@ Tijgerhaai: Alvorens een nieuwe ketting te gebruiken, ontvet je die eerst en voorziet 'm van je favoriete smeermiddel?
En dat staat op de verpakking of handleiding? Nog nooit gehoord en ook nog nooit gedaan.
Mijn ervaring is dat het vele honderden km's duurt voordat je bij een nieuwe ketting met fabrieksvet er nog op, de eerste piep hoort.
Die piep is voor mij het signaal dat die nieuwe ketting ontvet en voor het eerst gesmeerd moet worden.
Wat heel lang niet piept is heel goed gesmeerd IMHO.
Dat fabrieksvet is de grootst mogelijke plakzooi die er bestaat en houdt daardoor veel rotzooi vast, is dat misschien de reden waarom je moet ontvetten?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm13cm11½cm 10,3cm te kort.
Maar het zal mij verder een worst zijn.
(Jou ketting)
Welk doosje? (toch niet dat van WC-eend?)
Mijn kettingen voelen zich prima, dank je.
Kettingvet is geen rommel of conserveermiddel, maar een prima smeermiddel.
Het plakt wel.
En Squirt en AB vinden dat je hun product niet over ander vet mag aanbrengen.
Maar je ketting heeft niets te lijden als je met het fabrieksvet gaat rijden.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
“This factory lube is superior to any lube that you can apply after the fact -- well, unless...see below.
Some people make the bad mistake of deliberately removing this superior lubricant. Don't do this!
The factory lubricant all by itself is usually good for several hundred miles of service if the bike is not ridden in wet or dusty conditions. It is best not to apply any sort of lube to a new chain until it is clearly needed, because any wet lube you can apply will dilute the factory lube”
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Precies.
Geen rommel dus. Hooguit plakkerig (maar de buitenkant kan je schoonvegen)
Heb ik niet gedaan, en hier schrijf je stof echt met een grote S.
Toch viel het reuze mee.
Maar sommigen denken dat schoon ook beter is.
Denk aan de racefietsers die jou met een knarsende, maar glimmende, ketting voorbij rijden op het fietspad.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tijgerhaai schreef: ↑di 22 september 2020, 08:52
Of gewoon de hele voorraad van de LBS opkopen en na elk ritje een nieuwe ketting.
Gewoon ketting op rol kopen. Nieuwe ketting vanuit je rugzak naar het voorblad geleiden, oude ketting opvangen op een rol ergens achter het zadel. Rij je altijd met een nieuwe ketting. Wat je verbruikt hebt kan als zgan op marktplaats. Tel uit je winst. Nadeel is dat je alleen nog korte ritjes kan maken... maar ja, elk voordeel heb ze nadeel.
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 23 september 2020, 12:13
Denk aan de racefietsers die jou met een knarsende, maar glimmende, ketting voorbij rijden op het fietspad.
Wat heb ik me zitten ergeren aan een racefietser in een criterium met liters olie op zijn benen zodat ze lekker glimmen, en een piepende knarsende ketting van heb ik jou daar
Ik volg dit draadje al even, omdat ik al een tijdje wax wil proberen en kan me vermaken met alle opmerkingen hier
De casette en ketting van de crossert zijn helemaal op en nu ga ik me ook maar eens wagen aan de wax. Nieuwe ketting geheel ontvet en heeft nu 2x een wax badje gehad. Ben benieuwd, komend weekend met het natte weer gelijk de vuurdoop
Ben allergisch voor een piepende en krakende ketting... dus ben benieuwd....
Als je zo'n hardgrondige hekel aan piepjes hebt dan heb ik nog een tip voor je.
Zaagolie voor kettingzagen. Dat staat hier in vaten van 10 liter en is ruim voldoende voor een leven lang piepvrij fietsen.
Ik gebruikte dat 's winters in de tijd dat er nog pekelwinters bestonden en het woord 'trailrespect' nog niet uitgevonden was.
Gebruik nu al een jaartje Squirt, moet zeggen dat me dat ook best bevalt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm13cm11½cm 10,3cm te kort.
Jan Willem schreef: ↑vr 25 september 2020, 11:50
Zaagolie voor kettingzagen. Dat staat hier in vaten van 10 liter en is ruim voldoende voor een leven lang piepvrij fietsen.
10 liter.... Eerst de wax maar proberen
Ik gebruik overigens nu altijd Morgan Blue Syn Lube in een spuitbus en dat werkt prima. Ik ontvet de ketting nooit, alleen door een doek halen en weer opnieuw inspuiten.
Ben benieuwd of wax ook bevalt. Vooral om gewoon te proberen. Levensduur is ook wel een argument maar wil ook ervaringsdeskundige zijn
Marke schreef: ↑di 22 september 2020, 10:16
Met de SRAM cassettes is de cassette zoveel duurder dan de ketting dat het echt wel zin heeft meerdere kettingen te gebruiken
de ervaring is dus dat dat niet zo is. Cassette + ketting gaan duizenden km's mee als je ze vooral lekker laat zitten. Cassette zal harder slijten wanneer je meerdere kettingen gebruikt. Het geeft niet als je cassette 'maar' met 1 ketting werkt als dat duizenden kilometers goed gaat.