Minder routes!!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Knakworstkweker

Baron Tankhe schreef: vr 11 september 2020, 09:16 Precies!! Wij hebben bij ons de route Loosbroek liggen. Die is echt alleen maar aangelegd om te kunnen roepen dat we 100 km route hebben liggen in de Maashorst.

Dat is zo'n route die iemand een keer rijd om hem van het lijstje af te vinken en dan zo snel mogelijk weer vergeten dat ie bestaat.
Ik zou het zeker niet erg vinden als er meer tijd in werd gestoken om de routes interessanter te maken door middel van technical trail features en jumps in plaats van meer routes aan leggen op een super onaantrekkelijke manier maar wel zodat de wandelaars, ruiters en mtb-ers elkaar niet tegenkomen.

Maar ja dat is natuurlijk lastiger te verkopen dan :
"Het MTB Routenetwerk De Maashorst bestaat uit 5 routes met een totale lengte van ca. 100 kilometer."

Als wij nu gewoon een mooie uitdagende route hebben, dan mogen de wandelaars en de ruiters de rest van het bos.
Los van het feit dat ze 100km route hebben met Loosbroek erbij is het scheiden van de blauwe en de groene route ook een wassen neus.

Ze lopen voor een groot deel samen en het is nu ook weer niet zo dat ze zoveel verschillen van elkaar, als je iemand een maand uit elkaar groen en blauw laat rijden zal alleen de tijd dat ze er mee bezig zijn opvallen qua verschil.

De Herperduin sluit nog redelijk aan op groen, maar om de route van Reek via de aanrijroute te doen is ook dodelijk saai en dan te bedenken dat er naar Reek de heen en terugweg hetzelfde is.

Ik rij vanuit Gemert 1 x per jaar heel de maashorst of zoals ik het noem 'Masters Of Maashorst' behalve Loosbroek, want ik wil graag wakker blijven op de fiets.

Voor de rest van het jaar kom ik buiten een toertocht om niet Uden met de fiets (of naar de bitswijk als er weer iets kapot/versleten is).

Als de Herperduin aan de kant van Gemert had gelegen was ik er wel vaker te vinden, maar nee, je mist er niet veel aan.

Loosbroek mag geannexeerd worden, als ze dan wat leuks 'legaals' maken bij Naat Piek dan wordt het weer leuk.
Knakworstkweker

Downtherabbithole schreef: vr 11 september 2020, 11:39 Klopt, ik wil hiermee aangeven dat er een verband is tussen flora-fauna die we willen behouden / beschermen en recreatiedruk in gebied X.
Hoe mooier de natuur, hoe zwaarder de recreatiedruk met bijbehorende conflictsituaties.
Daarnaast wil ik aangeven dat minder beduidende MTB rondjes vaak ook in een minder mooi gebied liggen met meestal ook minder grote druk op natuur.
Door die te sluiten los je een niet bestaand natuurprobleem op en ontneem je locals ook nog eens het weinige leuke dat daar nog kan.
Je moet dus wel juist die gebieden sluiten die juist voor MTB zo geschikt zijn.
De uitdaging is er vooral als natuurbehoud het doel is.
Ik ben van mening dat door de explosieve groei van gravelkabouters er ook onnodig veel recreatiedruk is ontstaan in veel gebieden.
Normaal zouden deze mensen op de racer zitten, maar nu zie je ze ineens op delen van de routes verschijnen, waar ze, net als op elk ander stuk wat ze aandoen op volle snelheid doormoeten zonder op medemensen te letten of dit nu wandelaars, mtb'ers of ruiters zijn.

Vooral deze groep creëert veel ergernis bij alle partijen die in het bos komen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat is wel een hele zwart wit kijkwijze. Gravelaars zijn over het algemeen net niet de types die jij beschrijft.

Die houden van offroad, in de natuur, relax, biertje en steak achteraf. Strava hunters zie je op bijna alle soort fietsen wel voorbij komen.

Een deel is ook gewoon te wijten aan onbekendheid met de etiketten of het er niet aan willen houden. Die types zitten helaas all over the earth.

In de hele discussie vind ik het opvallend dat juist de minder leuke routes dan maar weg moeten. Dit betekent ontegenzeggelijk een toename van of wildrijden (al dan niet gedoogd) of nog meer druk op de al druk bezochte routes. Terwijl boswachters uit die gebieden juist een toename van ‘overlast’ zien. Dus ik zeg meer routes van aansprekend niveau waardoor de druk verplaatst wordt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

‘... meer routes van aansprekend niveau waardoor de druk verplaatst wordt...”.
+1 :-q .

En dan niet ‘kwanitatief’ meer dan nu, maar ‘kwalitatief’ meer.
Of iets saais evt verbeteren. Of iets saais laten vervallen en dan vervangen door een mooier alternatief.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

We zijn er uit :-q
◼︎ Go round the outside.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

:winkie:
Nou vooruit. We laten het hierbij :-q
Juh!
Knakworstkweker

hanjovdberg schreef: za 12 september 2020, 10:22 Dat is wel een hele zwart wit kijkwijze. Gravelaars zijn over het algemeen net niet de types die jij beschrijft.

Die houden van offroad, in de natuur, relax, biertje en steak achteraf. Strava hunters zie je op bijna alle soort fietsen wel voorbij komen.

Een deel is ook gewoon te wijten aan onbekendheid met de etiketten of het er niet aan willen houden. Die types zitten helaas all over the earth.

In de hele discussie vind ik het opvallend dat juist de minder leuke routes dan maar weg moeten. Dit betekent ontegenzeggelijk een toename van of wildrijden (al dan niet gedoogd) of nog meer druk op de al druk bezochte routes. Terwijl boswachters uit die gebieden juist een toename van ‘overlast’ zien. Dus ik zeg meer routes van aansprekend niveau waardoor de druk verplaatst wordt.
Klopt, alleen zijn de echte gravellaar inmiddels overlopen qua aantallen door de gravelkabouters.

Gravellaar: iemand die pre corona ook al gravel reed
Gravelkabouter: boswielrenner die voorheen op een mtb in de weg reed.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Je kunt toch wel een gravellaar post Corona worden :((

Ben nl bezig met aanschaf van een gravelbike maar zou me zelf nu niet onder gravelkabouter willen scharen :D
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Die boswachters hebben ook een makkelijke spreekbuis. Over de wildstand lees ik niet dat dat niet goed gaat. Wel lees ik dat er regelmatig teveel aan wild is met de daarbij behorende discussie of er wel of niet afgeschoten moet worden.
Reptielen als hazelwormen ed zouden best wel slachtoffer kunnen worden van de hoeveelheid routes. Zou onderzocht moeten worden. Naast de routes is nog heel veel bos.
Hier in Harderwijk is de afspraak dat het vrij rijden met de bestaande paden blijft bestaan naast de vaste route. Toch wordt er door de boswachter van de gem. Harderwijk een pad afgesloten op een militair oefenterrein en 100 m1 naast de A28. Is dat omdat je het voor het zeggen hebt?
Overigens zeg ik niet dat het met de bio-diversiteit goed gaat maar daar zijn andere oorzaken voor aan te wijzen.
"This species has amused itself to death"
Knakworstkweker

hanjovdberg schreef: za 12 september 2020, 13:02 Je kunt toch wel een gravellaar post Corona worden :((

Ben nl bezig met aanschaf van een gravelbike maar zou me zelf nu niet onder gravelkabouter willen scharen :D
Jij bent mtb'er geen boswielrenner dus je houdt rekening met anderen, dit in tegenstelling tot de boswielrenners die gravelkabouter zijn.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

hanjovdberg schreef: za 12 september 2020, 10:22Dus ik zeg meer routes van aansprekend niveau waardoor de druk verplaatst wordt.
Dan moeten die wel echt wat toevoegen en niet meer van hetzelfde zijn, waardoor wildrijden gewoon de enige manier is voor wat aansprekends...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Daarom schrijf ik; aansprekend niveau en als je mijn posts beetje gelezen hebt weet je wel dat ik geen 1.0 racebanen bedoel. :wink:

Of je iedereen op z’n wenken kan bedienen is natuurlijk de vraag ...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

cheeta schreef: zo 13 september 2020, 07:47 Dan moeten die wel echt wat toevoegen en niet meer van hetzelfde zijn, waardoor wildrijden gewoon de enige manier is voor wat aansprekends...
Als rechte vlakke beheerspaden je ding zijn. :D (a.k.a. Ook afhankelijk van het gebied waar je rijd)
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie