober 2020, 08:03

Waar heb ik 't specifiek over nu, de herfst?
Ruim voor Covid, daar praat ik al over.
Misschien reageert hij niet specifiek op jou? :roll:
"Heb je al eens van Corona of Covid gehoord" als reply op mijn post moet ik niet persoonlijk opvatten? Oké dan...
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Giant-E schreef: ma 5 oktober 2020, 08:40
vibemaker schreef: ma 5 oktober 2020, 08:13
Misschien reageert hij niet specifiek op jou? :roll:
"Heb je al eens van Corona of Covid gehoord" als reply op mijn post moet ik niet persoonlijk opvatten? Oké dan...
Volgens mij reageert bert op erwin
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Bottecchia schreef: za 3 oktober 2020, 22:44 Ja, precies wat Bert zegt. Vind je het niet spannend kun je de hond gewoon rustig benaderen. In vrijwel alle gevallen is het gewoon enthousiasme. Zodra jij stopt met fietsen is de lol van de achtervolging weg.

Je ziet het vanzelf als het anders is. Opgetrokken lip, grommen,. staart omlaag. Dat zijn signalen om eventueel terughoudender te zijn en achter je fiets te gaan staan.
Je ziet het meestal ook aan het baasje 8)

Ik raakte tot een tijd geleden eigenlijk standaard gestresst van honden die op me af kwamen. Tot ik merkte dat het enthousiasme is. De meesten vinden het gewoon echt alleen maar leuk dat je er bent. Sinds ik (bij honden die er relaxt uitzien, vechthonden etc is een ander verhaal) enthousiast op ze reageer is er niets meer aan de hand. Soms betekent dat dat ik even moet stoppen en de hond laat weten dat ik ook blij ben. Nadeel van een enthousiaste reactie is dat ze dan toenadering zoeken. Voordeel daarvan is dat het wat voorspelbaarder is. Ze reageren bijna allemaal precies hetzelfde. Baasjes reageren vaak ook positief als hun hond ineens vrienden staat te maken met een mtb-er. Alleen die kleine k*tkeffertjes die naar je enkels grommen/happen blijven irritant (en hebben volgens mij allemaal een steekje los). Maar bij dat soort irritantjes kijk ik het baasje streng aan. Die hondjes doen uiteindelijk toch niets, al maken ze zich nog zo druk.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Horsthil schreef: ma 5 oktober 2020, 09:04
Giant-E schreef: ma 5 oktober 2020, 08:40

"Heb je al eens van Corona of Covid gehoord" als reply op mijn post moet ik niet persoonlijk opvatten? Oké dan...
Volgens mij reageert bert op erwin
Dat
Plaats reactie