Positie remmen en shifters

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
ThomasJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 september 2020, 12:40

Ik lees overal dat je moet remmen met 1 vinger per rem. Maar zoals mijn handremmen nu staan, lukt dat eigenlijk niet goed. Ze staan te dicht op mijn handvaten, waardoor ik bijna automatisch met 2 vingers (of meer) op de handrem zit. Ik wilde daarom de positie van mijn handremmen op mijn stuur verschuiven. Dus ik schoof ze verder bij de handvaten vandaan, waardoor de handrem inderdaad in de juiste positie kwam. Mijn wijsvinger netjes in de haak aan de buitenkant. Probleem opgelost dacht ik. Alleen... mijn shifters schuiven dan mee 'naar binnen', omdat die aan de binnenkant zitten (dus aan de linkerkant van mijn stuur rechts van de rem en aan de rechterkant van het stuur link van de rem). Gevolg is dat ik niet fatsoenlijk mijn shifters kan bedienen met mijn duim en wijsvinger.

Is het mogelijk en ok om de shifters tussen mijn handvat en mijn handrem te plaatsen ipv andersom (de huidige situatie)? Of kan dat niet / is dat onverstandig om een of andere reden?

dank!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Remmen naar binnen schuiven is vrij standaard, wat je met je shifters moet of kan doen is sterk afhankelijk van de exacte componenten... En daar geef je geen informatie over (foto's werken waarschijnlijk verhelderend).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Goed bezig! remmen setup is een belangrijke basic!

Shifters binnenboord is niks mis mee, gewoon doen en kijken of het werkt

Je ziet ook veel remhendels en shifters samen op 1 klem gemonteerd, soms is een koppelstuk nodig.
Plaats anders eens een foto van je set-up nu dan kun je gerichter advies krijgen.

Ik rijd met de remmen vrij ver naar binnen, shifter paddle bij de rand van de grip.
Plaatjes helpen. Dit is een van mij met de shifter tussen de rem en het handvat rechts:
Afbeelding

Nog duidelijker
Afbeelding

En hier de shifter en rem op 1 klem rechts,
Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
ThomasJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 september 2020, 12:40

Misschien dat deze foto helpt? Afbeelding

Hier zijn mijn componenten te zien (1) en je kunt zien dat als ik mijn wijsvinger in de bocht/haak van de handrem plaats, mijn hand voor een groot deel buiten het handvat valt (2). Bij (3) zie je dat als ik hand op de juiste plek op mijn handvat plaats, mijn wijsvinger bij lange na niet op de juiste plek komt. Gevolg is dat ik automatisch minimaal 2 vingers op de rem zet en dan dat de rem bij gebruik tegen mijn vingers komt die om het handvat zitten.

Zoals gezegd, betekent het naar binnen schuiven van de remhendels echter dat de shifter-hendels meeschuiven en die dus buiten het bereik van mijn shiftvingers komen. Dit verbaast me, want ik heb geen heel afwijkend formaat handen of zo en de shifters aan de binnenkant van de remmen lijkt logisch (zo kwamen ze ook) en zo zie ik het ook op foto's bij andere mtb's.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Omdraaien, levers zijn normaal lang genoeg daarvoor... Kost niets om te proberen afgezien van wat tijd.
# Shifters met display zijn irritant wat betreft plaatsingsmogelijkheden.
# Bij het zoeken naar een afstelling in de gaten houden dat je shifter en rem tegelijkertijd kunt bedienen, met verschillende Shimano generaties had je daar wel eens een combinatie te pakken die met elkaar in contact konden komen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding

1e probleem: Jouw remmen hebben geen 1-vnger remhendels.
De remhendels zijn gewoon Lang.

2e probleem: het kijkglas, zoals Cheeta al schreef.

3e probleem: je remmen staan te hoog, je moet je handen bijna loshalen van je handvatten om de remhendel te bedienen. Draai ze eens naar beneden en kijk hoe het dan uitkomt.

Misschien helpt dit
https://youtu.be/ul5bS9_WIZQ
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Dat 3de puntje is niet echt een probleem. Meer dan genoeg bikers die remgrepen bijna horizontaal comfortabeler vinden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hurck schreef: wo 23 september 2020, 11:02 Dat 3de puntje is niet echt een probleem. Meer dan genoeg bikers die remgrepen bijna horizontaal comfortabeler vinden.
Weet ik, die keuze is ook erg persoonlijk, maar icm met dat kijkglas en deze hendel komt het wellicht erg onhandig uit.
Gewoon proberen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

- Mijn remmen wil ik met wijsvinger en eventueel ook middelvinger kunnen bedienen, voor max remkracht met één vinger zo ver mogelijk aan het eindje van de remhendel; de remhendel plaats ik daarom zóver van de stuurgrips af dat beide vingers blindelings grijpen op bijna einde remhendels. Dus meestal voorbij die knik.
- Daaruit volgt de plaats van shifter(s), meestal tussen grips en remhendel. Soms komen de levers van je shifter dan teveel voorbij je grips waardoor je per ongeluk onbedoeld kan schakelen. In dat geval gaat de shifter alsnog naar de andere kant en de remgreep toch maar ietsje meer naar de grips.
- daarna bepaal ik de axiale positie van de remgrepen, hiervoor ga ik in fietshouding op de bike zitten; handen grijpen de grips vast, strek de wijs- en middelvinger recht uit. De gestrekte vingers moeten dan precies de bovenzijde van de remhendels raken.
- tenslotte draai ik de shifter naar boven, bijna tegen onderzijde remgreep
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Jan Willem schreef: wo 23 september 2020, 11:27 - daarna bepaal ik de axiale positie van de remgrepen, hiervoor ga ik in fietshouding op de bike zitten; handen grijpen de grips vast, strek de wijs- en middelvinger recht uit. De gestrekte vingers moeten dan precies de bovenzijde van de remhendels raken.
- tenslotte draai ik de shifter naar boven, bijna tegen onderzijde remgreep
Ik zet ze iets verder naar boven omdat ik ook goed bij de remhandles wil kunnen als ik mee een beetje klein en naar achteren verplaatst bij technische afdalingen.
ThomasJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 september 2020, 12:40

Bedankt voor de reacties. Ik heb gisteren de grips verwijderd. Dat was nodig om de shifters en de remhendels te kunnen wisselen van plek. Dus de remhendels aan de binnenkant en de shifters aan de buitenkant gezet. Alleen nu blijkt dat dit (inderdaad) niet gaat werken.

Wanneer ik de remhendels zo positioneer op de handlebar, dat ik ze met 1 vinger kan bedienen, kunnen de shifters niet ver genoeg meer naar binnen, waardoor de shifthendels mijn vingers in de weg zitten wanneer ik de grip vastpak. Heb geprobeerd om zowel de shifthendels als de remhendels te draaien/in hoogte te verstellen maar ook dat levert geen passende combinatie op.

Het lijkt er dus op dat met deze componenten, het niet anders kan dan dat de shifterhendels aan de binnenkant en de remhendels aan de buitenkant zitten, omdat die remhendels zo lang zijn. Wat het onmogelijk maakt om met slechts 1 vinger te remmen.

Kan iemand me vertellen of dit dan met opzet zo ontworpen is? Dat je met meerdere vingers moet remmen met dit soort hendels? Ik lees overal dat je idealiter met 1 vinger remt en niet met meerdere, maar dat zijn dus blijkbaar kortere remhendels? Ik begrijp dan niet waarom dit zo ontworpen is.

Is het mogelijk om alleen de remhendels te vervangen? Of moet dan de hele remset vervangen worden?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Een idee kan nog zijn om te kijken of je de displays eraf kan schroeven, mits die het probleem zijn en je niet gelijk tegen wat anders 'aanloopt' en je ze kunt missen.
2) Je kunt eigenlijk naar hartelust componenten wisselen tussen verschillende generaties Shimano, maar dat betekent dan ook gelijk dat je moet ontluchten, etc... Persoonlijk zou ik eerder naar andere shifters die meer mogelijkheden voor de positionering bieden.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Met hoe minder vingers je de remmen kan bedienen, hoe meer vingers je aan het stuur kan houden.
Jouw remmen zijn ontworpen voor 3-vinger bediening.
Ik denk dat ze er vanuit gaan dat een wat goedkopere remset doorgaans gebruikt wordt door iemand die qua rijstijl niet op de limiet zit.
Setje remgrepen Deore kost pakweg € 60,-
Complete remset Deore pak 'm beet € 125,-
Setje shifters SLX € 50,-60,-
Uitwisselen remgrepen zou mijn keuze niet zijn, zoals cheeta al aangeeft ligt vervangen shifters of verwijderen van die vensters meer voor de hand.
Dat laatste kan niet bij alle shifters en bij sommige shifters moet je dan een vervangend afdekkapje aanschaffen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Heckler40 schreef: wo 23 september 2020, 10:33 Goed bezig! remmen setup is een belangrijke basic!

Shifters binnenboord is niks mis mee, gewoon doen en kijken of het werkt

Je ziet ook veel remhendels en shifters samen op 1 klem gemonteerd, soms is een koppelstuk nodig.
Plaats anders eens een foto van je set-up nu dan kun je gerichter advies krijgen.

Ik rijd met de remmen vrij ver naar binnen, shifter paddle bij de rand van de grip.
Plaatjes helpen. Dit is een van mij met de shifter tussen de rem en het handvat rechts:
Afbeelding

Nog duidelijker
Afbeelding

En hier de shifter en rem op 1 klem rechts,
Afbeelding

Enjoy!!
Goh, ik heb nav jouw reactie op dit topic gisteren eens de shifter en rem omgedraaid en de rem veel verder maar binnen getrokken. Ben benieuwd hoe dat gaat rijden, het voelt goed!

Ik krijg de laatste tijd veel last van mijn duim door de shifter, hopelijk wordt dat zo minder
Waar woke is, is vuur
ThomasJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 september 2020, 12:40

cheeta schreef: do 24 september 2020, 09:35 1) Een idee kan nog zijn om te kijken of je de displays eraf kan schroeven, mits die het probleem zijn en je niet gelijk tegen wat anders 'aanloopt' en je ze kunt missen.
2) Je kunt eigenlijk naar hartelust componenten wisselen tussen verschillende generaties Shimano, maar dat betekent dan ook gelijk dat je moet ontluchten, etc... Persoonlijk zou ik eerder naar andere shifters die meer mogelijkheden voor de positionering bieden.
Ondertussen de displays verwijderd. Dat kan. En zou dus theorethisch de oplossing kunnen zijn. Alleen is er (in tegenstelling tot bij duurdere sets?) geen afdekkapje of iets dergelijks. Dus ik kan ze er wel afhalen maar dan kan ik ze niet afdekken?! En dat lijkt me niet slim ;-)

Betekent denk ik dat ik dus idd voor andere shifters moet gaan? Ik twijfel nogal, want heb deze MTB (Cube Analog uit 2017) (mijne eerste mtb) gekocht tweedehands voor 300 euro. 130 euro plus montage is dan in verhouding weer relatief veel om met 1 vinger te kunnen remmen. Want verder ben ik prima tevreden met de shifters voor mijn beginnersniveautje. En om alleen hierom nu al meteen een betere fiets te kopen lijkt ook wat overkill.
Plaats reactie