XC (race) fully: Supercaliber 9.8 of Lux. Of ...???

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Een vraag die vaker voorbij komt, maar ik hebt het antwoord nog niet gevonden, dus zou graag jullie advies willen.

Ik ben op zoek naar een nieuwe race / marathon fully. Ik rij voornamelijk in Noord NL: Appelscha, Diever, Echten-Ruinen, Dwingelerveld, Gieten, Staphorst, Havelte, Steenwijk/Woldberg. Ik probeer de vlakkere marathons mee te pakken (Veldslag, Hondsrug Classic, marathon Heerde/Oldebroek, Apeldoorn) en ook enkele zwaardere parcoursen zoals Groesbeek of Montferland. En wat XC funklasse wedstrijden. Daarnaast ga ik een paar keer per jaar naar routes als Nijmegen-Groesbeek, Sallandse Heuvelrug en Utrechtse heuvelrug. Dit houdt met 4-5 keer per jaar wel op.

Wat ik zoek in een fiets: ik wil graag een efficiënte fiets. Ik rij nu op een alu Canyon Nerve met 120 voor en 110mm achter veerweg. Deze heeft me teveel last van pedal bob. Ik heb geen remote lock-out, maar zet alsnog vaak vork en demper vast op snellere stukken en verbindingsroutes. Daarnaast wil ik sowieso graag 2 bidons in het frame kunnen houden. Toch hou ik ook wel van comfort. Bij dikke wortels en drops ga ik wel uit het zadel, maar met name op van die lange stroken met kleinere hobbels hou ik wel van het fully gevoel. Voor echt heftig werk in het buitenland heb ik een enduro bike, dus de XC fiets zal bijvoorbeeld nooit mee gaan naar Winterberg oid. Ik ben geen echte klimmer dus buitenlandse ritten zullen (deels) met de lift omhoog gaan. Buitenlandse klim marathons of meerdaagse koersen zal ik niet snel rijden.

Op basis van veel reviews lezen en youtube testen bekijken, kom ik op de volgende shortlist:

- Trek Supercaliber 9.8. Snelle, efficiënte fiets. Ken meerdere MTB'ers die er op rijden, sommige overgestapt van een hardtail, anderen van een fully. Iedereen is er lyrisch over. En ik vind hem er erg vet uitzien! Volgens de reviews wordt de 6cm veerweg achter erg goed benut wanneer die eenmaal goed ingesteld is. Bijkomend voordeel: wordt door mijn vaste LBS geleverd. Nadeel: heeft "slechts" Fox Performance 32 vering en demper. Ik heb nu Fox factory 34.

- Canyon Lux CF SLX 9 of 9 Team: ook een snelle, efficiënte fiets. Top afmontage, prijs-kwaliteit is ongeëvenaard. Komt goed uit veel reviews, maar wordt vaak als hard en stug bestempeld. Ik vraag me daarom af of de 10cm veerweg achter veel meerwaarde biedt tov. de Trek.

De Supercaliber ga ik sowieso testrijden binnenkort. Bij de Lux wordt dit wat lastiger.

Bikes die ik al geschrapt heb van de long list:
- Specialized Epic expert: € 1.000 duurder dan de Supercaliber en vind hem minder mooi, de knik in de zitbuis hou ik minder van.
- Orbea Oiz: ken al 2 MTB'ers die na een proefrit een jonge Oiz snel ingeruild hebben voor een Supercaliber. Ook de afmontage, met name de alu wielen, bij de prijs van een M10 of M pro valt me wat tegen. Wel mooie Fox Factory vering. Qua frame ook minder mijn smaak.
- Cannondale Scalpel: niet mijn smaak qua design, loop niet warm voor een Lefty.
- Trek Top Fuel: geen mogelijkheid 2e bidon in frame. Die bidon achter m'n zadel ben ik helemaal zat en ben geen Camelbak fan.


Wat zijn jullie gedachten over de Supercaliber vs. de Lux? Gaat het gebrek aan veerweg van de Supercaliber me opbreken bij ritten van 3-4 uur in Noord NL? Zijn er alternatieven die ik over het hoofd zie? Ik realiseer me dat de opties nogal beperkt zijn vanwege mijn 2 bidonnen vereiste...

En met betrekking tot de vering: hoe verhoudt de Fox Performance 32 zich tot de SID SL Select+ van de Canyon? Ik heb met beide geen ervaring.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Pinkbike heeft ze beiden recent getest. Men vond de Supercaliber beduidend beter dan de Lux door de geo en de stuggere achtervering. dat is in NL naar mijn mening een minder probleem, zeker voor de xc toepassingen waar je het over hebt.

Verder vind ik een LBS een plus voor de Trek. Canyon is prima spul, maar dan ben je aan internet gebonden.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Misschien kleine beetje off topic omdat je short-list er al is. Maar toch nog een paar bikes FS XC/Marathon bikes waar je ook twee bidons op kwijt kan. Gewoon om de horizon nog een beetje te verbreden.

- Superior Team XF https://www.bikezone.nl/Superior-Team-XF-29-Elite-2021

- KTM Scarp MT prime https://www.ktm-bikes.at/nc/en/bikedeta ... prime.html

- Rocky Mountain Element https://www.bikes.com/en/bikes/element/2021?tid=71

- Bulls Wilde Edge: https://www.bulls-bikes.com/nl-nl/produ ... -71844_ZEG

On-topic: In deze prijsklasse lijkt het mijn heel prettig dat je bij een LBS koopt en aangezien je sowiezo al lovend bent over de Trek zou ik daar voor gaan tenzij je nog geinspireerd raakt door de hierboven genoemde modellen :-q
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

De Wild Edge zou ik meteen schrappen van de lijst. De meeste tests, die ik ben tegen gekomen zijn negatief.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Supercaliber is duur en niet licht voor zijn prijs.
De Lux zal voor hetzelfde geld een veel betere afmontage hebben, wielset oa.
De zeer interessante Pinkbiketest vond plaats in terrein waar jij volgens je beschrijving nooit komt of zult komen :wink: .

Ik ben zelf een bevooroordeelde Lux rijder, toen wel bewust gekozen voor 110mm Fox 34 voor, 10cm dropper, lichte DT1250 wielset en 10-51 cassette. Dat maakte 'm net wat allrounder voor wat ik ermee doe: ben geen racer, wel vlotte toerrijder, grote voorliefde voor technische XC-trails en zo hard mogelijk en liefst lang dalen. Heb maatjes S, dus geen diepe zit, niet onbelangrijk!
Dat alles gaat uitstekend met m'n Lux.

De Lux variant waar jij in geinteresseerd bent is qua frame lichter, en met 100mm veerweg en een nog wat scherpere stuurhoek (een Lux behoort tot de meest behoudende racefully's wat dat betreft, relatief scherpe hoek) nog racier getuned, de Supercaliber is met hetzelfde doel ontworpen, snel en efficient zijn.

Snel en efficient zijn ze dus allebei. Ik zou ook de afmontages eens naast elkaar zetten, kijken naar wat je krijgt voor de prijs, wat het weegt voor de prijs. Hoe groot ben je, wat weeg je, kun je uberhaupt kiezen voor heel licht?
Over de service van Canyon maak ik me geen zorgen, die vind ik prima (kocht er al meerdere bikes, heb altijd snel kunnen communiceren en naar tevredenheid goede oplossingen kunnen krijgen).
Voordeel Trek: wel een LBS inderdaad. Met proefrijden vooral handig. Ik heb ook een LBS natuurlijk, mijn Lux wordt met evenveel liefde in orde gemaakt door de LBS waar ik de fiets niet heb aangeschaft, werk is werk voor hen natuurlijk, ongeacht het merk fiets.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

aurelius schreef: wo 23 september 2020, 15:40 De Supercaliber is duur en niet licht voor zijn prijs.
De Lux zal voor hetzelfde geld een veel betere afmontage hebben, wielset oa.
De zeer interessante Pinkbiketest vond plaats in terrein waar jij volgens je beschrijving nooit komt of zult komen :wink: .
Klopt, dat vind ik ook het lastige aan bijna alle reviews. Die zijn bijna altijd geschreven met buitenlands terrein in het achterhoofd. En Nederlandse reviews zijn met alle respect doorgaans weinig diepgaand. Te vaak een veredelde opsomming van de specs en de marketing kreten van het merk zelf. Dat de Trek duur is heb je gelijk in. Ik heb wel een goede relatie met mijn LBS dus kan denk ik wel een korting krijgen die echt de moeite waard is.
aurelius schreef: wo 23 september 2020, 15:40 Snel en efficient zijn ze dus allebei. Ik zou ook de afmontages eens naast elkaar zetten, kijken naar wat je krijgt voor de prijs, wat het weegt voor de prijs. Hoe groot ben je, wat weeg je, kun je uberhaupt kiezen voor heel licht?
Heb ik gedaan inderdaad. De Supercaliber zou XT of eventueel GX worden (zelfde prijs). De Lux heb je dan met X01, XX1 of XTR. Dat is uiteraard beter (deels vooral gewicht denk ik), maar dit verschil vind ik niet super relevant. Keer een shifter of een derailleur upgraden kan altijd nog. Een vork, demper of wielset upgraden is alweer een ander verhaal, of je moet nu besparen op de aanschaf en gelijk een duurdere wielset erbij kopen. Een Canyon met een 110mm Fox 34 SC vork zou zeker een optie zijn, maar dan kom je nu op de Lux CF 7 uit. Andere modellen hebben geen 34 vork. Die is wél flink zwaarder dan de Supercaliber, maar ook goedkoper. Voor dit geld kan je de wielset makkelijk upgraden, maar dan is ie nog steeds zwaarder vrees ik.

Niet dat gewicht het aller belangrijkste is. Ik ben zelf 1.89m en 81kg. Degelijk is daarom misschien nog wel belangrijker dan (heel) licht. Prijs/kwaliteit/gewicht verhouding moet wel een beetje kloppen natuurlijk. Supercaliber zou ik wel een dropper op laten zetten denk ik. Dat voegt ook weer wat gewicht toe en verkleint het verschil tussen een Lux en Supercaliber ook weer.

Waar ik nu vooral "mee zit" cq. slecht kan inschatten, is of ik het verschil tussen 60mm en 100mm veerweg achter erg ga merken. Afgaande op de reviews schijnt dat mee te vallen. Dan wordt de Lux alweer wat minder aantrekkelijk, even afgezien van de prijs-kwaliteit qua afmontage die altijd top is bij Canyon.
aurelius schreef: wo 23 september 2020, 15:40 Over de service van Canyon maak ik me geen zorgen, die vind ik prima (kocht er al meerdere bikes, heb altijd snel kunnen communiceren en naar tevredenheid goede oplossingen kunnen krijgen).
Voordeel Trek: wel een LBS inderdaad. Met proefrijden vooral handig. Ik heb ook een LBS natuurlijk, mijn Lux wordt met evenveel liefde in orde gemaakt door de LBS waar ik de fiets niet heb aangeschaft, werk is werk voor hen natuurlijk, ongeacht het merk fiets.
Die service maak ik me ook geen zorgen over. Al eens een nieuw frame onder garantie gehad, 2x een nieuwe crank en 1x een nieuw zadel omdat die doormidden was. LBS blijft een voordeel, ook vanwege de goodwill richting deze zaak (eenmanszaak, echt top service altijd, ook bij mijn huidige Canyon), bovendien zal er bij een Trek nog wat korting af gaan en kan je onderdelen eventueel inwisselen. Bij Canyon is alles een meerprijs en komt er 60 euro verzendkosten bij.


@Rsw85: dank voor het meedenken, ik zal ze eens bekijken. Wat ik zo snel zie is dat de Rocky Mountain wel vrij zwaar is (en ik denk hier ook niet zo gangbaar te verkrijgen?), de KTM met dat oranje is niet helemaal mijn ding en de Bulls associeer ik toch meer met hardtails voor beginners. Misschien onterecht, maar ik word er niet gelijk warm van... :wink:
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Ik vond het wel leuk om eens te speuren bij de merken die wat onder het meest gangbare zitten. Zou zelf met jouw budget ook niet snel naar dergelijke fietsen kijken. Qua gewicht is het voor die merken ook moeilijk concurreren met bijvoorbeeld een Trek. Succes met knopen doorhakken!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik denk dat je met beiden prima uit de voeten kunt op de door jou beschreven parcoursen. Dus als je een goed gevoel hebt bij de Supercaliber, je hebt een fijne LBS, go ahead!

Wat de 'stugheid' van de achtervering van de Lux betreft: uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat stugge op lage snelheid wat voelbaar is, zonder hinderlijk of belemmerend te zijn. Bv op een steile klim met wortelen. Wat mij betreft veerweg genoeg om net wel over een worteltrap etc te komen, maar, wel voelbaar. Geen plushe 'trailbike-vering' die obstakels opslokt alsof ze er helemaal niet zijn, je blijft spelen met je gewicht en zwaartepunt (vind ik niet erg, juist leuk, dat technische obstakels 'zelf' overwinnen. Op hoge snelheid en bergaf veert de vering gewoon heel erg goed. Absoluut geen hardheid of stugheid te voelen. Hoe harder je gaat, hoe meer de achtervering tot bloei komt, zeg maar. Wortelen, stenen, drops, je vliegt eroverheen. De Lux houdt ervan snel bereden te worden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Tnx, dat soort real life gebruikerservaringen ben ik naar op zoek. Ik ga het in m'n achterhoofd houden als ik binnenkort een proefrit maak op de Supercaliber. En dan maar kijken welk gevoel ik overhoud aan die rit :-q

Denk dat ik met beide idd prima uit de voeten kan. Ik wil graag voorkomen dat ik na 1 of 2 jaar toch spijt krijg van het gebrek aan veerweg, maar wat je zegt, met de parcoursen die ik hier rijd, verwacht ik dat niet snel. Ik wil ook niet een fiets kopen die bij > 95% van mijn ritten minder optimaal is om reserve te hebben voor die (hooguit) 5% van de ritten waar iets meer vering wel wenselijk is.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

The Mountainman schreef: do 24 september 2020, 11:20 Tnx, dat soort real life gebruikerservaringen ben ik naar op zoek. Ik ga het in m'n achterhoofd houden als ik binnenkort een proefrit maak op de Supercaliber. En dan maar kijken welk gevoel ik overhoud aan die rit :-q

Denk dat ik met beide idd prima uit de voeten kan. Ik wil graag voorkomen dat ik na 1 of 2 jaar toch spijt krijg van het gebrek aan veerweg, maar wat je zegt, met de parcoursen die ik hier rijd, verwacht ik dat niet snel. Ik wil ook niet een fiets kopen die bij > 95% van mijn ritten minder optimaal is om reserve te hebben voor die (hooguit) 5% van de ritten waar iets meer vering wel wenselijk is.
Ik ben heel benieuwd naar je ervaring. Ik ben nu niet echt in de markt voor een nieuwe fiets, maar vanaf de presentatie wel erg nieuwsgierig geweest naar de supercaliber.
Geen gezeik, mountainbike!
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

De oiz wellicht ook interessant als ik deze video zo kijk: https://youtu.be/LqM55fRSQrM

Soepel als het moet, stijf als het nodig is.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Marcel964 schreef: do 24 september 2020, 17:03 De oiz wellicht ook interessant als ik deze video zo kijk: https://youtu.be/LqM55fRSQrM

Soepel als het moet, stijf als het nodig is.
Uit zijn openingspost:
' Orbea Oiz: ken al 2 MTB'ers die na een proefrit een jonge Oiz snel ingeruild hebben voor een Supercaliber. Ook de afmontage, met name de alu wielen, bij de prijs van een M10 of M pro valt me wat tegen. Wel mooie Fox Factory vering. Qua frame ook minder mijn smaak'.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

aurelius schreef: do 24 september 2020, 18:23
Uit zijn openingspost:
' Orbea Oiz: ken al 2 MTB'ers die na een proefrit een jonge Oiz snel ingeruild hebben voor een Supercaliber. Ook de afmontage, met name de alu wielen, bij de prijs van een M10 of M pro valt me wat tegen. Wel mooie Fox Factory vering. Qua frame ook minder mijn smaak'.
Klopt, maar hou hem toch nog een klein beetje in het achterhoofd. Orbea wordt ook geleverd door m'n LBS, maar qua levertijden een stuk moeizamer (veel vaker uitstel, onbetrouwbare inschatting van levertijden etc) en meer gedoe qua garantie. De Oiz M Pro van € 5.299 met carbon wielen upgrade van €599 komt iets duurder uit de dan de Supercaliber 9.8. Die is trouwens sinds kort in prijs verlaagd van € 5.999 naar € 5.499. De Oiz heeft dan wel Fox factory vering. Gaat me niet zozeer om de Kashima coating maar meer om de betere demper. Of de FIT4 demper tov. de GRIP demper echt verschil maakt, kan ik uit eigen ervaring niet zeggen. M10 zou zelfs ook kunnen, die is € 800 goedkoper dan de M Pro, maar de kleuren van de M10 van 2021 vind ik niet geweldig en deze heeft geen MyO helaas.

Zoals ik er nu tegenaan kijk, valt of staat het met de proefrit op de Supercaliber. Slaat dit gevoel teveel door naar de hardtail kant, dan ga ik verder zoeken. Ik laat m'n bevindingen hier wel achter, hopelijk binnenkort.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Precies hetzelfde dilemma hier.
Bij mij staat echter ook de invence grit op het lijstje.
Deze kan je wel geheel custom opbouwen.
Wrs iets duurder (en lichter) dan Canyon in vergelijkbare afmontage. Maar goedkoper dan de supercaliber.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Ben ik weer..

Een Simplon Cirex is wellicht ook nog een optie.

https://www.simplon.com/en/Bikes/Mounta ... 120_b_1182
Plaats reactie