ketting wisselen shimano Xt 12 speed

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

heb even een technische vraag waar ik op internet zo snel een antwoordt op vind.

ik heb sinds een maand een nieuwe fiets Canyon lux 7.0.
hoe leg je het makkelijkst een andere ketting op een shimano xt 12 speed aandrijving?

heb jaren hier voor een sram X0 derailleur, maar daar zit een knopje zodat je de kooi vast kunt zetten en hij dus naar voren blijft staan.
ik wissel mijn ketting om de +/- 300 km dus ik wissel regelmatig.
maar nu loop ik elke keer te klooien.

het on off hendeltje maakt de kooi wel losser maar niet vast.

normaal wisselde ik de ketting met het wiel in mijn fiets, maar dat werkt niet echt makkelijk zo.
iemand suggesties tips ?
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Gebruik je zo'n link om de ketting aan elkaar te maken?

als je de ketting over je tandwiel, het kleinste kransje van de cassette, en door de derailleur legt dan kun je beide ketting eindjes aan de onderkant toch wel met je handen naar elkaar trekken en deze met zo'n link aan elkaar maken?

Zo heb ik het altijd gedaan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De clutch "off" zetten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakworstkweker

Ik rij 2 x 11 met shimano maar de handelswijze is hetzelfde:

*Quicklink onderin in het midden van de chainstay zetten.

(voor 2x voorderailleur nu op het kleinste blad zetten)

*Clutch van de achterderailleur afhalen.

*Kooi van de achterderailleur met linkerhand stukje naar voren duwen en met de rechterhand de ketting van het voorblad afhalen en tegen je bottembracket aanleggen.

Ketting ligt nu spanningloos.

*Quicklink losmaken met een fatsoenlijke, daarvoor bestemde tang! (geen punttangen e.d. dan sloop je alles)

*Ketting afhalen

*Nieuwe ketting opleggen (let hierbij op dat je de ketting goed door de kooi van de achterderailleur heenhaalt, hij moet achter de lip zitten en niet ervoor!)

*Nieuwe ketting hetzelfde opleggen als toen de oude spanningloos was.

*Quicklink vastmaken met die fatsoenlijke, daarvoor bestemde tang.

*Kooi van de achterderailleur weer een beetje naar voren duwen met je linkerhand, met de rechterhand de ketting weer op je voorblad leggen.

(voor 2x voorderailleur weer opschakelen)

*Ketting in traprichting ronddraaien en een keertje op en afschakelen over de cassette.

Succes! :-q
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Sram is hiermee definitely handiger, ik hoop dat er nog een goeie tip voor Shimano voorbij komt :-)
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

FranX78 schreef: ma 28 september 2020, 19:24 Gebruik je zo'n link om de ketting aan elkaar te maken?

als je de ketting over je tandwiel, het kleinste kransje van de cassette, en door de derailleur legt dan kun je beide ketting eindjes aan de onderkant toch wel met je handen naar elkaar trekken en deze met zo'n link aan elkaar maken?

Zo heb ik het altijd gedaan.
ja ik gebruik een kwik link

alleen staat er veel te veel spanning op om de linkjes aan elkaar te krijgen ook met de klutch er af.
maar ik probeerde altijd de ketting boven langs vast te maken.
heb het onderlangs nog nooit geprobeerd gaan we de volgende keer eens proberen.
maar ik hoor nog een eenduidig antwoord
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Knakworstkweker

Je kan trouwens ook altijd een oude spaak gebruiken voor je ketting van spanning te halen

https://youtu.be/1ctSMQcPKyo

complete tutorial
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Dat met de oude spaak werkt prima. Heb het zelf gebogen uit 1 mm rvs verenstaal. Supersimpel, goedkoop en handig.
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

Knakworstkweker schreef: ma 28 september 2020, 20:30 Je kan trouwens ook altijd een oude spaak gebruiken voor je ketting van spanning te halen

https://youtu.be/1ctSMQcPKyo

complete tutorial
met een extra haakje gaat denk wel top werken (stuk las draad of zo iets)

hartelijk dan voor deze tip/video :-q

moet de volgende keer een stuk makkelijker gaan
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Van die hoge spanning met de clutch eraf snap ik toch niet helemaal. Als je de ketting gewoon op je voorblad legt en op het kleinste kransje achter en de derailleur naar voren duwt moet je toch een hele ontspannen ketting hebben? Anders is je ketting veel te kort lijkt me.

Ik leg de ketting gewoon op het voorblad en laat hem bovenlangs via cassette en derailleur lopen. Maak hem idd onder midden vast. Nooit problemen mee eerlijk gezegd.

Wel is m’n Sram derailleur idd veel fijner. Je zou dat kunnen namaken door iets tussen de derailleur te stoppen zodat deze in uitgerekte toestand blijft staan. Of zonder de ketting om de cassette te leggen. Dus het wiel er even uit en later weer in. Dan hangt de ketting veel slapper.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Je kan de ketting ook even niet op het voorblad leggen en eerst sluiten met de link. Dan heb je niet die spanning van de derailleur. Na het sluiten leg je de ketting op het voorblad. Met een geleider zal dit weer minder makkelijk gaan.
"This species has amused itself to death"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kan niet meer schreef: ma 28 september 2020, 22:08 Je kan de ketting ook even niet op het voorblad leggen en eerst sluiten met de link. Dan heb je niet die spanning van de derailleur. Na het sluiten leg je de ketting op het voorblad. Met een geleider zal dit weer minder makkelijk gaan.
Zo doe ik het ook. Even van het voorblad en over het pedaal hangen. Stelt echt niks voor.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

kan niet meer schreef: ma 28 september 2020, 22:08 Je kan de ketting ook even niet op het voorblad leggen en eerst sluiten met de link. Dan heb je niet die spanning van de derailleur. Na het sluiten leg je de ketting op het voorblad. Met een geleider zal dit weer minder makkelijk gaan.
er zit voor een ketting geleider dis dat werkt idd niet
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Knakworstkweker

tiny schreef: ma 28 september 2020, 22:25
kan niet meer schreef: ma 28 september 2020, 22:08 Je kan de ketting ook even niet op het voorblad leggen en eerst sluiten met de link. Dan heb je niet die spanning van de derailleur. Na het sluiten leg je de ketting op het voorblad. Met een geleider zal dit weer minder makkelijk gaan.
er zit voor een ketting geleider dis dat werkt idd niet
Knakworstkweker schreef: ma 28 september 2020, 20:09 Ik rij 2 x 11 met shimano maar de handelswijze is hetzelfde:

*Quicklink onderin in het midden van de chainstay zetten.

(voor 2x voorderailleur nu op het kleinste blad zetten)

*Clutch van de achterderailleur afhalen.

*Kooi van de achterderailleur met linkerhand stukje naar voren duwen en met de rechterhand de ketting van het voorblad afhalen en tegen je bottembracket aanleggen.

Ketting ligt nu spanningloos.

*Quicklink losmaken met een fatsoenlijke, daarvoor bestemde tang! (geen punttangen e.d. dan sloop je alles)

*Ketting afhalen

*Nieuwe ketting opleggen (let hierbij op dat je de ketting goed door de kooi van de achterderailleur heenhaalt, hij moet achter de lip zitten en niet ervoor!)

*Nieuwe ketting hetzelfde opleggen als toen de oude spanningloos was.

*Quicklink vastmaken met die fatsoenlijke, daarvoor bestemde tang.

*Kooi van de achterderailleur weer een beetje naar voren duwen met je linkerhand, met de rechterhand de ketting weer op je voorblad leggen.

(voor 2x voorderailleur weer opschakelen)

*Ketting in traprichting ronddraaien en een keertje op en afschakelen over de cassette.

Succes! :-q
Ik dacht dat dit vrij helder was.....

Maar goed, ook al heb je een chainguide dan kan je de ketting alsnog van het voorblad afleggen tussen het frame en het voorblad, dan heb je echt geen spanning meer.

Dit i.c.m. een oude spaak of lasdraad gebruiken moet perfect werken.

Ik heb het vandaag nog gedaan, 5 minuten werk....
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ben nooit zo weg van ketting op bottom bracket. Zeker niet met m’n carbon frame. Sneller kans op krassen. En idd ik heb ook een geleider.

Knakworst je lijstje mag volgens jou duidelijk zijn ik vond het nogal een heel verhaal voor een ketting erop leggen.

Ben benieuwd naar je lijstje bij het vervangen van een complete groep :tong
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie