Bandenspanning veranderen onderweg

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Hoi,

Hoe gaan jullie om met het aanpassen van je bandenspanning aan de route die je rijdt.
Bijv. eerst een stuk on road op 4 bar. Dan een stuk off road op 2 bar. Dan weer een stuk on road op 4 bar.
Indien niet: kies je dan continu voor een compromis, bijv. 3 bar, waarmee je on en off road redelijk uit de voeten kunt?
Indien wel: is daar een handig tooltje voor? Onderweg zitten hannessen met een klein pompje en een luchtdrukmeter lijkt me geen porem.

Ben benieuwd.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Ik vraag me af of het verschil 2,5 bar vs 4 bar heel groot is op asfalt. Zit zelf ook altijd te twijfelen omdat je nou eenmaal veel asfalt moet fietsen om op leuke gravelpaden te komen (zeker waar ik woon, Zuid Holland).

Tot nu toe geef ik het comfort op het grind een hogere waarde dan (eventueel) sneller op het asfalt.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

1.4-1.8 afhankelijk van de droogte. Een enkele keer doe ik thuis iets meer dan 2 als ik een lang stuk asfalt op weg naar een toertocht bijvoorbeeld. Ik pomp nooit bij.
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Gewoon met dezelfde druk als op de route zelf. Dan fiets ik maar iets langzamer op t asfalt. Snelheid interesseert me niet.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Soms ga ik nog wel op harde banden van huis om naar de route te rijden, laat ze leeglopen om offroad te rijden, maar ik neem eigenlijk nooit de moeite om ze weer op te pompen voor de terugweg.
Everybody bought a new bike!
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Bedankt voor de reacties. Ook ik moet eerst een stuk verhard, voordat ik onverhard kan.
Grappig dat iedereen grip op gravel de voorkeur geeft boven snelheid en slijtage op verhard.
Vooralsnog niemand die onderweg aan het pompen slaat. Banden aflaten gebeurt dus wel.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

4 bar, grapjas
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Hangt van je bandenmaat af, maar 2-3 bar op verhard kan meestal prima (OK iets minder snel meer wel comfortabel). Hoef je ook niet steeds te wijzigen.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Zoek eens op ‘Velotto’.
Onderweg automagisch bandenspanning wijzigen zonder stoppen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

bert l. schreef: za 15 augustus 2020, 22:38 Zoek eens op ‘Velotto’.
Onderweg automagisch bandenspanning wijzigen zonder stoppen
Origineel:-D, maar zal wel niet goedkoop zijn. Ik overweeg deze te kopen om onderweg mee te kunnen varieren https://www.futurumshop.nl/topeak-roadi ... pFEALw_wcB
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Altijd bandenspanning aangepast aan terrein en type band. En met aangepast aan terrein bedoel ik het mtb terrein. Wat meestal betekend 1.4 en 1.6 bar (Ik weeg in adamskostuum 72 kilo).
Over asfalt heb ik dan dus extra weerstand training. Ook bij Utrecht-Leersum :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Elvander schreef: za 15 augustus 2020, 21:59 4 bar, grapjas
Op straat is dat toch niet zo gek?
Smalle racebandjes gaan op 7 bar of meer. Ik pomp mijn 38mm banden ook tot een kleine 4 bar op, ik kom toch niet in het terrein en op asfalt betekent een hogere druk vrijwel altijd ook lichter rollen.

Die drukken hierboven van 1.4~1.7 bar, ik neem aan dat dat over mtb-banden gaat of op z'n minst over de bredere 650b gravelbanden? Kan me moeilijk voorstellen dat dat heel blijft/goed rijdt bij een bandje van rond de 35mm...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Veel MTB banden en velgen zijn helemaal niet bestand tegen 4 bar.
Gravel en race is iets anders en daar hebben we het hier niet over to h?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Gezien dat het gepost is in het onderdeel 'gravel' vermoed ik toch van wel...

MTB banden en velgen hebben meestal een limiet van tussen de 4 en de 5 bar maar kunnen veel meer hebben met smallere banden.Voor een gravelbike zou ik voor een compromis kiezen afhankelijk van de rit die je gaat maken. Meer druk rolt beter op asfalt, minder geeft meer comfort op ruwe ondergrond. Het hangt ook nog af van de vergevingsgezindheid van je fiets, bij een comfortabel frame kom je weg met een druk waarbij op een stijver frame de vullingen uit je kiezen rammelen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Sjemig, zonnesteek hier denk ik.
Ik moet er nog steeds aan wennen dat we een gravelsectie erbij hebben gekregen.
Niks gezegd dus.... :kiss:
Plaats reactie