Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Matthijs_XtC schreef: do 27 augustus 2020, 13:54 nieuwe Lux-lijn is online..zucht...twijfel over de Lux CF7...of toch even wachten op de nieuwe Giant Anthem lijn?
Voor mij is de Lux CF 7 de beste koop uit de CF reeks, net zoals afgelopen editie.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
patrick013
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 27 augustus 2020, 09:20
Mijn mountainbike: Afgelopen 6 jaar: Specialized Crave Comp, vanaf 1 september 2020: Canyon Lux CF 6 (model 2021)

Vanochtend een zwarte Lux CF 6 gekocht. Hij is wel wat duurder geworden t.o.v. het 2020 model. Maar zit nu wel een dropper op. En kreeg net de bevestiging dat hij zal verstuurd is. Ben benieuwd. Vind het erg spannend.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

... En de 100mm CF SLX modellen hebben die nieuwe geintegreerde cockpit (stuurpen-stuur als 1 onderdeel).
Die 6cm droppertjes misstaan op die 100mm pure racemodellen zeker niet, die 110mm modellen had ik zelf wat meer drop meegegeven, vanaf minimaal 10cm voor de kleinste maat. Verder een mooie lijn geworden!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

meteen de knoop maar doorgehakt nu ze nog op voorraad zijn en de Lux CF7 Black in L gekocht, levering tussen 31 aug en 4 sept. Heel benieuwd en kan niet wachten om na al die jaren weer offroad te gaan. Vanaf oktober woonachtig in Schagen, dus Schoorl is mooi om de hoek :-D
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Opvallend dat ze op de CF 6 een GX cassette zetten en een NX derailleur en NX shifter.
De GX cassette is veel duurder dan de NX, terwijl de GX derailleur niet zo veel duurder is dan de NX versie.
patrick013
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 27 augustus 2020, 09:20
Mijn mountainbike: Afgelopen 6 jaar: Specialized Crave Comp, vanaf 1 september 2020: Canyon Lux CF 6 (model 2021)

Matthijs_XtC schreef: do 27 augustus 2020, 20:04 meteen de knoop maar doorgehakt nu ze nog op voorraad zijn en de Lux CF7 Black in L gekocht, levering tussen 31 aug en 4 sept. Heel benieuwd en kan niet wachten om na al die jaren weer offroad te gaan. Vanaf oktober woonachtig in Schagen, dus Schoorl is mooi om de hoek :-D
Dat was ook het eerste bericht wat ik terug kreeg. Maar paar uur later was de fiets in eens al verzonden. Morgenavond komt hij binnen.
buddow
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 20:57

De lux cf 7 afmontage had ik graag op een exceed gezien. Met fox elite en full xt. Ik ben er nog niet uit voorlopig...
mosselmania
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: za 7 september 2013, 20:01

aurelius schreef: do 27 augustus 2020, 19:51 ... En de 100mm CF SLX modellen hebben die nieuwe geintegreerde cockpit (stuurpen-stuur als 1 onderdeel).
dat staat natuurlijk wel mooi maar hoe pas je nu makkelijk de hoogte van het stuur aan? dat was altijd makkelijk met een langere en steilere stuurpen
nickster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 438
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 15:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 Custom

Pffff toch wel een tegenvaller de nieuwe lux.
Waar het vorig jaar qua onderdelen wel echt een verbetering was zie ik die nu nauwelijks of ik mis het misschien.

Vaak zwaardere fietsen geworden tov 2020, veelal duurder voor dezelfde onderelen, mjah ok andere frame kleuren.

Zouden ze dit jaar dan geen end of season sale meer doen? Het lijkt er niet op. Hier had ik nog een beetje op gehoopt.

Vergelijk de Lux CF 7 2021 maar eens met de LUX CF SL 7.0.
2021 100 gram zwaarder
Alle onderdelen verder gelijk

300 euro duurder. Tel uit je winst :oops:
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

nickster schreef: vr 28 augustus 2020, 12:39 Pffff toch wel een tegenvaller de nieuwe lux.
Waar het vorig jaar qua onderdelen wel echt een verbetering was zie ik die nu nauwelijks of ik mis het misschien.

Vaak zwaardere fietsen geworden tov 2020, veelal duurder voor dezelfde onderelen, mjah ok andere frame kleuren.

Zouden ze dit jaar dan geen end of season sale meer doen? Het lijkt er niet op. Hier had ik nog een beetje op gehoopt.

Vergelijk de Lux CF 7 2021 maar eens met de LUX CF SL 7.0.
2021 100 gram zwaarder
Alle onderdelen verder gelijk

300 euro duurder. Tel uit je winst :oops:
Het enige noemenswaardige verschil is volgens mij de dropper post. Vorig jaar de Kind Shock Lev Si (adviesprijs ongeveer €210) en voor dit jaar de DT Swiss D232 (adviesprijs ongeveer € 500). Als je daarbij meeneemt dat alle fietsen voor komend jaar duurder zijn bij iedere fabrikant dan lijkt me dit niet meer dan erg netjes. Die 100 gram gewicht compenseer ik wel door wat minder water mee te nemen in de Camelbak :D

Overigens zie ik online bij mijn bestelling dat de UPS tracktrace is aangemaakt.... :-D :-D
nickster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 438
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 15:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 Custom

Okay...nou wist ik niet dat deze dropper post zo duur was.

Dan lijkt het inderdaad wel redelijk te zijn.
Vind zelf een mooie fiets de CF 7. Alleen ik vind de velgenset aan de zware kant.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

massen schreef: do 27 augustus 2020, 20:42 Opvallend dat ze op de CF 6 een GX cassette zetten en een NX derailleur en NX shifter.
De GX cassette is veel duurder dan de NX, terwijl de GX derailleur niet zo veel duurder is dan de NX versie.
Dat is voorbij simpelweg een idiote keuze en een absoluut no-go.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Matthijs_XtC schreef: vr 28 augustus 2020, 15:33
nickster schreef: vr 28 augustus 2020, 12:39 Pffff toch wel een tegenvaller de nieuwe lux.
Waar het vorig jaar qua onderdelen wel echt een verbetering was zie ik die nu nauwelijks of ik mis het misschien.

Vaak zwaardere fietsen geworden tov 2020, veelal duurder voor dezelfde onderelen, mjah ok andere frame kleuren.

Zouden ze dit jaar dan geen end of season sale meer doen? Het lijkt er niet op. Hier had ik nog een beetje op gehoopt.

Vergelijk de Lux CF 7 2021 maar eens met de LUX CF SL 7.0.
2021 100 gram zwaarder
Alle onderdelen verder gelijk

300 euro duurder. Tel uit je winst :oops:
Het enige noemenswaardige verschil is volgens mij de dropper post. Vorig jaar de Kind Shock Lev Si (adviesprijs ongeveer €210) en voor dit jaar de DT Swiss D232 (adviesprijs ongeveer € 500). Als je daarbij meeneemt dat alle fietsen voor komend jaar duurder zijn bij iedere fabrikant dan lijkt me dit niet meer dan erg netjes. Die 100 gram gewicht compenseer ik wel door wat minder water mee te nemen in de Camelbak :D

Overigens zie ik online bij mijn bestelling dat de UPS tracktrace is aangemaakt.... :-D :-D
@nickster
De oude Lux 7.0 was €100 goedkoper. Niet €300.
Het extra gewicht moet je wellicht zoeken in de bredere voorband en de cassette (SLX cassette op de 2021 ipv XT cassette op de 2020). Samen goed voor ongeveer 200gr.
De nieuwe dropper schijnt lichter te zijn (hoeveel weet ik niet).
De wielset is ook anders, maar ik weet niet wat het verschil is tussen de X1700 en de nieuwere XR1700 set.

@Matthijs
De adviesprijs die je noemt geldt voor de carbon variant voor de D232 dropper. Inmiddels is daar ook een aluminium variant voor die wat goedkoper is.
Zat in de 2020 Lux 7.0 geen iridium dropper (eigen merk?) ipv de Kind Shock Lev Si?
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

massen schreef: do 27 augustus 2020, 20:42 Opvallend dat ze op de CF 6 een GX cassette zetten en een NX derailleur en NX shifter.
De GX cassette is veel duurder dan de NX, terwijl de GX derailleur niet zo veel duurder is dan de NX versie.
Bijzondere keuze inderdaad,

Misschien heeft het iets te maken met het inkopen van de wielen met de bijbehorende bodies.
Alle Shimano modellen hebben een microspline body nodig en voor alle hogere segmenten Sram modellen zijn ze een XD body nodig.
Als je daarin ook nog weer onderscheid moet maken in een ''gewone'' shimano body voor een NX cassette zit je met weer een X aantal varianten in je wielen.

En nu, heb je gewoon of een XD body of een Microspline body op al je wielen. Zodat je maar 2 varianten per wiel hebt.

Dit scheelt inkoopkosten / voorraadkosten en natuurlijk verkleint dit ook de kans op fouten tijdens het assemblage proces.

En nog over de 2021 collectie:
Vind wel dat er mooie modellen tussen zitten wat betreft kleuren / afmontages. Toch maar meenemen in mijn overweging voor een fully eind dit jaar / begin 2021. (alhoewel de Lux dan alweer uitverkocht is gok ik zo:P)
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

rokl schreef: vr 28 augustus 2020, 17:43
massen schreef: do 27 augustus 2020, 20:42 Opvallend dat ze op de CF 6 een GX cassette zetten en een NX derailleur en NX shifter.
De GX cassette is veel duurder dan de NX, terwijl de GX derailleur niet zo veel duurder is dan de NX versie.
Dat is voorbij simpelweg een idiote keuze en een absoluut no-go.
Ik zou graag weten waarom je dit een idiote keuze en een absolute no-go vindt.

Het is niet logisch qua kosten en marketing, (er wordt vaak een duurder type derailleur geplaatst).
Een upgrade naar volledig GX is dan veel goedkoper en heb je geen andere body nodig.

Het is erg jammer dat SX en NX een shimano body nodig hebben en GX en hoger de xd.
Bij shimano hebben alle 12sp cassettes dezelfde body. Toch een stuk handiger met upgraden en mixen.
Plaats reactie