12 speed op een xd body

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Knakworstkweker

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 20 september 2020, 14:42
hanjovdberg schreef: zo 20 september 2020, 14:18 Is de naaf dan wel 12mm dikte? Kun je de eindkappen verwijderen en verwisselen voor steekas. Kreeg pas nl echt een wielset te zien met voor steekas en achter dus qr zijnde boost .. :~

Dus boost staat niet voor een bepaalde maar een maat wordt geboost. Niet automatisch 148mm? Weer wat geleerd. Tis wat met die fietsindustrie.
Of je de naaf kunt ombouwen hangt af vd naaf. Een low budget naaf wordt gemaakt "as is" en is dus niet aan te passen.

141 is de QR variant van 148(*), net als 142 de steekas variant is van 135 QR.


*) Waarom is die (141 QR) er eigenlijk gekomen ?
We hadden 135QR en gimgen naar 142 met een steekas. Goed idee :-q
Van 142mm gingen we naar boost, 148mm. Ook een goed idee. :-q
En toen gingen we van de 148mm met steekas weer een QR maken :~

Ik ben vreselijk in de war nu met al die maten.

Ik heb set dt wielen

Xm421 met 350 naven

Ik kan alleen de maten niet goed vinden behalve op een engelse site waar de maten opstaan.

https://www.merida-bikes.com/en/bike/45 ... xt-edition

Voor zou ik dan 100x15 hebben en achter 135x9?

Ik heb me door de wielbouwer laten vertellen dat ik dit wielsetje niet mee kan nemen naar een nieuwer frame i.v.m. boost.

Klopt dat?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: ma 21 september 2020, 05:11
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 20 september 2020, 14:42

Of je de naaf kunt ombouwen hangt af vd naaf. Een low budget naaf wordt gemaakt "as is" en is dus niet aan te passen.

141 is de QR variant van 148(*), net als 142 de steekas variant is van 135 QR.


*) Waarom is die (141 QR) er eigenlijk gekomen ?
We hadden 135QR en gimgen naar 142 met een steekas. Goed idee :-q
Van 142mm gingen we naar boost, 148mm. Ook een goed idee. :-q
En toen gingen we van de 148mm met steekas weer een QR maken :~

Ik ben vreselijk in de war nu met al die maten.

Ik heb set dt wielen

Xm421 met 350 naven

Ik kan alleen de maten niet goed vinden behalve op een engelse site waar de maten opstaan.

https://www.merida-bikes.com/en/bike/45 ... xt-edition

Voor zou ik dan 100x15 hebben en achter 135x9?

Ik heb me door de wielbouwer laten vertellen dat ik dit wielsetje niet mee kan nemen naar een nieuwer frame i.v.m. boost.

Klopt dat?
Ja, dat klopt.

Je hebt nu non boost wielen, waarbij je achter een quick release hebt.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

2 stappen:
1 - Je kan je DT350 135-QR achternaaf ombouwen naar 142x12 met andere endcaps.
2 - Voor 100x15 en 142x12 zijn wel universele ombouwsetjes naar boost te koop (zowel voor 6 gaats als voor centerlock).

Dan heb je geen echte boost naven, maar het past dan wel in je nieuwe vork en frame.
Maar of je dat wilt in je nieuwe fiets .?.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakworstkweker

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 21 september 2020, 15:09 2 stappen:
1 - Je kan je DT350 135-QR achternaaf ombouwen naar 142x12 met andere endcaps.
2 - Voor 100x15 en 142x12 zijn wel universele ombouwsetjes naar boost te koop (zowel voor 6 gaats als voor centerlock).

Dan heb je geen echte boost naven, maar het past dan wel in je nieuwe vork en frame.
Maar of je dat wilt in je nieuwe fiets .?.
Dat ligt eraan wat de voor en nadelen zíjn ik kan me er geen beeld bij schetsen wat ik dan zou hebben en hoe dit eruit ziet
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Knakworstkweker schreef: ma 21 september 2020, 16:47
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 21 september 2020, 15:09 2 stappen:
1 - Je kan je DT350 135-QR achternaaf ombouwen naar 142x12 met andere endcaps.
2 - Voor 100x15 en 142x12 zijn wel universele ombouwsetjes naar boost te koop (zowel voor 6 gaats als voor centerlock).

Dan heb je geen echte boost naven, maar het past dan wel in je nieuwe vork en frame.
Maar of je dat wilt in je nieuwe fiets .?.
Dat ligt eraan wat de voor en nadelen zíjn ik kan me er geen beeld bij schetsen wat ik dan zou hebben en hoe dit eruit ziet
De doppen om van QR naar steekassen te gaan is origineel. Daarna heb je originele DT Swiss naven voor steekassen (non-boost).
De spacers van non-boost naar boost zijn niet origineel, maar er is niks mis mee (tenzij je heel veel knakworsten wellicht :winkie: ) je ziet er nauwelijks wat van en technisch kan het ook weinig kwaad. Wel is het wisselen van een wiel net iets meer prutsen vanwege de opvulringen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Axhterwiel:
-De remschijf zit op een 3mm spacer ipv direct op de naaf. Bij een centerlock naaf moet je een 6 gaats schijf gaan gebuiken (aanschaffen) vanwege de adapter.
-De cassette schuift 3mm naar binnen tov je derailleurpatje en dus tov je derailleur.
Geen idee hoe goed of slecht dat werkt bij 50t.
-De flenzen van een boost naaf staan 6mm verder uit elkaar. Vooral de 3mm aan de kant vd cassette doen veel voor de zijdelingse stijfheid van je wiel.
Die extra zijdelingse stijfheid van een boostnaaf mis je dus. Speelt zeker bij 29" een rol.

Voorwiel:
-Remschijf, zelfde als hierboven, maar dab 2,5mm
-Flenzen, zelfde verhaal als hierboven.

De vulringen (voor en achter) kan je onderweg kwijtraken bij het wisselen of plaatsen van een binnenband.


Maar je kan je wielen blijven gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakworstkweker

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 21 september 2020, 22:07 Axhterwiel:
-De remschijf zit op een 3mm spacer ipv direct op de naaf. Bij een centerlock naaf moet je een 6 gaats schijf gaan gebuiken (aanschaffen) vanwege de adapter.
-De cassette schuift 3mm naar binnen tov je derailleurpatje en dus tov je derailleur.
Geen idee hoe goed of slecht dat werkt bij 50t.
-De flenzen van een boost naaf staan 6mm verder uit elkaar. Vooral de 3mm aan de kant vd cassette doen veel voor de zijdelingse stijfheid van je wiel.
Die extra zijdelingse stijfheid van een boostnaaf mis je dus. Speelt zeker bij 29" een rol.

Voorwiel:
-Remschijf, zelfde als hierboven, maar dab 2,5mm
-Flenzen, zelfde verhaal als hierboven.

De vulringen (voor en achter) kan je onderweg kwijtraken bij het wisselen of plaatsen van een binnenband.


Maar je kan je wielen blijven gebruiken.
Dan koop ik er wel een wielsetje bij :lol:

Ik rij nu alu en wil hierna wel naar carbon en waarschijnlijk een epic ht.
Kijken of er rovals inkomen of dt, en de groepset wordt anders dan de standaard.

Dus waarschijnlijk wordt het een custom build waar ik de komende 3 jaar nog voor ga sparen :lol:
Plaats reactie