Positie remmen en shifters

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Hoe kun je die vensters dan verwijderen?
Weet je welk type shifters je hebt?
De 'oude' XT serie bijvoorbeeld heeft aan de onderkant vervangende kapjes zitten die je op de plaats van de verwijderde display's kan zetten.
Bij de nieuwe moet je ze apart bestellen.
Foto shifters plaatsen waarop meer te zien is, onderzijde ook bijvoorbeeld.
Inderdaad zou ik niet teveel geld in je huidige bike stoppen, tenzij je echt gehinderd wordt door je huidige setup bij gelijktijdige snelle stuur-, schakel- en remacties.
Zal volgens mij zo'n vaart niet lopen maar als je eenmaal weet dat iets beter kan, wil zo'n gedachte zich soms tussen de oren nestelen :wink:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
ThomasJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 september 2020, 12:40

Jan Willem schreef: do 24 september 2020, 11:58 Hoe kun je die vensters dan verwijderen?
Weet je welk type shifters je hebt?
De 'oude' XT serie bijvoorbeeld heeft aan de onderkant vervangende kapjes zitten die je op de plaats van de verwijderde display's kan zetten.
Bij de nieuwe moet je ze apart bestellen.
Foto shifters plaatsen waarop meer te zien is, onderzijde ook bijvoorbeeld.
Inderdaad zou ik niet teveel geld in je huidige bike stoppen, tenzij je echt gehinderd wordt door je huidige setup bij gelijktijdige snelle stuur-, schakel- en remacties.
Zal volgens mij zo'n vaart niet lopen maar als je eenmaal weet dat iets beter kan, wil zo'n gedachte zich soms tussen de oren nestelen :wink:
De shifters zijn Shimano SL-M4000, Rapidfire-Plus. Zie bijgevoegde foto. Op de tweede foto zie je ze zonder de vensters. Zou dus best kunnen werken mits er afdekkapjes voor zijn.

Afbeelding
ThomasJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 september 2020, 12:40

Jan Willem schreef: do 24 september 2020, 11:58 Hoe kun je die vensters dan verwijderen?
Weet je welk type shifters je hebt?
De 'oude' XT serie bijvoorbeeld heeft aan de onderkant vervangende kapjes zitten die je op de plaats van de verwijderde display's kan zetten.
Bij de nieuwe moet je ze apart bestellen.
Foto shifters plaatsen waarop meer te zien is, onderzijde ook bijvoorbeeld.
Inderdaad zou ik niet teveel geld in je huidige bike stoppen, tenzij je echt gehinderd wordt door je huidige setup bij gelijktijdige snelle stuur-, schakel- en remacties.
Zal volgens mij zo'n vaart niet lopen maar als je eenmaal weet dat iets beter kan, wil zo'n gedachte zich soms tussen de oren nestelen :wink:
De shifters zijn Shimano SL-M4000, Rapidfire-Plus. Zie bijgevoegde foto. Op de tweede foto zie je ze zonder de vensters. Zou dus best kunnen werken mits er afdekkapjes voor zijn.

Afbeelding

Voor de volledigheid een foto van de onderkant/achterkant van de vensters. Hier zie ik geen apart bijgeleverd afdekplaatje of zo.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Gaat bij dit type shifters niet goed lukken.
Je hebt nu de hele afdekkap verwijderd waaraan het venstertje dus als één geheel aan vast zit.
Ik zou zeggen, laat het zoals het was.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja terugzetten, niet zo gaan rijden.
Ik denk dat je met een setje andere hendels veel meer bereikt.
Jouw hendels zijn de laagste uit de schijfrem serie.
Je kan ze vervangen door een stap hoger, kost weinig. De leidingen enz kan je laten zitten.
Je moet dan wel ontluchten, dus ontluchtingssetje meebestellen of lenen.

Je hebt nu deze (goedkoper kan haast niet):
https://www.bike-components.de/de/Shima ... ff-p67457/

Je wilt waarschijnlijk iets als deze:
https://www.bike-components.de/de/Shima ... 00-p56747/
Die passen gewoon.

En dan een ontluchtimgssetje en olie (heb je eigenlijk altijd nodig als je hydraulische schijfremmen hebt)
https://www.bike-components.de/de/Shima ... 3S-p43002/
https://www.bike-components.de/de/Shima ... el-p21348/

Even de site van Bike Components gebruikt omdat die makkelijk zoekt, maar het is elders vrijwel zeker nog wat voordeliger.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie