Fiets schakelt achter naar groter blad na terugtrappen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Een achterderailleur werkt alleen als je naar voren trapt. Schakelt hij dan gewoon goed, maar loopt de ketting er af als je achteruitdraait dan is er iets anders aan de hand.
Denk aan:
  • Stugge Ketting ==> smeren (na eventueel schoonmaken)
    Zwaar lopende body
    Zwaar lopende derailleur wieltjes
    braampjes aan de tandjes
En leer je gewoon aan niet achteruit te trappen tijdens het fietsen. Je gaat er niets harder door.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Scoupy schreef: di 8 september 2020, 23:33
Oli4k schreef: di 8 september 2020, 09:20 Of de pad is krom. Ratelen of overslaan alleen bij achteruittrappen duidt daar vaak op. Derailleurpad af en toe richten kan sowieso nooit kwaad. Die dingen krijgen best wat op hun donder.
Ik ga deze dingen morgen even nakijken. Hij zat indd niet zo los dat de kransjes rondjes konden draaien. Kan ik gelijk het afstellen ook gaan leren. :-D
En?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Marke schreef: do 10 september 2020, 12:04 En leer je gewoon aan niet achteruit te trappen tijdens het fietsen. Je gaat er niets harder door.
Moet je dan ook altijd meetrappen? Stilhouden is technisch niet anders dan achteruittrappen. Het moet gewoon soepel werken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oli4k schreef: do 10 september 2020, 14:21
Marke schreef: do 10 september 2020, 12:04 En leer je gewoon aan niet achteruit te trappen tijdens het fietsen. Je gaat er niets harder door.
Moet je dan ook altijd meetrappen? Stilhouden is technisch niet anders dan achteruittrappen. Het moet gewoon soepel werken.
Nee, bij stilhouden draait je cassette niet achteruit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah Dan nog moet het gewoon soepel werken. Als alles goed is afgesteld, het freewheel soepel loopt en de derailleurpad recht is kun je je pedalen een zwiep geven en draait het gewoon lekker door. Ik trap vaak genoeg (functioneel) achteruit als ik de stand van mijn pedalen wil corrigeren. Er zijn genoeg situaties waarin dat prima techniek is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik reageerde hierop:
Stilhouden is technisch niet anders dan achteruittrappen.
Verder ben ik het er mee eens dat het moet kunnen.
Maar bij een boost crank met het voorblad flink naar rechts (Nederlands voorblad van 34 of meer tandjes), dan is het vragen om problemen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

Hij doet het nog steeds dus leer mezelf nu aan zo min mogelijk achteruit te trappen. :tong

Van weekend 50 km ermee gefietst en hij schakelt verder prima. De fietsenmaker gaf trouwens aan dat het veertje door ouderdom zijn werk niet meer goed doet. Kan dat het zijn?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Het zal zeker niet meehelpen. Hierdoor heb je eerder kans dat de ketting wat slap gaat hangen bij achteruittrappen, en dan valt ie gemakkelijker naar een ander kransje bij terugtrappen.

Je kunt (bij wijze van grote uitzondering) je ketting eens goed ontvetten en dan weer goed smeren. Een stugge ketting door aangekocht vuil kan het ook zijn.
En kijk eens als wanneer je je wiel er uit hebt en de body een goede slinger geeft of hij dan gemakkelijk rond draait (dus achteruit zoals hij normaal bij acheruittrappen ook beweegt). Dan zou hij toch zeker een stuk door moeten draaien.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die veer kan je opspannen. Er is een 2e positie die meer veerspanning oplevert.
Er zijn YT filmpjes die dit laten zien.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: do 10 september 2020, 22:12 Ik reageerde hierop:
Stilhouden is technisch niet anders dan achteruittrappen.
Verder ben ik het er mee eens dat het moet kunnen.
Maar bij een boost crank met het voorblad flink naar rechts (Nederlands voorblad van 34 of meer tandjes), dan is het vragen om problemen.
Je past een boost crank toe wanneer je ook een boost achternaaf hebt. Beide breng je ca 3 mm naar buiten om ... de kettinglijn weer recht te maken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, dan is de kettinglijn weer net zo verkeerd als hij vroeger was.
Meet maar eens na.
De boostcrank is er om meer ruimte te maken bij de chainstay en de achterband.

Als je een boost frame hebt, en je kunt een gewone crank gebruiken, dan heb je een betere kettinglijn.

Maar bij een cassette is de ideale kettinglijn een relatief begrip.
In theorie meet je m op het midden vd cassette, maar als je graag op de kleine kransjes rijdt is er iets voor te zeggen om wat naar rechts op te schuiven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 14 september 2020, 21:56 Nee, dan is de kettinglijn weer net zo verkeerd als hij vroeger was.
Meet maar eens na.
De boostcrank is er om meer ruimte te maken bij de chainstay en de achterband.

Als je een boost frame hebt, en je kunt een gewone crank gebruiken, dan heb je een betere kettinglijn.

Maar bij een cassette is de ideale kettinglijn een relatief begrip.
In theorie meet je m op het midden vd cassette, maar als je graag op de kleine kransjes rijdt is er iets voor te zeggen om wat naar rechts op te schuiven.
Waarom schrijven Shimano en Sram dan beide een non-boost en (wel) boost kettinglijn voor? Van respectievelijk ̶4̶8̶ 49 en ̶5̶1̶ 52 mm ( ̶z̶o̶ ̶u̶i̶t̶ ̶m̶i̶j̶n̶ ̶h̶o̶o̶f̶d̶)
Laatst gewijzigd door Mad Wally op di 15 september 2020, 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen idee, zal wel iets te maken hebben met de passing. Als je bij een boost frame (meestal niet alleen een bredere naaf, maar vaak ook meer ruimte voor een brede achterband) een gewone crank monteert, kom je eerder in de knoop met het voorblad en de chainstay, en in de 1e versnelling de ketting en de achterband.

Ga maar eens meten.
Een ouderwetse crank met een boost achternaaf komt neutraler uit dan een boost crank.
Dus wat de reden ook is, het is niet het verbeteren vd kettinglijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

Marke schreef: ma 14 september 2020, 20:21 Het zal zeker niet meehelpen. Hierdoor heb je eerder kans dat de ketting wat slap gaat hangen bij achteruittrappen, en dan valt ie gemakkelijker naar een ander kransje bij terugtrappen.

Je kunt (bij wijze van grote uitzondering) je ketting eens goed ontvetten en dan weer goed smeren. Een stugge ketting door aangekocht vuil kan het ook zijn.
En kijk eens als wanneer je je wiel er uit hebt en de body een goede slinger geeft of hij dan gemakkelijk rond draait (dus achteruit zoals hij normaal bij acheruittrappen ook beweegt). Dan zou hij toch zeker een stuk door moeten draaien.
De ketting en cassette zijn zo goed als nieuw dus denk dat het probleem daar niet in zit. Zal wel eens de filmpjes gaan zoeken over die veer. Moet zeggen dat de lijn van de ketting als ik voor op grootste blad rij en achter wat in midden ook niet helemaal natuurlijk aanvoelt. Misschien dan toch ook meer voor naar het middenvlak schakelen, dan staat die wel volledig recht. (Alleen dan trap je zo licht :tong )
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 14 september 2020, 23:00 Geen idee, zal wel iets te maken hebben met de passing. Als je bij een boost frame (meestal niet alleen een bredere naaf, maar vaak ook meer ruimte voor een brede achterband) een gewone crank monteert, kom je eerder in de knoop met het voorblad en de chainstay, en in de 1e versnelling de ketting en de achterband.

Ga maar eens meten.
Een ouderwetse crank met een boost achternaaf komt neutraler uit dan een boost crank.
Dus wat de reden ook is, het is niet het verbeteren vd kettinglijn.
Afbeelding

Plaatje zegt altijd meer...
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie