Shimano xtr m9100

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Mijn achterderraileur schakelt niet lekker vanaf het zwaarste verzet naar 1 lichter.
Daar wil ie niet lekker op zeg maar.
Andere versnellingen geen probleem.

Als ik de boel zo ga stellen dat er wel lekker op wilt dan ratelt ie. Tevens ratelt ie dan ook als ie een versnelling of 5 lichter staat.

Mijn padje heb ik reeds met 2 andere vervangen.
De afstelling volgens de achterkant van de derailleur heb ik reeds laten varen. Als ik die aanhoud schakeld het nog veel slechter.
Alles is nog in goede staat en ik rij om en met een Kmc en een Shimano ketting.
Beide hebben het probleem.


Derailleur staat zo te zien niet scheef.

Ervaringen?
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Als het met afstellen niet lukt zit het probleem vaak in de kabels, hoe lang zitten die er al op?
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Zwaar lopende kabel, waardoor je afstelling niet lekker is?

Groet, Jan
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Geupgrade van minder dan 12 speed? Heb gemerkt in onze MTB groep dat het toch wel redelijk af hangt van de fiets. Bij sommigen ging het vlekkeloos, bij anderen werden er Sram 12 speed pads gewisseld / of juist naar oudere pads. Schakelend wel of niet problemen en ook of laag of hoog op de cassette. Het lijkt dat bij sommige fietsen dat de derrie best ver naar voren en hoog komt te zitten tov de cassette. ( Goatlink misschien).
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Kabel op de juiste wijze aan de derailleur bevestigd? Moet net andersom dan je logisch zou verwachten. :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

hanjovdberg schreef: za 26 september 2020, 19:13 Kabel op de juiste wijze aan de derailleur bevestigd? Moet net andersom dan je logisch zou verwachten. :wink:
Als je dat doet dan heb je meer problemen dan hier beschreven, maar het is idd erg verwarrend!
Waar woke is, is vuur
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Pad vervangen, maar heb je ook gecontroleerd of ze recht uitlijnen op de fiets?
Daarnaast de b-schroef afstelling controleren. Hiervoor zitten merktekens op de derailleur en die zijn verschillend voor de 46 en de 51 cassettes.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
cheizberd
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 8 maart 2015, 21:33

Haal je cassette er eens af, bij mij zat er een keer iets niet helemaal OK op de laatste 2 kransjes van een 9100 casette. Toen had ik ook schakelproblemen op het 2e kransje.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

George schreef: za 26 september 2020, 18:01 Als het met afstellen niet lukt zit het probleem vaak in de kabels, hoe lang zitten die er al op?
1 jaar en origineel. Maar zou ik dan niet op meerdere versnellingen problemen hebben?
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Mad Wally schreef: za 26 september 2020, 20:19 Pad vervangen, maar heb je ook gecontroleerd of ze recht uitlijnen op de fiets?
Daarnaast de b-schroef afstelling controleren. Hiervoor zitten merktekens op de derailleur en die zijn verschillend voor de 46 en de 51 cassettes.

Zit er recht onder en zoals ik al zei, die merktekens negeer ik, als ik die aanhou dan schakelt het pas echt beroerd.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

cheizberd schreef: za 26 september 2020, 20:22 Haal je cassette er eens af, bij mij zat er een keer iets niet helemaal OK op de laatste 2 kransjes van een 9100 casette. Toen had ik ook schakelproblemen op het 2e kransje.
Das een goede tip, ga ik morgen ff checken
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

At1 schreef: za 26 september 2020, 21:08
Mad Wally schreef: za 26 september 2020, 20:19 Pad vervangen, maar heb je ook gecontroleerd of ze recht uitlijnen op de fiets?
Daarnaast de b-schroef afstelling controleren. Hiervoor zitten merktekens op de derailleur en die zijn verschillend voor de 46 en de 51 cassettes.

Zit er recht onder en zoals ik al zei, die merktekens negeer ik, als ik die aanhou dan schakelt het pas echt beroerd.
Nee, je zei dat je de pad 2 x hebt vervangen en “ Derailleur staat zo te zien niet scheef.”
De uitlijning van de pad controleer je door het te meten. Simpelweg vervangen en “op het oog” is niet voldoende, zeker niet bij problemen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Makkelijk schreef: za 26 september 2020, 19:29
hanjovdberg schreef: za 26 september 2020, 19:13 Kabel op de juiste wijze aan de derailleur bevestigd? Moet net andersom dan je logisch zou verwachten. :wink:
Als je dat doet dan heb je meer problemen dan hier beschreven, maar het is idd erg verwarrend!
Ik had toch ook van dit soort vage klachten hoor :oops: :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

hanjovdberg schreef: za 26 september 2020, 23:42
Makkelijk schreef: za 26 september 2020, 19:29

Als je dat doet dan heb je meer problemen dan hier beschreven, maar het is idd erg verwarrend!
Ik had toch ook van dit soort vage klachten hoor :oops: :wink:
Sorry dan! Ik heb het ook eens gedaan met een xt 12 speed, toen had ik 8 kliks in m’n shifter en had ik het dus vrij snel door :D
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie