Hoi,
Hoe gaan jullie om met het aanpassen van je bandenspanning aan de route die je rijdt.
Bijv. eerst een stuk on road op 4 bar. Dan een stuk off road op 2 bar. Dan weer een stuk on road op 4 bar.
Indien niet: kies je dan continu voor een compromis, bijv. 3 bar, waarmee je on en off road redelijk uit de voeten kunt?
Indien wel: is daar een handig tooltje voor? Onderweg zitten hannessen met een klein pompje en een luchtdrukmeter lijkt me geen porem.
Ben benieuwd.
Bandenspanning veranderen onderweg
-
- Extreme Biker
- Berichten: 501
- Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
- Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)
Ik vraag me af of het verschil 2,5 bar vs 4 bar heel groot is op asfalt. Zit zelf ook altijd te twijfelen omdat je nou eenmaal veel asfalt moet fietsen om op leuke gravelpaden te komen (zeker waar ik woon, Zuid Holland).
Tot nu toe geef ik het comfort op het grind een hogere waarde dan (eventueel) sneller op het asfalt.
Tot nu toe geef ik het comfort op het grind een hogere waarde dan (eventueel) sneller op het asfalt.
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Soms ga ik nog wel op harde banden van huis om naar de route te rijden, laat ze leeglopen om offroad te rijden, maar ik neem eigenlijk nooit de moeite om ze weer op te pompen voor de terugweg.
Everybody bought a new bike!
-
- All rounder
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45
Bedankt voor de reacties. Ook ik moet eerst een stuk verhard, voordat ik onverhard kan.
Grappig dat iedereen grip op gravel de voorkeur geeft boven snelheid en slijtage op verhard.
Vooralsnog niemand die onderweg aan het pompen slaat. Banden aflaten gebeurt dus wel.
Grappig dat iedereen grip op gravel de voorkeur geeft boven snelheid en slijtage op verhard.
Vooralsnog niemand die onderweg aan het pompen slaat. Banden aflaten gebeurt dus wel.
- Fastcruiser
- Mountainbike Junk
- Berichten: 353
- Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46
Hangt van je bandenmaat af, maar 2-3 bar op verhard kan meestal prima (OK iets minder snel meer wel comfortabel). Hoef je ook niet steeds te wijzigen.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
-
- All rounder
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45
Origineel:-D, maar zal wel niet goedkoop zijn. Ik overweeg deze te kopen om onderweg mee te kunnen varieren https://www.futurumshop.nl/topeak-roadi ... pFEALw_wcB
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8041
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Altijd bandenspanning aangepast aan terrein en type band. En met aangepast aan terrein bedoel ik het mtb terrein. Wat meestal betekend 1.4 en 1.6 bar (Ik weeg in adamskostuum 72 kilo).
Over asfalt heb ik dan dus extra weerstand training. Ook bij Utrecht-Leersum
Over asfalt heb ik dan dus extra weerstand training. Ook bij Utrecht-Leersum
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Op straat is dat toch niet zo gek?
Smalle racebandjes gaan op 7 bar of meer. Ik pomp mijn 38mm banden ook tot een kleine 4 bar op, ik kom toch niet in het terrein en op asfalt betekent een hogere druk vrijwel altijd ook lichter rollen.
Die drukken hierboven van 1.4~1.7 bar, ik neem aan dat dat over mtb-banden gaat of op z'n minst over de bredere 650b gravelbanden? Kan me moeilijk voorstellen dat dat heel blijft/goed rijdt bij een bandje van rond de 35mm...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Gezien dat het gepost is in het onderdeel 'gravel' vermoed ik toch van wel...
MTB banden en velgen hebben meestal een limiet van tussen de 4 en de 5 bar maar kunnen veel meer hebben met smallere banden.Voor een gravelbike zou ik voor een compromis kiezen afhankelijk van de rit die je gaat maken. Meer druk rolt beter op asfalt, minder geeft meer comfort op ruwe ondergrond. Het hangt ook nog af van de vergevingsgezindheid van je fiets, bij een comfortabel frame kom je weg met een druk waarbij op een stijver frame de vullingen uit je kiezen rammelen.
MTB banden en velgen hebben meestal een limiet van tussen de 4 en de 5 bar maar kunnen veel meer hebben met smallere banden.Voor een gravelbike zou ik voor een compromis kiezen afhankelijk van de rit die je gaat maken. Meer druk rolt beter op asfalt, minder geeft meer comfort op ruwe ondergrond. Het hangt ook nog af van de vergevingsgezindheid van je fiets, bij een comfortabel frame kom je weg met een druk waarbij op een stijver frame de vullingen uit je kiezen rammelen.