Hoeveel kilometer op een XT-aandrijflijn?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Putoline chain wax.
Voor mij nog altijd de beste manier van smeren, hetgeen zich bewijst door een écht veel langere standtijd van de aandrijflijn.
Ketting wordt volledig gesmeerd zonder ook maar iets over te slaan en dat merk je.
In modder, sneeuw, regen blijft het spul er goed ,als in langer dan andere smeermiddelen/methodes, op zitten.
Wel natuurlijk het meeste werk en je hebt niks aan fancy bicolor of goudkleurige kettingen.
Nu heb ik in mijn sleutelhok wat handige apparaten waaronder een kleine friteuse staan dus ik krijg geen heibel met de bazin, anders zou ik het afraden.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Marke schreef: di 1 september 2020, 08:09Nog NOOOOOOIT gedaan en ook zonder ontvetten werkt de squirt perfect.
Als je met “perfect” bedoelt, dat het er meteen weer vanaf loopt omdat het niet hecht op dat fabrieksvet, en je vervolgens met een ketting rijdt die niet veel verschilt van één die je zo uit de verpakking haalt: inderdaad. ‘t Is alleen wat prijziger.
Laatst gewijzigd door Alien op di 1 september 2020, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorsprung durch Pedantik.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mijn ervaring met squirt is dat wanneer je dit op een niet ontvette ketting doet dat de was zich vermengd met de olie waardoor de was niet hard wordt maar een soort dik vet en daardoor veel vuil vasthoudt.

Een goed ontvette ketting die met squirt is behandeld is bijna droog en er kleeft nagenoeg geen vuil aan (ik mag dus niet meer zeggen dat deze geen vuil "aantrekt" :kiss: )

Ik heb het reinigen op twee verschillende manieren gedaan, met wasbenzine gevolgd door IPA (telkens in een potje tijd laten staan en regelmatig schudden vervolgens laten opdrogen) en met cyclone bionet ontvetter (in een ondiepe schaal tijd laten weken, beetje schudden, uitspoelen, herhalen en tot slot een uurtje drogen in een oven op 120°C)

Cyclone werkt wat mij betreft het beste.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik reed vroeger ook met meerdere XT kettingen en was altijd druk met poetsen (dasty) en wisselen, om er inderdaad hooguit 2k er uit te persen.
Toen ik een andere fiets kocht zat daar een sram GX aandrijving op met de goedkoopste SRAM ketting (PC1110, nog geen 11 euro). Ik heb inmiddels 4500 kilometer gereden met deze ketting (en de fiets was niet nieuw toen ik kocht(!)). Ik smeer ongeveer elke 100km met Boeshield T9, een drupje per roller. De ketting heeft nog nooit een ontvetter gezien, wel water als ik de fiets af en toe eens afspoel. Hij blijft relatief schoon met Boeshield, wordt wel zwart op stoffige ritten. Maar je veegt het er relatief makkelijk af. Ik verwacht dat hij deze winter ook nog wel meegaat, en dan kan hij volgend voorjaar met zo'n 5000 km trouwe dienst vervangen worden.
Ik rij XC/enduro/bikepark 4 seizoenen van stof tot kniehoge modder :-q
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1124
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

De allereerste flesjes squirt hadden een gebruikssticker er op dat je het gewoon op de ketting kon gooien, zonder ontvetten. Ik gebruik het al wel een tijdje.
En tegen de tijd dat de gesquirte kettingen op de markt kwamen moesten ze wel ontvet worden.

En met mijn methode heb ik na een drie 4 keer fietsen en weer smeren ook een heel mooi schone ketting.
Maar ieder zijn ding.

ik heb nog ff een review uit 2010 gevonden, die geeft ook aan dat het gewoon op de ketting gegooid kan worden:

https://road.cc/content/review/12803-squirt-lube

"Good lube, this, and not to be confused with delicate wax lubes that demand you soak your chain in lavender oil for three weeks and then pick out the dirt with a toothpick before you apply it. You can just slap this stuff on, and after a few applications when excess wax starts to build up on the chain, you can easily brush it off, keeping your chain nice and clean. It stays put, too"
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik blijf me verbazen wat voor ontzettend ingewikkelde protocollen mensen hebben voor het vetten/ontvetten van een ketting met als resultaat dat de ketting minder lang meegaat dan met gewoon af en toe een drupje olie als hij droog wordt.
Heb op een 3x9 stadsfiets zeker 10k gefietst zonder enige vorm van onderhoud, en dan gaan mensen hier na twee uurtjes fietsen een half uur lopen ontvetten, vetten, in de frituurpan in de oven.
Hoe moeilijk kon je het maken?
Ik haal met de methode van de lakse hond iets van 2500 op een ketting? En dan 2-3 kettingen op een cassette en voorbladen? Vorig jaar nog 3500km op een 105 aandrijving die al op de 0.75 zat toen ik de fiets kocht.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Dat ontvetten voordat je squirt gebruikt is eenmalig. Gewoon één keer goed doen en daarna bijhouden met squirt.
De moderne kettingen, cassettes en voorbladen zijn best prijzig en als je de levensduur flinke kunt verlengen dan is dat mooi meegenomen.

Mijn ervaring met een gewone stadsfiets met gewone kettingkast die je niet regelmatig smeert is dat die niet heel lang meegaat.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mad Wally schreef: di 1 september 2020, 17:16 Dat ontvetten voordat je squirt gebruikt is eenmalig. Gewoon één keer goed doen en daarna bijhouden met squirt.
De moderne kettingen, cassettes en voorbladen zijn best prijzig en als je de levensduur flinke kunt verlengen dan is dat mooi meegenomen.

Mijn ervaring met een gewone stadsfiets met gewone kettingkast die je niet regelmatig smeert is dat die niet heel lang meegaat.
Maar het blijkt dat al die ingewikkelde methodes helemaal geen flinke verlenging voor elkaar krijgen, alleen tijd en moeite kosten...
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Een stadsfiets is geen MTB, 3x9v is wat anders dan 11/12v, en 105 is een racegroep. Je kunt nog wel meer dan 3500km doorrijden als je ketting +0,75% meet, als je daarna maar alles in de kliko dondert en nieuw monteert.
Vorsprung durch Pedantik.
Knakworstkweker

Bram87 schreef: di 1 september 2020, 10:23 ik reed vroeger ook met meerdere XT kettingen en was altijd druk met poetsen (dasty) en wisselen, om er inderdaad hooguit 2k er uit te persen.
Toen ik een andere fiets kocht zat daar een sram GX aandrijving op met de goedkoopste SRAM ketting (PC1110, nog geen 11 euro). Ik heb inmiddels 4500 kilometer gereden met deze ketting (en de fiets was niet nieuw toen ik kocht(!)). Ik smeer ongeveer elke 100km met Boeshield T9, een drupje per roller. De ketting heeft nog nooit een ontvetter gezien, wel water als ik de fiets af en toe eens afspoel. Hij blijft relatief schoon met Boeshield, wordt wel zwart op stoffige ritten. Maar je veegt het er relatief makkelijk af. Ik verwacht dat hij deze winter ook nog wel meegaat, en dan kan hij volgend voorjaar met zo'n 5000 km trouwe dienst vervangen worden.
Ik rij XC/enduro/bikepark 4 seizoenen van stof tot kniehoge modder :-q
Ik heb me nog wat verder verdiept in alles en ben dus uiteindelijk ook bij die boeshield T9 uitgekomen, ga eerst deze proberen, mocht het dan alsnog niet mijn ding zijn dan ga ik over naar de squirt.

Ben toch van plan met 2 kettingen gaan te rijden nu, als ik de eerste 250/ 300km heb gehad op de eerste ketting of een paar smeringen met die boeshield heb gedaan, ga ik beoordelen of ik die boeshield de moeite vind.

Iedereen bedankt voor de meningen en tips!
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Ik heb mijn eerste 2 kettingen(1 van sram en 1 van kmc) op mijn e-mtb( Bosch midden motor , met speedchip dusja die ketting ziet af ) altijd met wd 40 met teflon gesmeerd heb ik gemiddeld 2000 km per ketting mee gereden.

Nu heb ik onlangs mijn ketting vervangen door een RVS ketting van connex(hopende dat ie langer meegaat) die ik smeer met een e-bike olie van dynamic en die reinig ik nu om de 300 km
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

I_do schreef: di 1 september 2020, 17:24
Mad Wally schreef: di 1 september 2020, 17:16 Dat ontvetten voordat je squirt gebruikt is eenmalig. Gewoon één keer goed doen en daarna bijhouden met squirt.
De moderne kettingen, cassettes en voorbladen zijn best prijzig en als je de levensduur flinke kunt verlengen dan is dat mooi meegenomen.

Mijn ervaring met een gewone stadsfiets met gewone kettingkast die je niet regelmatig smeert is dat die niet heel lang meegaat.
Maar het blijkt dat al die ingewikkelde methodes helemaal geen flinke verlenging voor elkaar krijgen, alleen tijd en moeite kosten...
Waar baseer je dat op? Als ik lees dat iemand 7000 km doet met een aandrijflijn die met squirt wordt gesmeerd dan vind ik het best de moeite waard om daar even een keer een avond een uurtje aan te besteden.
Je praat toch over een investering van zo’n 200 tot 500+ euro.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

I_do schreef: di 1 september 2020, 17:03 Ik blijf me verbazen wat voor ontzettend ingewikkelde protocollen mensen hebben voor het vetten/ontvetten van een ketting met als resultaat dat de ketting minder lang meegaat dan met gewoon af en toe een drupje olie als hij droog wordt.
Heb op een 3x9 stadsfiets zeker 10k gefietst zonder enige vorm van onderhoud, en dan gaan mensen hier na twee uurtjes fietsen een half uur lopen ontvetten, vetten, in de frituurpan in de oven.
Hoe moeilijk kon je het maken?
Ik haal met de methode van de lakse hond iets van 2500 op een ketting? En dan 2-3 kettingen op een cassette en voorbladen? Vorig jaar nog 3500km op een 105 aandrijving die al op de 0.75 zat toen ik de fiets kocht.
2500 km? Lakse hond methode kost dus feitelijk veel geld.
Met mijn friteuse doe ik gemakkelijk het drievoudige, zoniet 4-voudige (12 speed spul wel te verstaan)
2 kettingen en 2 wielsets met banden, cassette en remschijven.
Voorblad, ketting en remblokken blijven bij de wielset.
Werkt perfect.
Remblokjes gemarkeerd met stift (lv,rv, la en ra op de achterkant.)
Alles “gestandaardiseerd“ dus ik hoef helemaal niets bij te stellen, onderling uitwisselbaar 3 fietsen.

Maar goed ik vind het niet echt leuk ,zoals zovelen hier wel leuk vinden, om te sleutelen en zwarte klauwen te krijgen.
Ik zie dat als een noodzaak, die ik dus voor alle duidelijkheid ook absoluut niet uit de weg ga, integendeel daar ben ik nauwgezet in.
Jij houdt daar zo lijkt mij duidelijk ook niet van, prima :-q alleen hebben we wat verschillende ideeën over hoe dat te doen.
Met 9000-11000km per jaar (in mijn geval) zijn de verschillen op uw en mijn wijze ten aanzien van de onderhoudskosten wel significant te noemen.....
Dus ik blijf mijn ketting frituren :winkie:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Roger57 schreef: di 1 september 2020, 19:07
I_do schreef: di 1 september 2020, 17:03 Ik blijf me verbazen wat voor ontzettend ingewikkelde protocollen mensen hebben voor het vetten/ontvetten van een ketting met als resultaat dat de ketting minder lang meegaat dan met gewoon af en toe een drupje olie als hij droog wordt.
Heb op een 3x9 stadsfiets zeker 10k gefietst zonder enige vorm van onderhoud, en dan gaan mensen hier na twee uurtjes fietsen een half uur lopen ontvetten, vetten, in de frituurpan in de oven.
Hoe moeilijk kon je het maken?
Ik haal met de methode van de lakse hond iets van 2500 op een ketting? En dan 2-3 kettingen op een cassette en voorbladen? Vorig jaar nog 3500km op een 105 aandrijving die al op de 0.75 zat toen ik de fiets kocht.
2500 km? Lakse hond methode kost dus feitelijk veel geld.
Met mijn friteuse doe ik gemakkelijk het drievoudige, zoniet 4-voudige (12 speed spul wel te verstaan)
2 kettingen en 2 wielsets met banden, cassette en remschijven.
Voorblad, ketting en remblokken blijven bij de wielset.
Werkt perfect.
Remblokjes gemarkeerd met stift (lv,rv, la en ra op de achterkant.)
Alles “gestandaardiseerd“ dus ik hoef helemaal niets bij te stellen, onderling uitwisselbaar 3 fietsen.

Maar goed ik vind het niet echt leuk ,zoals zovelen hier wel leuk vinden, om te sleutelen en zwarte klauwen te krijgen.
Ik zie dat als een noodzaak, die ik dus voor alle duidelijkheid ook absoluut niet uit de weg ga, integendeel daar ben ik nauwgezet in.
Jij houdt daar zo lijkt mij duidelijk ook niet van, prima :-q alleen hebben we wat verschillende ideeën over hoe dat te doen.
Met 9000-11000km per jaar (in mijn geval) zijn de verschillen op uw en mijn wijze ten aanzien van de onderhoudskosten wel significant te noemen.....
Dus ik blijf mijn ketting frituren :winkie:
Dan nog scheelt het 2 tientjes in de maand (bij jouw kilometers!) (Op basis van mijn 11 speed spul en zeer grove inschatting want feitelijk weet ik niet hoe lang ik precies met een ketting doe). Ik rijd minder dan jij, dus scheelt het een paar tientjes per jaar. Daar ga ik geen moeite voor doen.
Hoeveel is jouw tijd je waard?
Maar vooral doen wat je zelf wil, ik wilde de discussie niet voor de 20ste keer herhalen, ik spreek gewoon mijn verwondering uit.
En hoeveel van die 10k maak jij op de weg? Want daar slijt alles ook nog veel minder, dus zouden de verschillen nog kleiner kunnen worden.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mad Wally schreef: di 1 september 2020, 19:00
I_do schreef: di 1 september 2020, 17:24

Maar het blijkt dat al die ingewikkelde methodes helemaal geen flinke verlenging voor elkaar krijgen, alleen tijd en moeite kosten...
Waar baseer je dat op? Als ik lees dat iemand 7000 km doet met een aandrijflijn die met squirt wordt gesmeerd dan vind ik het best de moeite waard om daar even een keer een avond een uurtje aan te besteden.
Je praat toch over een investering van zo’n 200 tot 500+ euro.
Maar ik doe ook makkelijk 7000 met een aandrijflijn (vrijwel alles of road, met een paar kettingen 11 speed) dus wat is dan de winst?
Plaats reactie