MTB broek voor gravel

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Fredje00
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 26 februari 2020, 12:59

Hi allemaal,

iets met bomen en bos. Rijd op dit moment 'gewoon' in lycra mijn gravelritten. Niet perse mijn eerste keuze, dus ben me aan het orienteren op andere outfits (lees: meer baggy). Shirts geen probleem, maar shorts....

Losse broeken zonder zeem, broeken met dunnen zeem, broeken met uitneembare zeem, clickfast ondershorts, noem maar op.

Mijn voorkeur gaat (denk ik) uit naar een onderbroek met dikke zeem, gecombineerd met lichte, niet te lange, korte broek. Maar is dat de beste keuze? Wat zijn jullie voorkeuren/ervaringen?

Thanks!
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Rijd zelf veel met een short van Fox en een Castelli bib eronder. Zo zijn er zoveel merken...
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik rij in een onderbroek met zeem en baggy shorts van de decathlon. Echt prima spul. Kost de wereld ook niet als je crasht.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

En Endura zit daar weer mooi tussenin, zowel in prijs als kwaliteit :bier:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Gewoon waar je nu in rijdt (ga uit van een broekje en niet zo'n ding met bretels) en dan een baggy er over die je er leuk uit vind zien en een beetje functioneel is.
Een aantal merken zijn al benoemd, ik heb een Ion die heel goed bevalt.
Kijk eens bij Wiggle, die hebben vaak leuke aanbiedingen.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Fredje00 schreef: do 20 augustus 2020, 14:17
Mijn voorkeur gaat (denk ik) uit naar een onderbroek met dikke zeem, gecombineerd met lichte, niet te lange, korte broek. Maar is dat de beste keuze? Wat zijn jullie voorkeuren/ervaringen?

Thanks!
Ik denk dat dit een ZEER goede keuze is. Vooral de dunne lichte baggy. Het wordt anders heel snel (te) warm in de broekert. Specialized heeft met de Atlas Pro een zeer goede combinatie van dunne elastische buiten broek, met een heel lucht doorlatende bibshort MET opbergvakken op rug en been.

Broeken zonder bretels vind ik zelf niet handig op de gravel-fiets omdat je vaak meer naar voren en beneden zit en dan snijdt een broek-zonder-bretels als snel in op de rand ervan.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Fredje00
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 26 februari 2020, 12:59

Thanks voor de input. MTB-broek ga ik wel vinden. Rest alleen de vraag: welke binnenbroek is het fijnst???
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gewoon wat je altijd draagt?
Doe ik ook, dus ik draag bijna altijd een broek met bretels onder een vrij lichte en soepele baggy.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fredje00
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 26 februari 2020, 12:59

Mijn gewone bibs met bretels voelt als overkill op één of andere manier. En ook beetje bang voor de warmte...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Fredje00 schreef: vr 21 augustus 2020, 14:50 Mijn gewone bibs met bretels voelt als overkill op één of andere manier. En ook beetje bang voor de warmte...
Je zoekt dus eigenlijk een "liner", een dunnere fietsbroek met zeem, speciaal om onder een baggy te dragen.
Fredje00
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 26 februari 2020, 12:59

Yes! Denk ik.

Is dit dan een liner? https://www.bikester.nl/pearl-izumi-ver ... 28009.html

Is dit dan geen liner, maar eigenlijk een fietsbroek zonder bretels? https://www.bikester.nl/fietskleding/fi ... 94071.html

En dacht ik toch echt mijn weg te kennen in de wereld van fietskleding....
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja, de 1e is een liner. Die is een stuk dunner, meer gaasachtig en kan je dus niet zo op de fiets dragen (kan wel maar dan kijkt men bij wijze van zo je ster in). De 2e is idd een gewone fietsbroek, die is een stuk warmer (is weer een optie voor koeler dagen)

Edit:
https://www.bike24.com/bike-shorts-pant ... ale_type=9

Vergeet de goedkope Endura`s met zwarte (200) zeem, die zijn echt maar voor een uurtje. De duurdere met oranje 500series zeem zijn veel beter, die zijn bestemd voor ritten van >3uur (heb er 2). Ik heb ook nog een Gore C5 trail liner en ze hebben ook een iets goedkopere C3. Dan heb ik er ook nog 2 van Fox maar die zijn niet los verkrijgbaar.
Laatst gewijzigd door TenZNL op vr 21 augustus 2020, 15:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Fredje00
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 26 februari 2020, 12:59

Thanks!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Fredje00 schreef: vr 21 augustus 2020, 15:39Thanks!
Zie aanvulling^^
christmtb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr 24 maart 2006, 13:28

Assos , zowel de losse als de strakke racebroeken zijn super.
Christonabike!!
Plaats reactie