Ik ben een singlespeed aan het opbouwen waarbij ik de verhouding tussen voor en achter 1,22 wil hebben (of dicht daarbij).
Nu kan ik kiezen voor een 22T voor en 18T achter en daarbij veel ground clearance met een goede bashguard hebben (groot voordeel), maar toevallig heb ik al een 32T met bashguard liggen.
Dus als ik die in wil zetten, kan ik achter een 26T opbouwen (die heb ik ook nog wel liggen).
Maar wat is nou het voor- en nadeel van de verschillende maten?
In theorie zou ik met een 14T en 11T achter kunnen rijden om maximale clearance te hebben, maar dan heb ik natuurlijk ook veel minder tandjes dan met 36T/29T.
Het lijkt mij dat de grotere tandwielen meer tractie hebben en daardoor minder slijtagegevoelig zijn, maar klopt dit ook? En zie ik nog meer voor- of nadelen over het hoofd?
Single speed ideale verhouding?
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Reken eens uit wat de kracht in de ketting in beide gevallen is en de hoekverdraaiing van de schakels die je nodig hebt...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Met de grotere kransjes zijn de krachten in de ketting bijna drie keer zo laag. En aangezien op de tanden van de kransjes de krachten en lager zijn en over meerdere tanden verdeeld kunnen worden is het daar nog veel beter geregeld.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Bij een groter voorblad trek je je achteras niet zo snel naar voren. Hoe kleiner het voorblad, hoe meer je een chaintug nodig hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Meeste Freestyle bmx-jes hebben 9 tandjes achter https://soulcycle.com/nl/4/21700109/dem ... drive.aspx
Verder maakt het niet uit voor een trick fietsje, in principe hoe kleiner hoe minder kwetsbaar voor externe invloeden
Verder maakt het niet uit voor een trick fietsje, in principe hoe kleiner hoe minder kwetsbaar voor externe invloeden
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Bedankt voor de reacties!
@tstm: Wat bedoel je precies met chaintug?
@cheeta: Hoe zou je zoiets berekenen?
Ik dacht 250+ euro aan een crankstel met fatsoenlijke bashring kwijt te zijn, maar heb net deze gevonden:
https://www.trialmarkt.de/de/kurbeln/ku ... -170mm-22z
dus dan valt het ineens heel erg mee. Alleen nog een bijpassende BB met as regelen, maar die kost zo'n 15 euro.
Dus dan ben ik voor nog geen 70 euro (incl verzending) klaar aan de voorkant.
Daar wegen de voordelen van een groter tandwiel dan niet tegenop....
@tstm: Wat bedoel je precies met chaintug?
@cheeta: Hoe zou je zoiets berekenen?
Ja, 9 is te klein op de achterkant, maar 18 achter en 22 voor is prima (26 inch fiets)yo-eddy schreef: ↑zo 27 september 2020, 21:54 Meeste Freestyle bmx-jes hebben 9 tandjes achter https://soulcycle.com/nl/4/21700109/dem ... drive.aspx
Verder maakt het niet uit voor een trick fietsje, in principe hoe kleiner hoe minder kwetsbaar voor externe invloeden
Ik dacht 250+ euro aan een crankstel met fatsoenlijke bashring kwijt te zijn, maar heb net deze gevonden:
https://www.trialmarkt.de/de/kurbeln/ku ... -170mm-22z
dus dan valt het ineens heel erg mee. Alleen nog een bijpassende BB met as regelen, maar die kost zo'n 15 euro.
Dus dan ben ik voor nog geen 70 euro (incl verzending) klaar aan de voorkant.
Daar wegen de voordelen van een groter tandwiel dan niet tegenop....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Ik weet ongeveer wat jij van je spullen vraagt en die vierkante trapassen houden daar niet zo van We hebben er daar vroeger echt tientallen van gebroken. De scherpe punt die dan overblijft wil je echt niet in je enkel krijgen....Mark-V schreef: ↑ma 28 september 2020, 09:22 Bedankt voor de reacties!
@tstm: Wat bedoel je precies met chaintug?
@cheeta: Hoe zou je zoiets berekenen?
Ja, 9 is te klein op de achterkant, maar 18 achter en 22 voor is prima (26 inch fiets)yo-eddy schreef: ↑zo 27 september 2020, 21:54 Meeste Freestyle bmx-jes hebben 9 tandjes achter https://soulcycle.com/nl/4/21700109/dem ... drive.aspx
Verder maakt het niet uit voor een trick fietsje, in principe hoe kleiner hoe minder kwetsbaar voor externe invloeden
Ik dacht 250+ euro aan een crankstel met fatsoenlijke bashring kwijt te zijn, maar heb net deze gevonden:
https://www.trialmarkt.de/de/kurbeln/ku ... -170mm-22z
dus dan valt het ineens heel erg mee. Alleen nog een bijpassende BB met as regelen, maar die kost zo'n 15 euro.
Dus dan ben ik voor nog geen 70 euro (incl verzending) klaar aan de voorkant.
Daar wegen de voordelen van een groter tandwiel dan niet tegenop....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Chaintug is een ding om je as naar achteren te trekken / op zn plek te houden.
Heb je vaak nodig bij horizontale achterpatten.
In het nederlands wordt het kettingspanner genoemd, maar dan heeft het 2 betekenissen, dus chaintug is duidelijker.
https://singletrackworld.com/forum/topi ... ks-please/
Heb je vaak nodig bij horizontale achterpatten.
In het nederlands wordt het kettingspanner genoemd, maar dan heeft het 2 betekenissen, dus chaintug is duidelijker.
https://singletrackworld.com/forum/topi ... ks-please/
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Is dat echt zo? Met kleinere tandwielen draait de ketting (bij constante snelheid) sneller en verdeel je je geleverde kracht dus over meer ketting per tijd. Dus minder belasting per schakel. Bij een 34/22 zou bij dezelfde snelheid de belasting per schakel dus twee keer zo hoog zijn als bij een 17/11.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Nee, zo werkt het niet.Oli4k schreef: ↑ma 28 september 2020, 15:41Is dat echt zo? Met kleinere tandwielen draait de ketting (bij constante snelheid) sneller en verdeel je je geleverde kracht dus over meer ketting per tijd. Dus minder belasting per schakel. Bij een 34/22 zou bij dezelfde snelheid de belasting per schakel dus twee keer zo hoog zijn als bij een 17/11.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
Volgens mij compenseert dit niet, maar versterkt dit de slijtage: en vaker en met meer wrijvingsweerstand (snelheid). De tegenwoordig alom gevreesde 'exponentionele groei' treedt dan op in de slijtage van je aandrijving.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 28 september 2020, 15:43Nee, zo werkt het niet.Oli4k schreef: ↑ma 28 september 2020, 15:41
Is dat echt zo? Met kleinere tandwielen draait de ketting (bij constante snelheid) sneller en verdeel je je geleverde kracht dus over meer ketting per tijd. Dus minder belasting per schakel. Bij een 34/22 zou bij dezelfde snelheid de belasting per schakel dus twee keer zo hoog zijn als bij een 17/11.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Precies.
Bij kleinere tandwielen (V+A) is de kracht op je ketting hoger. En dus ook de kracht op de tandjes.
En je hebt minder tandjes om die kacht op te vangen, en minder tandjes om de slijtage over te verdelen.
Dus kleinere tandwielen slijt (veel) harder.
Maar op een BMX of trial fiets heb je weinig keuze, geennplek voor een groot voorblad.
Bij kleinere tandwielen (V+A) is de kracht op je ketting hoger. En dus ook de kracht op de tandjes.
En je hebt minder tandjes om die kacht op te vangen, en minder tandjes om de slijtage over te verdelen.
Dus kleinere tandwielen slijt (veel) harder.
Maar op een BMX of trial fiets heb je weinig keuze, geennplek voor een groot voorblad.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bedankt voor de reacties!
@TSTM, chaintug had ik al gevonden, maar ik snapte het niet icm je berichtje, dus ik dacht dat je iets anders bedoelde
@Yo-Eddy: Klopt wel, maar ze worden volop op de Inspired Flow's verkocht, en daar wordt ook niet misselijk op gereden. Dus misschien toch een kwaliteitsverschilletje. Alleen voor deze bike is het meer een beetje rommelen, het wordt geen echte trial bike....
@TSTM, chaintug had ik al gevonden, maar ik snapte het niet icm je berichtje, dus ik dacht dat je iets anders bedoelde
@Yo-Eddy: Klopt wel, maar ze worden volop op de Inspired Flow's verkocht, en daar wordt ook niet misselijk op gereden. Dus misschien toch een kwaliteitsverschilletje. Alleen voor deze bike is het meer een beetje rommelen, het wordt geen echte trial bike....