16 inch mtb(tje)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
ice246
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 21 juli 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon custom

Aangezien mn zoontje van 4 nu goed kan fietsen op zn 12 inch fietsje ben ik uiteraard gelijk gaan zoeken naar zn eerste mtb.

Ik heb nu een short list van 3 fietsen en was benieuwd of er nog tips zijn voor alternatieven. Het budget ligt zo rond de 300 euro. De volgende had ik in gedachten. De eerste is natuurlijk meer een "gewone" fiets, maar wel erg interessant vanwege het lage gewicht.

Woom 3 https://woombikes.com/en_US/shop/produc ... attrib=1-5
Scott Scale https://www.scott-sports.com/za/en/prod ... le-16-bike
Commencal Ramones 16 https://www.commencal-store.co.uk/ramon ... 2x31379381
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

ice246
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 21 juli 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon custom

Goede tip! Zijn ook mooie fietsen, wel slecht te verkrijgen zie ik. Bijna overal uitverkocht..
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

De 16 inch fietsjes van trek en specialized zijn ook niet verkeerd.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Die Woom ziet er leuk uit. Mijn kinderen zijn op een Early Rider Belter 16 begonnen en dit ziet er heel vergelijkbaar uit. Vooral een laag gewicht is op die leeftijd echt een plus. Kinderen die met zo'n loodzware fiets (Batavus kinderfietsen e.d.) worstelen vind ik altijd zo sneu om te zien.

Ik vind het stuur van de Woom wel wat aan de hoge kant. Dat is voor de gewichtsverdeling niet fijn. Ze vallen eerder als er te weinig gewicht op het voorwiel is. Als je er een stuur met 2" a 3" rise op zet en als dat past bredere bandjes (Schwalbe heeft leuke mtb bandjes in die maat) dan heb je een prima fiets voor tochtjes in het bos. Maar dan komt er wel weer een paar tientjes bij.

Als volgende maat is er hier in huis een Specialized Riprock 20" gekomen. Daar zag ik laatst in 16" staan en dat ziet er ook tof uit. Komt standaard met lekker dikke banden. En een alu frame dus ook redelijk licht. Dat geeft die kids meteen een hoop zelfvertrouwen.

Edit - Die Ramones is natuurlijk de absolute winnaar. Dikke banden en schijfremmen voor dat geld. Alleen ziet hij er wel erg klein uit voor een 16". Maar misschien vertekent dat op de foto?
ice246
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 21 juli 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon custom

Goed idee om die woom een klein beetje te verbouwen richting een mtb. Ik denk ook dat gewicht erg belangrijk is voor kleine kids, het verbaasd me eigenlijk best wel hoe zwaar sommige fietsjes zijn. Op de site van Specialized kan ik geen gewicht vinden van hun 16 inch model. Misschien dat er eentje bij de een dealer in de buurt staat.

Qua looks staat de Commencal ook zeker bij mij op de eerste plaats, moet de kleine man nog wel ven geduld hebben aangezien ze pas vanaf oktober leverbaar zijn.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Mijn zoontje had zowel 16" hardrock als 20" riprock. En daar kon hij goed op rondrijden. Niet de allergoedkoopste, maar mocht je er een op marktplaats oid tegenkomen zou ik ze zeker in overweging nemen. Geen rare poespas erop met vering en dergelijke. Daar hebben die kleine mannetjes en vrouwtjes toch niets aan.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik zie van de Specialized alleen een uitvoering met terugtraprem waarvan ze hier zeggen dat die 10 kg weegt. Dat weegt de Riprock 20" met vering ook dus lijkt me stug. Terugtrappen wilde ik ze juist niet aanleren omdat het een probleem geeft op de volgende fiets die wel versnellingen heeft (knallen ze als het spannend wordt overal tegenaan omdat ze vergeten dat ze handremmen hebben en in het luchtledige aan het terugtrappen zijn). Voordat iemand gaat zeggen dat ze de kracht niet hebben voor handremmen: dat argument ging vroeger op bij slecht werkend plastic remhendels en U-remmen zonder remkracht. Met een paar goede V-brakes of schijfremmen zoals die Commencal heeft heb je dat probleem echt niet. Dat lijkt bij de Woom ook wel goed te zitten.
ice246
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 21 juli 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon custom

Op deze site https://www.extremevital.com/en/cycling ... 24172.html staat dat ie 8,5kg is. Dat lijkt mij waarschijnlijker. Het liefst heb ik ook een fiets zonder terugtraprem, kan hij gelijk leren om met handremmen om te gaan
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

ice246 schreef: zo 23 augustus 2020, 20:19 Goede tip! Zijn ook mooie fietsen, wel slecht te verkrijgen zie ik. Bijna overal uitverkocht..
Verwacht dat ze binnenkort met de 2021 modellen komen. De eerste zijn er al (tour de france editie). Wacht zelf op de Frog 69 voor mijn zoon....
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Met betrekking tot het hoge stuur van de Woom. Vond een hoog stuur zelf bij de kleintjes wel een voordeel. Gaan ze echt off road dan was het juist een probleem om ze ook naar achter te laten gaan als dat nodig was voor de gewichtsverdeling. Er was vaak de neiging om juist teveel naar voren te gaan. Bij een kuiltje/obstakel is er ook nogal eens de neiging om toch snel naar voren te schiteen. Dus hogere sturen vond ik een uitkomst en veilig gevoel. Dus ja, het kan verschillen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Oli4k schreef: ma 24 augustus 2020, 16:42 Ik zie van de Specialized alleen een uitvoering met terugtraprem waarvan ze hier zeggen dat die 10 kg weegt. Dat weegt de Riprock 20" met vering ook dus lijkt me stug. Terugtrappen wilde ik ze juist niet aanleren omdat het een probleem geeft op de volgende fiets die wel versnellingen heeft (knallen ze als het spannend wordt overal tegenaan omdat ze vergeten dat ze handremmen hebben en in het luchtledige aan het terugtrappen zijn). Voordat iemand gaat zeggen dat ze de kracht niet hebben voor handremmen: dat argument ging vroeger op bij slecht werkend plastic remhendels en U-remmen zonder remkracht. Met een paar goede V-brakes of schijfremmen zoals die Commencal heeft heb je dat probleem echt niet. Dat lijkt bij de Woom ook wel goed te zitten.
Was ik ook een beetje bang voor. Ze alvast laten wennen met dat ene voorremmetje dat er wel op zit. En bij het overgaan naar de 24" zonder terutraprem was het totaal geen probleem. Fietste er gewoon op weg en hij heeft netjes nog steeds de voorrem als echte rem (zoals het hoort) en achter voor als er gecontroleerd moet worden.
Maar ik zeg dit alleen m je keuze wat groter te maken. Wat je al in gedachten had is niets mis mee.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

mijne is met 3jr begonnen op een 16" Scott Voltage , zonder zijwielen maar met terugtraprem. Best zwaar maar wel degelijk. Hij is er vaak mee gevallen dus beetje stevig vond ik wel fijn.
Afgelopen voorjaar is hij 5 geworden en heeft hij een 20" specialized Riprock gekregen. Simpele uitvoering zonder versnellingen maar dikke banden en handremmen. Hij was de terugtraprem gewend dus die is hij gaan gebruiken. De riprock is echt mooi licht.
Afgelopen zomer hebben we in Frankrijk een 20" full suspension Commencal Clash gehuurd met schijfremmen. Moest hij dus out of de blue in zn eerste bikepark ooit op een onbekende fiets met handremmen gaan remmen. Het verbaasde me hoe snel hij was gewend (paar minuutjes). En sindsdien gebruikt hij op z'n Riprock ook vooral de handremmen. Voldoende kracht om het achterwiel te blokkeren dus er wordt nog steeds gewoon geslipt 8)

enige minpuntje van de riprock 20" vind ik de banden, ze zijn mooi breed maar hebben geen profiel. Fijn voor de ritjes naar school, maar in het bos gaat dat in de herfst wat tricky worden denk ik.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dat van die banden merk ik niet in de praktijk. We hebben deze zomer nog groene en blauwe routes in de Provence gedaan met het hele gezin, hij rijdt er ook mee op Spaarnwoude en de UHR. Grip is eigenlijk nooit een probleem. De noppen zijn niet hoog maar het zijn er wel veel. Maar er geldt bij ons wel een algemeen slip-verbod (alleen. als het met opzet is) want ik heb geen zin om steeds nieuwe banden te moeten bestellen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

haha mooi, ik heb me er maar bij neergelegd :lol: maar zie dat een 20" fatsoenlijk bandje wel in een wat andere prijsklasse komt dan 16" ja.

Hij doet het vooral op onverharde ondergrond in het park enz dus denk dat het wel los loopt met de slijtage.
Plaats reactie