Valt Quick Release wiel direct gecentreerd in het frame?
Ik heb een tweedehands QR achterwiel gekocht. Waar ik bij mijn originele set het wiel in het frame kan laten vallen en het wiel direct recht zit, is dit met dit andere wiel niet het geval. Klopt het dat een QR wiel altijd direct goed(=gecentreerd) in het frame hoort te vallen?
Wat bedoel je met 'recht'? Zit het wiel scheef in het frame of is het niet goed gecentreerd? Het laatste komt wel vaker voor, frames zijn niet altijd 100% recht en wielen niet altijd 100% zuiver gecentreerd. Met schijfremmen valt dit niet of nauwelijks op maar met velgremmen zie je dit meteen.
In het eerste geval kan het zijn dat er wat vuil of lakresten in de dropouts zitten waardoor het wiel een tikje scheef staat.
In het eerste geval kan het zijn dat er wat vuil of lakresten in de dropouts zitten waardoor het wiel een tikje scheef staat.
Als ik het wiel erin laat vallen en hem vastzet, zit hij dicht tegen de linkerkant van het frame aan. Ik kan hem rechtzetten door hem rechts een paar mm te laten zakken. Wiel zit dan netjes recht.
Maar ik heb altijd gedacht dat een QR wiel direct in het frame zou moeten vallen, aandraaien en dus altijd gecentreerd zou moeten zitten. Vandaar de vraag?
Maar ik heb altijd gedacht dat een QR wiel direct in het frame zou moeten vallen, aandraaien en dus altijd gecentreerd zou moeten zitten. Vandaar de vraag?
- bartsince1975
- Extreme Biker
- Berichten: 615
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
- Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007
Ik denk dat het wiel niet gecentreerd is, laat dat even controleren. Een wielbouwer kan dat vrij eenvoudig corrigeren.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 882
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Ik had dat ook bij mijn mtb, had er geen last van maar vond het optisch maar raar staan. Een wielenbouwer van dit forum ( jan the man ) heeft dat netjes voor mij verholpen en meteen de spaakspanning gecorrigeerd.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De naaf moet recht in je frame.
Anders krijg je problemen, slijtage aan je frame.
Dan moet de velg ook in het midden van je frame uitkomen.
Is dat niet het geval, dan hebben George en Gijsje je vraag al beantwoord
Anders krijg je problemen, slijtage aan je frame.
Dan moet de velg ook in het midden van je frame uitkomen.
Is dat niet het geval, dan hebben George en Gijsje je vraag al beantwoord
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Touwtje rond het balhoofd naar de achterpatten.
Dan moet je zitbuis netjes in het midden zitten, anders is je frame scheef.
Er zijn een aan/al frames met offset.
Bijv. een aantal Cannondales.
Dan moet je zitbuis netjes in het midden zitten, anders is je frame scheef.
Er zijn een aan/al frames met offset.
Bijv. een aantal Cannondales.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Scheef wiel is heel gemakkelijk te controleren door hem verkeerd om in het frame te zetten. De velg hoort op dezelfde plek uit te komen, zo niet, opnieuw (laten) centreren.
Allen bedankt voor de info, ik heb vandaag weer een hoop geleerd met dit tweedehands wiel.
Ik ben er (velg op 2 bekers en met muntjes links en rechts de afstand meten tot de eerste moer op de as) achter gekomen dat het wiel niet gecentreerd was. Ik heb behoorlijk wat moeten draaien aan de spaken (links alles 1 los, rechts alles 0.5 slag vast) om het wiel gecentreerd te krijgen. De as valt nu ook bijna direct goed in de achterpad (verschil 1mm links en rechts velg-frame).
Ik ben wel benieuwd of zoveel draaien geen gevolg gaat hebben voor mijn spaken (breken). We gaan het zien.
Ik ben er (velg op 2 bekers en met muntjes links en rechts de afstand meten tot de eerste moer op de as) achter gekomen dat het wiel niet gecentreerd was. Ik heb behoorlijk wat moeten draaien aan de spaken (links alles 1 los, rechts alles 0.5 slag vast) om het wiel gecentreerd te krijgen. De as valt nu ook bijna direct goed in de achterpad (verschil 1mm links en rechts velg-frame).
Ik ben wel benieuwd of zoveel draaien geen gevolg gaat hebben voor mijn spaken (breken). We gaan het zien.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Goed opgelost.
Als je geluk hebt is de spaakspanning nog een beetje in evenwicht, maar je weet natuurlijk niet wat het wiel heeft meegemaakt.
Maar dat was ook zo geweest als je het wiel niet opnieuw had moeten centreren, dus wat dat betreft geen (nieuw) probleem.
Heb je aan de spaaknippels nog kunnen voelen of alles ongeveer even strak stond/staat, of was de boel geoxideerd?
Als je geluk hebt is de spaakspanning nog een beetje in evenwicht, maar je weet natuurlijk niet wat het wiel heeft meegemaakt.
Maar dat was ook zo geweest als je het wiel niet opnieuw had moeten centreren, dus wat dat betreft geen (nieuw) probleem.
Heb je aan de spaaknippels nog kunnen voelen of alles ongeveer even strak stond/staat, of was de boel geoxideerd?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nippels waren niet geoxideerd. Ik heb er ook nog enkele lichte slagen uitgehaald, dus qua spanning zit er op dit moment wel een verschil in tussen de verschillende spaken. Eens kijken of dit werkt, dan aan de slag met de hoogteslag die erin zit.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ai, hoogteslag moet je eigenlijk aan het begin doen. Als de spaken strakker staan is het lastiger om die er uit te krijgen.
Maar op de mtb voel je een kleine hoogteslag niet, dus niet te moeilijk over doen.
En in het uiterste geval alle nippels los en helemaal opnieuw beginnen....
Maar op de mtb voel je een kleine hoogteslag niet, dus niet te moeilijk over doen.
En in het uiterste geval alle nippels los en helemaal opnieuw beginnen....
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.