DT 350 ratelt ongelijkmatig

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

titel zegt het al het geratel van mijn DT 350 naaf met dx body heeft geen ééntonige melodie 😉 weet niet hoe ik het anders uit moet leggen
Hij in de loop van tijd wel wat hader gaan ratelen (2500km) maar dat vindt ik niet zo'n probleem maar vindt het vreemt dat het geluid niet eentonig is
Of is dit wel normaal?
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

HB_Eagle schreef: do 20 augustus 2020, 09:08 titel zegt het al het geratel van mijn DT 350 naaf met dx body heeft geen ééntonige melodie 😉 weet niet hoe ik het anders uit moet leggen
Hij in de loop van tijd wel wat hader gaan ratelen (2500km) maar dat vindt ik niet zo'n probleem maar vindt het vreemt dat het geluid niet eentonig is
Of is dit wel normaal?
doet hij bij mij ook, misschien komt het omdat de veer de ratchets niet helemaal gelijkmatig aandrukt, ik weet het ook niet precies
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Dat is normaal voor de DT Ratchet naven, de mijne heeft het ook. Het harder worden van de ratel naarmate de kilometers vorderen komt doordat het vet er van tussen gaat en buiten de ratchet komt te liggen.
Hoe het geluid komt weet ik niet. Mijn Newmen naaf heeft ook een ratchet en die klinkt wel constant, net als een naaf met pallen.
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Er is vast een verklaring voor, in denk zelf in de combinatie wiel, band en ondergrond.
Je wiel draait niet elke omwenteling hetzelfde toerental. wanneer je bijvoorbeeld een wortel op rijd zal de rotatiesnelheid afnemen en andersom.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

HB_Eagle schreef: do 20 augustus 2020, 09:08 titel zegt het al het geratel van mijn DT 350 naaf met dx body heeft geen ééntonige melodie 😉 weet niet hoe ik het anders uit moet leggen
Hij in de loop van tijd wel wat hader gaan ratelen (2500km) maar dat vindt ik niet zo'n probleem maar vindt het vreemt dat het geluid niet eentonig is
Of is dit wel normaal?
Geluid is normaal, als het geluid harder wordt dan is het tijd voor onderhoud.
Openen, schoonmaken, inspecteren, nieuw schoon vet.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Roger57 schreef: do 20 augustus 2020, 10:14

Geluid is normaal, als het geluid harder wordt dan is het tijd voor onderhoud.
Openen, schoonmaken, inspecteren, nieuwe vetvulling.
Ook dat onregelmatige geluid ?

Ps. Weet niet hoe ik m uit elkaar moet halen
Maar zal vast op YouTube staan 😉
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Let op dat je het juiste vet gebruikt om de ratchet te smeren, ik heb het ooit met waterproof lagervet gedaan en dat was te dik, waardoor de ratchets bleven plakken en doordraaiden. (gelukkig al in de hand en niet pas onderaan een stevige klim)
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Dat is geen vreemd geluid, maar inspecteren kan nooit kwaad en is body demonteren is heel eenvoudig. Je cassette eraf halen en dan voorzichtig de body er af trekken. De endcap komt dan vanzelf mee. Niet te hard starten, anders kan de veer eraf vliegen, en die wil je op de juiste manier weer terug plaatsen (heeft aan één kant een kleinere diameter dan aan de andere kant).
Dan kun je de ratchets er zo af pakken.

Monteren in tegengestelde volgorde :wink:.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

HB_Eagle schreef: do 20 augustus 2020, 10:31
Roger57 schreef: do 20 augustus 2020, 10:14

Geluid is normaal, als het geluid harder wordt dan is het tijd voor onderhoud.
Openen, schoonmaken, inspecteren, nieuwe vetvulling.
Ook dat onregelmatige geluid ?

Ps. Weet niet hoe ik m uit elkaar moet halen
Maar zal vast op YouTube staan 😉
Ja is een normaal geluid.
Uit elkaar halen is simpel.
DT Swiss gebruikt de term Toolless dus je hebt geen gereedschap nodig.(behalve voor de cassette dan)
Let op inderdaad dat je het juiste vet gebruikt. (DT Swiss verkoopt het juiste vet, maar je kunt zelf mixen vermits iig de viscositeit hetzelfde is)

https://www.youtube.com/watch?v=sC-5-dOvfYA
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Roger57 schreef: do 20 augustus 2020, 11:17
HB_Eagle schreef: do 20 augustus 2020, 10:31 Ook dat onregelmatige geluid ?

Ps. Weet niet hoe ik m uit elkaar moet halen
Maar zal vast op YouTube staan 😉
Ja is een normaal geluid.
Uit elkaar halen is simpel.
DT Swiss gebruikt de term Toolless dus je hebt geen gereedschap nodig.(behalve voor de cassette dan)
Let op inderdaad dat je het juiste vet gebruikt. (DT Swiss verkoopt het juiste vet, maar je kunt zelf mixen vermits iig de viscositeit hetzelfde is)

https://www.youtube.com/watch?v=sC-5-dOvfYA
Dt swiss heeft twee soorten vet hiervoor geel en rood welke kan ik het beste gebruiken
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

De servicekit bevat het rode vet, dus damoejehebbe (het gele is multipurpose en dikker dus dat wil je niet hebben)
Laatst gewijzigd door Roger57 op do 20 augustus 2020, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Roger57 schreef: do 20 augustus 2020, 11:49 De servicekit bevat het rode vet, dus damoejehebbe
Dasgoe 😉
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Jan the Man schreef: do 20 augustus 2020, 11:09 Dat is geen vreemd geluid, maar inspecteren kan nooit kwaad en is body demonteren is heel eenvoudig. Je cassette eraf halen en dan voorzichtig de body er af trekken. De endcap komt dan vanzelf mee. Niet te hard starten, anders kan de veer eraf vliegen, en die wil je op de juiste manier weer terug plaatsen (heeft aan één kant een kleinere diameter dan aan de andere kant).
Dan kun je de ratchets er zo af pakken.

Monteren in tegengestelde volgorde :wink:.

Ciao
Jan
Wat mij bijstaat is dat je de cassette zelfs kan laten zitten op de body. Een kort rukje aan de cassette was bij mij genoeg om de cassette en body eraf te krijgen.
Ik heb ze wel altijd met (een heel klein beetje) kogellagervet ingesmeerd. Nooit problemen gehad en... een mooie ratel
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

erwin.burgers schreef: do 20 augustus 2020, 12:04 Wat mij bijstaat is dat je de cassette zelfs kan laten zitten op de body. Een kort rukje aan de cassette was bij mij genoeg om de cassette en body eraf te krijgen.
Klopt, maar als je het voor de eerste keer doet gaat het zonder cassette wat gecontroleerder. Ze zitten zo los dat als ik een wiel bouw met deze naven, en ik tik de spaakkoppen vast in de fles, de body er zonder ondersteuning gewoon uit valt door de trillingen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Plus als je toch bezig bent het altijd een goed idee is om dan alles even mee te nemen.
Ik gooi de cassette altijd even in een ultrasoon badje, wordt ie altijd schoner dan op de fiets met borstel en ik geef de lagers wat aandacht.

@TS
Hier een beeldverhaaltje van onze vrienden op MTBR

https://forums.mtbr.com/wheels-tires/dt ... 01235.html
Plaats reactie