Ok ik zal even mijn "probleem" uitleggen.
Ik heb 2 jaar geleden een 2016 Yari 170mm gekocht die geupgrade was naar de 2019 debonair kit en een Charger2.0 RCT3 demper.
Dus feitelijk gewoon een 2018/2019 Lyrik.
Met mijn rij gewicht (bepakt) van ongeveer 80a83kg (zonder iets aan weeg ik 73kg), reed ik altijd met ongeveer 50a55psi en 2 tokens erin met 30% sag. Ik rij gemiddeld op 12 clicks vanaf open (20 clicks totaal).
Dat reed altijd wel aardig, en nooit heel veel klagen over. Tot ik vaker langere afdalingen in het buitenland ging doen en telkens meer last van mijn handen/polsen kreeg. Vorig jaar 2 vallen op mijn polsen helpt daar ook niet echt bij. Een switch naar andere handvatten met vleugeltjes (Ergon GA3) hielp al deels bij het verlichten van de pijn.
Toen de 2021 debonair uit kwam heb ik besloten deze te kopen en in de vork te bouwen, zo gezegd zo gedaan. Dit ook direct bij mijn andere fiets, Pike vork, gedaan.
Weer verder rijden met 2 tokens en nu iets meer psi, 60 wel te verstaan. Maar het blijft allemaal eigenlijk vrijwel hetzelfde qua gevoel.
Initial plushness is echt super, maar de vork duikt flink bij langzamere dingen omlaag en remmen en ik heb het idee dat de support op lange stukken met remkuilen of worteltapijten/rockgardens niet optimaal is.
Eind Juli een weekje in de regio Alpe d'huez geweest en daar kwamen de lange afdalingen aan zet, en dan moet er toch zo nu en dan gestopt worden om de handjes even rust te gunnen, maar al en al niet heel veel last aan het einde van de dagen. Maar merkbaar was wel als de trails meer geshaped waren met flinke remkuilen werd de intensiviteit op de polsen wel erger.
Een week erna zou de volgende trip naar Les Arcs zijn, en is vergeleken met 2 fietsmaatjes die allebij een Lyrik RC2 hebben en mee gingen, en die rijden allebij met aanzienlijk hogere psi. En na wat info van hun en onderzoek kom ik erachter dat de nieuwere debonair met meer psi gereden kan worden dan de oudere solo air, dat staat letterlijk ook zo in de aanbevolen luchtdruk tabellen.
Dus maar is proberen voor de trip naar Les Arcs, allebij de tokens eruit, en de boel is wat hoger als normaal, via Trailhead van Rockshox kom ik uit op een aanbevolen 77psi en 8 clicks rebound van volledig dicht (dus 12 vanaf open).
Dit er dus in gedaan, en maar is proberen in Les Arcs, eerste dag, small bump voelt eigenlijk wel gewoon goed, ook als je de vork statisch indrukt, maar op de langere stukken toch flink aan het rammelen over brake bumps/worteltapijten/rockgardens, wat resulteert in zeer moeie/pijnlijke handen/polsen aan het einde van de dag.
Dus na 2/3dagen toch maar weer rustig aan naar mijn oude set-up, 60 psi maar nu met maar 1 token erin, en voor de laatste dagen was dat toch een stuk aangenamer.
Maar dat zette mij aan het denken, wat kan ik veranderen, ga ik een andere vork kopen en proberen, of kan ik de demper laten tunen, want klaarblijkelijk kan die het niet aan.
En na veel zoeken op internet zijn er toch wel meer mensen met hetzelfde gevoel bij de Lyrik, en kwam tuning steeds vaker voorbij, waaronder dus M-Suspensiontech...
Ik heb via whatsapp contact gehad met de beste man van MST en die zegt feitelijk dat het er veel beter mee moet worden, de recovery zou veel beter werken en de vork blijft wat hoger in zijn travel, wat resulteert in minder "fatique" op de handen.
Ook zou ik dan dus meer PSI kunnen gebruiken in de vork, waardoor ik minder sag heb, maar waarbij de sensitiviteit/comfort beter zou moeten zijn dan bij meer sag/minder PSI.
Nu lees ik hier van 2 man sowieso goede ervaringen, maar nu is mijn vraag, zou de Charger 2.0 tuning van MST (€149) een oplossing bieden voor mij?
Hoor graag jullie mening.
@Jurriaan @Roger57 sowieso