Retro downhill/freeride bikes

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Vanwege een lange bouwvak vakantie(corona gedoe), het plan maar weer eens opgepakt om m'n 17 jaar(2003) oude Firebeast maar weer eens van de muur te halen en op te bouwen.(eerst beetje lowbudget,later zien we wel wat we aanpassen)
Het DH gedoe blijft toch altijd kriebelen, en het leek me leuk om zo nog eens met het bejaarde vuurbeest zo sporadisch nog eens een paar trails in Winterberg of Willingen te pakken.

Maar was eigenlijk wel benieuwd of er nog meer met de high end bikes van toen(de Intense,Foes,BeOne,Azonic,Romec,Sunn en meer dan 20kgbikes :winkie: ), rijden of nog in de schuur hebben staan/hangen.
Het bejaarde vuurbeest..
Afbeelding
Laatst gewijzigd door robin op do 3 september 2020, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
:bier:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

GMBN doet nog wel eens retro equipment video's, dit kan je aanspreken:
https://www.youtube.com/watch?v=JOlc0a2eVTo

en deze met retro DH bikes bij de lift op Whistler park:
https://www.youtube.com/watch?v=Bufsje7g3U0meer van


Voor mij geen DH/freerider maar wel wat retro MTB spul in de schuur,
Mijn Santa Cruz Heckler die ik rijd sinds 1997, de bron van mijn alias

Afbeelding

In zijn tijd was dit SC stevige trail fully, in de folder met een double crown vork:
Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ik heb een Koga SideWinder in de opslag staan, die na een onkundige vorige eigenaar wat onderdelen en liefde nodig heeft.

Afbeelding
Vorsprung durch Pedantik.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Overigens hebben we het hier duidelijk niet over retro, maar over youngtimers.
Vorsprung durch Pedantik.
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Alien schreef: vr 21 augustus 2020, 18:11 Overigens hebben we het hier duidelijk niet over retro, maar over youngtimers.
Yougtimers zien we vooral bij auto's(mijn oude BMW 318i van bijna 20jr oud bijvoorbeeld).
Retro of classic downhillbikes zie toch de oude Cannondale's,GT's en divers spul van kleine framebouwers van toen.
:bier:
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

@ Heckler40 heb die video's gezien. Wel leuk die oude meuk van toen.
Toen werd er niet op een kg meer of minder gekeken..
:bier:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Meest verrassend aan die eerste video is wel dat de GMBN rijder op zijn oude GT DH slagschip maar een paar seconden inlevert achter een moderne Enduro. Het ziet misschien niet uit maar het gaat wel hard genoeg.

En dat hij tussen neus en lippen door opmerkt dat ze in een race seizoen 3 a 4 frames nodig hebben omdat het spul gewoon scheurt elke paar races. Daar las ik destijds nooit iets over, en nu ook niet. Zou dat nog steeds zo zijn? GT was toch een behoorlijk gesponsord team met top rijders in zijn tijd.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

4 seconden :o Dat komt door die scheur :tong
Maar wat hebben we dan aan al dat nieuw?

Die Firebeast lijkt verdacht veel op mijn Rotwild RFR01 van wel eer.
Voorbeeld: (het frame heb ik jaren lang bewaard maar werd er te weinig blij van om te behouden)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb veel retro bikes gehad, maar nog nooit een DH.
Trok me toch niet zo, maar als ik ooit zo een tegen kom dan raak ik wel in verleiding denk ik.

Afbeelding
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

@ Jamis Diablo,de Mountain Cycle San Andreas zijn ook cult-bikes geworden.. :-q
In de beginjaren van Bikefestival Willingen vergaapte iedereen zich aan die dingen

@ Jurriaan de Rothwild lijkt er wel veel op..ACT had geloof ik ook een xc fully frame die bijna dezelfde bouw had.

@ Heckler 40 ,er scheurden of braken nog wel eens frames..ervaringen van toen zijn voor de ontwikkeling van de huidige frames denk verbeterd.
Google maar eens cracked downhill frames, en je ziet ook dat modern spul kapot kan :winkie:
:bier:
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... oject.html

Hier een aardig retro Downhill project, incl footwork naven!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

incl Marzocchi vork.
maar op de foto staat een XC Manitou...
:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Enkele bekenden rijden nog steeds op van die Nicolai bakbeesten uit de zeros. Myself included (nog redelijk subtiel modelletje). Ondertussen best old skool. Nog steeds veel fun mee te hebben!

Denk aan UFO (ds), Helius ST/FR etc. Degelijk, onverwoestbaar, voor de tijd ook flink progressieve geometrie, goede vering. De meeste kun je nu voor een heel redelijk bedrag in Duitsland vinden en dan heb je een leuk kult object dat ook nog perfect te gebruiken is (bikepark, freeride, enduro).
Ben de tel kwijt hoe vaak de mijne al hard tegen de grond gegaan is of eens een niet gehaalde jump heeft moeten opeten, still going strong.. En ben ik er 17e in mijn klasse in de Megavalance mee geworden. 26" can go fast too.

Ben happy met de kwaliteit en goede eigenschappen, nu naar een Nicolai G1 Geometron aan het kijken (snel fietsje).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

JW schreef: ma 31 augustus 2020, 22:05 Enkele bekenden rijden nog steeds op van die Nicolai bakbeesten uit de zeros. Myself included (nog redelijk subtiel modelletje). Ondertussen best old skool. Nog steeds veel fun mee te hebben!

Denk aan UFO (ds), Helius ST/FR etc. Degelijk, onverwoestbaar, voor de tijd ook flink progressieve geometrie, goede vering. De meeste kun je nu voor een heel redelijk bedrag in Duitsland vinden en dan heb je een leuk kult object dat ook nog perfect te gebruiken is (bikepark, freeride, enduro).
Ben de tel kwijt hoe vaak de mijne al hard tegen de grond gegaan is of eens een niet gehaalde jump heeft moeten opeten, still going strong.. En ben ik er 17e in mijn klasse in de Megavalance mee geworden. 26" can go fast too.

Ben happy met de kwaliteit en goede eigenschappen, nu naar een Nicolai G1 Geometron aan het kijken (snel fietsje).
Dat vraagt om foto's!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

De frames van Nicolai waren toen al mooi ,o.a met hun aparte gearbox
:bier:
Plaats reactie