Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Na de sale kwam er een Neuron CF 9 2020 in de Outlet beschikbaar. Dit model vind ik kwa afmontage en kleur net wat mooier dan het 2021 model. ' s avonds thuis met de vrouw overlegd en knoop doorgehakt. Helaas was hij toen al weg.

Vanmorgen kwam er weer een beschikbaar. Nog eens goed de 2020 naast de 2021 gezet, en kreeg toch een warmer gevoel bij het 2020 model. Zojuist in mijn winkelmandje gekieperd en afgerekend.... Ben benieuwd wat er met de post verschijnt :tong spannund!
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Singletrack Sundays schreef: di 15 september 2020, 19:57 Misschien is het in de voorgaande 100 pagina's al ter sprake gekomen maar ga de vraag toch stellen:

wat is in 2021 het verschil tussen een spectral en een strive? in doelgroep/gebruik.
Dat is niet alleen in 2021, maar ook al eerder. Deze uit 2019 vond ik wel interesant: Spectral vs AStrive
https://enduro-mtb.com/en/canyon-spectr ... ve-review/

Mijn persoonlijke visie:
Eerst zijn de fietsen met meer veerweg meer allround geworden waardoor ze ook in NL nog heel leukkunnen fietsen, in 2019/20 zijn fietsen met minder veerweg als de Pivot429/Ibis Ripley, Santacruz Tallboy slacker en meer capabel op de trails geworden waardoor die 2 groepen veel meer naar elkaar zijn gegroeid.
Nieuwe vulling van het oude 100/120 gat: de Downcountry / XC-trail light fietsen en nog niet alle merken waaronder Canyon hebben een dergelijke fiets.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Jurf schreef: wo 23 september 2020, 09:32
Singletrack Sundays schreef: di 15 september 2020, 19:57 Misschien is het in de voorgaande 100 pagina's al ter sprake gekomen maar ga de vraag toch stellen:

wat is in 2021 het verschil tussen een spectral en een strive? in doelgroep/gebruik.
Dat is niet alleen in 2021, maar ook al eerder. Deze uit 2019 vond ik wel interesant: Spectral vs AStrive
https://enduro-mtb.com/en/canyon-spectr ... ve-review/

Mijn persoonlijke visie:
Eerst zijn de fietsen met meer veerweg meer allround geworden waardoor ze ook in NL nog heel leukkunnen fietsen, in 2019/20 zijn fietsen met minder veerweg als de Pivot429/Ibis Ripley, Santacruz Tallboy slacker en meer capabel op de trails geworden waardoor die 2 groepen veel meer naar elkaar zijn gegroeid.
Nieuwe vulling van het oude 100/120 gat: de Downcountry / XC-trail light fietsen en nog niet alle merken waaronder Canyon hebben een dergelijke fiets.
Dat is best zonde want voorheen was de oude Nerve het model wat tussen Trail(spectral) en XC(lux) paste.
Nu als Neuron is hij IMHO veel meer opgeschoven richting trail.
De nieuwe LUX heeft misschien wel een modernere geo gekregen maar is nog steeds een echt XC racebak.

Ik fiets voornamelijk UHR, Schoorl, Spaarnwoude en daarvoor is mijn huidige 2015 spectral gewoon te lomp merk ik, deze vervangen voor een neuron ga ik niet veel mee opschieten want dat is tegenwoordig zelfde als mijn oude spectral.
Lux twijfel ik dan over omdat ik ook wel van een beetje spelen hou en het idee heb dat LUX toch echt te veel racebak is.

Misschien dan maar overstappen naar ander merk, heb nu al de Kona Hei Hei, NS synonym TR, Obrea Oiz TR en Trek top fuel op mijn lijstje staan.
Have fun!
Rinse.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

De UHR lijkt me toch leuk speelterrein met een trail fiets. Aan wat merk je dat je huidige bike te lomp is?
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik rij dezelfde rondjes met mij Ripmo en met een setje snellere banden er weinig last van.
Tuurlijk als ik een productief geldboompje had kwam er waarschijnlijk een Transition Spur of zo bij, maar heb minder last van het lompe wat jij ervaart.
3 maatjes hebben een Neuron AL, daar heb ik ook op gereden en vind dat ook een fijne fiets voor die rondjes en verre van extreem.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

McLambo schreef: wo 23 september 2020, 16:24 De UHR lijkt me toch leuk speelterrein met een trail fiets. Aan wat merk je dat je huidige bike te lomp is?
Te zwaar, versneld te langzaam uit bochten bij het aanzetten. Is gewoon te veel fiets voor de trail heb ik het idee.
zeker als het niet echt naar beneden gaat zoals rondje LVHV.

Rij nu naast mijn spectral ook een Xc Hardtail met dropper en merk daarbij dat deze veel speelser (actiever) rijd dan mijn spectral. Als ik het moet vergelijken lijkt het wel of de spectral “stroop” aan de banden heeft zitten. Beiden combi maxxis ardent/icon gereden.
Have fun!
Rinse.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Lux heeft dezelfde stuurhoek als de oude Nerve... En een langere reach...
AM’s schoven op naar Enduro, trailbikes naar AM, race/marathonfully’s naar Trail, wat ‘kunnen’ betreft. Karakter blijft racy natuurlijk.
De downcountry bike categorie vult het gat tusse race/marathonfully en trailbike. Wordt gevuld vanuit de racegeorienteerde categorie en de trailbikecategorie, daar zit ook veel interessants tussen. Nieuwe Epic Evo bv, de 120mm Scalpel.
Maar ik denk dat kleine lichte rijders prima kunnen ‘spelen’ op een huidige 110mm Lux (met dikkere 34Fox). Maar een Oiz TR is ook een mooie, als je van het snellere accelereren houdt. Lichte trailbike met lock als een Izzo is ook mooi. Duurdere Neuron met lichte wielset kan ook, of een lichte Cube Stereo 120.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.0 CF SLX ltd

Leuk filmpje van Canyon over biken in NL.

https://www.youtube.com/watch?v=Sf2585yrjVg
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Alweer een internationaal filmpje over mountainbiken in Nederland, nog even en we worden bestempeld als MTB Mekka :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Maar de mooiste trails werden dan weer opgenomen in het Aachenerwald zo te zien :wink: )
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

aurelius schreef: vr 25 september 2020, 17:36 (Maar de mooiste trails werden dan weer opgenomen in het Aachenerwald zo te zien :wink: )
Hè, typisch Canyon weer, net als met het invoeren van je maten. Je krijgt gewoon niet de juiste info :wink:
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

The Borg Cube schreef: vr 25 september 2020, 15:48 Leuk filmpje van Canyon over biken in NL.

https://www.youtube.com/watch?v=Sf2585yrjVg
Wie weet welk segment er in Nijmegen in filmpje zit?

Jammer dat laatste in Achenerwald is. Hoopte op nieuer secret spot ergens in NL
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Singletrack Sundays schreef: wo 23 september 2020, 23:02 Rij nu naast mijn spectral ook een Xc Hardtail met dropper en merk daarbij dat deze veel speelser (actiever) rijd dan mijn spectral. Als ik het moet vergelijken lijkt het wel of de spectral “stroop” aan de banden heeft zitten. Beiden combi maxxis ardent/icon gereden.

Ik fiets voornamelijk UHR, Schoorl, Spaarnwoude en daarvoor is mijn huidige 2015 spectral gewoon te lomp merk ik, deze vervangen voor een neuron ga ik niet veel mee opschieten want dat is tegenwoordig zelfde als mijn oude spectral.
Geo van de spectral en de HT verschillen natuurlijk wel.

Geo van spectral toen en neuron nu is toch wel anders. Lux lijkt mij voor jou idd niet passend.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Jurriaan schreef: zo 27 september 2020, 09:31 Geo van spectral toen en neuron nu is toch wel anders. Lux lijkt mij voor jou idd niet passend.
Zeker, ik denk zelfs dat de neuron misschien wel meer trail is dan de oude spectral.
leuke site om te vergelijken:
https://geometrygeeks.bike/compare/cany ... 0-2020-xl/
Have fun!
Rinse.
The Pwep
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 13 januari 2014, 14:14
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 SL

wijmaar schreef: ma 13 april 2020, 08:49
The Pwep schreef: do 30 januari 2020, 20:39

Ik had hetzelfde probleem en heb een extra tiewrap om de kabels onder de trapas gedaan. Beetje pielen totdat het op zijn plaats blijft zitten voordat je deze aantrekt. Ik heb daarna geen probleem meer gehad. Jammer dat ze er niet zo'n gootje als aan de andere kant op hebben gezet. Met wat voor oplossing zijn ze gekomen? Ben wel nieuwsgierig.
Sorry, ik heb hier nooit meer op geantwoord zie ik nu.... Inmiddelds heb ik het wel op kunnen lossen met behulp van de tip van service center Eindhoven. Eigenlijk heel eenvoudig; caliper van achterrem loshalen en 360 graden draaien. Dit zorgt ervoor dat de remleiding ineens van het wiel af beweegt i.p.v. er naartoe. Ik wilde het niet geloven, maar het bleek echt de oplossing :-D
Dat ga ik ook effe checken. :o Zie nu dat dit een bericht is van april :o
Plaats reactie